Op pad met de Polar V650 GPS fietscomputer

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Toen Polar vorig jaar de V650 fietscomputer op de markt bracht werd vrij
snel duidelijk dat het geen standaard computer was. Na een jaar software
updates is de V650 zelf opgewaardeerd tot een volwaardige GPS.

Afbeelding

De Polar V650 is zeer uitgebreide GPS fietscomputer welke in een jaar tijd
(en nog steeds) flink wat updates aan vast zaten.
Maar op de software komen we straks op terug.

Vers uit de doos komt een leuk uitziend zwart/wit apparaatje met een groot
2,8" display en twee knoppen. Een zwarte aan de zijkant waarmee je het
apparaat aan- en uitzet. En een grote rode knop aan de onderkant voor het
starten en beëindigen van je sportsessies. De rest van het navigeren gebeurd
door middel van een touch screen display.
De V650 is 105 mm lang, 63 mm breed en is 16 mm hoog. Voor de gewichts-
freaks hebben we de Polar uiteraard even op de keukenweegschaal gelegd
en de naald blijft steken op 118 gram.

Verder zit in het doosje een stuurhouder welke je met een lange strap vast zet.
Een borstband met hartslagmeter en communicatiekabel voor op te laden
en op de pc aan te sluiten. Er is ook een versie zonder borstband. Als je zelf
al in het bezit bent van een Bluetooth borstband van Tacx of een ander merk.
Ant+ sensoren worden niet ondersteund.
Ergens onderin het doosje zit ook nog een korte startersgids. Maar die is
nooit uit het doosje gekomen.

Afbeelding

Na het voor de eerste opstarten van de Polar valt eigenlijk direct op hoe
overzichtelijk en duidelijk de menustructuur is. Binnen een paar dagen heb
je bijna alles wel door van de V650. De gebruiksaanwijzing heb ik ook niet
eens nodig gehad.

Na het instellen van de gegevens en trainingslimieten is het tijd voor de kaart.
De achtergrondkaart die Polar gebruikt is een OSM kaart. Maar de hele
wereld is beschikbaar gesteld. Maar je gebruikt een vierkantje van 450 bij
450 km. Dit werkt dus heel simpel. Je selecteert het middelpunt van wat je
wilt hebben en er wordt een blok van 450 bij 450 km. aan OSM kaart in de
V650 geladen. Dus ben je in het buitenland en ben je vergeten de juiste kaart
te kiezen is er niets aan de hand. Je sluit het kastje aan op een pc op laptob
met daarop de Polar Flow software en je kunt gewoon de juiste kaart erop
downloaden. Geen kosten aan verbonden.
De OSM kaarten zijn trouwens prima in orde. Bijna alle paadjes die ik heb
gereden stonden er op. Zo nu en dan mist er wel een bokkenpaadje of een
klein kruipdoor/sluipdoor pad, maar die staan ook niet altijd op de 1:25.000 kaarten.
Mocht je naar bijvoorbeeld Oostenrijk op vakantie gaan dan is de
OSM kaart zelfs een stuk beter dan de 1:50.000 kaart. Dus qua kaartgebruik
hoef je je geen zorgen te maken.

Tijd om op pad te gaan.

Maar eerst nog even de stuurhouder monteren. Dat is dus zo gebeurd.
Op het stuur in ieder geval. De strap is net te kort voor als je hem in het
midden van de stuurpen wil hebben. Maar als je een gps route na wilt fietsen
is dat sowieso een onlogische plaats omdat je dan teveel met je nek naar
onder rekt en dus langer van het pad wegkijkt. Maar op het stuur zit hij prima.
Het zit ook een stuk strakker dan ik verwacht had bij het aan- en afkoppelen
in de houder. Deze beweegt niet eens mee.
Maar sinds afgelopen maand is er een instelbare stuurhouder beschikbaar.
Zo kun je de V650 wel in het midden van je stuur monteren en steekt deze
zelfs een stuk verder naar voren. Dat geeft dus een prettige kijkhoek tijdens
het navigeren.

Afbeelding

Nadat de V650 in de houder gezet is zijn we weg. Het GPS signaal was
ondertussen al gevonden en op de kaart geeft een bolletje met pijltje aan
waar we zijn en welke richting we op gaan. Achter ons tekent zich een blauwe
streep waar we geweest zijn.
Het GPS signaal wordt snel gevonden en ook in de bossen onder een redelijk
dik bladerdek blijft het signaal prima.

Qua persoonlijke instelling kun je veel. Ik heb gekozen voor 5 schermen met
daarin 2 kaarten. Waarom 2 kaarten? Ik bike nogal veel GPS tochten en wil
wel eens snel in en uitzoomen. Dus een kaart stel ik in op 100/200 meter en
de andere kaart op 500 meter voor een groter geheel. Zo kan ik met een druk
op de knop of een swipe van de vinger bliksemsnel in en uitzoomen.

Tijdens het klimmen valt me op dat het hellingspercentage niet wordt
weergegeven. Onderzoek maakt duidelijk dat dit alleen maar werkt als je de
Polar snelheidsmeter hebt geïnstalleerd. Dit omdat ze bij Polar de snelheidsindicatie
welke door de GPS locatie berekend wordt te onnauwkeurig
vinden om er een hellingspercentage op los te laten. Jammer want een
globale indruk is beter dan helemaal niets. Vooral niet als het lange klimmen
in de Alpen of Ardennen zijn. Dan is je snelheid toch vrij stabiel tijdens het
klimmen.

Swipen en touchscreen.
Zoals je hebt kunnen lezen gebeurd het meeste door middel van het touch
screen. Maar het is wel zaak om een paar handschoentjes aan te hebben
die touch screen compatible zijn. Anders moet je eerst je handschoen uitdoen
om tussen de schermen te switchen. Maar heb je die niet is er eigenlijk niets
aan de hand. Door middel van het zwarte knopje aan de zijkant kun je ook
door de schermen wisselen. Vandaar dat ik gekozen heb voor 2 kaarten met
verschillend zoombereik.

Tijdens het navigeren wil je trouwens zo min mogelijk met je vingers op het
scherm zitten. Vooral niet als je net je gezicht heb ingesmeerd met
zonnebrandolie. Als je dan met je vette vingers over het scherm gaat en de
zon staat er daarna op dan zie je dus heel wat vetvlekken over je kaart. Daar
komt het zwarte knopje ook weer van pas.
Over navigeren gesproken. De beste test voor mij was het downloaden van
een gpx track van ThaSingleTrackMaster in een gebied waar ik zelden kom.
Nu ben ik op een route van 45 km. maar een keer verkeerd gereden en dat
was op een zevensprong waar de route ook nog eens paar keer kruistte.
Zodra je een route activeert en de V650 zich op de route bevind wordt het
dunne rode streepje ineens 3 keer zo dik. Maar niet de complete route maar
een kleine 200 tot 300 meter. Dit heeft als voordeel dat als de route zichzelf
kruist. de dikke streep domineert en je dus duidelijk ziet of je rechtdoor moet
of toch af moet slaan.

Afbeelding

Het scherm is in de volle zon goed af te lezen. De achtergrondverlichting heb
ik volle bak staan. Maar deze springt na een minuutje een tintje donkerder.
Zodra je het scherm dan weer aanraakt gaat hij nog feller branden.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de batterijduur.

Batterijduur
Het verbruik van de V650 heeft me positief verrast. Polar geeft een
batterijduur op van ongeveer 10 uur. Maar daar ga ik momenteel ver
overheen. Het verbruik ligt nu ergens rond de 5 - 8% per uur. En na een
aantal tochten van > 6 uur zat er nog steeds 65% sap in. Nu bike ik maar
met een sensor (hartslagmeter) en zal het verbruik bij meerdere sensoren
flink stijgen.
Uitleg van mijn vrouw met jarenlange fotografie-ervaring was dat sommige
apparaten toch wat moeite hebben met het meten van de werkelijke hoeveel
heid energie in het apparaat en nadat ze de 60 % hebben bereikt ineens
veel sneller leeg kunnen raken.
Maar zoals het er bij de V650 uitziet haal je met gemak > 12 gebruiksuren.

Afbeelding

Polar Flow
De software die gebruikt op de PC of Laptob heet Polar Flow. Hiermee maakt
de PC verbinding met de V650 en wordt alles gesynchroniseerd. De trainings-
sessies op het apparaat worden in de Flow software geladen en ingeladen
gpx routes welke je op de Flow software hebt gezet worden in de V650 ingeladen.
De tochten/sessie die je gemaakt hebt worden in een dagboek geplaatst en
hier kun je dus grafieken en tabellen in terugvinden om je training of tocht
te analyseren.
Je vind er grafieken van je hartslag, snelheid, hoogteprofiel etc.
Het hoogteprofiel wordt trouwens gemaakt door de V650 en zijn ingebouwde
barometer. Dit zorgt voor een zeer nauwkeurige meting. Na het opstarten
van de kast doet de V650 een zogenaamde hoogtecalibratie en geeft dit ook
netjes weer in het scherm.

Het uploaden van externe gpx routes is sinds afgelopen maand toegevoegd
aan de software. Dat was iets wat we nog misten in ieder geval.
Verder is de software lekker duidelijk en kun je ook groepen aanmaken.
De groep http://www.mountainbike.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kun je dus vinden als je lid bent van Polar Flow.

Synchroniseren met je telefoon is ook mogelijk maar daar ben ik niet aan
toegekomen. Mijn bakelieten telefoon is daar simpelweg te oud voor.
Ook heb ik niet gekeken hoe de V650 werkt met Strava. En om eerlijk te zijn
heb ik daar ook geen behoefte aan.

Polar is er in ieder geval in geslaagd om een goed werkende fietscomputer
met navigatiemogelijkheden neer te zetten.
Wat de volgende softwareupdates gaan worden is nog niet bekend. Maar het
zou me niet verbazen als dat iets te maken kan hebben met het navigeren naar
een aangetikt punt op de kaart. Althans, dat zou toch mooi zijn hé.

De adviesprijs van de Polar V650 bedraagt € 219,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.polar.com/nl/producten/pro/V650" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Zelf ook sinds week of drie de V650 in gebruik.

Qua bedieningsgemak, accuduur en overzicht dezelfde ervaringen. Mooi apparaat. Maar....

Helaas is de software nog wel erg "buggy". Binnen twee weken tot twee keer toe spontaan terug naar fabrieksinstellingen en alle eerdere trainingen (en instellingen) verloren... Mooi k..!
Het lijkt erop dat dit komt na het handmatig afbreken van de sync naar de FlowApp op je telefoon....

Polar afgelopen donderdag gemaild, nog geen antwoord. Zodra ik iets hoor zal ik hier wel een update geven
StAlTiCa
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb die 'terug naar fabriekssettings en alles weg' ook gehad. Maar nadat ik het apparaat zelfs heb gereset naar fabrieksinstellingen heb ik nergens last meer van gehad. Wellicht iets met een update niet lekker
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Een opmerking; niet elke Bluetooth HR meter wordt ondersteund. Ik heb een Fitbit HR Charge die dmv Bluetooth smart communiceert met mijn telefoon of laptop, maar als ik deze aan de Polar wil koppelen dan ziet hij hem wel, maar kan ik niet koppelen!

Oja, verder een mooie review hoor!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

M@rTinB schreef:Een opmerking; niet elke Bluetooth HR meter wordt ondersteund. Ik heb een Fitbit HR Charge die dmv Bluetooth smart communiceert met mijn telefoon of laptop, maar als ik deze aan de Polar wil koppelen dan ziet hij hem wel, maar kan ik niet koppelen!
Het schijnt dat de Wahoo Fitness Blue SC wel werkt (zeker weten doe ik dit niet). In tegenstelling tot de sensoren van Polar kun je hiervan wel de batterijen vervangen!
Zelf heb ik tot drie keer toe een sensor gehad die na weinig KM's ermee stopte door een lege batterij (het lijkt erop alsof de batterij ook bij inactief zijn langzaam leegloopt)
M@rTinB schreef:Oja, verder een mooie review hoor!
Uh... Idd vergeten te zeggen, helemaal mee eens!
StAlTiCa
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Nog ff een vraagje; hoe stel je het scherm met de ingezoomde kaarten in zoals je in de review beschrijft?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

M@rTinB schreef:Nog ff een vraagje; hoe stel je het scherm met de ingezoomde kaarten in zoals je in de review beschrijft?
Gewoon bij de instellingen van het profiel.
Daar kun je aangeven wat je in welk venster wilt hebben en
ook hoeveel vensters.
Ik heb 4 vensters geselecteerd waarvan 1 met kaart en snelheid.
Zodra ik ga biken komen 5 vensters met 1 grote overzichtskaart op het scherm
Dan gewoon je zoombereik kiezen en kun je snel tussen 2 kaarten met verschillend
zoombereik wisselen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Garcia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 18 februari 2012, 11:28
Mijn mountainbike: Cube Reaction ER

Weet iemand hoe ik op de polar flow website alleen mtb-routes op de kaart (onder tab 'bekijken') kan krijgen en routes van overige sporten kan uitschakelen? Het is nu erg lastig om mtb-routes op de kaart te vinden.
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Ik heb inmiddels de Wahoo bt SC gekocht en gekoppeld. Werkt prima met de Polar V650!
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

Pat. schreef:Waarom 2 kaarten? Ik bike nogal veel GPS tochten en wil
wel eens snel in en uitzoomen. Dus een kaart stel ik in op 100/200 meter en
de andere kaart op 500 meter voor een groter geheel. Zo kan ik met een druk
op de knop of een swipe van de vinger bliksemsnel in en uitzoomen.
Kun je aangeven of je de ingestelde zoom levels van de V650 kunt "bewaren? Of moet je ze bij elke sessie opnieuw instellen?

Verder zeer fraaie review, heeft mij geholpen om voor de V650 te gaan. Nu 3 weken mee aan de slag en zeer tevreden, alleen elke keer die zoomlevels instellen... :~
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

helaas heb ik ook nog geen mogelijkheid gezien om de zoomlevels
op te slaan. Dus inderdaad bij elke tochten even een aantal keren
op het scherm tappen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb die mogelijkheid ook niet gezien. Best vervelend eigenlijk.
Net als dat je niet je views kunt aanpassen of een route kunt kiezen terwijl je een sessie aan het records bent. Zou ik er best in willen zien
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

PaneVino schreef:Ik heb die mogelijkheid ook niet gezien. Best vervelend eigenlijk.
Net als dat je niet je views kunt aanpassen of een route kunt kiezen terwijl je een sessie aan het records bent. Zou ik er best in willen zien
Yep. Ik ook. Helaas. Heb net POLAR gesproken hierover en bevestigen dat het er niet in zit, uiteraard geen idee of er iets mee gedaan kan worden in een volgende (firmware?) update.

En nog wat anders: ik vind het bijna hilarisch, maar als er een zweetdruppel van je vizier op het V650 scherm valt als je auto-pause aanhebt, en de druppel valt op "Stoppen", is je sessie echt beëindigd. Go figure! Ik vroeg mij al waarom ik onderweg opeens een nieuwe sessie moest starten... En het mooiste is dat POLAR dit dus ook bevestigd :o Scherm vergrendelen dus.... of gewoon niet zo achterlijk veul zweten

Btw: dank voor jullie bevestiging op mijn eerder vraag/comment
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hoe verhoudt dit apparaat zich nu tot een Garmin 810/820?
Is er iemand die wellicht met beide apparaten gereden heeft?
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Kom tot volle tevredenheid tot de conclusie dat de nu bij de LIDL te koop zijnde snelheid/cadanssensor voor € 24,95 het ook prima doen in combinatie met de Polar V650 :)
Plaats reactie