[Report] Multivan Merida Biking Team 2010

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Multivan Merida teampresentatie

Het is hoogseizoen wat teampresentaties betreft. De presentatie van het Multivan Merida team vond gewoontegetrouw weer plaats op Mallorca en evenals voorgaande jaren was er een afvaardiging van Mountainbike.nl.

Merida
De presentatie wordt afgetrapt door Senior Vice President “William Jeng”. Merida is in 1972 opgericht en is daarna uitgegroeid tot een groot bedrijf. De hoofdvestiging van de fabriek zit in Taiwan, terwijl Resource & Development vanuit Europa wordt gedaan. Vandaag de dag worden jaarlijks 930.000 Merida fietsen verkocht in 66 landen, uiteenlopend van Nederland tot Saoedi-Arabië en de Filippijnen. De omzet bedroeg afgelopen jaar 468,6 mln US$.

Vanaf 1988 gaat Merida zich ook richten op verkoop in Europa. Om meer naamsbekendheid te genereren beginnen ze ook met sponsoring van de mountainbikesport, al enkele jaren in de vorm van het huidige Multivan Merida team.

2009
2009 was een succesvol seizoen voor het team. Als team werd een goede prestatie geleverd door in juni de eerste plek op de UCI Team Ranking over te nemen, terwijl er 3 bikers in de top tien van de UCI ranking staan. Dit was het gevolg van individuele resultaten, 11 podiumplaatsen in de strijd om het wereldkampioenschap en 18 plaatsen bij de eerste 15, geboekt door onder andere José Hermida, Ralph Náf en Gunn-Rita Dahle Flesja. Die laatste is in maart vorig jaar bevallen van haar zoon en nog datzelfde jaar won ze onder andere “haar” Gunnrita marathon, behaalde ze de nationale titel in Noorwegen en won ze ook weer het Europees Kampioenschap marathon in Estland. Verder werden er door Andreas Kugler, Hannes Genze en Jochen Käß goede resultaten geboekt bij de Transalp Challenge, de Trans Germany en de Trans Schwarzwald.

Komend seizoen
In 2010 is het team uiteraard van plan om deze trend voort te zetten. Team manager Andreas Rottler: “Ons doel is helder, in 2010 willen wij als team domineren bij zowel de XC, als bij de marathonraces en uiteraard de koppositie op de team ranking versterken.”


Afbeelding
Het Multivan Merida team met vlnr. Genze, van Houts, Merida chef William Jeng, Kugler, Käss, Milatz, Näf, Hermida en Gunn-Rita


Het team blijft nagenoeg ongewijzigd. Robert Gehbauer heeft het team verlaten. De Zwitser Andreas Kugler is ”gepromoveerd” en in de raceformatie opgenomen, nadat hij in het afgelopen seizoen zonder team kwam te zitten (team Felt International).

De formatie van 2010 ziet er dan als volgt uit:
  • José Hermida (XC)
  • Ralph Näf (XC)
  • Moritz Milatz (XC)
  • Rudi van Houts (XC)
  • Jochen Käß (XC, marathon)
  • Andreas Kugler (marathon)
  • Hannes Genze (marathon)
  • Gunn-Rita Dahle Flesja (XC, marathon)

Voor Gunn-Rita moet 2010 haar definitieve comeback worden bij de mountainbiketop. De resultaten die de 37 jarige Noorse na haar “zwangerschapsverlof” heeft neer gezet laten zien dat ze goed op weg is. Zelf zegt ze er het volgende over. “Afgelopen seizoen was een hectisch seizoen voor mij. Na de geboorte van onze zoon had ik geen exact plan voor mijn comeback in het mountainbiken. Het winnen van het Europees Kampioenschap kwam voor mij dan ook als een ware verassing. Aankomend seizoen rijd ik niet zoveel races meer als voorheen, maar wel zoveel mogelijk XC/marathon races. Ook hoop ik nog wat kilootjes te verliezen die ik tijdens de zwangerschap ben aangekomen. Back to the sixpack. Kort gezegd ben ik na 8 wereldkampioenschappen nog net zo gemotiveerd voor een nieuwe, negende titel!”.

Afbeelding
Gunn-Rita met links van haar Ralph Näf


De 34 jarige José Hermida beleefde een succesvol jaar. “Ik ben erg blij met mijn twee wereldbekeroverwinningen, enkele podiumplaatsen en het zilver op het EK. Helaas verloor ik de strijd om de regenboogtrui, ik denk dat ik er te gespitst op was om de trui te behalen. Volgend jaar een nieuwe kans en als ik zie dat Steve Peat het op zijn 36e nog voor elkaar krijgt, dan heb ik nog wel even de tijd. Komend jaar hoop ik veel punten bij elkaar te rijden om plaats 1 op de UCI ranking in te kunnen nemen. Verder rijd ik dit jaar de Cape Epic met Rudi van Houts. Niet zozeer voor het klassement, maar een dagzege zou leuk zijn. Doordat het vroeg in het seizoen valt, past het mooi in ons trainingsschema”.

Na zijn eerste seizoen bij het team maakt Rudi van Houts zich op voor het tweede. In 2009 finishte hij alle WC races bij de eerste 30 met zijn 18e plek in Zuid Afrika als beste prestatie. “In het begin van het komend seizoen rijd ik de Cape Epic. De vorige keer met Bart Brentjens en dit keer dus met José. Verder richt ik me dit seizoen voornamelijk op de XC WC races met hopelijk veel top 15 noteringen. In Nederland wil ik ook wat nationale wedstrijden mee rijden, maar de vlakke parkoersen zijn nadelig voor mij” aldus de 26 jarige Brabander.

Afbeelding
José en Rudi, het duo voor de Cape Epic


Tekst & foto's: Fanman
Meer info: Multivan Merida teamsite
Work... the eight hours between bicycle rides.
Charge
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 4 september 2009, 12:29
Mijn mountainbike: TREK Fuel EX 9 ('10) | Kyoso (oud barrel) | RedBull PRO SL 3000 (reetfiets)

Toch een leuk vrouwtje, die Noorse... :D
Erin go bragh
Plaats reactie