Mountainbiken in de Harz

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Berryb schreef: ma 28 januari 2019, 21:58 Ik woon in Goslar en moe(s)t ook zoeken naar leuke tracks. Maar je mag alle looppaaden fietsen. En daar zijn er heel veel van in de Harz. Om leuke / uitdagende tracks te vinden raad ik jullie de App: “Komoot” aan. Op de App kun je geweldige tiurwn vinden en ook zien wat anderen zoal rijden.
Ik ben afgelopen vakantie in de Harz voor 2 weken wezen MTB'en, ik denk dat ik kan zeggen dat ik de omgeving een beetje ken. Ik ben ook in goslar geweest, en als ik het me goed herinner kan je op de wandelpaden in het stadtwald goslar best mooie paden vinden. Op komoot staan een aantal lijnen, die zijn best leuk. Ik heb zelf op de nonnenberg gefietst, daar kan je ook de lijnen vinden. De komoot link van de route die ik heb gefietst:
https://www.komoot.com/tour/75719802
We kwamen langs een super gave freestyle spot, met jumps, drops en vooral veel steile afdingen, er zit daar een soort hele grote kuil in de grond. In ieder geval zal ik het aanraden om te kijken, want er zijn ook lijnen zonder technische features die ook leuk zijn. Dit is dicht bij de Clausthaler Straße, op ongeveer 5 km in mijn route, in segment 3 kom je erlangs.

Overigens kan je in bad harzburg ook echt prachtig fietsen (zie mijn komoot voor de routes). Het is ook aan te raden om een keer de afdaling vanaf het torfhaus naar bad harzburg te nemen (radautrail heet dit segment op komoot, volgens de bordjes Salzstieg).

Als je meer van enduro/all mountain fietsen houd, dan zijn er lijnen tussen ilseburg en thale, zie hiervoor trailforks en komoot. Ook zijn dan bikeparks aan te raden, die zijn er genoeg in de Harz.

Er zijn ook nog erg mooie wandelpaden tussen Elend en Schierke, veel leuker dan op de brocken.

Ik hoop dat ik verder heb kunnen helpen, er is in ieder geval wel echt genoeg te fietsen in de Harz.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Shredwithcare schreef: zo 11 augustus 2019, 23:28
Berryb schreef: ma 28 januari 2019, 21:58 Ik woon in Goslar en moe(s)t ook zoeken naar leuke tracks. Maar je mag alle looppaaden fietsen. En daar zijn er heel veel van in de Harz. Om leuke / uitdagende tracks te vinden raad ik jullie de App: “Komoot” aan. Op de App kun je geweldige tiurwn vinden en ook zien wat anderen zoal rijden.
Ik ben afgelopen vakantie in de Harz voor 2 weken wezen MTB'en, ik denk dat ik kan zeggen dat ik de omgeving een beetje ken. Ik ben ook in goslar geweest, en als ik het me goed herinner kan je op de wandelpaden in het stadtwald goslar best mooie paden vinden. Op komoot staan een aantal lijnen, die zijn best leuk. Ik heb zelf op de nonnenberg gefietst, daar kan je ook de lijnen vinden. De komoot link van de route die ik heb gefietst:
https://www.komoot.com/tour/75719802
We kwamen langs een super gave freestyle spot, met jumps, drops en vooral veel steile afdingen, er zit daar een soort hele grote kuil in de grond. In ieder geval zal ik het aanraden om te kijken, want er zijn ook lijnen zonder technische features die ook leuk zijn. Dit is dicht bij de Clausthaler Straße, op ongeveer 5 km in mijn route, in segment 3 kom je erlangs.

Overigens kan je in bad harzburg ook echt prachtig fietsen (zie mijn komoot voor de routes). Het is ook aan te raden om een keer de afdaling vanaf het torfhaus naar bad harzburg te nemen (radautrail heet dit segment op komoot, volgens de bordjes Salzstieg).

Als je meer van enduro/all mountain fietsen houd, dan zijn er lijnen tussen ilseburg en thale, zie hiervoor trailforks en komoot. Ook zijn dan bikeparks aan te raden, die zijn er genoeg in de Harz.

Er zijn ook nog erg mooie wandelpaden tussen Elend en Schierke, veel leuker dan op de brocken.

Ik hoop dat ik verder heb kunnen helpen, er is in ieder geval wel echt genoeg te fietsen in de Harz.
Elders ook al gesteld, maar wat vind je van de regio Bad Sascha als uitgangspunt? plan is om daar de Landal te bezoeken (iets met kinderen en een vrouw :-{ )
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Medico schreef: wo 4 maart 2020, 18:57
Shredwithcare schreef: zo 11 augustus 2019, 23:28

Ik ben afgelopen vakantie in de Harz voor 2 weken wezen MTB'en, ik denk dat ik kan zeggen dat ik de omgeving een beetje ken. Ik ben ook in goslar geweest, en als ik het me goed herinner kan je op de wandelpaden in het stadtwald goslar best mooie paden vinden. Op komoot staan een aantal lijnen, die zijn best leuk. Ik heb zelf op de nonnenberg gefietst, daar kan je ook de lijnen vinden. De komoot link van de route die ik heb gefietst:
https://www.komoot.com/tour/75719802
We kwamen langs een super gave freestyle spot, met jumps, drops en vooral veel steile afdingen, er zit daar een soort hele grote kuil in de grond. In ieder geval zal ik het aanraden om te kijken, want er zijn ook lijnen zonder technische features die ook leuk zijn. Dit is dicht bij de Clausthaler Straße, op ongeveer 5 km in mijn route, in segment 3 kom je erlangs.

Overigens kan je in bad harzburg ook echt prachtig fietsen (zie mijn komoot voor de routes). Het is ook aan te raden om een keer de afdaling vanaf het torfhaus naar bad harzburg te nemen (radautrail heet dit segment op komoot, volgens de bordjes Salzstieg).

Als je meer van enduro/all mountain fietsen houd, dan zijn er lijnen tussen ilseburg en thale, zie hiervoor trailforks en komoot. Ook zijn dan bikeparks aan te raden, die zijn er genoeg in de Harz.

Er zijn ook nog erg mooie wandelpaden tussen Elend en Schierke, veel leuker dan op de brocken.

Ik hoop dat ik verder heb kunnen helpen, er is in ieder geval wel echt genoeg te fietsen in de Harz.
Elders ook al gesteld, maar wat vind je van de regio Bad Sascha als uitgangspunt? plan is om daar de Landal te bezoeken (iets met kinderen en een vrouw :-{ )
Dit is een prima uitvalsbasis. Niet super dicht op leuke routes, of je moet goed zoeken, maar nog steeds goed behapbaar. Als het hier goed te organiseren is met een gezin dan is dit een erg goede optie.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Shredwithcare schreef: wo 4 maart 2020, 19:39
Medico schreef: wo 4 maart 2020, 18:57

Elders ook al gesteld, maar wat vind je van de regio Bad Sascha als uitgangspunt? plan is om daar de Landal te bezoeken (iets met kinderen en een vrouw :-{ )
Dit is een prima uitvalsbasis. Niet super dicht op leuke routes, of je moet goed zoeken, maar nog steeds goed behapbaar. Als het hier goed te organiseren is met een gezin dan is dit een erg goede optie.
Nog tips qua goede routes daar in buurt dan of <30automin
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Medico schreef: wo 4 maart 2020, 19:51
Shredwithcare schreef: wo 4 maart 2020, 19:39

Dit is een prima uitvalsbasis. Niet super dicht op leuke routes, of je moet goed zoeken, maar nog steeds goed behapbaar. Als het hier goed te organiseren is met een gezin dan is dit een erg goede optie.
Nog tips qua goede routes daar in buurt dan of <30automin
Ik weet niet alles meer, maar volgens mij kan je bijna alle aangegeven routes overslaan. Die zijn namelijk voornamelijk op verhard terrein 1 of 2% single track. In de Harz mag je op wandelpaden fietsen. Maak hier gebruik van. Via komoot kan je echt hele mooie dagtochten in elkaar zetten. Het westelijke deel van de Harz heeft veel meer hoogtemeters en daarom zou ik het daar aanraden. Check mijn komoot (die heb ik hierboven al genoemd.)
Ik zou de meeste van de gemaakte routes zo graag opnieuw fietsen, behalve ilseburg, die zou ik overslaan en ik zou de brocken anders plannen. Die route was prachtig tussen elend en schierke maar rond de brocken viel het tegen. Ook vond ik het rond bad harzburg prachtig fietsen. Wellicht is er rond hahnenklee of nog meer naar het westen nog meer prachtigs te vinden. Ook misschien wel bij jouw beoogde uitvalsbasis.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Schopje omhoog.

Had voor juni een clinic gereserveerd in de Harz. En via MTBtravels.de een fiets gehuurd. Nu bestaat de site niet neer en is het ineens een Deense site (mtbtravels.dk dus). Iemand meer ervaringen met deze firma?

Wil namelijk de fiets annuleren, maar helaas geen reactie (nog)...Kans is dat we opgelicht zijn, not sure.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Google heeft nog een adres en tel nr:
MTBtravels.de
Auf der Rose 11, 38707 Altenau, Duitsland
0045 30251542
0045 is Denemarken.
Wellicht is het hetzelfde bedrijf, dus probeer die eens te bellen.
In deze tijd kan er van alles misgaan met een bedrijf, maar misschien heb je mazzel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik help je er geen steek mee verder. Maar het kan natuurlijk zijn dat de Corona situatie de toko de das heeft omgedaan. a.k.a. failliet.
◼︎ Go round the outside.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

https://mtbtravels.dk deze doet het dan wel weer. Oh shit, dat had je zelf ook al gezien :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien is het dezelfde toko.
En misschien regelen ze de zaken nu vanuit denemarken.
Op google staat bij de .de site een duits adres, maar een deens tel nr.
Datzelfde tel nr komt weer terug op de .dk site.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik het 1e stukje van de deense site door voogle translate haal wordt het iets duidelijker.
Na vele jaren in de Harz en met uitbreiding naar verschillende plaatsen in Europa, zijn we na de coronapandemie weer teruggegaan naar de Harz en reizen in Denemarken respectievelijk Silkeborg en Rold Skov.

Na de corona werkt de kont uit de broek om jou de beste reiservaring te geven. Dus stap aan boord - bekijk onze reizen en bestemmingen. We hopen je snel te zien!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ze organiseren iig wel reizen naar de Harz. https://mtbtravels.dk/altenau-nordharzen/
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

De Harz is een populaire bestemming voor Deense toeristen, dus niet vreemd dat er dan ook Denen in de toerisme sector werken.
Zoals al gezegd is het ook logisch dat ze ivm corona teruggeschaald hebben.
https://mtbtravels.dk/om-os/ schreef:Over ons
MTB Travels is een mountainbikereisbureau in Denemarken dat al jarenlang mountainbiketochten organiseert.

In de afgelopen jaren zijn we gestaag gegroeid en sturen we nu verschillende gasten uit zowel Denemarken als andere Europese landen naar onze vijf bestemmingen in vier verschillende landen in Europa.

We zijn nu 10 fulltime gidsen, die allemaal een enorme passie hebben voor mountainbiken. We zijn allemaal Denen en we kijken ernaar uit om je op MTB te rijden - en om je alle coole tracks te laten zien die onze bestemmingen te bieden hebben.

We zijn geregistreerd in het Reisgarantiefonds onder nr. 2648.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Dank!

Heb inmiddels ook reactie én netjes mijn geld terug.
Verwacht overigens niet dat 17 juni er al weer te downhillen valt in de Harz vanuit NL helaas.
SjeambecK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 5 september 2020, 15:36

Heeft iemand nog recente tips voor mtben in het Harz, en een goede locatie om met ongeveer 6 man te overnachten.
Zelf geef ik de voorkeur aan natuurlijke "enduro" afdalingen. De bikepark zien er op het eerste gezicht ook mooi uit.
Kona Honzo Deluxe 🤙🏼
Plaats reactie