[Review] 2012 Specialized Camber Comp 29 testbike

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

[Review] 2012 Specialized Camber Comp 29 - Is een 29-er full suspension wat voor mij?

Wat vooraf ging
In de loop van de jaren dat je met een hobby bezig bent veranderd meestal je stijl en smaak.
Noem het een evolutie, noem het 'met je tijd mee gaan', feit blijft dat je fietscollectie zichzelf op een bepaalde manier ontwikkelt.

Toen ik eind jaren '80 voor het eerst op een mountainbike stapte was ik gelijk verkocht. Dit was een zware stalen machine met 15 versnellingen en zonder vering. Ik was als een kind zo blij dat ik in 1992 van fiets kon veranderen. Ik mocht zo rond de 1500 gulden uitgeven en de keuze kwam uiteindelijk neer op een Trek 850 of een Specialized Rockhopper. Op basis van de specificaties is het toen de Trek geworden.

Anno 2012 ziet mijn fietscollectie er heel anders uit. Zo'n beetje elke discipline is wel vertegenwoordigd. Hoezo een uit de hand gelopen hobby?!

De aanleiding
Sinds 2008 ben ik in het bezit van een 29-er. Dit was dus nog ruim voordat een paar jaar geleden de 29-er ook bij het grote publiek doorbrak. Een pionier wil ik mezelf absoluut niet noemen, maar ik val ook niet in de categorie 'Ik wil een 29-er omdat je er steeds meer ziet rijden, dus zal het wel beter zijn'.
Ik ben van mening dat mijn lengte (1.89m) meer past bij een fiets met grote wielen dan bij 26 inch wielen. Niet dat een 26-er me stoort, maar als het op de looks aan komt vind ik 29" wel beter smoelen.
Vanwege wat krapte in de rijdbare fietscollectie ben ik sinds een paar weken weer wat fanatieker op de 29-er gestapt. Dit is dan wel een stalen hardtail, zonder vering en met relatief smalle banden. Op het rondje waar ik al sinds 1989/1990 vaak te vinden ben kan ik er prima mee uit de voeten. Helaas ben ik in '94 besmet geraakt met het 'Full Suspension virus' en rijd ik sindsdien vooral op volledig geveerde fietsen. Tot mijn grote tevredenheid.

Om het even samen te vatten: Je bent je fietscollectie aan het heroverwegen, je hebt je 29-er weer herontdekt en bent fervent aanhanger van de volledig geveerde mountainbikes.

Wat te doen? Is het mogelijk om deze aspecten te gieten in één aankoop?

De testbike
In het Specialized 2013 topic werd mijn aandacht getrokken door een Specialized Camber. Een volledig geveerde 29 inch trailbike met voor en achter 110mm veerweg. Dát vond ik erg interessant en wilde er direct meer van weten. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik vooral gecharmeerd ben van (Amerikaanse) boutiquemerken en niet zozeer van een mainstream merk als Specialized.

Omdat ik in die regio woon kwam ik al snel uit bij de Bike Sportive Specialized Concept Store in Haarlem. Daar hebben ze een Specialized Camber Comp testbike ter beschikking.
Zo gezegd, zo gedaan. Contact opgenomen met de winkel en de fiets gereserveerd voor een testrit. Tegen een kleine vergoeding, achterlaten van een borg en de nodige persoonlijke gegevens (lijkt me niet meer dan logisch) kan je jezelf gaan uitleven op een 29-er fully.
Omdat ik er al zo lang kom en van elk stuk weet hoe het voelt vond ik het (vernieuwde) mountainbikeparcours van Spaarnwoude dé ideale testbaan. Op elk stuk weet je hoe de andere bikes voelen die je er in de voorgaande jaren overheen hebt gestuurd.

Ik zocht naar een combinatie van mijn relatief lichte 26-er full suspension (Trek Topfuel 8 ) en mijn volledig starre stalen 29-er (Gary Fisher Ferrous). Wat ik wilde was de snelheid en souplesse van de Trek combineren met de gemakken van een 29-er. Op papier zou je dan niet uitkomen bij een Camber 29, maar eerder bij een Epic 29.
Omdat ik niet vies ben van een sprongetje hier en daar én liever wat meer veerweg tot m'n beschikking heb, vond ik de Camber toch meer bij me passen.

And this is how it looks:
Afbeelding

Klik hier voor de volledige spec's en informatie over dit model.

And this is how it rides
Vanaf het moment dat ik de Camber de weg op stuurde vielen me twee dingen direct op.
1) de grote wielen met dikkere banden (dan ik gewend ben op een 29-er) rollen anders dan mijn 26-er.
2) je voelt dat de fiets redelijk zwaar is aan de acceleratie van de bike.

Na een kort testrondje om de demper en vork op de juiste spanning te krijgen heb ik de fiets aan de hangweegschaal gehangen. Afgerond 14 kilo hing er (toen nog) schoon aan de haak. Tja, geen wonder dat de acceleratie dan niet zo gaat als je veel lichtere fully.... Dit ligt qua gewicht meer in de lijn van mijn All-Mountain bikes!

Maar goed, ik wil niet gelijk m'n conclusies trekken en koers richting het mountainbikeparcours Spaarnwoude.
Helaas is de zomer van 2012 niet zo droog en warm als ik gehoopt had. Het had de afgelopen periode dusdanig veel geregend dat het parcours alles behalve droog was.
In, pak 'm beet, 2010 zou het parcours nu onberijdbaar zijn, maar gelukkig is het rondje sinds januari van dit jaar een stuk beter berijdbaar na een natte periode.
Maar modderig en glibberig was het evengoed.

M'n ronde vangt aan met een korte klim. Daar merk je al gelijk dat je 3 kilo meer omhoog moet trappen dan je normaal gewend bent. Het stoort me niet, maar het knaagt wel een beetje.
Daarna de afdaling. Dat gaat al stukken fijner! De bike is goed koersvast en rolt prima in de richting waar ik hem heen wil hebben. De eerste obstakels worden gepasseerd en dan voel je gelijk één van de grote pluspunten van de 29-er ; makkelijker over obstakels rollen.
Het parcours rolt rustig onder mij door een de volgende, steile, klim dient zich al aan. Helaas wordt de aanloop bruut verstoord als ik m'n 2x10 versnellingssysteem een blaadje lichter wil zetten. Dikke chainsuck!
Balen. Heb ik normaal gesproken zelden tot nooit last van. Helaas met dit SRAM cranksetje wel. Na de boel weer goed gezet te hebben vervolg ik mijn weg.
Wat volgt is een rustig, vlak stuk en daar rolt de Camber prima overheen. Ongeveer in de lijn zoals ik dit gewend ben van andere fietsen. Direct daarna volgt een technisch stuk dat voornamelijk daalt en waarbij goed sturen noodzakelijk is om de vaart er in te houden. Dit gaat met de Camber en zijn relatief brede (720mm) stuur boven verwachting. Ik kreeg zelfs een brede glimlach op mijn gezicht. Hij rolde snel en scherp over de paden waar ik normaal gesproken nog wel eens m'n lijn wil missen.

Ik zal niet elk detail van het parcours koppelen aan de rij-eigenschappen van deze Specialized Camber Comp 29, maar de zaken even samenvatten. Wat heeft deze Camber zoal in huis? Kijkt u even mee?

De FSR link
Afbeelding

De cockpit met SLX shifters en Avid Elixir 7 remmen op een 720mm brede flatbar met lock-on grips
Afbeelding

In de drivetrain een 2x10 gear combi van SRAM en Shimano SLX en XT
Afbeelding

En dan weer het totaalplaatje:
Afbeelding

Qua vering is de bike voorzien van een Fox vork en een Fox achterdemper.
De vork is een 110mm Float 29 RL Evolution Series met open bad demping (dus geen gesloten FIT demper) en voorzien van standaard QR dropouts.
Zelf had ik hier graag een 15QR steekas gezien, maar Specialized kiest daar (ook in 2013) niet voor. Binnen het prijsbeeld van deze bike (€ 2.499,00) past bij Specialized geen vork met compressie instelling, wat ik zelf ook een must vind in een vork. Maar een Fox van dit kaliber hoeft je niet teleur te stellen en dat deed hij dan ook niet.
De Triad II achterdemper is door Fox aangepast voor Specialized (zoals Fox dat ook voor andere fabrikanten doet als ze genoeg afnemen en/of betalen). Dit is bekrachtigd met een logo op de dempercan.
Het is altijd lastig om nou te ontdekken wat de verschillen zijn met de standaard Fox demper, puur omdat je die niet aantreft in dezelfde bike. (tenzij je er zelf genoeg hebt liggen natuurlijk...)
Ik ga er dan ook maar van uit dat ze hun missie voltooid hebben en aangepaste demping in het frame zit gemonteerd.

Omdat ik al jaren SRAM rijdt en sinds enkele jaren van de twisters naar de trigger ben overgestapt was het bedienen van de SLX shifters wel even wennen. De wijze van afschakelen vind ik bij SRAM fijner dan bij Shimano.
Ze doen verder goed hun werk, maar ik merk wel duidelijk verschil met de duurdere Shimano en SRAM schakelaars en dat is wellicht maar goed ook.
Het 2x10 concept was nieuw voor mij. Zelf heb ik wel fietsen met 2 bladen voor, maar dat is dan 2x9. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de tandwielverhouding niet zo fijn vond als bij mijn eigen fietsen.
Voor zit een combinatie van 36/22, die ik persoonlijk te ver uit elkaar vind liggen. 26/36 is meer mijn ding, zeker als je beseft dat er achter een 11-36T cassette op zit.
De regelmatig terugkerende chainsuck deden mijn oordeel over het SRAM S-1250 crankstel negatief uitvallen. Er zou bij mijn eigen fiets al snel een andere crankstel op gaan met een voor mij geschiktere tandwielverhouding.

Het relatief brede stuur is op smalle singletracks, die Spaarnwoude ook kent, wel eens een uitdaging, maar door de koersvastheid van de wielen ben ik daardoor niet in de problemen gekomen.
Ook hier is duidelijk merkbaar dat de combinatie van stuur en wielmaat prima werkt, want ook hier heb ik 26-er referentiemateriaal.

De conclusie
Een deel van de conclusies over deze bike is reeds getrokken in bovenstaande tekst. Rest mij nog een oordeel te vellen over mijn verwachtingen vooraf afgezet tegen datgene dat ik daarna heb ervaren.
Op de weg (soms ontkom je daar gewoon niet aan!) is het geen racemonster en moet je accepteren dat je rustig cruisend naar je parcours zal rijden. Eenmaal aangekomen op het mountainbikeparcours ontpopt de Camber zich tot een goed wendbare fiets die zich koersvast en gewillig over een gemiddeld Nederlands rondje laat sturen. Het relatief hoge gewicht merk je vooral in de beklimmingen. Met het sturen heb je daar geen last van.
Afdalen gaat erg goed door de combinatie van 110mm veerweg, de 29 inch wielmaat en een geschikte geometrie. Onder andere op dat punt bewijst de Camber een echte trailbike te zijn.

Wat is dan mijn eigen beleving als ik het afzet tegen datgene dat ik nu in een willekeurige fiets zoek. Kortom: is deze Specialized Camber Comp 29 dé mountainbike voor mij?
Ik ben er nog niet over uit. Het is een soort haat-liefde verhouding met dit concept. Aan de ene kant ben ik enthousiast omdat ik dit gewoon bij mij vind passen. Aan de andere kant toch een beetje teleurgesteld over het gewicht en het feit dat het geen racemonster is. Investeren in een lichte carbon variant zou een optie zijn, ware het niet dat dan het benodigde budget een grote rol gaat spelen. Een flink lichtere carbon variant gaat toch al snel meer dan het dubbele kosten wat deze Camber Comp 29 doet en dat moet je er maar net voor willen en kunnen betalen.
Als geld en ruimte in de collectie geen rol hadden gespeeld was ik waarschijnlijk wel overstag gegaan. In het geval dat ik meerdere fietsen wil samensmelten in één fiets denk ik er nog even een nachtje over na.

De maat die ik bereden heb is een Large (zuivere 19" center-top). Voor mijn gevoel zat ik perfect op deze maat, zowel in de hoogte als in de lengte. Bij Specialized zijn de 2012 modellen uitverkocht. Voor modeljaar 2013 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in de aluminium frames. Dit resulteert ook in een andere maatverdeling.
Voor mij persoonlijk is dit nadelig, omdat de 19" een 18.6" gaat worden en met mijn lengte net even te klein lijkt te zijn (ik twijfel nog). Ooit heb ik gezworen niet hoger te gaan dan 20,5" en laat de opeenvolgende maat nou net 0.1" hoger uitvallen... (20.6"). Met andere woorden; ik val in modeljaar 2013 tussen de wal en het schip qua maatvoering. Dat is nog een van de redenen dat er twijfel is in het geval ik een dergelijke fiets zou willen kopen.

Ik ben wel blij dat ik een 29-er full suspension eens uitgebreid aan de tand heb kunnen voelen. Het testbike concept bij de lokale dealer is heel fijn, wellicht net dat beetje fijner dan een algemene testdag.
Waarom? Omdat je de testbike langer tot je beschikking kunt hebben en omdat je eigen dealer vaak beter weet wat bij jou past, er van uitgaande dat je vaker bij die dealer komt voor je fietsen en/of onderhoud.

Reacties, vragen, opmerkingen en het liefst aanzet tot discussie kunt u kwijt via de bekende 'Reageer op dit bericht' box :D

Met dank aan: Bike Sportive Specialized Concept Store, Haarlem. (De bike zal brandschoon worden teruggebracht zoals het hoort)
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Leuk verhaal om te lezen, ik herken er veel van, ik heb ( welliswaar 1,5 uur ) een Cannondale Scalpel mogen testen op mijn lokale rondje. Dit was wel de lichte carbon ( en tevens duurste ) uitvoering van de 29er Scalpel. Ik vond dus het klimmen vele male "beter" gaan dan met mijn 26 inch scalpel. Het afdalen was helemaal een genot. Helaas heb ik niet kunnen testen op de alu uitvoering, die was al bezet. Ik had graag dat verschil willen testen.
Ook ik had nog nooit met 2x10 gereden maar dat stoorde mij helemaal niet, vond het wel prettig rijden.

Zou je niet eens kunnen testen op de lichtere uitvoering? Dan kun je beter een afweging maken of het investeren in een duurder model het je waard is.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Rilson schreef:Ik vond dus het klimmen vele male "beter" gaan dan met mijn 26 inch scalpel. Het afdalen was helemaal een genot. Helaas heb ik niet kunnen testen op de alu uitvoering, die was al bezet. Ik had graag dat verschil willen testen.
Het verschil zit 'm voornamelijk in het gewicht, dus ik geloof het direct dat een bike die -pak 'm beet- 2 kilo lichter is aanmerkelijk beter klimt.
Rilson schreef:Ook ik had nog nooit met 2x10 gereden maar dat stoorde mij helemaal niet, vond het wel prettig rijden.
Wellicht dat Cannondale een andere (lees betere) tandwielverhouding heeft gemonteerd op haar 2x10 bikes. Ik vond het verschil tussen zwaar en licht aan de voorbladen gewoon te groot. Dit nog even los van de chainsuck issues...
Rilson schreef:Zou je niet eens kunnen testen op de lichtere uitvoering? Dan kun je beter een afweging maken of het investeren in een duurder model het je waard is.
Voor zover ik weet is er bij de dealer(s) geen carbon variant beschikbaar. Deze zit wel in de grote Specialized Demo karavaan, maar die is afgelopen voorjaar al in de buurt geweest en toen was dit hele gebeuren nog niet in beeld.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben benieuwd naar net zo'n mooi geschreven review, maar dan van een 29" Epic. Ga je die nu ook nog proefrijden misschien? Iets meer race, en toch nog voldoende reserves voor zwaardere trails?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

aurelius schreef:Ben benieuwd naar net zo'n mooi geschreven review, maar dan van een 29" Epic. Ga je die nu ook nog proefrijden misschien? Iets meer race, en toch nog voldoende reserves voor zwaardere trails?
Ik was het niet direct van plan, maar sluit het niet uit. Als een Epic 29 in aluminium ook tegen de 14 kg weegt ga ik tegen dezelfde issues aanlopen vrees ik.
Maar ik weet niet of er een Epic 29 testbike beschikbaar is...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Dus dit was de mysterieuze bike waar je het over had. Een bike die ik niet direct van je verwacht had gezien je interesses voor exclusievere merken als Yeti & Santa Cruz. Dit wil uiteraard niet zeggen dat een Speci niet bij je past en niks voor je is. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar 26" omdat ik het idee heb dat een 29" je een stuk minder wendbaar maakt. Het valt me dan ook op dat jij hier juist aardig positief over bent. Moet ook snel maar eens een 29" fully zien te testen. Eens zien of ik mijzelf kan overtuigen.

Overige nette review hoor. Nu maar hopen dat de heren van BikeFreak magazine meekijken. Heb je er gelijk een nieuwe baan bij ;)
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Jelle1707 schreef: Een bike die ik niet direct van je verwacht had gezien je interesses voor exclusievere merken als Yeti & Santa Cruz.
Zoals ik al in de review schreef ben ik groot fan van de boutique merken, maar heb ook ik soms keuzes te maken op basis van budget.
Er zijn fases in je leven dat je de inkomsten over meer zaken moet verdelen en dan zit een boutique bike er niet altijd in.
Los van dat aspect is het ook nog eens zo dat ik bij Santa Cruz gewoon te duur uit ben (Tallboy carbon) en bij Yeti is er niets waar ik nu van gecharmeerd ben in 29.

De Specialized's vind ik om te zien gewoon mooier dan de Trek 29-ers (een ander geliefd merk van me). Dan leek dit me een logische stap.
Jelle1707 schreef:Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar 26" omdat ik het idee heb dat een 29" je een stuk minder wendbaar maakt. Het valt me dan ook op dat jij hier juist aardig positief over bent. Moet ook snel maar eens een 29" fully zien te testen. Eens zien of ik mijzelf kan overtuigen.
Je moet vooral jezelf niet willen overtuigen. Je moet het ervaren en er gewoon neutraal naar kijken, zonder je druk te maken over de wielmaat. Ga gewoon op je gevoel af.
Ik merk dat het ene parcours me beter ligt op een 29-er en het andere parcours met een 26-er. Dat 650B gedoe voelt nog teveel geforceerd.
Dat gaat me allemaal net even een stapje te snel en daarbij red ik me prima met 26 en 29, dan hoef ik niet persé naar 650B.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Wicked DJ schreef:..maar heb ook ik soms keuzes te maken op basis van budget. Er zijn fases in je leven dat je de inkomsten over meer zaken moet verdelen en dan zit een boutique bike er niet altijd in.
En dan een Specialized op het oog hebben. You lucky Bastard! Maar spreekt natuurlijk voor zich. Ik weet dat als budgetbudget biker maar al te goed.
Wat betreft de 26"/29" issue. Ik verwacht dat mijn volgende fiets gewoon een 26" gaat worden. Ook hier speelt budget een belangrijke rol. En daarnaast ben ik gewoon nog niet overtuigd van 29" voor mijn rijstijl.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Jelle1707 schreef:En dan een Specialized op het oog hebben. You lucky Bastard!
Het kan inderdaad slechter, helemaal gelijk.

En wat betreft de 26-29 keuze ; volg vooral je eigen gevoel. In Nederland lijk je soms geen eigen mening meer te mogen hebben, ook op het gebied van fietskeuze.
'Leven en laten leven' is een mooi motto.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wicked DJ schreef: Je moet vooral jezelf niet willen overtuigen. Je moet het ervaren en er gewoon neutraal naar kijken, zonder je druk te maken over de wielmaat. Ga gewoon op je gevoel af.
Ik merk dat het ene parcours me beter ligt op een 29-er en het andere parcours met een 26-er. Dat 650B gedoe voelt nog teveel geforceerd.
Dat gaat me allemaal net even een stapje te snel en daarbij red ik me prima met 26 en 29, dan hoef ik niet persé naar 650B.
Wicked, hier lees ik een interessante tegenspraak, die vraagt om exploratie....Dat 650B je 'nog teveel geforceerd' voelt, bedoel je daarmee 'mentaal weerstand tegen voelen', of heb je al iets 'proefondervindelijk vastgesteld'?
Je zegt het vlak daarvoor zelf al: 'ervaren en gewoon neutraal naar kijken, zonder je druk te maken over de wielmaat'. Ik kan je een proefrit van harte aanbevelen, volg je eigen advies maar eens op... :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

aurelius schreef:Wicked, hier lees ik een interessante tegenspraak, die vraagt om exploratie....Dat 650B je 'nog teveel geforceerd' voelt, bedoel je daarmee 'mentaal weerstand tegen voelen', of heb je al iets 'proefondervindelijk vastgesteld'?
Je zegt het vlak daarvoor zelf al: 'ervaren en gewoon neutraal naar kijken, zonder je druk te maken over de wielmaat'. Ik kan je een proefrit van harte aanbevelen, volg je eigen advies maar eens op... :-q .
Ik snap de controverse, maar wat ik bedoel is dat je voelt dat veel fabrikanten de boot niet nog een keer willen missen en het 650B concept sneller omarmen dan ze met 29 inch gedaan hebben. Dit komt op mij geforceerd over, waarbij ik vooral af ga op m'n gevoel. Dat sluit niet uit dat ik het niet wil ervaren, integendeel.
Op het moment dat ik op een 650B bike zou stappen kan ik er ook neutraal naar kijken, maar op dit moment laat ik de storm even voor wat ie is.
Overigens lijkt het me zinvol om hier niet de 650B discussie uit te gaan lokken. Daar hebben we het topic van mtbfool voor. Als je behoefte hebt aan diepere gedachten daarover zal ik me daar melden met quoting van deze post ;)

Ik heb nog even naar de Epic 29 optie gekeken en ik vermoed dat de alu variant bij mij niet hét verschil gaat maken. Voor m'n gevoel moet er dan een 29 fully in de range van 11-12 kg komen en dat haalt de Epic 29 alu volgens mij ook niet... Vanmiddag ga ik het er nog eens over hebben bij de Concept Store.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

aurelius schreef:Ben benieuwd naar net zo'n mooi geschreven review, maar dan van een 29" Epic. Ga je die nu ook nog proefrijden misschien?
Getriggerd door deze quote heb ik vanmiddag bij het inleveren van de Camber een kort rondje gemaakt op een Epic 29 met aluminium frame.
Vooraf nog even de beide bikes aan de Park Tool weegschaal gehangen.

De Camber 29 was 13,30 kilo zonder pedalen
De Epic 29 was 12,20 kilo zonder pedalen

Die 1,1 kilo verschil, gecombineerd met wat minder geprofileerde banden voelde al gelijk vertrouwder aan en veel meer zoals ik het graag zou voelen.
Echter was het proefrondje op klinkers en niet in terrein, dus dit vraagt om een vervolg op enig moment...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Trixie24
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 15:20

Als ik veel verhalen mag geloven is die Epic echt een super fiets! Als ik voor alleen NL (en niet te ruig buitenland) een fiets zou kopen is het zeker een Epic!
Uiteraard moet een beetje race houding je wel liggen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De Camber komt vooral tot zijn recht in echt technisch terrein. Daar kun je heerlijk doorrollen en ontpopt de
bike zich idd. tot een heerlijke trailbike.
Het Sram Crankstel is idd. bagger. Ook al tig keer chainsuck gehad (terwijl ik met een simpel deore Crankje met
22 -36 verhouding er nooit zelden problemen mee heb gehad.)

Verhoudingen van de versnellingen zijn puur persoonlijk, doen eigenlijk weinig af in de review. (vind het zelf heerlijk
klimmen maar als deze gears gaar zijn ga ik terug op 2 x 9 ivm. slijtage.)

Het gewicht van de nieuwe carbon Camber valt me niet eens heel erg tegen.
Heb zo'n gevoel dat half nederland 2 kilo van zijn bike afpraat.
Het scheelt ook wel wat je gewend bent. Van licht en luxe terug naar wat zwaarders is een heel andere gewaarwording
dan gaan biken met een bike die ineens een dikke kilo lichter is!
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie