Wat vooraf ging
In de loop van de jaren dat je met een hobby bezig bent veranderd meestal je stijl en smaak.
Noem het een evolutie, noem het 'met je tijd mee gaan', feit blijft dat je fietscollectie zichzelf op een bepaalde manier ontwikkelt.
Toen ik eind jaren '80 voor het eerst op een mountainbike stapte was ik gelijk verkocht. Dit was een zware stalen machine met 15 versnellingen en zonder vering. Ik was als een kind zo blij dat ik in 1992 van fiets kon veranderen. Ik mocht zo rond de 1500 gulden uitgeven en de keuze kwam uiteindelijk neer op een Trek 850 of een Specialized Rockhopper. Op basis van de specificaties is het toen de Trek geworden.
Anno 2012 ziet mijn fietscollectie er heel anders uit. Zo'n beetje elke discipline is wel vertegenwoordigd. Hoezo een uit de hand gelopen hobby?!
De aanleiding
Sinds 2008 ben ik in het bezit van een 29-er. Dit was dus nog ruim voordat een paar jaar geleden de 29-er ook bij het grote publiek doorbrak. Een pionier wil ik mezelf absoluut niet noemen, maar ik val ook niet in de categorie 'Ik wil een 29-er omdat je er steeds meer ziet rijden, dus zal het wel beter zijn'.
Ik ben van mening dat mijn lengte (1.89m) meer past bij een fiets met grote wielen dan bij 26 inch wielen. Niet dat een 26-er me stoort, maar als het op de looks aan komt vind ik 29" wel beter smoelen.
Vanwege wat krapte in de rijdbare fietscollectie ben ik sinds een paar weken weer wat fanatieker op de 29-er gestapt. Dit is dan wel een stalen hardtail, zonder vering en met relatief smalle banden. Op het rondje waar ik al sinds 1989/1990 vaak te vinden ben kan ik er prima mee uit de voeten. Helaas ben ik in '94 besmet geraakt met het 'Full Suspension virus' en rijd ik sindsdien vooral op volledig geveerde fietsen. Tot mijn grote tevredenheid.
Om het even samen te vatten: Je bent je fietscollectie aan het heroverwegen, je hebt je 29-er weer herontdekt en bent fervent aanhanger van de volledig geveerde mountainbikes.
Wat te doen? Is het mogelijk om deze aspecten te gieten in één aankoop?
De testbike
In het Specialized 2013 topic werd mijn aandacht getrokken door een Specialized Camber. Een volledig geveerde 29 inch trailbike met voor en achter 110mm veerweg. Dát vond ik erg interessant en wilde er direct meer van weten. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik vooral gecharmeerd ben van (Amerikaanse) boutiquemerken en niet zozeer van een mainstream merk als Specialized.
Omdat ik in die regio woon kwam ik al snel uit bij de Bike Sportive Specialized Concept Store in Haarlem. Daar hebben ze een Specialized Camber Comp testbike ter beschikking.
Zo gezegd, zo gedaan. Contact opgenomen met de winkel en de fiets gereserveerd voor een testrit. Tegen een kleine vergoeding, achterlaten van een borg en de nodige persoonlijke gegevens (lijkt me niet meer dan logisch) kan je jezelf gaan uitleven op een 29-er fully.
Omdat ik er al zo lang kom en van elk stuk weet hoe het voelt vond ik het (vernieuwde) mountainbikeparcours van Spaarnwoude dé ideale testbaan. Op elk stuk weet je hoe de andere bikes voelen die je er in de voorgaande jaren overheen hebt gestuurd.
Ik zocht naar een combinatie van mijn relatief lichte 26-er full suspension (Trek Topfuel 8 ) en mijn volledig starre stalen 29-er (Gary Fisher Ferrous). Wat ik wilde was de snelheid en souplesse van de Trek combineren met de gemakken van een 29-er. Op papier zou je dan niet uitkomen bij een Camber 29, maar eerder bij een Epic 29.
Omdat ik niet vies ben van een sprongetje hier en daar én liever wat meer veerweg tot m'n beschikking heb, vond ik de Camber toch meer bij me passen.
And this is how it looks:
Klik hier voor de volledige spec's en informatie over dit model.
And this is how it rides
Vanaf het moment dat ik de Camber de weg op stuurde vielen me twee dingen direct op.
1) de grote wielen met dikkere banden (dan ik gewend ben op een 29-er) rollen anders dan mijn 26-er.
2) je voelt dat de fiets redelijk zwaar is aan de acceleratie van de bike.
Na een kort testrondje om de demper en vork op de juiste spanning te krijgen heb ik de fiets aan de hangweegschaal gehangen. Afgerond 14 kilo hing er (toen nog) schoon aan de haak. Tja, geen wonder dat de acceleratie dan niet zo gaat als je veel lichtere fully.... Dit ligt qua gewicht meer in de lijn van mijn All-Mountain bikes!
Maar goed, ik wil niet gelijk m'n conclusies trekken en koers richting het mountainbikeparcours Spaarnwoude.
Helaas is de zomer van 2012 niet zo droog en warm als ik gehoopt had. Het had de afgelopen periode dusdanig veel geregend dat het parcours alles behalve droog was.
In, pak 'm beet, 2010 zou het parcours nu onberijdbaar zijn, maar gelukkig is het rondje sinds januari van dit jaar een stuk beter berijdbaar na een natte periode.
Maar modderig en glibberig was het evengoed.
M'n ronde vangt aan met een korte klim. Daar merk je al gelijk dat je 3 kilo meer omhoog moet trappen dan je normaal gewend bent. Het stoort me niet, maar het knaagt wel een beetje.
Daarna de afdaling. Dat gaat al stukken fijner! De bike is goed koersvast en rolt prima in de richting waar ik hem heen wil hebben. De eerste obstakels worden gepasseerd en dan voel je gelijk één van de grote pluspunten van de 29-er ; makkelijker over obstakels rollen.
Het parcours rolt rustig onder mij door een de volgende, steile, klim dient zich al aan. Helaas wordt de aanloop bruut verstoord als ik m'n 2x10 versnellingssysteem een blaadje lichter wil zetten. Dikke chainsuck!
Balen. Heb ik normaal gesproken zelden tot nooit last van. Helaas met dit SRAM cranksetje wel. Na de boel weer goed gezet te hebben vervolg ik mijn weg.
Wat volgt is een rustig, vlak stuk en daar rolt de Camber prima overheen. Ongeveer in de lijn zoals ik dit gewend ben van andere fietsen. Direct daarna volgt een technisch stuk dat voornamelijk daalt en waarbij goed sturen noodzakelijk is om de vaart er in te houden. Dit gaat met de Camber en zijn relatief brede (720mm) stuur boven verwachting. Ik kreeg zelfs een brede glimlach op mijn gezicht. Hij rolde snel en scherp over de paden waar ik normaal gesproken nog wel eens m'n lijn wil missen.
Ik zal niet elk detail van het parcours koppelen aan de rij-eigenschappen van deze Specialized Camber Comp 29, maar de zaken even samenvatten. Wat heeft deze Camber zoal in huis? Kijkt u even mee?
De FSR link
De cockpit met SLX shifters en Avid Elixir 7 remmen op een 720mm brede flatbar met lock-on grips
In de drivetrain een 2x10 gear combi van SRAM en Shimano SLX en XT
En dan weer het totaalplaatje:
Qua vering is de bike voorzien van een Fox vork en een Fox achterdemper.
De vork is een 110mm Float 29 RL Evolution Series met open bad demping (dus geen gesloten FIT demper) en voorzien van standaard QR dropouts.
Zelf had ik hier graag een 15QR steekas gezien, maar Specialized kiest daar (ook in 2013) niet voor. Binnen het prijsbeeld van deze bike (€ 2.499,00) past bij Specialized geen vork met compressie instelling, wat ik zelf ook een must vind in een vork. Maar een Fox van dit kaliber hoeft je niet teleur te stellen en dat deed hij dan ook niet.
De Triad II achterdemper is door Fox aangepast voor Specialized (zoals Fox dat ook voor andere fabrikanten doet als ze genoeg afnemen en/of betalen). Dit is bekrachtigd met een logo op de dempercan.
Het is altijd lastig om nou te ontdekken wat de verschillen zijn met de standaard Fox demper, puur omdat je die niet aantreft in dezelfde bike. (tenzij je er zelf genoeg hebt liggen natuurlijk...)
Ik ga er dan ook maar van uit dat ze hun missie voltooid hebben en aangepaste demping in het frame zit gemonteerd.
Omdat ik al jaren SRAM rijdt en sinds enkele jaren van de twisters naar de trigger ben overgestapt was het bedienen van de SLX shifters wel even wennen. De wijze van afschakelen vind ik bij SRAM fijner dan bij Shimano.
Ze doen verder goed hun werk, maar ik merk wel duidelijk verschil met de duurdere Shimano en SRAM schakelaars en dat is wellicht maar goed ook.
Het 2x10 concept was nieuw voor mij. Zelf heb ik wel fietsen met 2 bladen voor, maar dat is dan 2x9. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de tandwielverhouding niet zo fijn vond als bij mijn eigen fietsen.
Voor zit een combinatie van 36/22, die ik persoonlijk te ver uit elkaar vind liggen. 26/36 is meer mijn ding, zeker als je beseft dat er achter een 11-36T cassette op zit.
De regelmatig terugkerende chainsuck deden mijn oordeel over het SRAM S-1250 crankstel negatief uitvallen. Er zou bij mijn eigen fiets al snel een andere crankstel op gaan met een voor mij geschiktere tandwielverhouding.
Het relatief brede stuur is op smalle singletracks, die Spaarnwoude ook kent, wel eens een uitdaging, maar door de koersvastheid van de wielen ben ik daardoor niet in de problemen gekomen.
Ook hier is duidelijk merkbaar dat de combinatie van stuur en wielmaat prima werkt, want ook hier heb ik 26-er referentiemateriaal.
De conclusie
Een deel van de conclusies over deze bike is reeds getrokken in bovenstaande tekst. Rest mij nog een oordeel te vellen over mijn verwachtingen vooraf afgezet tegen datgene dat ik daarna heb ervaren.
Op de weg (soms ontkom je daar gewoon niet aan!) is het geen racemonster en moet je accepteren dat je rustig cruisend naar je parcours zal rijden. Eenmaal aangekomen op het mountainbikeparcours ontpopt de Camber zich tot een goed wendbare fiets die zich koersvast en gewillig over een gemiddeld Nederlands rondje laat sturen. Het relatief hoge gewicht merk je vooral in de beklimmingen. Met het sturen heb je daar geen last van.
Afdalen gaat erg goed door de combinatie van 110mm veerweg, de 29 inch wielmaat en een geschikte geometrie. Onder andere op dat punt bewijst de Camber een echte trailbike te zijn.
Wat is dan mijn eigen beleving als ik het afzet tegen datgene dat ik nu in een willekeurige fiets zoek. Kortom: is deze Specialized Camber Comp 29 dé mountainbike voor mij?
Ik ben er nog niet over uit. Het is een soort haat-liefde verhouding met dit concept. Aan de ene kant ben ik enthousiast omdat ik dit gewoon bij mij vind passen. Aan de andere kant toch een beetje teleurgesteld over het gewicht en het feit dat het geen racemonster is. Investeren in een lichte carbon variant zou een optie zijn, ware het niet dat dan het benodigde budget een grote rol gaat spelen. Een flink lichtere carbon variant gaat toch al snel meer dan het dubbele kosten wat deze Camber Comp 29 doet en dat moet je er maar net voor willen en kunnen betalen.
Als geld en ruimte in de collectie geen rol hadden gespeeld was ik waarschijnlijk wel overstag gegaan. In het geval dat ik meerdere fietsen wil samensmelten in één fiets denk ik er nog even een nachtje over na.
De maat die ik bereden heb is een Large (zuivere 19" center-top). Voor mijn gevoel zat ik perfect op deze maat, zowel in de hoogte als in de lengte. Bij Specialized zijn de 2012 modellen uitverkocht. Voor modeljaar 2013 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in de aluminium frames. Dit resulteert ook in een andere maatverdeling.
Voor mij persoonlijk is dit nadelig, omdat de 19" een 18.6" gaat worden en met mijn lengte net even te klein lijkt te zijn (ik twijfel nog). Ooit heb ik gezworen niet hoger te gaan dan 20,5" en laat de opeenvolgende maat nou net 0.1" hoger uitvallen... (20.6"). Met andere woorden; ik val in modeljaar 2013 tussen de wal en het schip qua maatvoering. Dat is nog een van de redenen dat er twijfel is in het geval ik een dergelijke fiets zou willen kopen.
Ik ben wel blij dat ik een 29-er full suspension eens uitgebreid aan de tand heb kunnen voelen. Het testbike concept bij de lokale dealer is heel fijn, wellicht net dat beetje fijner dan een algemene testdag.
Waarom? Omdat je de testbike langer tot je beschikking kunt hebben en omdat je eigen dealer vaak beter weet wat bij jou past, er van uitgaande dat je vaker bij die dealer komt voor je fietsen en/of onderhoud.
Met dank aan: Bike Sportive Specialized Concept Store, Haarlem. (De bike zal brandschoon worden teruggebracht zoals het hoort)