Ergon GS1 Race Grips

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ergon GS1 Race Grips
Handvatten zijn vaak een ondergeschoven onderdeel van mountainbikes, maar goede
handvatten zijn net zo belangrijk als een goed zadel. Je hangt tijdens het biken zelfs
langere tijd op je handvatten dan dat je op het zadel zit.

Afbeelding

Handvatten, een onderwerp waar je veel mee te maken hebt maar zelden over leest.
Ik ben van mening dat een goed stel handvatten net zo belangrijk zijn als een goed
zadel. En met Ergon voelt dat al snel goed aan. De nieuwe GS1 race grips zien er
ook heel goed uit en tonen op de mountainbike een heel stuk strakker dan mijn oude
GP1 handvatten uit de Performance lijn van Ergon.
Tijdens het monteren van de handvatten is het altijd de vraag hoe ver je het handvat
over je stuur moet schuiven.
Ergon heeft simpelweg een verdunning op het einde van het handvat gezet.
Je schuift ze simpelweg over je stuur totdat ze niet verder meer kunnen en zet ze dan
vast. Kinderspel. Het op de juiste hoek zetten van de handvatten is natuurlijk heel
anders dan met ronde handvatten. Die zitten immers altijd al goed. Maar bij de Ergons
wil je de juiste hoeveelheid vlees onder je handen voelen. Dus een beetje spelen met
de hoek tijdens de eerste tochten is aan te raden.

Afbeelding

De techniek:
De handvatten zien er zoals eerder gezegd goed en degelijk uit en voelen stevig aan.
Het oppervlak is gemaakt van lichtgewicht Direct Control Rubber wat voor een goed
gevoel en feedback zorgt. Het uiteinde van de grip is gemaakt van lichtgewicht Aircraft
aluminium. Dit resulteerd in een gewicht van 145 gram per paar in de maat small en
160 gram voor de large.
De GS1 grips komen in 2 verschillende kleuren, wit en zwart en zijn er ook voor bikers
die met gripshift rijden.
Ook is er gedacht aan de liefhebbers van bar-ends. Ergon brengt namelijk de race grips
ook met een korte bar-end (de GS2), met een langere bar-end (GS3) en de lichtgewicht
variant in carbon uit. Zo is er voor ieder wat wils.

De praktijk:
Na het monteren van de grips is het tijd voor de praktijk. Als je van gewone handvatten
afkomt valt als eerste het enorme contactoppervlakte op. Maar na een half uurtje ben je
er al aan gewend en begint het comfort van de grips op te vallen. Het gewicht wat je
normaal gezien over een redelijk klein oppervlakte hangt wordt nu ineens een heel stuk
minder. Het gevolg is dan ook minder druk per vierkante cm. Dit klink allemaal vrij logisch
maar pas als je de grips aan het rijden bent wordt het ineens een stuk duidelijker.
Ik rijdt al enkele jaren met de GP1 grips van Ergon en de GS1 Race zijn een stukje kleiner
maar dit maakt qua verschil in comfort vrij weinig uit. Je kunt er in ieder geval uren op biken
zonder tintelende handen te krijgen.
Het brede uiteinde van de grip is trouwens fijn om de handen even op te leggen om zo
eventjes je houding te veranderen alvorens er weer volop in te duiken.
Over de degelijkheid van de grips kan ik kort zijn. Die is gewoon goed. Ze kunnen jaren
meegaan. Water, zand en modder zal ze ook niets deren en scheuren doen ze na een
paar jaar gebruik ook niet.

Afbeelding

Nu komt alleen altijd de vraag:"Kun je met deze grips ook technisch rijden?" Waarop mijn
vraag eigenlijk luidt: "Waarom niet?" Je hebt genoeg grip op je stuur en de het Direct Control
Rubber zorgt ervoor dat je handen nergens heen glijden. Die blijven goed op hun plaats zitten.
Ook in natte omstandigheden gaat je handen niet glijden. Technische tochten zijn dan ook
absoluut geen probleem. Het helpt zelfs om bepaalde trillingen vanuit je voorwiel op te vangen
zodat ze niet naar je handen en armen doorgestuurd worden.

De prijs van de GS1 bedraagd € 35,95
Dit lijkt aan de dure kant voor een paar grips, maar zoals ik hierboven al vertelde.
Je hangt wel net zo lang op je stuur als je billen op je zadel zitten. Dus waarom zou je
je handen niet leker verwennen met een paar goede grips?

Meer info vindt je hier:
http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gs1" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik rij nu een half jaar met de gs1. Nooit meer problemen gehad met trillende fingers of polsen. Rij nooit meer zonder.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

35,95? Geen 1 ervoor? Dan valt het me nog mee.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
habee
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 14 november 2014, 21:31
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 27.5 2015

Dat lijkt me wel wat. Denk dat ik maar eens een paar ga aanschaffen.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Heb ook van de brede Ergon grips. Veel oppervlak waardoor de druk goed verdeeld wordt. Prima handvatten imo.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Marcog3
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:55
Mijn mountainbike: Scott scale 750 650B

Heb er vandaag eens op gelet met mn ronde handvaten,
Ik denk indd. Dat het wel zou werken want af en toe moet ik gewoon
Mn handde. Van het stuur halen.
Verkopen ze deze bij mantel in arnhem?
Daar moet ik volgende week toch heen nl :wink:
Eigenwijs is ook wijs!
habee
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 14 november 2014, 21:31
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 27.5 2015

Verkopen ze deze bij mantel in arnhem?
ik heb tot nu toe alleen online verkooppunten gevonden.
zou ook graag een adres hebben. (In de buurt van Eersel/Eindhoven)
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Ik zit er ook aan te denken om deze grips aan te schaffen, heb nu vaak last van slapende handen. Hoe bepaal je of je de small of large versie nodig hebt? Heb gewoon gemiddelde handen, niet groot, niet klein.
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Marcog3
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:55
Mijn mountainbike: Scott scale 750 650B

Ik heb ze,
Ga ze morgen maar eens proberen :wink:
Eigenwijs is ook wijs!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier inmiddels een dikke 1,5 jaar in gebruik nadat ik vrij plotseling last kreeg van een pijnlijk drukpunt in mijn rechterhandpalm. Omdat stoppen met biken geen optie is heb ik toen Ergons gekocht, in eerste instantie de GP-1. Dat loste het probleem meteen op.

Omdat ik meerdere bikes heb en de GP-1 niet zo mooi vind heb ik toen deze versie gekocht en ook die deden wat ik gehoopt had: geen last meer. Ben er inmiddels zo aan gewend dat ik er ook op technische stukken lekker mee rijd, ik zou voor de gein weer eens gewoon ronde grips moeten proberen om te voelen hoe dat ook alweer was :)

Al met al vind ik het prima grips en de GS-1 ziet er ook niet slecht uit.
Ik heb op mijn weg-mtb ergonomische grips van Rose en die zijn weliswaar niet slecht, maar ergonomisch gezien vind ik de Ergons wel beter. Ook iets duurder dan de Rose grips, maar die paar euro meer zijn ze imo zeker waard. Je wilt toch geen irritaties door grips die net niet lekker voelen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Van Ergon GC2-L handvatten (met bar-ends) ben ik overgestapt naar ESI Chunky's, en vervolgens weer terug naar GC2-L, om in september deze te vervangen door, ook vanwege de goede ervaringen met Ergon's, de Ergon GS1-L. Dit vooral omdat ik weinig tot niet gebruik maakte van de bar-ends. Ze liggen lekker stevig in de hand, en je handpalmen rusten ontspannen op het oppervlak van de handvatten. Voorlopig zullen deze wel blijven.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Op mn wegfiets heb ik ze ook en vind ik het heerlijk.

In het terrein vind ik het echter grote ondingen.
Dan prefereer ik toch liever dunne ronde handvaten (zeker als het wat bochtiger/technischer wordt).
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Toen ik m'n fiets net had had ik altijd een dode pink na een lange rit. Ergon handschoenen en deze gs1 gekocht en sindsdien nergens meer last van. Goed afstellen loont wel de moeite
Who needs roads when there's dirt
Marcog3
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:55
Mijn mountainbike: Scott scale 750 650B

Rayb81 schreef:Op mn wegfiets heb ik ze ook en vind ik het heerlijk.

In het terrein vind ik het echter grote ondingen.
Dan prefereer ik toch liever dunne ronde handvaten (zeker als het wat bochtiger/technischer wordt).

Als je ze met het vlakke deel niet te hoog zet heb je daar echt geen last van,
(Althans ik niet) :wink:
Eigenwijs is ook wijs!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Om eerlijk te zijn ik ook helemaal niet.
Ik heb in Oostenrijk idioot technisch gereden met deze grips.
Totaal geen problemen mee gehad.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie