Mountainbiken in de Harz

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
axmaster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 februari 2015, 12:50

Ik ben afgelopen kerstdagen in de Harz geweest. Ik heb de indruk dat dat middelgebergte ten oosten van Hannover minder bekend is bij Nederlanders, want ik kom ze er zelden tegen. Een impressie van de (MTB) mogelijkheden.

Ik zat met de familie in Sankt Andreasberg, vlak bij Braunlage. Dat ligt een kleine 500 km. van Utrecht. De Harz is niet zo'n heel groot gebied (2226 km², ter vergelijking, de provincie Utrecht is 1.449 km2).

Het moutainbiken is georganiseerd in de 'Volksbank Arena Harz' (http://www.volksbank-arena-harz.de" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.harzagentur.de" onclick="window.open(this.href);return false;). Er zijn in het gebied 74 touren uitgezet, waarvan ik er drie heb gereden. Die ritten kun je vanuit 19 plaatsen beginnen. Per rit is aangegeven hoe lang de rit is en hoeveel hoogtemeters je maakt. Ook zijn de maximale stijgingspercentages aangegeven. De routes zijn redelijk aangegeven, soms wel even goed kijken in welke richting een pijl wijst. Ik ben een keer 10 km omgereden omdat ik een paaltje had gemist.

De ritjes die ik gemaakt heb waren ok. Ik had me ingesteld op meer off-road single-track-achtige stukken, maar die waren er niet zoveel. Het waren overwegend semi-verharde boswegen, met hier en daar een 'traverse' door een stuk bos naar een andere semi-verharde weg.

Op een rit ben ik een Duitser tegen gekomen die met zijn fully op weg was naar de top van de hoogste berg (De Brocken), om vanaf daar een downhill parcours te rijden naar het dal. Volgens hem (niet mijn ervaring dus) zijn er goede afdalingen waar die-hards hun hart op kunnen halen. Maar wel zelf omhoog fietsen dus, of met een (erg duur) treintje.

Ik reed een rit op tweede kerstdag met mooi weer, en het viel me op dat er rond De Brocken vroeg al veel wandelaars waren. Ik me voorstellen dat je daar in de zomer veel last van kunt hebben (ik heb de indruk dat de Duitsers meer wandelen dan Nederlanders!).

In Braunlage en Hahnenklee heb ik twee bikeparks gezien. Omdat het winter was was alles op skiën ingesteld (lag helaas geen sneeuw). Vanuit de liften zag het er interessant uit, zeker Braunlage met 7 afdalingen.

Dan de hamvraag: is de Harz voor (Nederlandse) mountainbikers een bezoek waard? Ik ga er zeker een keer 's zomers langs, misschien deze zomer op de terugweg vanuit Tsjechië. Als je van ritten over steile bergen houdt, is het ook zeker de moeite waard. Over de bikeparks kan ik helaas nog niets zeggen. Op papier ziet het er goed uit.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Je zat in Sankt Andreasberg, dan heb je deze toch niet gemist?
https://www.facebook.com/MSB-X-Trail-507141686042119/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben er ook 2 of 3 jaar geleden geweest. Op de eerste dag zijn we wat rond wezen rijden en dat viel mij toen bar tegen. Geen interessante single tracks.
We hadden voor de 2e dag een gids geboekt (Trailtech) en met hem hebben we een supergave tocht gereden en werd het gebied een stuk leuker. (toen ook even in de parken Hahnenklee en Braunlage geweest).
3e dag in het bikepark van Sankt Andreasberg gespeeld. Was mijn eerste echte bikepark ervaring en ik vond het een leuk park.

Al met al lijkt het mij een gebied met enige potentie. Er zijn veel, heel veel schrotterpaden maar dus ook toffe trails. Die moet je dan wel zien te vinden...
If you wanna ride....
axmaster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 februari 2015, 12:50

Ik heb de piste's van Sankt Andreasberg wel gezien, maar het bike-park is mij geheel ontgaan! Ik denk dat het met het seizoen te maken had. Alles wat op skiën ingesteld.

Slim om een gids in te huren, gelet op de hoogteverschillen en de ski-infrastructuur moet het inderdaad een gebied met potentie moet zijn. Toch maar een keertje terug in de zomer!
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Denk dat je met wat goed neuzen op de GPS-sites en forums ook wel wat leuks (lees technisch interessants) te vinden is. Het is qua omgeving in elk geval erg mooi.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Bij Thale heb je een downhill parcour,voor de rest is het daar zelf nog een beetje uitzoeken waar de mooiste trails zijn.
Vrienden hebben een hotel in Treseburg en weten ook nog wel een beetje de weg daarzo..
:bier:
Gebruikersavatar
EVO1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 6 april 2015, 14:17
Mijn mountainbike: cube nutrail pro fatbike

http://www.bikepark-braunlage.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ga er voor de 3x heen in week 18 (dh bike)
zeer mooi bike park ,bike verhuur,shop
zeker de moeite waard
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ga er met de hemelvaart voor de vijfde keer heen. Ik vind het helemaal top!
Elke dag een lekkere lange route.

Mooie klimmen, mooie afdalingen. Weinig echt single track voor de XC marathon rijder. Maar ik vind het mooi, na een dag harde regen is er de volgende dag bv prima te rijden, hoef je in de ardennen niet te proberen.

Door de wat hogere ligging is het in mei nog wel vaak maar 5/6 graden in de ochtend (net als de weekenden hier nu :-).

Zelf huren we altijd een huis in Braunlage, Schierke kan ook maar dan "moet"je altijd eerst de brocken op, hou daar rekening mee al naar gelang je niveau.

Braunlage is het handigste als je in de avond nog wat wilt eten zonder auto rijden.

Braunlage is ook een mooi bikepark, wel stukjes gereden met XC fiets voor de fun, maar wel opassen!
Je hebt wel altijd dat heksenfeest met de hemelvaart, heel het bos vol met families, bizar hoeveel mensen er in zo,n uitgestrekt bos lopen, maar nooit problemen, allemaal heel relaxed en gezellig.

Ik heb zelf wat langere xc routes aan elkaar geknoopt tot routes van 90 - 110 km als iemand die GPX bestanden wil PB even! Heb ook een garmin database kaart met alle routes gemaakt, zodat je een beetje kunt knippen en plakken.
Stornie
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 29 oktober 2012, 19:18

robin schreef:Vrienden hebben een hotel in Treseburg en weten ook nog wel een beetje de weg daarzo..
Toevallig 'Zur Luppbode'? Ik ben daar ongeveer 2,5 jaar geleden in de winter geweest. Top hotel, lekker eten en enorm gastvrij.
Ik ga er nog een keer terug, maar dan in de zomer/herfst met MTB want het is er ook prima biken in de omgeving.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Stornie schreef:
robin schreef:Vrienden hebben een hotel in Treseburg en weten ook nog wel een beetje de weg daarzo..
Toevallig 'Zur Luppbode'? Ik ben daar ongeveer 2,5 jaar geleden in de winter geweest. Top hotel, lekker eten en enorm gastvrij.
Ik ga er nog een keer terug, maar dan in de zomer/herfst met MTB want het is er ook prima biken in de omgeving.
Ja klopt! (wou niet spammen,reclame maken etc..),mooi dat het goed is bevallen. :-q
:bier:
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Ik en mijn maat hebben ons op volgende site opgegeven voor een weekendje Hartz, zal ons benieuwen.
er is nog plek dussss
http://www.hollandmtbtours.nl/nl/reizen" onclick="window.open(this.href);return false;
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Site bekeken en ziet er wel interessant uit :-q
:bier:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ben er wel eens geweest. Je kunt er lekker-vies eten

Afbeelding

Afbeelding

Brocken was de hoogste berg van Oost-Duitsland (DDR) en is de hoogste berg van de noordelijke helft van Duitsland. Braunlage is mooi van lelijkheid. Je herkent er nog de über-heikneuterige overblijfselen van de DDR tijd.


Als je er door je 'oogharen' naar kijkt, dan zie ik het verschil met Sauerland niet zo. Sauerland is dichterbij en is qua Duits middelgebergte niet veel anders.

Fazit: als je helemaal straal-uitgekeken bent op het Sauerland ga dan nog iets verder oostwaarts.

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Haha mooie foto's, je kunt er idd lekker vies eten(ze hebben ook één of andere DDR suppe,licht zwaar op de maag)
Misschien qua hoogte verschilt niet veel van Sauerland,Maar de streek verschilt er gelukkig wel,is wat ruwer en de dorpen hebben nog steeds wat DDR uitstraling.
:bier:
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Goulaschkanone :o :o :o :lol: :lol: :lol:
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Nog een linkje van de jongens van Zur Luppbode gekregen..
https://www.youtube.com/watch?v=qQyoJt4v2xg" onclick="window.open(this.href);return false;
:bier:
Plaats reactie