[Review] Vaude Bike Rugtassen.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Hil1
Reporter
Reporter
Berichten: 795
Lid geworden op: vr 15 juli 2005, 19:15
Mijn mountainbike: Salsa, Wikkit

Vaude Bike Rugtassen: Bike Alpin Air 25+5 en Bikepark 16

Vaude is een fabrikant van diverse outdoor- en fietsartikelen. In hun fietscollectie hebben zij kleding,
fietstassen, fietsrugzakken en diverse accessoires. Voor deze test zijn twee modellen beschikbaar gesteld.
De Bikepark 16 en de Bike Alpin 25+5. Met deze namen is het inzetbereik duidelijk, de Bikepark voor de freeriders
en de Alpin voor…..juist, de Alpen crosser.


Bikepark 16

Afbeelding

Voor de freerider heeft de Bikepark een aantal interessante eigenschappen. De compressiestraps aan
de zijkant van de tas zijn iets langer dan gebruikelijk, waardoor het mogelijk is om er een full-facehelm
en protectors aan te hangen. Erg handig omdat fietsen naar het bikepark of bergop met full-face helm en
volle bescherming niet altijd even prettig is. Bijzonder is het rugpand, Vaude noemt dit rugpand Tergo Pad.
Dit zijn acht ‘kussentjes’ op een kunststof rugplaat. De plaat houdt de tas in vorm en de ruimte tussen de
pads zorgt voor een goede ventilatie. Groot voordeel is dat dit rugpand stabiel op de rug blijft zitten
bij sprongen of technische stukken. Verder is de tas prima afgewerkt met lusjes op de ritsen,
regenhoes en vakken voor een Camelbak en MP3 speler. De Bikepark heeft een inhoud van 16 liter
wat voldoende is voor een dagje op pad met tools, parts, regenjack, eten en een EHBO-setje.
Advies verkoopprijs: € 70,-

Afbeelding
De lange compressiestraps maken het mogelijk een helm op de tas mee te nemen.


Bike Alpin 25+5

Afbeelding
Bike Alpin 25+5 in de testomgeving.

De Bike Alpin is ontwikkeld voor de populaire Trans Alp tochten. Meerdaagse tochten met overnachtingen
in berghutten of hotels. Belangrijk is dat je dan een tas hebt die voldoende ruimte biedt voor je fietsspullen,
maar ook aan wat extra kleding en persoonlijke spullen. Met de 25 liter inhoud die deze tas biedt kom je een
heel eind. Daarbij is het mogelijk om de tas uit te ritsen om zo nog vijf liter extra ruimte te creëren.
Het hoofdvak wordt in tweeën gedeeld maar daar kan je met behulp van een rits ook één groot vak van maken.
Handig als je een wat dikker jack of wat grotere spullen mee wilt nemen.
Als je alle vakjes in de tas telt kom je op tien uit. Prima tas dus om zeer georganiseerd
op pad te gaan. Ook deze tas is voorzien van een bijzonder mooi draagstel, het zogenoemde FLASH-systeem.
Hiermee kan je de lengte en breedte van de schouderbanden aanpassen. Daarbij staat de tas van de rug af door
een compact en licht frame en een gaas rugpand wat goed ventileert en toch stabiel op je rug blijft zitten tijdens
het rijden.
Adviesverkoopprijs: € 85,-

En? Wat zijn de verschillen?

Beide tassen zijn goed zittende rugzakken met voldoende nuttige functies voor bikers. De Bikepark is mijn
persoonlijke favoriet geworden door zijn brede inzetbaarheid. Groot genoeg voor dagtochten, maar door de
compressiebanden ook goed te gebruiken voor de lokale XC-rondjes. Enige kleine minpuntje is dat de uitstraling
een beetje saai is. Voor de freerider mogen er wel wat toffere prints of kleuren gebruikt worden zoals merken
als Dakine of Camelbak doen.

Voor degene die veel meeneemt en op orde gesteld is heeft aan de Bike Alpin een prima tas.
Of je de hoeveelheid vakjes prettig vindt is een persoonlijke keuze. Het wilde bij mij wel eens op een zoektocht
uitlopen om bijvoorbeeld een minitool terug te vinden… De grote inhoud en het lekkere draagstel maken deze tas
ook een aanrader voor woon-werkverkeer.

Beide tassen zijn in ieder geval top qua afwerking en draagcomfort. Daarbij hebben zij veel mogelijkheden die
werkelijk iets toevoegen aan het bikegebruik.


Tekst: Hil1
Foto: Hil1

Met dank aan http://www.vaude.nl" target="_blank[/quote]
Laatst gewijzigd door Hil1 op vr 11 december 2009, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Hoe zit het met de zijdelingse steun van de rugzakken als het wat 'hobbeliger' word ?? Gaan niet alle kanten op liggen zwieberen?


Vaude komt binnenkort trouwens ook met hun eigen mountainbike schoenenlijn. Stonden ze dit jaar mee op bikemotion. Topmodel gaat 120euro verkoop kosten.
Halverwege februari zijn ze verkrijgbaar bij de dealers.

Ze hebben verschillende modellen in xc race, all mountain, trekking en een soort van sandalen.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hil1
Reporter
Reporter
Berichten: 795
Lid geworden op: vr 15 juli 2005, 19:15
Mijn mountainbike: Salsa, Wikkit

Beide tassen zitten stabiel op de rug. Door het rugpand is de Bikepark wel stabieler op de rug, nadeel zou kunnen zijn dat hij wel wat warmer wordt daardoor. Het is wat je het belangrijkst vindt.
"Life is like a 10-speed bicycle. Most of us have gears we never use."
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

Ik ben in het bezit van een Vaude Bike Alpin Air. Nu een jaar in gebruik voor dagelijks woon-verkeer. Er is werkelijk nog geen spoortje slijtage te zien!

De vele vakjes vind ik persoonlijk erg handig. Net als het grote achtervak met daarin weer van die 'gaas'vakjes. Portemonnee, telefoon, binnenband+pomp, regenjack, regenhoes voor tas zelf, alles heeft een vaste plaats. Lekker overzichtelijk.

De tas is zeer goed af te stellen en doordat de rug vrij blijft is zelfs een lange tocht bij warm weer geen probleem. Absolute aanrader wat mij betreft! :-q
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Ik heb ongeveer 6 jaar lang een Vaude Vision Air 15 gebruikt voor zowel naar het werk, wandelen/hiking, als op de fiets. Na 6 jaar begaf de rits het van het kleinste vak.

Na een korte zoektocht ben ik uiteindelijk weer bij een Vaude terecht gekomen. Ik wilde echter wat meer inhoud dan 15 liter, om zo wat extra ruimte te hebben voor wat langere fiets en wandel tochten. Ik heb gekeken naar de Alpine, maar ik vond deze net wat te groot. Ik was bang dat ik daar, zoals Hil 1 al vermelde, echt op zoek moest naar mijn spulletjes. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Splash Air 20+5.

Afbeelding

Deze is wat kleiner dan de Alpine en heeft maar 1 groot hoofdvak (en natuurlijk een vak voor een drinkzak met ophang haakje), welke is uit te breiden van 20 naar 25 liter net als op de Alpine. Verder heeft de rugzak een vakje met daarin een soort van organizer (netje van gaas), en een zak met een verticale rits voor wat kleine spulletjes. Aan beide zijkanten zit er nog een zakje wat bestaat uit gaas. Ook is de rugzak voorzien van een fluoriserend roze regenhoes en een helm netje.
De Splash Air is dus wat compacter dan de Alpine, maar zeker net zo functioneel. Dus als je de Alpine te groot vind, kijk dan ook eens naar de Splash.

De Vision is trouwens weer hesteld door het plaatsen van een nieuwe rits, en wordt dus ook nog gebruikt. Ondanks de hoge leeftijd ziet de rugzak er nog steeds goed uit. Het zijn zeker niet de goedkoopste rugzakken, maar de kwaliteit is zeer hoog.

Maar wat nog meer telt is het hoge draag comfort door het Aeroflex F.L.A.S.H. systeem. Dit zorgt niet alleen voor een stabiele rugzak, maar ook voor voldoende ventilatie. Zelfs afgelopen zomer bij dik 35 graden in Kroatie was deze nog voldoende (in hoeverre dat nog kan bij zulke temperaturen :wink: ).
<maurice>>
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: za 11 april 2009, 22:49
Mijn mountainbike: Cotic Solaris

Mijn Vaude rugzak bevalt mij prima!

Ik zat in de eerste instantie te kijken naar een aquarius 7+3. Helaas vind ik hun drink systeem niet erg solide ogen met zo'n sluitstrip. Ik ben daarom gegaan voor een Juicy 7+3 met een losse Camelbak zak.

De kwaliteit en het uitrustingsniveau vind ik goed. De tas wordt geleverd met regenhoes en montage materiaal om je helm op de rugzak te monteren.
Grote wielen, sneller thuis.

pain is brood in het frans
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

Ik heb afgelopen zomer op de racefiets door Frankrijk met een Alpin 25+5 op mijn rug. Erg prettige tas met voldoende opslag capaciteit. Hij blijft prima zitten tijdens afdalingen in de beugel. Het viel me op dat je veel van de last draagt op je onderrug/heup en zo hou je nog veel vrijheid om je bovenlichaam te draaien zonder dat je je evenwicht verliest. Prima tas en ideaale metgezel op lange (trek)tochten
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

Ik heb zelf de Bike Alpin 30 + 5 en deze vind ik te groot. D.w.z. als je de ruimte niet gebruikt kun je de grote vakken niet kleiner maken m.b.v. bandjes of andere methoden. Hierdoor gaan spullen door je tas zwerven waardoor de gewichtverdeling niet helemaal lekker meer is. Dit is ook meteen het enige negatieve punt. Qua draagcomfort is hij meer dan prima.
Menneme3eieren
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:35
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF7 / Canyon Neuron CF 9

Ik ben zelf ook op zoek naar een rugzak en lees voornamelijk positief commentaar over de Vaude hier.
Zit er ook standaard een drinkzak in?
Ik zie die nergens op de foto,s afgebeeld staan of zit er nog wat modder in mijn ogen?
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Ligt aan het model wat je zoekt, staat in de Vaude 2010 folder weergegeven of je een drinkzak erbij krijgt.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

Heb zelf de Bikepark 16, maar miste gewoon een aantal opties in de tas, zoals ophang haakje voor drinkzak, vakje zit er dan weer wel in voor een camelbak zak, meer haakjes toegevoegd om spulletjes aan te hangen die anders onderaan de tas verzeilen, verders heel stevige tas met, drinkzak zat er bij mij niet standaard bij, vind de zakjes in de heupgordel handig. heel tevreden mee verder
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
Tijn1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 21 januari 2010, 12:13

Onzinnige vraag....., kennelijk.
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Nu een half jaar een Hyper 14+3 van Vaude en ik ben erg tevreden over het tasje!
Voornamelijk voor woon/werk fietsen, maar ook wel eens meegenomen de bossen in.
De tas moet je wel goed vastsnoeren met de buik en borstband bij stuiterige paadjes..
Genoeg ruimte voor extra spullen, broodtrommeltje enz en met handige regenhoes.
Ook ruimte voor een waterzak natuurlijk!

Grt Chris.
Gebruikersavatar
Stefke123
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 7 november 2015, 00:09
Mijn mountainbike: YT Capra CF Comp 2
Contacteer:

Mooie Vaude Bike rugtas voor niet al te veel geld. Zelf ben ik op zoek naar een soortgelijke tas. Ik dacht omdat dit al een ouder model is dat deze inmiddels wel flink afgeprijsd moet zijn, maar ik kan 'm nergens meer vinden helaas...
“Set your goals high, and don’t stop till you get there.” – Bo Jackson
Sports & fitness
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Stefke123 schreef:Mooie Vaude Bike rugtas voor niet al te veel geld. Zelf ben ik op zoek naar een soortgelijke tas. Ik dacht omdat dit al een ouder model is dat deze inmiddels wel flink afgeprijsd moet zijn, maar ik kan 'm nergens meer vinden helaas...
Topic is vorig decennium gestart, dus inderdaad grote kans dat ze uitverkocht zijn :o

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie