[Report]Backcountry trip met Trailaddiction

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Na een aantal zelf georganiseerde trips naar de Alpen besloten we het eens anders aan te pakken. Het heeft absoluut wat om je eigen pad(en) te zoeken maar dat kost ook de nodige voorbereiding en laat tijd voor ons nou net een schaars goed zijn de laatste jaren...
We doen het dus anders en boeken een compleet verzorgde trip van een week met onderdak, voedselvoorziening en gids. Na twee trips naar Oostenrijk wilden we wel weer eens naar de Franse Alpen en omdat we nogal neuzen in buitenlandse blaadjes viel de keuze op Trailaddiction. Deze Britten verzorgen al 10 jaar trips in de omgeving van Les Arcs en doen dat (naar horen zeggen) goed.


Afbeelding

Gedrieën, (Yves, DaanJ en ondergetekende) springen we eind juni in de auto voor de lange rit naar de bergen. De zon schijnt, de wegen zijn nog leeg en we arriveren exact op tijd voor het diner. Epic! Na het diner worden de plannen gesmeed, de deelnemers worden ingedeeld in groepen en krijgen een gids toegewezen. Mede als gevolg van wat logistieke rompslomp krijgen de ‘ollanders de eerste dagen een privé gids in de persoon van mede-oprichter en chef-trailfinder Ash.

Ondanks dat er bij deze ‘backcountry’ trip ook af en toe gepeddeld zal moeten worden ligt het accent op afdalen. Op de eerste dag is er ongepland een lokale lift open en in overleg wordt besloten daar gebruik van te maken. We worden even stevig ontgroend en krijgen in een noodtempo trail na trail, de lokale DH track en nog meer trails voor onze wielen. Technisch en steil dus weer even wennen voor ons vlaklanders.

Normaliter wordt er geshutteld met een busje + aanhanger. Wegens het eerder genoemde logistieke probleem (je moet geen benzine in een diesel gooien) hebben wij de beschikking over de auto van de gids + chauffeur. Dit maakt ons een klein en snel groepje en in hoog tempo verkennen we de trails in de omgeving met korte en langere trips. Je rijd dan op trails met namen als ‘trousersnake’, ‘fire engine’ en ‘girlpower’ en die zijn echt allemaal de moeite waard. Veel lastige, krappe singletracks waar je vaak de eerste biker van het seizoen bent maar ook eenvoudiger paden waar de snelheid hoog oploopt. Schouder aan schouder scheuren we met zijn vieren over een baantje met natuurlijke kombochten maar nauwelijks obstakels. Remmen los dus en beneden is het unanieme commentaar een brede grijns, über-Epic!

Afbeelding

De dagen verlopen inmiddels volgens een vast ritueel. Opstaan en ontbijten. Fietsen, fietsen, fietsen met twee a drie keer een uplift. Douchen, eten en afsluiten met het nalopen van de fietsen. Geen grote mechanische problemen voor ons, paar lekke banden, een aantal remblokjes, een rem ontlucht
Na de rustdag op woensdag (en die is nodig) sluiten we aan bij een grotere groep met een andere gids. Dat is gezellig maar ook wat trager, hoe groter de groep hoe langer je wacht. De tochten worden langer en we fietsen (en lopen) ook meer omhoog. De afdalingen zijn het echter waard.

Afbeelding

Doen of niet doen?

Doen! Omdat je geen saaie/lange stukken hoeft te klimmen om weer op hoogte te komen kun je veel meer interessante trails rijden. Als je die allemaal zelf wilt vinden ben je wel even bezig en zul je veel met kaart en/of GPS in je handen staan. De gidsen hebben indrukwekkend veel local knowledge en kunnen min of meer naar wens routes samenstellen en onderweg aanpassen. Omdat eten en slaapplaats geregeld zijn kun je al je tijd en energie steken in het fietsen. Verder is het leuk en gezellig om na te praten met de andere gasten.

Niet doen? Als je een hekel hebt aan groepen en het moeilijk vind om je een beetje aan te passen is dit uiteraard geen goed idee.
Wat heb je nodig? Een beetje skills en conditie zijn wel een vereiste, natuurlijk houd een gids rekening met de ‘zwakste schakel’ maar je wilt niet continue achteraan hobbelen. Een goede fiets is ook een vereiste en neem ook ‘echte’ banden en remmen mee. Natuurlijk kan dit allemaal ook op een XC HT maar dan moet je wel Hans Rey heten of enorm van (naar beneden) wandelen houden.

NB: Dit is geen 'review'. We waren niet als reporters aanwezig maar als gewone, betalende gasten. We gingen dus om lekker te fietsen en niet om te werken. De gebruikelijke kritische toon ontbreekt dus. Aan het maken van fatsoenlijke foto's hebben we ook niet veel tijd besteed (foto's maken en fietsen gaan slecht samen) dus klik voor een betere indruk van wat je kunt verwachten van een dergelijke trip zeker even op onderstaande link.

Foto's by DaanJ en George. Meer info, foto's en fimpjes vind je oa. hier:
http://www.trailaddiction.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

LIKE!
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

HEIDI ook gedaan ?
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

@Willem12, jij bent ook in dit gebied geweest? 'Heidi' is een naam van een trail neem ik aan? Klinkt niet bekend, zou kunnen maar we kregen nogal wat trails (en namen) op ons afgevuurd, ik heb ze dus lang niet allemaal onthouden.

'Secret Garden' en 'Elephant' schieten me zo 1-2-3 nog te binnen.
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Nee, niet geweest, maar HEIDI is nagoal beroemd en bekend; meer dan 50km singletrack ;)
Op de To-Do lijst.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Ik heb Heidi wel gedaan.... Niet normaal! Ook heb ik de moist nun gedaan (she is always wet and never gets ridden:-)) ik kan iedereen Trailaddiction van harte aanbevelen. De accomodatie is gewoon goed net als het eten.

Wij werden in het begin in het snelle groepje geplaatst. Daar sta je dan met je rocky mountain slayer en je wordt compkeet zoek gereden door iemand op een Orange p7:-)

Hebben jullie ook die 1000hm klimmen in een keer gedaan of die 5x 1000hm dalen op een dag?

Ik heb het nog regelmatig over die trip met degene met wie ik ben geweest.

Ik zou ook nog wel eens een keer met Ash mee willen...
I may not be good, but at least I'm slow.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ow lekker! Zoiets word een doel voor volgend jaar.
Hoeveel veerweg hebben de fietsen die jullie mee hadden en was dit de juiste set-up?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Veerweg heeft er imho niets mee te maken. Er waren allerlei fietsen aanwezig, trailbikes, freeriders maar ook XC modellen met wat upgrades aan banden en remmen. Ook wij hadden heel verschillende fietsen bij ons. In principe kun je dit op elke fiets doen afhankelijk van je voorkeur en skills. Een beetje een relaxte geo maakt het wel makkelijker natuurlijk maar ik was blij dat ik geen Nicolai van 17kg naar boven hoefde te tillen ;)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Wel goede training hoor, zo'n Nicolai tillen ;) Zouden die Engelsen ook moeten doen, worden ze wat fitter van. Leuk verslag Sjors, was een vette trip!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Het was een top tripje met veel trailkennis bij de gids.Alle namen kan ik niet onthouden :)
We hebben ook een dag aan Destination X ( de nieuwe uitvalbasis een dal verderop) mogen sniffelen.
Erg interessante omgeving, minder technisch maar meer het all day high alpine tochten gevoel.

Als laaglanders hebben we ons zowel up als downhill prima kunnen weren tegenover onze engelse bikers in de groep. Altijd goed voor het zelfvertrouwen ;)

Echter hoe goed de gidsen het ook proberen in te delen, de groep bepaalt echt het tempo.( logisch uiteraard)
De laatste 2 dagen met een grotere groep vond ik gezellig maar het tempo lag te laag voor ons, de eerste dagen met privegids waren perfect! Dit is wel iets wat ik voor een mogelijke toekomstige trip in het achterhoofd hou.

Concluderend vond ik het ook een zeer geslaagde week en heeft trailaddiction het prima voor elkaar ( op schoonheidsfoutjes na).

Nog een Tip
Ik ben net terug uit de zwitserse alpen, te weten het Saas dal ( saas fee etc). Vanaf dit zomerseizoen krijg je bij een overnachting in het saasdal een liftpas waarmee je onbeperkt alle liften in het saasdal kan gebruiken gedurende je verblijf ( tot 3500m). Zeer veel mooie paden gezien ( te voet helaas), maar dit zou voor volgend seizoen wel eens een interessante optie kunnen zijn.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Leuk verslag om te lezen (Y). en biken in Les Arcs! Mega.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1517
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

ben me ook aan het orienteren voor volgend seizoen en trailaddiction lijkt heel positief..
ik wil alleen wel vroeg in het seizoen(wil ook nog met de misses weg in de zomer..) dus zal het een backcountry week worden , geshuttled worden dus denk ik.. hebben jullie de liften gemist de verdere dagen ? bereik groot genoeg en kun je hoog genoeg komen zonder al te veel te klimmen op de fiets?

edit

wie weet wanneer over het algemeen de liften open gaan in de alpen?
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
En_bloc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 11:14

@George Ik wist niet dat de Alpen zo'n mooie omgeving was om te fietsen. Ik wil nu ook in de zomer naar de Alpen toe :P
Wekelijks fietsen op de mountainbike
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Klinkt mooi. Ziet er mooi uit!
Raggen!
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1517
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

zo , 1e backcountry week van 2013 geboekt.. ben benieuwd , remschijfjes tegen die tijd even aanpassen aan het echte werk en gaan met en gaan met de roscoe!
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Plaats reactie