Duitse Alpen: Eibsee of Berchtesgadener

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
JonaT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 juni 2020, 20:39

Hoi allen,

Ik ben van plan in de komende weken 4 dagen in de Duitse Alpen te MTBen. Hopelijk heeft iemand hier ervaring?

Ik zoek mooie uitzichten, lange ritten (~6u) met ~2000+ hoogtemeters (liever klimmen dan dalen), niet té technisch. Ik rijd mnet 'n hardtail.

Ik twijfel tussen volgende locaties:

1)Berchtesgadener nationaal park (Schonau am Konigsee): ziet er mooi uit, maar als ik de routes bekijk lijkt het me wat beperkt omdat het ingesloten ligt tussen rotsige bergen?

2)Eibsee (vlakbij Lermoos/Zugspitze): Meer routes te vinden, maar minder "in" de Alpen gelegen en geen nationaal park.

Hebben jullie aanbevelingen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eibsee tour was best mooi en niet al te technisch.
Maar wat je zegt, niet echt alpine, omdat het aan de voet vd Alpen ligt.
Hoogtemeters maken gaat er makkelijker dan in NL, maar lastiger dan een paar km verderop in de Alpen
En het klimaat is wisselvallig.
De Zugspitze is de eerste hoge berg en die verzamelt veel slecht weer.
Bij Ehrwald en Lermoos kan je ook leuk fietsen.
Blindseetrail boven Lermoos (afdaling zal je misschien te technisch vinden) is een mooie tocht. Je kunt zelf omhoog fietsen of met de lift omhoog.
Mooie ronde voor jou is bij Ehrwald via Biberwier omhoog en de berg over (ski liften volgen). Via Aschland en Dormitz naar Nassereid en dan via de oude Fernpas en de Romerweg terug.
Als je me je email adres stuurt heb ik veel gpx files voor je.

Afbeelding
Oude Fernpas

Afbeelding
Romerweg

Afbeelding
Blindsee trail


Nationalpark Berchtesgaden ken ik verder niet.
Ligt ook niet ver in de Alpen (hierdoor geldt hetzelfde als voor de Zugspitze?)

Hier wat mtb tourtjes. Wel.foto's van brede paden, maar je zocht geen technische paadjes, dus.
https://www.berchtesgaden.de/rad-bike/mountainbike
https://www.outdooractive.com/de/mtb-to ... n/1444141/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JonaT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 juni 2020, 20:39

Super info, bedankt! Aan het weer had ik niet gedacht, mogelijks maak ik 2 boekingen voor de veiligheid :)

Ik zal je eem pm sturen met mijn email om de routes te delen. Ik denk dat de genoemde Fernpas etc. van aan de Eibsee ook wel te bereiken zijn. Zie bv de onderstaande "koninginnenrit" die ik in gedachten had:

https://www.komoot.com/tour/205441426
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het weer in de Alpen is gewoon een stuk natter dan in de buurt van (bijvoorbeeld) Valencia in Spanje. Van het water dat bij Lobith met de Rijn binnenkomt, is 45% uit Zwitserland. Je moet gewoon voorbereid zijn op een aantal regendagen met routes die ook in de regen te rijden zijn. Dan kan het altijd meevallen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JonaT schreef: zo 21 juni 2020, 10:12 Super info, bedankt! Aan het weer had ik niet gedacht, mogelijks maak ik 2 boekingen voor de veiligheid :)

Ik zal je eem pm sturen met mijn email om de routes te delen. Ik denk dat de genoemde Fernpas etc. van aan de Eibsee ook wel te bereiken zijn. Zie bv de onderstaande "koninginnenrit" die ik in gedachten had:

https://www.komoot.com/tour/205441426
Die ronde zit ook bij de gpx'en die ik je heb gestuurd. Let wel op de lengte, de kilometers trappen wat langzemer weg dan in NL.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: zo 21 juni 2020, 17:17 Het weer in de Alpen is gewoon een stuk natter dan in de buurt van (bijvoorbeeld) Valencia in Spanje. Van het water dat bij Lobith met de Rijn binnenkomt, is 45% uit Zwitserland. Je moet gewoon voorbereid zijn op een aantal regendagen met routes die ook in de regen te rijden zijn. Dan kan het altijd meevallen.
Ja, uiteraard 8)
Maar ik doelde echt op het klimaat op en rond de Zugspitze. Das ongeveer het slechtste van heel de Alpen.
Het hele jaar door (muv sept en okt) 15 regendagen per maand. En dan niet van die dagen met een paar spatjes ;)
Op de top vd Zugspitze het gehele jaar een klimaat vergelijkbaar met Spitsbergen. (maar je blijft natuurlijk in het dal...)
Wij waren er (in Biberwier) begin september en hebben inderdaad slechts drie van de zes dagen kunnen fietsen door regen en sneeuw(!).
Dubbele gevoelens.
Mooie omgeving, makkelijk bereikbaar vanuit NL, maar de kans op neerslag is wat mij betreft te groot om er ooit nog een (fiets) vakantie aan te wagen.
Bedenk ook dat een zomers regenbuitje in de Alpen iets kouder is dan in NL.

Maar TS vroeg speciaal naar deze regio (Eibsee is mooi en/maar ligt aan de voet vd Zugspitze)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij is het weer de komende twee weken slechter in Berchtesgaden, dan bij de Zugspitse. 13 van de 14 dagen regen. Wel (in het dal) elke dag temperaturen boven de 20 graden, maar bergop (of beter gezegd bergaf, bergop fietsen blijf je meestal wel warm) is dat natuurlijk veel kouder.
Novermars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:07

Ik woon zelf in de omgeving, dus ben iets meer bekend met de weerfenomenen. Het klopt dat het Zugspitzmassief als eerste hoge berg extreem gevoelig is voor (veel) neerslag bij voorbijkomende fronten, door stau-effecten (vochtige lucht moet stijgen om de berg over te komen, waar het kouder is, koudere lucht kan minder water bevatten -> het gaat regenen). Dit is vooral de situatie in het voorjaar en de winter.

In de zomer is het vooral mooiweeronweer dat voor (extreem) veel neerslag (aanhoudende slagregen) zorgt. In principe dus vanaf de late namiddag tot in de avonduren. Afgezien daarvan heb je vaak gewoon goed weer, maar wel vaak een vochtige bodem. Al zijn bergen heel erg effectief om water af te voeren. Zie ook het volgende plaatje met de hoeveelheid zonuren per jaar (van wikipedia):

Afbeelding

Verder klinkt de Große Karwendelrunde iets voor jou: https://www.komoot.com/tour/7273400#previewMap
Plaats reactie