[faq] Forum-nettiquette: Hoe hoor ik mij te gedragen?

Gesloten
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Om het forum voor iedereen leuk te houden, is er om te beginnen de algemene forum-policy: policy.php

Per onderdeel zijn er verder nog wat specifieke regels, met name voor het onderdeel "te koop". Deze staan bovenaan die betreffende onderdelen.

Is dat alles?

Nee, er zijn ook nog wat ongeschreven regels, waarvan we de onderstaande maar eens hebben opgeschreven omdat ze schijnbaar niet voor iedereen even voor de hand liggend zijn.

- Als je een nieuwe vraag wilt stellen, of een algemene discussie wilt starten, ga dan eerst eens na of hier al eerder over gediscussieerd of gevraagd is. Het is heel vervelend als vragen telkens maar terug blijven komen.
- Wij verzorgen onze posts altijd. Bij voorkeur gebruiken we interpunctie ( . & , ) en liefst ook hoofdletters. We proberen spelfouten te voorkomen en laten zien dat we tijd besteden aan onze posts. Het toepassen van volzinnen is nu eenmaal netter en nodigt de serieuze members eerder uit moeite te doen om jou te voorzien in een antwoord.
- MSN-taal g38ruik3n we hier niet. Dergelijk misbruik van letters en cijfers leest zeer irritant en wordt dan ook niet gewaardeerd door je medemembers. Bedenk je ook dat we niet allemaal 13 of 14 zijn!
- Smiley-gebruik is leuk, maar beperk je tot een wat zakelijke benadering. 10 smiley's in 3 regels tekst raakt kant noch wal, en er zijn legio members die zich er alleen maar aan storen. Een member met veel kennis kan maar zo besluiten je post verder niet in beschouwing te nemen.
- Reageer niet zomaar in veel topics. Als je een post plaatst met een advies, realiseer je dan dat de ontvangende kant ervan uitgaat dat jij kennis van zaken hebt. Een goedbedoeld advies kan nare gevolgen hebben als het advies misstanden of fouten bevat. Mocht je op een fout gewezen worden, tel dan eerst even rustig tot tien of blader even verder op het forum. Het is geen MSN! Niemand verwacht binnen drie minuten reactie, en het is geen schande je reactie te overdenken. Wordt je "afgebekt", ga er dan niet tegenin. Dan wordt het van kwaad tot erger. Overigens is het vaak erg moeilijk om de bedoelde intonatie via een stukje geschreven tekst te beoordelen.
- Voorkom korte one-liners. "Zou ik niet doen" kan wellicht de volstrekte waarheid zijn op de vraag van een topicstarter, maar de topicstarter heeft er verder weinig tot niks aan. Neem de moeite om je antwoord nader toe te lichten.

Let wel, bovenstaande is geen volledig overzicht van de regels, maar een eerste kader waar je je aan dient te houden. Daarnaast gelden natuurlijk de diverse policy's en onderdeel-regels, zoals reeds eerder genoemd.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gesloten