Product-test Selle Italia SLR X-Cross Flow

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Product-test Selle Italia SLR X-Cross Flow

Voor 2015 introduceerde Selle Italia een aantal nieuwe zadels.
Namelijk de: Nepal, Butcher, X1 X-Cross én SLR X-Cross Flow.
Voor deze review ging ik op pad met de nieuwe SLR X-Cross Flow.

Afbeelding

Zoals bij zadels het geval is komt nu ook direct de vraag. Welk zadel past nu bij me?
Selle Italia heeft ervoor gekozen om een IDmatch te laten uitvoeren bij de verkopende
fietswinkels. Via onderstaande link kun je een winkel in de buurt zoeken om de meting
uit te voeren:
http://www.selleitalia.com/idmatch_dealers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals altijd bij italiaanse merken valt bij het uitpakken direct het ontwerp op. Het ziet er
weer strak uit. De naden zijn ook heel netjes afgewerkt, eigenlijk net als alles aan dit zadel.
Selle Italia geeft voor dit zadel een gewicht weer van 175 gram en de keukenweegschaal
wijkt ook maar een paar af. Goed nieuws voor de marathon rijdende weightweenies onder
ons.
De zadelrails is gemaakt van titanium 316. De titanium rails filterd kleine trillingen weg zodat
de rit weer wat comfortabeler wordt. De rest van de onderzijde is een combinatie van kunststof
en is de voortrein van carbon gemaakt. Het dek van het zadel heeft een extra antislipoppervlak
wat op en neer schuiven tegen gaat. Zo blijf je beter op je bike zitten wat het rendement weer
ten goede komt. De X-Cross is ook uitgerust met een Friction Free neus. Dit houdt in dat de
voorkant van het zadel een stukje smaller is waardoor je benen minder tegen het zadel aan
schuren.

Als laatste is het zadel uitgerust met extra padding. Dit maakt het iets comfortabeler tijdens
lange tochten.

Afbeelding

Nu we het technisch scala gehad blijft komt altijd de belangrijkste vraag. Hoe zit het zadel nu?
Zit het lekker? Is het hard? Zoals je al kunt zien aan de eigenschappen is dit een lichtgewicht zadel met
een enigszins dunne padding. Een goede zeem in je fietsbroek is daarom heel erg aan te raden. Bij de
eerste tochten voelde het zadel vrij hard aan maar een paar tochten later was het zadel ingezeten en
voelde het een heel stuk beter aan. Enigszins comfortabel zou ik bijna zeggen. Maar dat is niet waar het
zadel in uitstraalt. Dat doet hij namelijk bij lange klimmen. Je hebt bij lange klimmen namelijk nooit het
gevoel van dooie edele delen. Dit is ook het geval bij lange tochten over asfalt. Bij zulke tochten beweeg
je amper met je bovenlichaam en is de druk op het zadel veel groter dan bij een tocht met veel singletracks.

Afbeelding

De grip op het zadel is prima. Tijdens de tochten heb ik geen enkele keren het gevoel gehad dat ik van
het zadel af gleed. De friction free neus van het zadel valt amper op. En dat is ook wat je wilt. Je benen
glijden daardoor lekker langs het zadel af zonder veel te schuren.

Selle Italia heeft een mooi zadel neergezet en het belangrijkste wat ik kan meegeven is om het zadel een
paar tochten de kans te geven om zich naar je lichaam te vormen. Een inzitperiode is bij deze X-Cross
zeker van toepassing. Maar na een paar tochten komen de pluspunten des te meer naar boven.

De adviesprijs bedraagd € 149,-
Voor meer informatie over het zadel klik je op de volgende link:

http://www.selleitalia.com/en/prodotti/offroad/slr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Dat extra antislipoppervlak , wat er uit ziet als rubber, is dat op het zadel 'geplakt'? of maakt dat deel uit dan het geheel?
memento-mori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:36
Mijn mountainbike: Liteville 601

Het is een geheel, je kan het er niet afhalen als je dat bedoelt. Zoals het dek zelf zullen deze panelen wel dmv lijm zijn aangebracht.
memento-mori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:36
Mijn mountainbike: Liteville 601

Het is overigens iets harder dan rubber. Het moet zorgen voor extra grip maar het mag er niet voor zorgen dat je niet meer gemakkelijk van positie kan verplaatsen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb eens gegoogled op Ti 316, en volgens mij bestaat dat niet. Er bestaat wel 316Ti, maar dit is een roestvaststaalsoort, gelegeerd met Ti.

Grappig marketing trucje.
Plaats reactie