Product-test Boeshield T9 Bicycle Lubrication

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Back to the future
Ik testte een flesje Boeshield T9 Bicycle Lubrication http://www.futurumshop.nl/boeshield-t-9 ... 8-ml.phtml" onclick="window.open(this.href);return false; voor mijn ketting. Ik had de keuze uit een spuitbusje of gewoon flesje waarmee ik lekker kon gaan “druppelen”. Gezien het risico op nevel op remschijven, kies ik zelf altijd voor “druppelen”. Flesje van 113 gram / 118 ml met druppeltuit kost €14,95 incl. gratis verzenden (geen minimum bestelbedrag) en is binnen een dag na bestelling binnen. Omdat futurum de “toekomst” betekent zal ik hier proberen een antwoord te krijgen op de vraag of ik terug zal keren voor dit veelbelovende middeltje.

Afbeelding

Ja, dat beloof ik
Zij die de, op papier, gelukkigste dag van hun leven reeds hebben gehad, herkennen waarschijnlijk deze uitspraak. Het gaat hier echter niet om een huwelijk maar om de beloften van Boeshield T9. Dat zijn er nog al wat als je de productinformatie mag geloven.

Boeshield T9:
* “is een zeer hoogwaardig product dat ontwikkeld is door Boeing’s Aerospace Laboratories voor eigen gebruik in de luchtvaart industrie;
* dringt, in tegenstelling tot veel gebruikte smeermiddelen, daadwerkelijk door tot in de kleinste openingen en naden om vocht van metaal te scheiden;
* brengt een bijna onzichtbaar, flinterdun waterafstotend waxlaagje aan waardoor het niet van de ketting afspoelt;
* plakt niet, waardoor het dus geen zand of vuil oppakt.”
Daarnaast is er nog een groot aantal zeer positieve gebruikersreviews te vinden op o.a. de internetpagina http://www.boeshield.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Onder het mom van vertrouwen is goed maar controle is beter en met de gedachte van “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend” in mijn hoofd besluit ik eerst zelf maar eens de proef op de som te nemen.

Tranen met druppeltuiten
Na het openen van het flesje komt er nog niets uit. Eerst moet je je stanleymes nog hanteren en een klein stukje van je druppeltuit afsnijden. Hierna kan het aanbrengen van het middel op je ketting beginnen. Een spray zou misschien handzamer kunnen zijn en sneller in het aanbrengen want het druppelen per schakel kost even wat tijd maar je weet zeker dat het goed zit. Het middel is bijna kleurloos en dun. Na het aanbrengen het middel even in laten trekken en een uurtje of twee laten drogen en je kan het bos in worden gestuurd.

Anti kraak
Het fietsen op een mountainbike in Nederland brengt met zich dat je ontegenzeggelijk vaak je fiets moet schoonmaken na een ontmoeting met de vele modderige, zanderige of anderszins vuilmakende paden in Nederland. Laten we wel wezen, het aantal bergen mag dan wel schrikbarend laag zijn in Nederland maar je hebt daarmee niet minder (wellicht juist nog meer) rommel aan je fiets hangen dan na een gezonde rit in de Alpen of op een andere plaats waar onze fietsen eigenlijk voor bestemd zijn. Gezien mijn grote weerzin tegen kraakjes en piepjes van de ketting hoop ik met Boeshield goed anti-kraak te zitten.
Ik heb een aantal weken moeten wachten voordat ik de meeste weersoorten en bijbehorende ondergronden heb mogen ontmoeten maar ben blij verrast. Ik heb op droog zand, nat gras, droge klei, asfalt etc. maar gereden maar geen piepje of kraakje te bekennen. Na een natte rit ook echt alle plassen modder te hebben doorkruist met genoeg modder aan gehele fiets en ketting nog altijd geen kraakje en/of piepje te horen. Ook schakelen ging vlekkeloos. Mijn ervaringen met normale kettingolie (Kroon) en Teflonachtige middelen waren ook goed maar na een aantal plassen modder toch meestal hoorbaar slechter.

Afbeelding

Easy Clean
Thuisgekomen bekijk ik na iedere rit de ketting en bepaal ik de methode van schoonmaken. Bij de meeste ritten volstaat het zacht afvegen van de ketting met een droge doek want meestal is de ketting eigenlijk vrijwel vrij van stof etc. Na de enorme modderrit is het echter niet voldoende om de ketting slechts te “aaien” met een doek maar dient er water aan te pas te komen. Ik spuit de ketting voorzichtig met helder water af en dat blijkt al voldoende te zijn om de modder te laten verdwijnen. Daarna nog even aaien met een droge doek en Voila: een schone en kraakvrije ketting die er, zonder een nieuwe behandeling, weer tegen kan.

Afbeelding

Ja, ik wil
Is Boeshield T9 Bicycle Lubrication voor mij dan een geschikte partner voor een goed huwelijk? Ja, ik kan niet anders concluderen dan dat het een geschikt middel is voor mij. Dit wil niet zeggen dat andere middeltjes niet ook goed zouden kunnen zijn maar ik hoef niet verder te zoeken (maar kijken mag wel…). Prima aan te brengen, duurzaam en het werkt piep- en kraakvrij. Dus: Ja, ik wil :-)

Bestellen via http://www.futurumshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ging prima en levering was snel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Ik gebruik het goedje ook sinds 2010, en kan jouw verhaal alleen maar ondersteunen. :-q

Ik behandel mijn ketting altijd zo'n 2 of 3 keer voor een wat langere werking van de wax. Maar hier ook nooit geen problemen met schakelen, ik verdenk* het goedje er zelfs van dat de 'neiging' tot chainsuck ook wordt geminimaliseerd. (* kan ik uiteraard niet aantonen, kan ook een gevalletje "de 1e keer pech gehad" of een gevalletje "het zit tussen de oren" zijn ...)

Ook voor wat betreft het schoon blijven van je ketting ben ik destijds zeer verrast, pas geleden nog bij een rit op BoZ met een aantal vrienden werd goed duidelijk wat het verschil tussen wax en olie is op een redelijk modderige track. Ik wil niet stellen dat je van mijn ketting 'kon eten' , maar kan wel vertellen dat er aanzienlijk minder troep aan mijn ketting kleefde dan bij de rijders die hun ketting van olie hadden voorzien. Ook kraakgeluidjes konden niet ontdekt worden bij mijn fiets, terwijl de olie-gesmeerden :winkie: rondreden alsof ze met een mortelmolen onderweg waren :winkie:

Ik heb gelukkig 2 LBS'en die de wax verkopen, (Correct bikeshop en een Fietsenmakert in Numansdorp << Woont m'n zus, die ik regelmatig even langs stuur om het stinkgoedje op te halen :P )

Kom ik gelijk bij de enigste minpunt ... het MEURT ! ... :winkie: (Maar gelukkig hangt de ketting niet om je nek :P )
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Prima en praktisch spul!
Op een gegeven moment in de winter afgehaakt omdat ook deze niet super modderbestendig is, maar dat zijn bijna geen middeltjes.

Maar het is fijn en goed spul.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Moet je de ketting van te voren ontvetten?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

rokl schreef:Moet je de ketting van te voren ontvetten?
Heb ik niet gedaan en staat ook niet in de instructie :wink:
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Met Boeshield T9 ben ik weer terug bij af.. In 1994, aan het begin van mijn mountainbike "carrière" , een tijd lang dit smeermiddel gebruikt. Merkte toen al een duidelijk verschil met andere smeermiddelen die toen gangbaar waren. Vooral het nagenoeg schoon blijven van de ketting was (en is) een pré. Toen het bij de fietsenboer waar ik het kocht niet meer verkrijgbaar was overgestapt op andere merken.
Een greep aan wat ik sindsdien zoal niet gebruikt heb: Pedro's syn lube, Finish Line, Rohloff, Dynamic, Holmenkol en de laatste tijd uitsluitend Squirt Lube. Omdat dit laatste middel m.i. tekort schiet bij langere afstanden nu maar weer eens Boeshield T9 dat bekend staat om zijn langdurige werking. Ik denk dat dit te verklaren is door het geweldig penetrerend vermogen icm met de kleefkracht. Het komt daardoor makkelijk op de belangrijkste plaats (de pennen van de ketting) en eenmaal opgedroogd blijft het daar goed zitten.
Vooralsnog gebruik ik het op mijn hybridefiets. Als het (weer) bevalt volgt mijn mtb en fitnessbike.
Duidelijk verschil tov SL is dat de ketting meer geluid maakt. Bij SL was dat juist het teken dat het tijd werd voor een smeerbeurt. Ik vraag mij af hoe je bij gebruik van BS T9 kunt merken dat er nagesmeerd moet worden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Gebruik het ook zo'n 4 jaar nu, alle andere middelen weggegooid ( ik heb er 10 tallen geprobeerd). Boeshield is zelfs pekelbestendig.

Na een baggerrit de ketting even met een borstel en water schoonmaken, drogen en opnieuw erop druppelen.

Voor mij nooit meer wat anders.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

ik heb ook een paar keer boeshield t9 gebruikt maar naar 60 km hoor ik de ketting wel lopen
bij droog weer iemand nog tips.
de ketting blijft wel mooi schoon
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Dat is helaas het minpunt van Boeshield T9....de beperkte werkingsduur.
Omdat het een tijd in moet trekken is het niet geschikt om onderweg bij te smeren.
Ik gebruik het voor mijn hybridefiets (woon- werkverkeer) maar voor de fitnessbike en mtb ga ik toch op zoek naar een middel met een langere werking.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

ik hoor veel mensen zeggen dat het wel 200 km mee gaat maar dat is mijn nog niet gelukt
terwijl ik het twee keer behandeld op mijn mtb
en ze zeggen dat het zo geweldig is .
doe ik iets niet goed?
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

heb je je ketting goed ontvet, als er nog smeer, olie, teflon of weet ik veel wat, er nog opzit dan hecht het niet goed en krijg je problemen, ik rij er makkelijk 200 km mee, alleen als het erg nat is doe ik uit voorzorg nog een beetje erop
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Enrico schreef:Dat is helaas het minpunt van Boeshield T9....de beperkte werkingsduur.
Beter bij Squirt blijven dan? Destijds ook White Lightning geprobeerd, maar na 50km was de werkingsduur ook voorbij. Totaal niet geschikt voor lange marathons, eerder rondjes rond de kerk. Boeshield heb ik zelf nog niet getest, altijd tevreden geweest van Squirt.
Gebruikersavatar
vincent10
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 10:04

Ik ben ook altijd erg tevreden geweest met Squirt, lange werkingsduur.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

floris Zwitserland schreef:heb je je ketting goed ontvet, als er nog smeer, olie, teflon of weet ik veel wat, er nog opzit dan hecht het niet goed en krijg je problemen, ik rij er makkelijk 200 km mee, alleen als het erg nat is doe ik uit voorzorg nog een beetje erop
zal hem een keer voledig ontvetten en dan maar weer twee keer behandelen ben benieuwd :-{
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Bij de ingebruikname van een ander soort smeermiddel ontvet ik de ketting altijd grondig. Zo ook bij Boeshield T9. Bij 50 á 60 km. ontstaat een schurend geluid. Zou best kunnen dat je er dan nog tientallen km's mee kunt rijden....maar het stoort mij behoorlijk.
Squirtlube idem...heeft m.i. een iets langere werking maar het is vroegtijdig gedaan met de geruisloze ketting.
Is ook niet geschikt om gedurende een tocht bij te smeren.

Op grond van de vele goede beoordelingen probeer ik momenteel Pro gold Pro link chain lube.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie