Pfälzerwald

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hoi,

In jullie gaan we met in totaal 5 personen een lang weekend fietsen in het Pfälzerwald. Van wat ik op internet kan zien, zijn hier leuke dingen te beleven! Zijn er hier mensen die al eens in dit gebied geweest zijn? Tips voor overnachtingen zijn uiteraard ook welkom.

Ik weet het, juli is nog ver weg, maar ik zal zeker een berichtje plaatsen alhier omtrent onze ervaringen.

Groet,
William
tjeerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: di 22 april 2008, 16:22
Mijn mountainbike: gaat harder naar beneden dan omhoog

Hoi William,

Ik ben net terug van een lang weekend in het Pfälzerwald. Is goed bevallen: mooie omgeving, prima biken daar.
Let wel: er zijn veel mooie paden maar als je niet wilt gaan spoorzoeken en grotendeels de vaste routes rijdt krijg je ook wel de nodige stukken Waldautobahn onder de wielen. De vaste routes vindt je hier: http://www.mountainbikepark-pfaelzerwald.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wij hebben het grootste deel van route 4 en de rechterlus van route 3 gereden plus nog wat ''losse'' paden die ik van internet had geplukt op GPS. Beide routes bieden de nodige mooie stukken trail maar zoals gezegd afgewisseld met soms lange stukken breed pad. De singletrails die je tegenkomt zijn niet extreem technisch maar lekker flowy.
Wel geinig is het singletrail parcours in Hochspeyer: (deels) aangelegde trails in verschillende moeilijkheidsgraden, leuk om even een uurtje of 2 te spelen.
Als je er heen gaat om gewoon een paar dagen relaxed te biken ga je je met de bestaande routes wel vermaken. Wil je het maximale aan technische trails eruit halen dan doe je er wellicht goed aan een lokale gids te zoeken.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Superverhaal, dank! Wij gaan voor het relaxte biken: de uitdaging zal 'm dan meer zitten in de lengte (1,5 route, zo'n 75 km) zou toch moeten lukken :-).

Groet,
William
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Da's toevallig, Tjeerd, was jij die biker die ons bij elke klim weer inhaalde? :winkie:

Net terug van 2 weken biken, in het 'Nutteloos' topic had ik onderstaand verslagje getikt:
Jan Willem schreef:2 weken intensief gebiked. (......)
Heel globaal verslagje dan.
Dag 1 een beetje warmdraaien en wennen aan de omgeving :winkie: op de 'Einsteigertour'. Dag 2 de 'Waldfischbach-Burgalben' (±50km / 850hm) en vanaf dat moment repeterend 1 non-bikedag / 1 dag biken.
Tussendoor de 'Marathontour' in 2 opeenvolgende dagen (±95km / 2300hm). Binnen 14 dagen 8 dagen op de bike gezeten met 469km op de teller en volgens de GPS (heb ik zelf niet :o ) van één van de maten 9171hm.
Het is een prachtig, qua hoogteverschillen gematigd, MTB gebied wat technisch heel mooi tussen het vlakke NL en heftig Alpen gebeuren in zit.
Hoogste top (Kalmit) is 675m.
De meeste stukken zijn met een hardtail te doen alhoewel een AM fully beslist een pré is. Op een aantal punten waar het technisch flink heviger wordt, zijn XC alternatieven aangelegd zodat je daar met je hardtail omheen kunt als je dat wilt.

500km in 2 weken schrik ik niet van maar die hoogtemeters hebben voldoende energie gekost om nu eerst even een paar rustige bikeweekjes in te plannen.
Dat afdalen gaat wel, maar dat klimmen; dat duurt gewoon 5x zo lang als dat afdalen...
Op een enkele valpartij en wat 'ik ben gek dat ik dit wil, als ik thuis kom gooi ik de bike in de kliko' momenten na, was het zeer geslaagd.
Mooie tijd van het jaar om zo'n trip te plannen, je eerste rit is alles grijs en nat en als je weer naar huis gaat is alles fris en groen in het blad.

Heimwee dus.
Het bikegebied is ongeveer zo groot als de provincie Utrecht, daarin zijn 5 goed uitgepijlde MTB routes opgenomen. Ik heb ze over 14 dagen verdeeld, alle 5 gereden met daarnaast de 'Marathontour'.
Zoals Tjeerd al aangaf zijn er inderdaad wel een paar asfaltstukken bij van max 10 à 15km (staat ook op de routebeschrijvingen vermeld) maar er is volop afwisseling en mogelijkheid om even een technisch uitstapje te maken.
Als je, zoals ik, een groot liefhebber bent van relatief korte routes met aaneengesloten zwaar technische stukken klimmen / afdalen dan zul je af en toe het gevoel krijgen dat je wat mist.
Wij gingen met een wat grotere groep, vooral voor de gezelligheid en dan is het gebied voor elk wat wils.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Klinkt opnieuw goed, dank! Ook wij zijn met een groep (5 personen), in gewicht tussen de 70 en 130 kg, wat training betreft tussen amper en erg goed in. Ook bij ons staat gezelligheid op 1, gevolgd door een mooie, bosrijke omgeving. Zo te lezen zitten we dan goed.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dan is het wel van belang dat je even kijkt welke routes je kiest anders kan die 'amper' getrainde het best wel een beetje zwaar krijgen.
Omdat wij voldoende tijd hadden voor alle routes kozen we op dag 1 de 'Einsteigertour', gewoon om even lekker warm te draaien. Als je een lang weekend gaat, zou ik die overslaan omdat dit echt een route is waarvoor je niet echt naar het buitenland gaat. Route 2 (Waldfischbach-Burgalben) zou je goed als eerste kunnen nemen, die is qua zwaarte min of meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Posbank route bij Rheden.
Als tweede route zou je dan goed route 1 (Rodalben) kunnen nemen, het karakter van die route is globaal de eerste helft aanhoudend klimmen en de tweede helft aanhoudend afdalen.
Route 3, 4 en 5 zijn in het geheel zwaarder door de constant aanhoudende afwisseling klimmen-afdalen, met wat minder conditie ben je aan het eind van de dag dan behoorlijk gebroken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hallo,

Net terug van een lang weekend Pfälzerwald, voor mij waarschijnlijk het mooiste MTB-gebied waar ik ooit ben geweest!

Verblijf: Meiserhof
De Meiserhof is een locatie waar sinds jaar en dag paardrijweken worden georganiseerd. Alles ademt dan ook paard, en het komt overal in terug, echt overal. Het is een oude grote boerderij redelijk in de middle of nowhere, oftewel zeer idyllisch gelegen. Sinds een jaar verwelkomen ze ook bikers. De fietsen kunnen netjes gestald worden, en je mag gebruik maken van de kleine werkplaats. De ligging is relatief dicht bij Johanniskreuz, waar je de nodige routes op kunt pakken. De mensen zijn aardig, er is voldoende te drinken en je kunt er op afspraak ook eten. Helemaal top!

Eten:
Ga naar Trippstadt, restaurant Bell'Aria. Zeer vriendelijk, goede service en een meer dan uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.
Ga niet naar Johanniskreuz, hotel Johanniskreuz bij de grote parking. De mensen zijn vriendelijk, maar de service is slecht, het eten niet meer dan matig en de prijzen absurd. Alle goede dingen die je hoort over eten in Duitsland zijn hier niet van toepassing.

De routes:
Wij reden route 1, 3 en een klein stukje van 5. Zijn de routes technisch? Nee, dat niet, hetgeen als voordeel heeft dat je lekker door kunt fietsen. Zijn ze afwisselend? Zeer zeker! Mooie singletracks, iets bredere schotterpaden, af en toe een stukje asfalt door een dorpje, of om even bij te komen. Afdalen, voorzichtig over een 30 cm breed bospaadje of over een 2 m breed schotterpad. Klimmen? Eensgelijks. Stijgingspercentages tot een procent of 18 heb ik wel voorbij zien komen. Soms heerlijk geleidelijk en lang, soms venijnig en kort. De gereden routes waren redelijk tot goed uitgepeild: af en toe was het even zoeken, of lette je gewoon niet op door de vaart tijdens de afdalingen.

Echt waar, ik heb genoten met op vrijdag 75 km, zaterdag 85 en zondagmorgen 20 km in de benen. Door de flow die in de routes zit, de afwisseling en het landschap en niet te vergeten de mooie afstanden die je kunt fietsen, staat het Pfälzerwald bij mij hoger op de ladder dan een Houffalize (al dat geklauter met de vele boomwortels), of een Eifel (makkelijk om zelf routes te maken, maar minder afwisselend). Als het aan mij ligt, kom ik hier heel zeker nog terug voor routes 2, 4 en 5 en het verblijf is dan opnieuw Meiserhof!

Geweldig...

Groet,
William
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kick:

Dit is op een ruim uurtje rijden van mijn vakantieadres en het ziet er op de site goed uit. Meer mensen ervaring ermee recent?

https://www.mountainbikepark-pfaelzerwald.de/
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

De plannen zijn om in september een (lang) weekend te gaan biken in het Pfälzerwald. Heb het nodige al gevonden op het web, maar misschien dat hier nog iemand tips heeft wbt accommodaties, must-do's e.d.??? En wat is bijv. de beste uitvalsbasis om in 3, 4 dagen de mooiste en meeste routes te rijden???
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Volgende maand (juni) gaan we, inmiddels voor de derde keer, terug naar het Pfälzerwald. Ons verblijf, net zoals voorgaande keren, is het noordelijk gelegen Meiserhof. Voldoet voor ons prima: schoon, zeer vriendelijke mensen en amper bereik op de mobiel :tong . Wel gaan we deze keer misschien wat meer richting zuiden, kijken hoe de routes daar zijn.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

En weer terug uit het Pfälzerwald! Het was weer heerlijk in vele opzichten :-q . Route-technisch gezien was ik blij met mijn recent aangeschafte 830. Jeetje, het blijft lastig om voldoende bordjes op te hangen in z'n algemeen, maar ook om bordjes zichtbaar op te hangen, danwel om niet meer geldende bordjes te verwijderen... Nu konden we (het grootste gedeelte van de routes) zonder te stoppen rijden, wat altijd wel fijn is.

De routes blijven zeer afwisselend. Wat mij betreft mogen de zéér steile klimmen (over rotsblokken en wortels) eruit, als ook de zéér steile afdalingen over vergelijkbare ondergronden. Er zitten ook zeer mooie, lange klimmen over singletracks in (route 5), dat is écht genieten!

Bike-technisch zit ik sinds mijn bikefit ca. 2 à 3 cm hoger dan voorheen. Dat is voor vlakke en stijgende paden geen probleem, maar als het naar beneden gaat, mis ik simpelweg vertrouwen. Het blijft een soort van balanceren op deze hoogte. Terwijl de vriend met wie ik dit weekend daar was een even oude Trek 26" rijdt en die knalt vol vertrouwen naar beneden. Hij heeft ook een stukje op mijn fiets gereden, maar snapte toen gelijk waarom ik denk dat ik een dropper nodig heb. Als het over een schotter-pad naar beneden gaat, gaat het nog wel. Maar zodra er wortels en keien in het spel komen, kan ik het vergeten. Zit ook wat durf in, zeker, maar die 2 à 3 cm hoger maakt het er in ieder geval niet beter op (vandaar de zoektocht naar een 27.2 mm dropper mét offset :wink: ).

Volgend jaar gaan we in ieder geval wéér, maar er moet iets gebeuren met mijn fiets, zodat klimmen nog altijd lekker gaat, maar dalen óók. (Los van het gebruik op de routes in Nederland.) Iemand een suggestie voor een draadje waar ik meer info kan vinden over nieuwe fietsen die aan bovenstaand eisenpakket voldoen?

Mocht iemand vragen hebben over het (noordelijke) deel van het Pfälzerwald, dan geeft maar een seintje!

Met vriendelijke groet,
William
Plaats reactie