Schwarzwald september 2014

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 12:09
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Afgelopen week een paar dagen in het zuiden van de Schwarzwald doorgebracht.
Standplaats was Brandenberg, gelegen tussen Todtnau en Feldberg in op ong. 720 m. hoogte.
Het weer was 's - morgens flink koud met bevroren autodaken en velden.
Overdag lag de temperatuur tussen de 7 en 15 graden in.
Dankzij een Kompass Wanderkarte van Feldberg en omgeving 1:25.000 heb ik m'n routes bepaald.
Het Pension had een map met mtb informatie uit het jaar 2000, was dus niet bruikbaar.
Elke rit begon met een stuk langs de Wiese, hetzij linksom r. Todtnau, hetzij rechtsom r. Feldberg.
Op de dinsdag de eerste route gedaan naar de Feldberg waarvan het hoogste punt zo'n 1.493 meter ligt.
Met de mtb kon je tot zo'n 1.400 meter hoogte komen, tot aan de Wilhelms Hutte (helaas dinsdag's gesloten)
Het laatste stuk naar de top moest je trappen op en wandelen.
Het was zo helder dat je de Alpen kon zien liggen.
Op de foto is dat helaas niet goed te zien.
Een paar kilometer noordelijk van Brandenberg kom je bij de eerste waterval.
Daarna langs de bergwand door de bossen, over een stenig pad naar een parkeerplaats bij de watervallen.
Daar linksaf gegaan via een asfaltweg kilometerslang slingerend naar boven naar de Todnauberghutte.
Terug in omgekeerde richting, omdat flinke delen van de bossen afgesloten waren ivm bomen kappen.

De woensdag naar de Todtnauberg gefietst.

Afbeelding

Ook heel veel klimmen en moeten lopen met de fiets.
Conditie had ik niet zoveel meer nadat ik al vier jaar geen tochten meer heb gedaan.
Maar ook hier prachtige vergezichten en heerlijk gefietst.
Wat grappig was dat op de Fichtenberg een houten kist stond met flesjes water en vruchtensap met een bordje op de boom gespijkerd wat het allemaal kost en hoe je betalen kon.

Afbeelding

Afbeelding

Bij Todtnau is de hoogste waterval van Duitsland, ook al beweren anderen dat deze niet de hoogste is.
Ook hiervan leuke foto's gemaakt waarbij 1 met een supersnelle sluitertijd zodat de druppels "bevroren" zijn.

Afbeelding

Donderdags de fiets ingeladen en wat zuidelijker een rit gemaakt vanuit Hausen.
Ook hier weer flink klimmen en soms de fiets moeten dragen om via trappen hoger te komen.
Doordat ik de camera aan had laten staan was m'n accu zo leeg dat ik geen foto's meer kon maken op 1 na.

Afbeelding

De route liep via Kasern naar de Pfaffenberg, waar ook bovenop een berg een Kapelletje staat.
Het was klimmen, klimmen en nog eens klimmen....
Bovenop de berg had ik ook weer een prachtig uitzicht en heb ik een tijdje in de zon op een bankje gezeten.
Naar beneden was een makkie en ging in race tempo.

Vrijdags nog een uitstapje naar de Schluchsee (zuid-oostelijk) gemaakt.
De dag gebruikt om een beetje uit te fietsen.

Ik kan terugkijken op een paar prachtige dagen waarbij ik aan m'n conditie en skills heb kunnen werken.
Ook m'n bike heeft me niet in de steek gelaten ( Canyon AM met Fox Talas en 140mm demper, banden voor Fat Albert 2.35 en achter Nobby Nic 2.35, demper moest ik afstellen op ong. 180 psi om doorslaan te voorkomen )
Laatst gewijzigd door Sunnyboy op zo 3 mei 2015, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Absoluut mooi fietsen in Schwarzwald. Rond Todtnau heb ik ook veel gefietst. Bij de VVV zijn daar recente routekaartjes enz. verkrijgbaar.
Wat ik jammer vond is dat je weinig tot nooit over singletracks fietst als je deze routes volgt; vooral gravelsporen. Op youtube staan wel filmpjes van singletracks in deze omgeving maar ik heb ze eigenlijk niet gevonden.
Wat betreft die boswerkzaamheden: ik ben altijd over die touw-hekjes gegaan en doorgefietst, zelden een voertuig tegengekomen. Ik reed altijd alleen dus wilde niet van de MTB-routes afwijken.

In Todtau is natuurlijk ook het downhill parcours, maar daar mag je niet op zonder beschermende kleding.
sander1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 22:38
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish
Contacteer:

Ook op gpsies.com tal van tracks te downloaden

Ben zelf groot fan van de omgeving Kirchzarten.

Inmiddels 7 editie erop zitten van de Ultrabike.
Technisch gezien niet het meest uitdagende, maar gewoon gaaf om zo'n groot evenement mee te maken.

Een absolute aanrader is bij Freiburg van Rosskopf naar beneden te gaan.

Ook de omgeving van Schaunisland is de moeite waard

En vanaf ST Peter, over de bergkammen naar Freiburg.
Hier in het centrum wat eten en drinken en dan weer terug.
Kermit
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Sodan ... volgens mij ben jij nog niet op de hoogte van het feit dat je je post ook kan aanpassen ? :winkie:

(Of ... je heb wat in de verkoop .. gezien je nog niet aan de 25 posts zit ? :o :roll: )
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Dat laatste dus en daar hebben we dan ook wat mee gedaan... ;)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie