Beginners fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Raoul89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 24 augustus 2012, 22:21

Sinds een paar dagen ben ik terug van een vakantie in Zuid Frankrijk. Ik ben daar enkele dagen gaan mountainbiken in de Pyreneeën (met een Lombardo huurfiets).
Dit beviel me zo goed dat ik nu een mountainbike wil aanschaffen om hier in het heuvelland verder te gaan.

Het zit nog in de kinderschoenen allemaal en daarom wil ik ook niet teveel geld uitgeven aan mijn eerste MTB (ik tel mijn Gaint Boulder van vroeger niet mee). Het budget is tussen de 500 en 750 euro.

Nadat ik het bikersadvies voor beginners eens goed heb doorgelezen ben ik op internet wat gaan rondspeuren. De 'grote'merken zijn naar mijn mening te duur voor het materiaal wat je op de fiets krijgt. Ik ben nu bij twee fietsen aangekomen van merken die puur aan internetverkoop doen.

Een fiets is van Canyon (yellowstone 5.0), kost 719 euro en heeft zeer degelijk materiaal voor deze prijs (zover als ik dit kan beoordelen na het bikersadvies topic gelezen te hebben en te werken met het sterrensysteem)

http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=2537" onclick="window.open(this.href);return false;

De andere fiets is van X-trail (save 5.0), kost 599 euro en heeft op zich ook zeer degelijk materiaal. Bij deze fiets vraag ik me alleen af of de vering wel redelijk is (Tora Coil TK) aangezien erbij staat vermeld; 'De Tora vork is voor Nederlands terrein ruim voldoende'. Daarnaast staat bij derailleur voor EN achter mooi Shimano XT maar niet welk jaar. Als ik bij de duurdere fietsen ga kijken staat er specifiek vermeld Shimano XT 2012.

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... ve-5-0/875" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar oke. Ik als leek zal waarschijnlijk geen verschil merken als ik op beide fietsen stap en er mee op stap ga. Moet ik mij, als arme student zijnde, deze 120 euro gewoon besparen of zijn er toch enkele goede redenen te benoemen waarom ik toch voor de duurdere moet gaan of zelfs voor geen van beide.

Nogmaals ik ben een beginner, die 1 keer, hooguit 2 keer in de week gaan mountainbiken. Op wat voor parcour? Geen idee, geen downhill of andere extreme gebeurtenissen in ieder geval.

Andere tips zijn ook welkom!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Ik zou zelf, als ik uit de twee moest kiezen, voor de Canyon gaan vanwege de vork. Je kan echter op dit moment of als je nog even wacht alweer 2012 modellen met flinke korting kopen (30% is geen uitzondering). Een beetje je ogen open houden en geduld hebben is wel zo verstandig maar...

Je keuze moet je niet alleen laten beïnvloeden door de afmontage want boven alles staat natuurlijk het feit of de fiets past en dus is een proefrit het belangrijkst :-q
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

Ook ik ben nog redelijk beginnend op het mountainbike gebied, en heb ook stad en land afgezocht naar een geschikte fiets. Daarom heb ik misschien wel een aantal tips.

Beide fietsen zien er goed uit, de Canyon is misschien iets meer een allegaartje qua afmontage maar hoef je je zeker niet voor te schamen, zeer netjes afgemonteerd voor die prijs. En de X-Trail heeft inderdaad als nadeel de voorvork, zelf heb ik ook een Tora voorvork op mijn Cube-instapmodel zitten, en het is inderdaad zoals ze daar zeggen 'ruim voldoende' voor Nederlands terrein, het is een prima vork zolang je er niet teveel van verlangt. Hiervoor altijd op een ongeveerde mtb gereden, en toen was Tora voor mij al een hele verademing, maar de eerst volgende grote update aan de fiets zal toch wel deze vork worden. Ik hoor over beide merken redelijk positieve reacties hier op het forum, een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Zelf denk ik dat je aan de Canyon een betere fiets hebt waar je langer mee vooruit kunt, met name vanwege de vork (maar dat is dan ook het prijsverschil).

Wat ik je verder nog als tip mee wil geven, ga ook eens langs bij een aantal fietsenzaken in de regio. De modellen van 2013 komen er alweer aan, dus vaak valt er wel af te dingen op een 2012 model, of misschien hebben ze nog wel een model van 2011 voor weinig. Dan krijg je vaak net iets meer fiets voor hetzelfde geld. En je kan een totaalpakket afspreken, waarbij de accessoires (met korting) erbij zitten (zoals kleding, helm etcetera) want dat kost ook al snel veel en wordt vaak over het hoofd gezien.

Edit: Herperduin was me voor, maar de boodschap is dus ongeveer hetzelfde.
Raoul89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 24 augustus 2012, 22:21

Alvast bedankt!

Een proefrit lijkt me wel belangrijk, probleem is alleen dat het bij beide merken lastig zal gaan. Voor de Canyon moet ik ergens naar Duitsland en voor de X-trail ook zo'n 100 km verder.

Ik ga morgen sowieso naar de Decathlon hier in de buurt om eens te kijken welke maat ik precies nodig heb. Ik heb al gelezen dat de geometrie een van de belangrijkste dingen is.

Het verschil in prijs zit hem inderdaad vooral in die voorvork. Ik ben echter redelijk klein en licht (1,78 cm en 72 kilo) dus zal dit wat minder invloed hebben denk ik?

Ik zie bij X trail trouwens dat je uit 3 frame maten kan kiezen (48, 52 en 56 cm) Geen idee wat ik daarbij zou moeten kiezen ook.
HaRdCoRe-WeZ
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 16 juni 2009, 09:28
Mijn mountainbike: Beone Pearl

Ik zou het ook eens op de 2e hands markt zoeken, wat daar af en toe te koop staat in jouw prijsklasse is IMHO interessant.
Plaats reactie