[faq] De zoekfunctie

Gesloten
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik heb een vraag, dus ik wil NU een topic openen!

We begrijpen dat je je aanmeldt op het forum van mountainbike.nl omdat je met een brandende vraag zit, maar het is niet de bedoeling dat je direct een topic opent om een vraag te stellen. Het forum bestaat al sinds 2001, dus de kans is groot dat jouw vraag al vele malen eerder voorbij is gekomen.

Jah, maar ik weet toch ook niet wat er allemaal al gevraagd en gepost is, een topic openen is véél makkelijker!

Klopt.

Echter, de zoekfunctie weet wèl waar alle berichten staan. Omdat de zoekfunctie schijnbaar niet altijd oplevert wat we verwachten dat eruit had moeten komen, hierbij even wat handige tips om meer resultaten te behalen met de zoekfunctie.

op alle woorden zoeken / op één van de woorden zoeken:
Standaard is de zoekfunctie ingesteld als "zoeken op alle woorden". Dit geeft doorgaans de beste resultaten. Maar! een te specifieke zoekopdracht kan ook te weinig resultaten geven:

"mijn ketting klappert heel erg raar", zal minder resultaten geven dan:
"ketting klappert".

Probeer dus te zoeken met de belangrijkste woorden uit je probleem of vraag.

Zoeken in een subforum

Raar maar waar, maar binnen het mountainbike.nl-forum hebben we nog meer forums. "Technische vragen en onderhoud" is bijvoorbeeld zo'n "(sub-)forum". Als je nou sterk het vermoeden hebt dat je vraag een technische is, of juist meer over de routes in Nederland gaat, dan kun je hier je zoekactie versmallen tot een subforum. Dit alles is te vinden in de functie "doorzoek forums".

resultaten in berichtvorm of als topiclijst?

Toon resultaten als:
berichten: ieder bericht dat aan je zoekopdracht voldoet, wordt weergegeven, dus ook meerdere berichten uit één topic als die berichten relevant zijn.
onderwerpen: als een onderwerp voldoet aan je zoekopdracht, krijg je alleen de topictitel te zien.

Vanuit beide opties kun je makkelijk doorklikken naar het hele topic. Beide varianten kunnen voordelen hebben, maar voor de snelste schifting is resultaten op onderwerpen toch de makkelijkste.

Als je de resultaten als berichten weergeeft heb je het voordeel dat je al meteen kunt zien wat de werkelijke inhoud is van het topic. Wil je het hele topic bekijken, heb je twee opties. Door te klikken op de url achter:
berichttitel: ga je direct naar het gevonden bericht.
onderwerp: ga je naar het begin van het onderwerp (ook wel topic genoemd).

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Sjipsdetering, ik zoek iets, maar ik kan het niet vinden?
Dat kan kloppen. Om onze eigenste zoekmachine een beetje te beschermen worden woorden korter of gelijk aan 3 letters/tekens niet geïndexeerd, omdat dat ook alle een-van-het-de-en-te-etc's zouden worden geïndexeerd.
Jamaardastochniethandig want..
Nee, klopt. Fox, XTR, XT, juicy 7 en meer van dat soort kreten zijn dus eigelijk intern niet-te-vinden. ook diverse typeaanduidingen komen niet lekker uit de verf, kortom: lastig.

Daar is echter een mooie oplossing voor. Zoekmachine google indexeert namelijk wèl gewoon alles wat relevant is. Alleen, euh, die zoekt toch op heel internet? Inderdaad. Maar als je in je zoekopdracht het volgende commando meegeeft:

site:mountainbike.nl

Zal google alleen resultaten meegeven van dit domein.

als ik daarna dus zoek op:

site:mountainbike.nl "9 speed ketting" 10 speed crank

Vind ik ineens wel alles wat gerelateerd is aan issues met 9 en 10 speed schakelgerei.

Met "" zoek je trouwens op de exacte woordvolgorde.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gesloten