Pompen met de Lezyne Micro Floor Drive HVG

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Iedereen kent het gevoel wel. Je bent lekker aan het fietsen en ineens: "Lekke band!"
Altijd een vervelend gevoel. En dan is er het moment dat je een reservebinnenbandje
gestoken hebt en moet gaan pompen. Dit kan nooit snel genoeg gaan, want je wilt zo
snel mogelijk het pad weer op.

Afbeelding

En om snel een 29'er band of een zelfs een Fatbike-band op te pompen heb je een
grote slag nodig met veel volume. Daar springt Lezyne op in met de Micro Floor Drive HVG.
Waar HVG staat voor High Volume Gauge.

Micro Floor?
Als het pompje binnenkomt valt me op hoe strak het afgewerkt is. Een mooi CNC gefreesdealuminium
pomp met een roestvaststalen voet. Degelijk en robuust maar niet met een hoogtevan 30 cm. Klein
genoeg om in een rugzak te passen.
Het gewicht valt ook reuze mee. Dekeukenweegschaal blijft hangen op 212 gram. 13 gram lichter als
Lezyne aangeeft op de site.
Het rvs voetje zorgt voor de stabiliteit als je aan het pompen bent, het stelt niet veel voor maarals je
probeert te pompen zonder voetje merk je wat een verschil dit maakt.
De rubberen slang meet een afstand van 60 cm. Dit is een heel eind. Het lijkt zelfs wat overdrevenmaar
in de praktijk blijkt dat in vergelijking met mijn eigen voetpompje een langere slangmakkelijker meewerkt
in de bochten en tijdens het pompen.
De ingebouwde drukmeter heeft een bereik tussen 0 en 8 bar. Alhoewel de HV-pomp eenmaximale druk
van 6.2 bar zou hebben. Bij de eerste lekke banden schokt de meter een beetjetussen de drukwaarden in.
Maar dit heeft te maken dat het een veergeregelde meter is. Dezehebben een bepaalde kracht nodig om
steeds los te springen. Maar voor een globale indicatieis het prima.

Afbeelding

Wat een mooi stukje techniek is, is de "ABS Flip-Thread Chuck". Vrij vertaald, de kop van de pomp.
Deze schroef je namelijk simpelweg op je ventiel en daarna ben je klaar om te pompen.
Het ventiel is geschikt voor Presta en Schrader ventielen. Wil je een ander ventiel kiezen danschroef
je simpelweg het kopje eruit, draait hem om en schroeft hem weer vast.
Let wel op bij Presta ventielen. Het is me overkomen dat bij het losdraaien van de kop hetbinnenwerk
van het ventiel mee kwam. En dat betekend dat je weer overnieuw kunt pompen.Het is dus aan te raden
om de ventieldopjes gewoon op je de binnenband te laten zitten. Zoblijven ze schoner en geven ze minder
wrijving bij het losdraaien van de pompkop.
In het kopje van de pomp zit nog een blow-off knopje om overtollige lucht uit de band te laten.
Dit is voornamelijk handig voor banden die in de velgrand moeten "ploppen".

Afbeelding

De werking van de pomp is dus vrij simpel zoals je verwacht van een fietspomp. De grotepompslag is ideaal voor
de grote brede banden van tegenwoordig. Een 2.4" 29'er band is een stuk sneller en tevens comfortabeler op te
pompen dan met eenhandpompje. Nu is lek rijden nooit een pretje, maar als je weer binnen no-time de trails op
kunt is er weinig verloren tijd.

De Micro Floor Drive komt in twee versies.De HV en de HVG waar de HVG de extra drukmeter heeft.
Beide pompjes worden geleverd met een framehouder, balpomp en hoekstuk.

De adviesprijs voor de HV bedraagt € 49,95
De adviesprijs voor de HVG bedraagt € 59,95
Voor meer info klik je op:http://www.lezyne.com/product-hpumps-hv ... Va9KQO8ViU

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

ik heb die pomp aangeschaft en mijn ervaringen zijn vergelijkbaar met de review, heel erg tevreden erover,het enige nadeel wat je zou kunnen ervaren is de omvang van de pomp en het gewicht maar ik vind het voor mij te verwaarlozen aangezien ik hem op het frame bevestigd heb met de erbij geleverde spullen om hem op het frame bij de bidonhouder te bevestigen
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb hem al een tijdje (zonder drukmeter) ; fijne pomp die echt werkt met uitstraling van kwaliteit. Vooral de aansluitslang en schroefkoppeling werken erg makkelijk. Past goed in mijn drinkrugzak.
Plaats reactie