[faq] Mountainbike.nl Genius

Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Lucifer schreef:Ik denk dat er met name onder newbies best wel behoefte is aan "een baken". Als ik terugdenk aan mijn beginperiode hier, wist ik niet wat betrouwbare bronnen waren.

Daarin heb je helemaal gelijk.

Maarrrrrrr....
Als je met een vraag zit en meteen registreerd en post dan weet je niet wie verstandige lui zijn en wie wat blaten. Daarom is het handig om je eerst wat in te lezen (*kuch*zoekfunctie*kuch*), dan zie je vanzelf wel wie meer dan gemiddeld weet. Zonder te slijmen ofzo, maar Wicked viel mij vrij snel op. Hij wist wat over Cannondale's, wist was over Christ Kings, had moeite gestoken in een handige prijzenlijst enzovoorts.

Ik weet of het (techisch) uitvoerbaar is, maar hier een ideetje. Als je registreerd kan je alles lezen, maar je moet een week wachten voordat je kan posten. Van een weekje wachten ga je niet dood. In dat weekje kan je de zoekfunctie gebruiken. Ik denk dat zo'n idee de 'luie' en 'domme' vragen eruit filtert. Van die vragen die je zelf kan beantwoorden als je er 5 minuten erover nadenkt. De vragen van het type: ik kan dingen opzoeken op internet, maar dat kost me een kwartier terwijl registreren sneller is.

Over het genius-systeem ben ik tevreden. Hun woorden zijn niet per definitie heilig, maar je kan hun antwoorden wel een zwaardere weegfactor meegeven. Niet puur mathematisch maar gewoon onbewust. Net zoals ik de posts sommige niet-geniussen zwaarder meetel dan bij andere.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Snijdie schreef:Wicked viel mij vrij snel op. Hij wist wat over Cannondale's, wist was over Christ Kings, had moeite gestoken in een handige prijzenlijst enzovoorts.
Dank, maar daarmee ben je nog geen alwetende ;)
Maar wel goed dat iemand uit 'de doelgroep' reageert en zijn standpunt geeft. Een systeem als dit zal altijd voor en tegenstanders kennen. Vooralsnog komen de tegenstanders met gefundeerde kritiek uit de hoek van diegenen die langer hier ronddwalen (en dus geen directe doelgroep zijn) en nog niet in grote getale vanuit 'de doelgroep' .
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

En daar ging het om, om niet iedere gek maar een advies te kunnen laten geven wat nergens over gaat zoals bijvoorbeeld wat vaker bij de buren (DP) gebeurt. Het is niet om een verdeling te maken tussen de verschillende mensen met verstand van zaken maar om een verschil te maken tussen mensen met verstand van zaken en mensen zonder verstand van zaken. En dat werkt want de Geniussen worden echt wel goed in de gaten gehouden door de 'verstandige' forumleden en moderators.

Maar dat er een verschil wordt gevoeld tussen mensen met verstand van zaken, Genius dan wel geen Genius, is het probleem. Dat dat gebeurt en gaat gebeuren, dat staat vast maar dat het vervelend is lijkt me wat kinderachtig. Ik denk ook niet dat het in zo'n grote mate zal gebeuren. Zie het als een taak om forumleden te helpen, of je daar nu voor aangesteld bent of niet maakt toch verder niet uit? Het is maar een titel hoor, verder niets 'groots'. En als je vindt dat je erbij hoort zul je vroeg of laat wel gevraagd worden of jezelf aan kunnen melden.


Goed werk van Ruud ook de laatste tijd trouwens.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
bastiaan
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 16 juni 2003, 18:52
Mijn mountainbike: giant atx 880
Contacteer:

ik vind jou ook wel genius-waardig M.A. (kan ik evt. onderbouwen)
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

wanneer komt de eerste Genius verkiezing :wink:

vind het Idee wel goed, denk de mensen die tot op heden gekozen zijn, behoorlijke kennis van zaken hebben (veelal mbt een bepaalde catogorie) hun kennis delen, en duidelijk taalgebruik hanteren.\

dus zou zeggen goede keus :-q
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

bastiaan schreef:ik vind jou ook wel genius-waardig M.A. (kan ik evt. onderbouwen)
Als je goed hebt opgelet is ie dat ook geweest. Maar niet iedereen vond het achteraf een goed idee en heeft vrijwillig de titel ingeleverd...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
BikerB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2006, 22:52

Het idee vind ik best wel goed en ik denk niet dat men er teveel achter moet zoeken. De "niet genius" kan zeker ook verstand van zaken hebben, het is denk ik zoals eerder al genoemd een leidraad.

In ieder geval is het positief dat er nieuwe dingen worden uitgeprobeerd.


ps,
Als je goed leest weet je zo wie genius is. :lol:

.
bastiaan
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 16 juni 2003, 18:52
Mijn mountainbike: giant atx 880
Contacteer:

Haha, okee wicked... dat had ik even gemist... gelukkig was ik dus niet de enige die dat dacht!
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Voor de duidelijkheid; ik heb die functie neergelegd omdat ik denk dat ik niet kundig genoeg ben en omdat ik af en toe het geduld er niet voor heb en te fanatiek ben. Dat leek me niet zo best voor het aanzien van de Geniussen en het forum. Dus niet omdat ik het concept niet goed vond of iets anders.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het gaat erom om de "informatiezoekende" een idee te geven hoeveel waarde hij aan het advies kan hechten. Omdat het ondoenlijk is om elk advies apart te beoordelen hebben bepaalde personen een lampje gekregen. Dat wil dus niet zeggen dat alle overige adviezen minder waard zijn. Sterker nog, zonder discussie of aanvullingen is er weinig inhoud.

Overigens denk ik dat er in de praktijk weinig rekening mee wordt gehouden of de boodschapper een lampje heeft of niet. Zelf heb ik geen "lampje" maar ik kan net zo goed mensen geholpen hebben voordat er een lampje is gaan "branden".

Maakt allemaal niet zoveel uit dus maar we hebben weer eens een ander onderwerp dan "het weer"
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

byorka schreef:Maakt allemaal niet zoveel uit dus maar we hebben weer eens een ander onderwerp dan "het weer"
Achja, en het weer is toch kloten met de pet op.

Erikje
Gebruikersavatar
kokopelli
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4628
Lid geworden op: za 25 juni 2005, 00:14
Mijn mountainbike: yeti
Contacteer:

En je heb er ook van dat tuig bij, die er zelf een lampje bij zetten :tong
team funride
YETICYCLES.NL
het tuig

kokopelli schreef:En je heb er ook van dat tuig bij, die er zelf een lampje bij zetten :tong
Wat? :tong
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

M.A. schreef:Voor de duidelijkheid; ik heb die functie neergelegd omdat ik denk dat ik niet kundig genoeg ben en omdat ik af en toe het geduld er niet voor heb en te fanatiek ben. Dat leek me niet zo best voor het aanzien van de Geniussen en het forum. Dus niet omdat ik het concept niet goed vond of iets anders.
RESPECT! :-q
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
JJ
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 18 december 2002, 15:12
Contacteer:

Het allergrootste probleem is denk ik dat mensen het 'moeilijk' vinden dat hier iemand genius wordt genoemd terwijl ze het idee hebben dat ze zelf dezelfde kennis of zelfs meer kennis hebben.

Het systeem is denk ik super, alleen de benaming is een beetje 'te'. Volgens mij, als je in plaats van 'Genius' b.v. de kreet 'Vraagbaak' had genomen was de discussie veel minder geweest. Bovendien geeft dat een Newbie echt het idee dat zo iemand ook een Newbie vraag graag beantwoord, zonder bang te hoeven zijn om afgezeken te worden.

In mijn ogen is een 'Genius' (of vraagbaak) dus niet alleen iemand die heel veel weet op een heel breed gebied (van ons beperkte interesse gebied ;) ), maar vooral iemand die een vraag goed kan interpreteren en daarop een goed antwoord kan formuleren.

JJ
Singlespeed en/of 29" parts nodig?

http://shop.singlespeed.nl
Plaats reactie