trailpark winterberg?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Afgelopen 1,5 week verbleven in Winterberg en prima vermaakt op de bike park en trailpark. Daarnaast ook een aantal mtb touren in de omgeving gedaan, maar dat waren meestal alleen schotterpaden.
Hier wat impressies, ligt er allemaal prima bij! Geen plassen of drek. Over uitbreidingen van het trailpark nog geen ontwikkelingen.
Op het trailpark heb ik groen en blauw overgeslagen, dat heeft weinig met mtb te maken. Goed vermaakt op de routes blauw/rood, rood en zwart.

Rood/blauw (Bremberg Pro)
Afbeelding

Rood:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Vraagje, gaan er in het trailpark ook liften naar boven of is dat alleen in het bikepark het geval?

En mbt het bikepark; zijn de blauwe (gemakkelijk) en rode (medium) routes een beetje te doen met een trailbike zoals mijn Cube Stereo 120? (veerweg 120 achter, 130 voor) Of heb je daar toch ook meer een echte enduro bike voor nodig?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark_EL schreef: di 9 augustus 2022, 18:49gaan er in het trailpark ook liften naar boven
Nee, maar misschien dat je voor een paar trails de bikepark lift zou kunnen gebruiken....
Mark_EL schreef: di 9 augustus 2022, 18:49En mbt het bikepark; zijn de blauwe (gemakkelijk) en rode (medium) routes een beetje te doen met een trailbike zoals mijn Cube Stereo 120?
Wanneer je niet echt de limiet wilt pushen dan kun je daar probleemloos naar beneden rijden met een trailbike, hardtail in dezelfde categorie, etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Mark_EL schreef: di 9 augustus 2022, 18:49 Vraagje, gaan er in het trailpark ook liften naar boven of is dat alleen in het bikepark het geval?
Je kunt de Scheewittchen lift pakken naar de top van de Bremberg. Daar beginnen de trails Fairy trail en Scheewittchen trail van het bikepark, ,maar daar kun je ook van het trailpark de routes blauw/rood en zwart eenvoudig oppakken.
Mark_EL schreef: di 9 augustus 2022, 18:49 En mbt het bikepark; zijn de blauwe (gemakkelijk) en rode (medium) routes een beetje te doen met een trailbike zo als mijn Cube Stereo 120?
De blauwe routes zijn zelfs te doen met een hardtail, dus op jouw stereo sowieso. En zoals cheeta al zegt zijn de rode ook te doen mits je niet te gek doet.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Klinkt goed. Ik ben net terug van Oostenrijk, heb daar oa de Big 5 Bike Challenge gereden en mis het nu al :(( Vandaag mn vaste rondje Gieten/ Gasselte weer gedaan maar dat is het dan toch net niet :oops: Dus ik denk dat ik over een aantal weken (na de vakantieperiode) maar eens een weekendje Winterberg moet plannen om af te kicken...
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Binnenkort (van 19 tot 26 augustus) zit ik een weekje in Centerparcs Winterberg.

Na enkele jaren crosscountry en al minstens even lang uitkijken om toch ooit is iets uitdagender (bikepark achtig) te doen lijkt me dit de moment.

Echter, spreek ik nauwelijks Duits en voor de groeps intro les van "rockmytrail.de" blijkt dat niet voldoende.. De gids kan dan geen engels enzo. Je kan wel een engelssprekende priveles boeken, maar das 300euro voor 3,5 uur. Samen met huur beschermende kledij, helm en fiets wordt dat al snel een 500e dagje. Das me te gek..

Iemand een alternatief? Lijkt me wel leuk om voor de eerste keer bikepark toch wat wegwijs gemaakt te worden voor ik los gaat met de huurfiets. (Mijn eigen 120mm trail fully gaat ook mee, maar eerst maar eens gaan kijken met fiets die zeker geschikt is en wat meer bescherming)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor blauw heb je geen clinic nodig, enkel gezond verstand, goede remmen en basistechniek. De Fairy trail, Schneewitchen en de flow country zijn echt niet gekker dan een Harry Slinger.
Rol de 1e keer gewoon rustig zodat je weet wat je te wachten staat en de meeste(alle) tafels hoef je niet te springen en kan je gewoon rollen.

Plattegrond etc is allemaal op inet te vinden en ter plekke staat het vol met bordjes. Op Youtube is uiteraard ook zat te vinden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ter aanvulling: het grootste risico is overmoed ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Mark_EL schreef: di 9 augustus 2022, 18:49 Vraagje, gaan er in het trailpark ook liften naar boven of is dat alleen in het bikepark het geval?

En mbt het bikepark; zijn de blauwe (gemakkelijk) en rode (medium) routes een beetje te doen met een trailbike zoals mijn Cube Stereo 120? (veerweg 120 achter, 130 voor) Of heb je daar toch ook meer een echte enduro bike voor nodig?
Ben zelf de eerste keer ook met een stereo 120 geweest in het trailpark. kan prima sommige dingen iets rustiger fietsen maar dat mag geen naam hebben
DirkvdL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 1 juni 2022, 20:23

Mijn weg proberen te vinden in het trailpark. De trails die je vindt, zijn heerlijk (vanaf blauw/rood tot zwart). Uiteindelijk tevreden, en ik zou er wel wat daagjes willen rondcrossen.
De (mobiele) website maakte me vooraf weinig duidelijk. Op de parkeerplaats begint het zoeken naar bordjes al. Na elk leuk stuk weer geen bordjes te zien, of van andere kleur. Een deel zwart gaat over de verharde family fun, terwijl naast je een prachtig bos ligt met heel veel mogelijkheden. Veel wandelaars op de trails, met kinderen en honden. Ongeoefende gezinnen op elektrische mtb's op zwarte stukken die je enorm ophouden. Kortom, het eerste uur overheerste ergernis en verbazing. Daarna maar losgelaten en lukraak rode of zwarte bordjes gevolgd (wie de meer technische routes in NL aankan, kan zich goed tot die beperken, al is een fully aanbevolen) en genoten van een paar mooie rondjes. Volgens Komoot op een enkele na alle technischere delen gehad.
Misschien ben ik kippig en dom (en verwend door op en top verzorgde routes door vrijwilligers in NL), of gewoon onvoorbereid geweest. Maar buiten het gemis aan Deutsche Gründlichkeit, kun je in het trailpark beslist leuk spelen en ik wil er zeker nog naar terug.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

DirkvdL schreef: do 11 augustus 2022, 14:37 Veel wandelaars op de trails, met kinderen en honden. Ongeoefende gezinnen op elektrische mtb's op zwarte stukken die je enorm ophouden. Kortom, het eerste uur overheerste ergernis en verbazing.
Opvallend, ik was daar 2 weken geleden en bijna niemand tegengekomen, geen wandelaars en een enkele fietser af en toe. Dan heb je wel pech gehad.
DirkvdL schreef: do 11 augustus 2022, 14:37 Misschien ben ik kippig en dom (en verwend door op en top verzorgde routes door vrijwilligers in NL), of gewoon onvoorbereid geweest. Maar buiten het gemis aan Deutsche Gründlichkeit, kun je in het trailpark beslist leuk spelen en ik wil er zeker nog naar terug.
De routes van het trailpark kun je ook downloaden en op je GPS apparaat zetten, dat maakt het al een stuk eenvoudiger om de juiste weg te zoeken. Kijk hier maar eens bijvoorbeeld: https://www.winterberg.de/tour/poppenberg-pro
Ik kan me voorstellen dat je zonder gpx best de weg kwijt kunt rijden, is een wirwar inderdaad.
DirkvdL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 1 juni 2022, 20:23

Michel__ schreef: vr 12 augustus 2022, 09:02
DirkvdL schreef: do 11 augustus 2022, 14:37 Veel wandelaars op de trails, met kinderen en honden. Ongeoefende gezinnen op elektrische mtb's op zwarte stukken die je enorm ophouden. Kortom, het eerste uur overheerste ergernis en verbazing.
Opvallend, ik was daar 2 weken geleden en bijna niemand tegengekomen, geen wandelaars en een enkele fietser af en toe. Dan heb je wel pech gehad.
DirkvdL schreef: do 11 augustus 2022, 14:37 Misschien ben ik kippig en dom (en verwend door op en top verzorgde routes door vrijwilligers in NL), of gewoon onvoorbereid geweest. Maar buiten het gemis aan Deutsche Gründlichkeit, kun je in het trailpark beslist leuk spelen en ik wil er zeker nog naar terug.
De routes van het trailpark kun je ook downloaden en op je GPS apparaat zetten, dat maakt het al een stuk eenvoudiger om de juiste weg te zoeken. Kijk hier maar eens bijvoorbeeld: https://www.winterberg.de/tour/poppenberg-pro
Ik kan me voorstellen dat je zonder gpx best de weg kwijt kunt rijden, is een wirwar inderdaad.
Ja, dat is wel de moraal van het verhaal: route uitstippelen. Maar ik ging uit van 1. Goede pijlen en 2. Dat je liever niet op je navigatie kijkt als je een single track afraast.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

DirkvdL schreef: do 11 augustus 2022, 14:37 Mijn weg proberen te vinden in het trailpark. De trails die je vindt, zijn heerlijk (vanaf blauw/rood tot zwart). Uiteindelijk tevreden, en ik zou er wel wat daagjes willen rondcrossen.
De (mobiele) website maakte me vooraf weinig duidelijk. Op de parkeerplaats begint het zoeken naar bordjes al. Na elk leuk stuk weer geen bordjes te zien, of van andere kleur. Een deel zwart gaat over de verharde family fun, terwijl naast je een prachtig bos ligt met heel veel mogelijkheden. Veel wandelaars op de trails, met kinderen en honden. Ongeoefende gezinnen op elektrische mtb's op zwarte stukken die je enorm ophouden. Kortom, het eerste uur overheerste ergernis en verbazing. Daarna maar losgelaten en lukraak rode of zwarte bordjes gevolgd (wie de meer technische routes in NL aankan, kan zich goed tot die beperken, al is een fully aanbevolen) en genoten van een paar mooie rondjes. Volgens Komoot op een enkele na alle technischere delen gehad.
Misschien ben ik kippig en dom (en verwend door op en top verzorgde routes door vrijwilligers in NL), of gewoon onvoorbereid geweest. Maar buiten het gemis aan Deutsche Gründlichkeit, kun je in het trailpark beslist leuk spelen en ik wil er zeker nog naar terug.
Dit herken ik absoluut. Daar waar het bikepark volledig over gereguleerd is, met honderden borden zodat je door de borden de borden niet meer ziet, zijn de trails gewoon ronduit slecht aangegeven. Heb tijdens fietsen van de King Ululoop (die zwart zou moeten zijn, was ie bij lange na niet eerder blauw/rood) op zeker 5 punten met twijfelende andere bikers gestaan waar we nu heen moesten. Een GPX op je garmin had uitkomst kunnen bieden, maar je mag wel verwachten van een gebiedje als Winterberg dat er gewoon wat pijltjes staan bij onduidelijke passages met meerdere mogelijkheden. Ze zijn er namelijk wel als de kippen bij om een hele sectie dicht te gooien als er een stormpje is geweest want oei oei oei er zal wat op het pad liggen. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ooit lang geleden daar geweest met een flink deel vd mountainbike.nl crew.
Dat was nog vóór de opening vh bikepark.
Ze adverteerder toen al met 30 routes, maar blijkbaar is er sindsdien weinig veranderd/ verbeterd.
Ik kan me herinneren dat we uiteindelijk onze eigen weg hebben gezocht en gewoon iedere singletrack zijn ingereden zonder ons aan de vaste routes te houden.
Zouden we nu nooit meer doen (angelsmiley)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Een aantal collegas zijn een trip naar winterberg aan het organiseren. Een deel gaat ook het bikepark in maar daar heb ik met mijn fiets niets te zoeken. Een deel gaat het trailpark doen, heb je daar voor de zwarte trails iets speciaals nodig?

Ik heb een Scott Spark replica (Lexon) met 120 om 100mm veerweg en 2.35 banden. Ik doe niet zoveel ruigs, heb gezond verstand en lef. Ik kom hier in de buurt niet verder dan bos en duin en af en toe een rondje Schoorl.

Kan niet zo goed inschatten hoe gek het trailpark is. De filmpjes op youtube die ik heb gevonden vond ik niet heel gek.
Plaats reactie