[Review] Look S-track pedalen

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05


Pedal to the Metal – Look S-track


Inleiding
Van Mantel in Arnhem ontvingen we een paar Look S-track pedalen inclusief de accessoire S-track Cage. Een paar lichte maar betaalbare pedalen met optionele kooi die schreeuwen om aandacht en een oordeel. Eens kijken of we hiermee een “klik” hebben of kunnen krijgen.

Eerste aanblik

Afbeelding

In de standaard verpakking zit het paar pedalen, een gebruiksaanwijzing, de schoenplaatjes met bijbehorende schroeven en een stel shims voor tussen de schoenen en de plaatjes. Tevens wordt een extra setje rubberen pads meegeleverd die op de plaatjes komen wanneer de oude versleten zijn. Ik vind het zelf altijd wel netjes dat een fabrikant ook meedenkt en het eerste slijtagegevoelige onderdeel meelevert. Eerste pluspunt dus al meteen gevonden. Op eerste gezicht kan ik niet anders oordelen dan looking good. Het is optisch in ieder geval een mooi pedaal en als ik de weegschaal erbij haal dan valt op dat het gewicht ook aan de zeer lage kant is voor een pedaal in deze prijsklasse. De pedalen zelf wegen 288 gram per paar en met de kooi samen 364 gram. Een XTR PD-M980 setje weegt al snel iets meer dan 300 gram en kost bijna het dubbele. Voor mij is dit absoluut geen reden om voor een bepaald pedaal te kiezen maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die deze informatie wel kunnen waarderen dus vandaar de meting.

Afbeelding

De lagering bestaat uit een tweetal industrielagers gecombineerd met een nieuw soort kunststof glijlager (i.c. igus bushing). Ik heb ze zelf niet uit elkaar gehaald maar dit blijkt uit navraag bij de leverancier. Gezien het feit dat het hier geen duurtest betreft kan ik geen uitspraken doen over de levensduur maar het draait op eerste gevoel erg licht. Ik ben me ervan bewust dat dit verder weinig zegt maar mocht u van mening zijn dat dit van groot belang is, kunt u met een gerust hart deze pedalen aanschaffen.

Installatie pedalen
Het is doorgaans niet mijn hobby maar voor een review vind ik het wel van belang om de gebruiksaanwijzing eens goed door te lezen. Dit keer niet geheel zonder reden want ik mis op het eerste gezicht een aanwijzing van welk pedaal links en welk pedaal rechts moet. Aan de hand van de schroefdraad maak ik mijn keuze maar later valt ergens al snel in de gebruiksaanwijzing te lezen dat het pedaal met een “ringmerk op de as” het linker pedaal is. Ik heb het zelf gelukkig al goed beoordeeld maar moet wel moeite doen om het ringmerk te vinden (is dus niets anders dan een soort gleuf in de linker as). Montage dient te geschieden met een 8mm inbussleutel met een moment van 40 Nm. Na het plaatsen van de pedalen plaats ik de kunststof kooi op de pedalen met vier zelf tappende schroeven de twee losse helften van de kooi op het pedaal aan elkaar te monteren. Een klusje van een minuut of twee dus relatief gemakkelijk om af en toe met en af en toe zonder de kooi te rijden. Ik zal straks beide opties proberen.

Gelukkig hebben we de plaatjes nog

Afbeelding

Bij Shimano SPD pedalen kan je de kracht waarmee je in- en uitklikt wijzigen door de veerspanning van de pedalen te verhogen of te verlagen. Volgens de gebruiksaanwijzing is dit bij de Look S-track niet nodig vanwege het “gepatenteerd systeem met een veerdraad wat een optimale aanspanning voor aantrekken / uitdoen waarborgt.” Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen. Een deel van ervaringen van in- en uitklikken wordt naar mijn mening gevormd door de combinatie van de schoenen en de pedalen. Mijn ervaring is dat wanneer je onder de plaatjes meer of dikkere shims plaatst het in- en uitklikken doorgaans vergemakkelijkt. Ik kies zelf voor de dikste variant dus 2mm shim en kan nu bijna op pad. Voordat ik daadwerkelijk op pad ga deel ik nog met u dat volgens de gebruiksaanwijzing het “stutopppervlak” door de juiste keuze in shim vergroot kan worden van 200 vierkante mm’ s naar 460 vierkante mm’ s (zonder kooi).

Look, I can fly
Schoenen klaar, fiets klaar en berijder klaar dus op weg naar het buitengewoon mooie natuurgebied op korte afstand van mijn huis, de Herperduin. Bij het eerste klikmoment vind ik het nog relatief zwaar gaan en moet ik nog een beetje zoeken voordat ik met beide voeten goed vast zit. Het is hoe dan ook een andere ervaring dan bij Eggbeaters of SPD van Shimano maar nog te vroeg om een voorkeur uit te spreken. De zijdelingse speling / bewegingsvrijheid is in ieder geval minder dan bij de Eggbeaters en de SPD en dat voelt goed. Ik ben wel benieuwd naar hoe snel ik eruit kom als dat echt nodig is want op de eerste kilometers op het asfalt probeer ik dit vaak te doen om een beter gevoel te krijgen maar gaat het nog altijd niet echt soepel. Straks maar eens bewust een klimmetje met rul zand opzoeken waarvan ik zeker weet dat ik nooit helemaal tot boven kom. Ik bereid me derhalve al voor op een partijtje zandhappen want zo kan het alleen maar meevallen.
Eerst maar eens verder het ruwere maar vlakke terrein in. Ik merk dat de kooi wel zijn werk doet want heb beter contact met de pedalen dan anders waardoor de fiets iets directer reageert op voetbewegingen. Het lijkt alsof ik vaster aan de fiets zit terwijl mijn schoenen van “instap niveau” zijn en niet de meest stijve zolen hebben. Mijn eerste favoriete stukje bestaat uit een klein sprongetje vanaf een boomstronk naar een paadje eronder. Het is hooguit 30cm vrees ik (held die ik ben) maar ik merk bij het neerkomen wederom dat ik meer steun heb dan anders. Ik vervolg mijn weg naar het potentiële zandhap klimmetje.

Zandhappen
Vol goede moed zet ik aan om de enorme klim van wel bijna 30 meter te slechten maar enkele secondes later sta ik uitgeklikt naast mijn fiets. Geheel tegen verwachting in ben ik dus in een “split-second” uitgeklikt en komt er geen mouw aan te pas om uit mijn mondhoeken Herps zand te verwijderen. Dit geeft toch wel een fijn soort zekerheid. De rest van de rit gaat het in- en uitklikken steeds beter en blijft het opvallend dat ik het gevoel heb steviger aan mijn fiets te zitten dan anders (zowel bij Shimano als Crankbrothers pedalen).

Ik zou je het liefst in een kooitje willen doen

Afbeelding

De eerstvolgende rit is er een zonder de kooi om te zien of het beeld dan heel anders wordt. Ook tijdens deze rit valt mij op dat bij een onverwachte stop in een enorme zandbak ik zonder bewust uit te klikken toch snel uit de pedalen ben gekomen want wederom geen zand in mijn mond; jippie!!
Maar dan nu de ervaringen zonder de kooi. Je merkt duidelijk dat er minder raakvlak tussen pedalen en schoenen is dus de afwezigheid van de kooi is voelbaar. Blijf hierbij wel in het achterhoofd houden dat de review gemaakt is met schoenen met relatief flexibele zool. Het in- en uitklikken maakt geen verschil maar op het moment dat je niet direct ingeklikt raakt, is het zonder kooi wel lastig om goed druk te kunnen zetten op de pedalen. Dit is dus een pluspunt voor de kooi. Hoewel voor normaal XC gebruik een kooi naar mijn mening niet nodig is zie ik toch pluspunten van de kooi. Op technischer stukken en bij sprongetjes is het extra contact tussen pedaal en schoen wel positief merkbaar. Omdat de kooi echter weinig weegt zou je dus ervoor kunnen kiezen om ook bij XC gebruik de kooi te kunnen monteren. Of de modepolitie (=dezelfde instantie die boetes uitdeelt bij o.a. aanwezigheid van een bel, zadeltasje of barends) het ook goedkeurt weet ik niet maar ik ben zelf ook niet de knapste dus een boete krijg ik toch wel ;-).

Conclusie
De Look S-track pedalen zijn licht van gewicht en, zeker voor het gewicht, redelijk geprijsd in vergelijking tot de concurrentie. Ze zijn, smaken verschillen, mooi en het werkt goed. Mocht u behoefte eraan hebben om de veerspanning zelf te willen regelen dan moet ik u teleurstellen want dat is hier niet mogelijk. Spelen met de shims is wel mogelijk hetgeen ook duidelijk verschil maakt in het (on)gemak met in- en uitklikken. Op de vraag of de pedalen nu beter zijn dan Shimano’s SPD of Crankbrothers Eggbeaters, Candy’s, Smarty’s etc. kan ik geen zinnig antwoord geven. Het gaat hier vooral om persoonlijke voorkeur en tevens over de combinatie met schoenen. Een schoen met zeer stijve zool zal in mijn ogen minder een groot raakoppervlak nodig hebben dan een schoen met flexbilere zolen. De pedalen hebben bij mij in ieder geval een positief indruk achter gelaten op zowel optisch als ook praktisch vlak.

Aanbieding
Op het moment van schrijven van de review kost een paar Look S-track bij Mantel € 51,95 en de kooi € 25,58 Verzenden bij Mantel is vanaf € 75,- gratis dus besparing van de verzendkosten ad € 4,95 is mogelijk bij aanschaf van de pedalen en kooi ineens.

Afbeelding
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dank voor de review. Je bent positief gestemd. In het algemeen, ook hier, lees ik toch erg gematigde ervaringen. Ook ik had in eerste instantie sterke interesse in het pedaal en de kooi maar na wat berichten toch maar niet doorgezet (en blijven de XTR trailpedalen gewoon aan mijn fiets). Ondanks dat ik ook niet zo op het gewicht let scheelt dit wel veel vergeleken met mijn huidige pedalen. En ja, als je hier en daar iedere keer met wat beleid wat grammen pakt heb je op het eind een kilo te pakken. Dus goed dat je ze toch gewogen hebt. Ga je ze nog langer gebruiken?

Op dit moment vind ik dit ook wel een (nog lichtere en m.i. mooiere) optie (Xpedo Baldwins):
http://www.xpedo.com/products/pedals/mtb/" onclick="window.open(this.href);return false;

De kooi hiervan lijkt dan wel weer meer op de Shimano variant terwijl de S-Track wel echte flatpedals lijken.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Ik vond de pedalen maar niks : veel te vast aan de voet. Er is nul komma nul float, de veerspanning is veel te hoog waardoor de voet steeds opnieuw in de neutrale stand gedwongen (of eerder gewrongen) word.

Bij het minste beetje vuil aan je schoen / schoenplaatje is niet alleen inklikken een karwei, maar ook uitklikken. Hierdoor al een aantal keer net niet tegen de grond gegaan. De speling met de shims was perfect afgesteld, hieraan heeft het niet gelegen. Die plastic inserts in de cleats gaan trouwens ook snel stuk. Een korte wandelpassage over stenen volstaat.

Heb ook de Look DCS Easy Cleats geprobeerd, amper verschil.

De composiet en alu vleugeltjes op de body body gaan erg snel stuk, waardoor de pedalen geen lang leven beschoren zijn.

Uiteindelijk overgestapt op Shimano XTR, kon niet blijer zijn :bier:
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Dank voor reacties :-q

Ik ga ze niet op de BMC gebruiken omdat ik daarop liever met flats rijd. De hoge "veerspanning" en weinig bewegingsvrijheid vond ik zelf prettig maar dat blijft een persoonlijk iets. Over duurzaamheid kan ik weinig zeggen omdat het geen duurtest betrof :bier: .
Plaats reactie