[review] Wolftooth Drop-Stop Kettingblad

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Less is more?

Die goede oude tijd...
Mijn eerste mountainbike had maar liefst 18 (3x6) versnellingen. Daarnaast droeg ik toen een paar Nike Air 180 terwijl deze in Nederland nog niet verkrijgbaar waren en alleen bekend van reclame op MTV. Het moge duidelijk zijn dat deze combinatie ervoor zorgde dat ik echt dè man was.
Vandaag de dag is het echter niet meer makkelijk om leuk mee te komen want het is sinds de komst van 10 en zelfs 11 speed niet meer duidelijk of je nu 3x10 , 2x10 of 1x11 versnellingen moet hebben om hoog op de "cool-ladder" te staan. Aangezien het mij niet meer te doen is om een mooie fiets te hebben gaat functionaliteit boven "bling-bling" en durf ik gewoon nog met 9 speed te rijden. Door de komst van 1x11 en de daarvan afgeleide Narrow-Wide chainrings wilde ik wel eens 1x9 gaan testen zonder een chainguide. Zo gezegd, zo gedaan en bij Wolftooth, http://www.wolftoothcycling.com" onclick="window.open(this.href);return false;, een 30t en een 32t besteld.

Aankoop en montage

Voor USD 68,- (circa 50,- euro) krijg je binnen een week of drie een tandwiel zonder verzendkosten thuis gezonden (excl. eventuele inklaringskosten en extra belastingen). Je kan ook kiezen voor express verzending (waar kosten voor in rekening worden gebracht), dan heb je het wel sneller thuis en wellicht is het risico op extra inklaringskosten en belastingen kleiner.
Mijn tandwielen zien er perfect uit en vooral de vorm van de tanden valt op (dik en dun wisselen elkaar af). Daarnaast valt ook op dat bij 104bcd, 30t de kleinste variant is en dat dan meteen ook draad getapt zit in het blad omdat losse moertjes te groot zouden worden en in de weg zouden zitten van de ketting. Vanaf 32t is het tandwiel "gewoon" voorzien van gaten die voorzien moeten worden van "normale" bladboutjes.

Afbeelding

Door Wolftooth is duidelijk gemaakt dat bij rijden met 1x9 gebruik gemaakt moet worden van een 10 speed ketting. Deze variant is namelijk iets smaller dan een 9 speed ketting waardoor de ketting niet te los op het blad komt te liggen. Eigenwijs als ik ben heb ik dit zelf eerst even getest met een 9 speed ketting en je voelt inderdaad dat de ketting dan minder "plakt" op het voorblad. Genoeg bewijs voor mij om niet verder eigenwijs te zijn maar met een 10 speed ketting te gaan rijden. Verdere setup is een X0 achterderailleur een 10 speed KMC ketting en een XT 9 speed cassette.

Afbeelding

"Bumpy ride"
Nadat ik alles netjes gemonteerd heb op mijn nieuwe RaceFace Turbine 2x10 crank en aantal foto's heb gemaakt van de schone combinatie met ketting op uiterste stand ga ik snel het bos in. Ik schakel onderweg op de 1,5km over het asfalt vaker op en af dan normaal gesproken tijdens een hele rit en mijd tegelijkertijd geen enkele sprong op en af een stoeprand om te kijken of ik iets van een klapperende ketting kan waarnemen. Uiteindelijk kom ik nog altijd met ketting op het voorblad in het bos aan en hier begint de veldtoets.
Ondertussen ken ik de omgeving goed genoeg om de meest "bumpy ride" te kunnen rijden. Het is droog weer en er is geen plas modder te vinden dus over werking in de modder kan ik geen uitspraken doen maar de ketting blijft overal goed liggen en het schakelt allemaal als een warm mes in verse roomboter. De spanning van de X0 derrie is groot genoeg om de ketting overal mooi strak te houden. Ik heb zelf nog niet ondervonden dat een type 2 SRAM derailleur nodig is om alles strak te houden. Het is dan ook geen echte downhill rit geweest maar zelf vind ik de 9 speed X0 derrie strak genoeg geveerd voor het "normale" werk.

Less is more?
In het relatief laffe gebied in en rondom mij thuis is één voorblad meer dan genoeg om goed mee uit de voeten te kunnen. Mijn rijstijl is niet gericht om op hoge snelheden door het bos te crossen maar ik wil gewoon niet al te moeilijk over boven komen zonder op vals plat naar beneden helemaal in het luchtledige te trappen. Met deze rijstijl is een voorblad van 30t wel erg klein en ben ik blij dat ik 32t nog achter de hand heb.

Afbeelding

Voordeel van één blad voor is wel dat je niet meer hoeft na te denken dat je vóór ook nog moet schakelen en je dus alleen hoeft te richten op je rechter shifter. Het is natuurlijk niet dezelfde ervaring als singlespeed maar ik moest er de eerste kilometers in het bos wel even aan denken.

Hebben, hebben, hebben...?!
Moet je nu direct over naar 1x? speed met een Drop-Stop van Wolftooth? Antwoord is geheel afhankelijk van het gekozen inzetbereik. Mocht je inzetbereik geschikt zijn om 1x ? te gaan rijden dan is het blad gewoon mooi en werkt het naar mijn mening precies zoals bedoeld is. Om het verzet aan de achterkant nog wat te verlichten heeft Wolftooth voor de 10 speed (11-36) cassettes van SRAM en Shimano nog een 40t of 42t vervangend tandwiel wat in plaats komt van één van de losse 15t of 17t tandwielen en dat dan achter de 36t gemonteerd komt. Je komt dan meer in de buurt van verzet van een 1x11 maar ik heb zelf geen ervaringen hiermee maar is met mijn inzetbereik en rijstijl ook niet nodig. Voorlopig dus maar gewoon 1x9 rijden mèt Wolftooth Drop-Stop. Voor het "cool-effect" heb ik in ieder geval wel een 10 speed ketting ;-).

Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooi en informatief geschreven stuk Herper D.!
Het blad ziet er mooi uit, al steekt net wel erg iel af tegen de crank.
Ik zal er niet mee gaan rijden, rij gewoon 3x9 op mijn moderne fiets (jaja die heb ik ook).
Ik snap 1xX niet zo, jaren lang moeten we steeds meer versnellingen en dan is het opeens niet meer goed en willen we minder versnellingen. 2xX snap ik nog wel als je daar hetzelfde bereik mee haalt.
Het schakelen is voor mij een zo vanzelfsprekende handeling dat ik dat niet als lastig zie en als een probleem dat wordt opgelost door één tandwiel voor.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Thanks Jamis :-q

Steekt in de kleinste maat idd erg iel af maar wordt ook nog vooral benadrukt door de kleur denk ik. Ik snap jouw scepsis voor wat betreft 1X? wel maar het viel mij op dat ik, hier in mijn lokale ronde, weinig van het middenblad af kwam dus daarom wilde ik 1x9 wel eens proberen. Voornaamste reden was echter het testen en reviewen omdat ik me afvroeg of het daadwerkelijk goed zou werken zonder chainguide of ander mechanisme om te voorkomen dat ketting eraf zou vliegen. Wat het laatste betreft is test dus geslaagd :-q
Op de BMC Trailfox blijf ik gewoon met 2x9 rijden want grote blad gebruik ik toch nooit (laffe rijstijl hè :tong ).
Gebruikersavatar
HansH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 00:10
Mijn mountainbike: Specialized, Genesis, Salsa

Vorige week donderdag ook een 32t Wolftooth kettingblad besteld. Ik rekende op enkele weken levertijd, maar afgelopen woensdag lag hij al in de bus. 6 Dagen levertijd dus :-q

Volgens de instructie zou je een type 2 derailleur moeten gebruiken, maar op diverse fora's wordt gemeld dat het bij 'normaal' XC gebruik ook prima gaat met een conventionele derailleur.

Ik heb ook overwogen om een 42t voor de cassette mee te bestellen.
Heb gebruik gemaakt van een online calculator om te kijken wat het voor mij betekent als ik het 17t kransje verwijder om de 42t te kunnen monteren.
Mijn gemiddelde cadans is circa 80 en de gemiddelde snelheid in het bos ligt rond de 20 km/u. Dit resulteert op een 29er in, jawel, het 17t kransje. De cadans op de 15 wordt bij 20 km/u circa 70, op de 19 circa 90.
Ik vind dit verschil te groot. Daarom geen 42t op een 10sp voor mij.

Gr, Hans
http://www.xbionic.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ik heb de hele winter met de wolf tooth 32t gereden met een standaard xtr achterderailleur op m'n HT. Geen problemen met modder en geen enkele keer gehad dat de ketting van het blad af kwam.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Mooie review Herperduin!
Ik rij sinds november met een Wolftooth 34t. Tot nu toe is de ketting er nog geen 1x vanaf gevallen en de ritten die ik heb gereden waren in allerlei omstandigheden (dus ook met veel veel modder).

Ben vooral eigenlijk ook wel benieuwd naar een duur test. Ik heb er nu 1500km op zitten en ik moet zeggen dat het blad er nog behoorlijk goed uit ziet. Het Wolftooth blad lijkt een stuk harder dan het boter wat Shimano levert!
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Good write up. Voor mij is 1x10 een mooie cleane set up. Meer rust op het stuur, zeker met de komst van een dropper post remote. En met de 30t en 36 achter komt ik nagenoeg alles omhoog.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
sieger
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 807
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 20:11
Mijn mountainbike: Sonder Signal St + Pace RC129
Contacteer:

Waar rijden jullie? Ik rijd hier in drenthe/ gelderland met 38 voor en 34 achter. Is 32 en 34 niet erg klein voor?
Sonder Signal -> 12.95 Kg

Mijn Strava
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

je kan altijd beter wat sneller gaan trappen dan dat je je wielen niet rondkrijgt door een te groot verzet. je offert als het ware topsnelheid in voor een grotere kans dat je rijdend bovenkomt.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

sieger schreef:Waar rijden jullie? Ik rijd hier in drenthe/ gelderland met 38 voor en 34 achter. Is 32 en 34 niet erg klein voor?
Het is voor mij echt een persoonlijke voorkeur. Ik wil gewoon lekker licht rondtrappen en overal makkelijk boven komen. Hier is geen lange klim te vinden en ook met een singlespeed met 32-16 overal makkelijk te fietsen :bier: .
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ik rij met de variant van Raceface in 30T.
Deze is in het buitenland prima, maar voor mij in Nederland te licht.
Ga er daarom een 34T bij te kopen.
In mijn oude 2x10 setup reed ik altijd een 38T en gebruikte de granny bijna niet (in o.a Schoorl, Amerongen en Nijmegen)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Zitten er afstandsplaatjes tussen zodat hij wat meer in de midden zitten, lijkt wel zo te zijn op de foto, maar op de site van wolftooth vind ik dat niet terug.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Peter243 schreef:Zitten er afstandsplaatjes tussen zodat hij wat meer in de midden zitten, lijkt wel zo te zijn op de foto, maar op de site van wolftooth vind ik dat niet terug.
Het zijn geen ringetjes maar is een verdikking, vast aan het kettingblad, waar in de 30t versie draad getapt is. De verdikking lijkt ook nodig omdat de ketting anders tegen de crank komt. Dit is alleen het geval bij de 30t versie. De andere versies zijn gewoon voor "normale" bladboutjes.

Als je wilt kan ik wel navraag doen of en hoe een blad gecentreerd kan worden. Ik zal de reactie dan wel hier plaatsen!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mooi verhaal! Ik ben nog niet zo bekend met andere setups dan 3x9 / 3x10 / 2x10 etc, maar begrijp ik goed dat de truc a la Wolftooth erop neer komt dat je met behoud van je huidige crankset en wielset-hub-cassette naar 1x9 of 1x10 kunt?
En kan dat alleen met een double of ook met een triple crank?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

Met een triple crank werkt het zelfs beter :wink: . Gewoon het wolftooth blad monteren op de plek van het middenblad, evt. een derri met lock monteren en je bent klaar. (uiteraard nog wel even de voorderri en shifter demonteren)

In het geval van een dubbel kun je het blad monteren op de plek van het buitenblad.
Plaats reactie