Rondrit camper door Duitsland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
klaas-focus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 juni 2014, 19:23

Hallo allemaal,

Komende zomer ga ik samen met een maat van me een midweekje met de camper (fietsen mee uiteraard) naar Duitsland. We zijn op zoek naar een gebied met een aantal leuke XC singletrack routes die enigszins vergelijkbaar zijn met Nederlandse routes (met wellicht wat meer hoogte verschil en natuurschoon). Waar we eigenlijk niet naar op zoek zijn zijn technisch erg moeilijke trails met veel (hoge) sprongen etc, daar we beide een handtail rijden. Ook routes die hoofdzakelijk uit verharde wegen of lange bospaden bestaan slaan we liever over.

Het bleek toch wat lastiger dan ik dacht om dit op internet goed uit te zoeken. Heeft iemand hier ervaringen met een gebied in Duitsland zoals hierboven beschreven? Of misschien in Belgie? Dus routes die hoofdzakelijk uit singletrack bestaan, zonder extreem grote sprongen of afdalingen. Wellicht heb ik een topic hierover over het hoofd gezien, mocht dit zo zijn dan hoor ik dat ook graag!
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Het Pfalzerwald (onder meer bij Neustadt an der Weinstrasse) is daar denk ik een goeie voor. Zelf ken ik alleen Neustadt (van de wedstrijd daar) maar er schijnt (zo heb ik me laten tippen door een collega-fietser) een heel routenetwerk te zijn.

https://www.mountainbikepark-pfaelzerwa ... ouren.html
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Kijk dan wel goed naar het 'singeltrailanteil' bij die routes; die zit namelijk steeds rond de 10%. Dus van elke 10km rijd je er slechts 1 op een singletrail. Beetje niveau van de route van Apeldoorn. Neemt niet weg dat je nog steeds door hele mooie gebieden rijdt.

Ik ben op best wat plekken geweest in Duitsland maar heb nooit routes gevonden met een aanzienlijk deel singletrack. Nederland is van West Europa daar best in verwend. We zien op de Posbank dat veel Duitsers vanwege de singletracks in NL komen rijden. Had ook iets te naken met dat er een regel/wet in Duitsland is dat een fiets(mtb) pad minimaal een paar meter breed moet zijn? (klok/klepel ;) )

Als je singletrack wilt rijden kun je denk ik beter GPXjes zoeken in mooie gebieden: Schwarzwald, Harz, Eiffel, enz. Maar dan is de kans wel groot dat je weer flink wat technische stukken tegenkomt.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Is dit iets voor je? Check de video onderaan.
Zelf geen ervaring met deze trail

Buckettrail Nideggen
https://ridersguide.nl/routes/trails-nideggen/
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik heb met die trail wel ervaring mee maar de trails rond Nideggen zou ik niet als 'XC/technisch niet moeilijk' scharen (en TS zoekt XC a la Heuvelrug denk ik?).
Nideggen heeft best wat pittige stukken tussen en is echt gericht op het afdalen. Vergelijkbaar met Aachenerwald waar je vooral heen gaat als je technische trails zoekt (en dat hoeven niet eens sprongen te zijn, maar vooral rots/wortel/drops etc)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brul78 schreef: ma 11 januari 2021, 16:13 Is dit iets voor je? Check de video onderaan.
Zelf geen ervaring met deze trail

Buckettrail Nideggen
https://ridersguide.nl/routes/trails-nideggen/
Leuk, maar die gaat net iets verder dan wat er gevraagd wordt. Een paar stukken zijn ook afgesloten, dus je moet opletten dat je een recente versie download, met alle omleidingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Ik begreep dat de locale boswachter in Nideggen zich nu ook actief bezig gaat houden met het dicht leggen van de (enduro) trails vanwege de toegenomen drukte. Misschien is het goed om het gebied nu even te vermijden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je toch richting Pfalzerwald rijdt kan je bij Bernkastel (aan de Moezel) de 2Schanzentour https://www.bernkastel.de/aktivunterweg ... nzen-tour/ meenemen: 29 km 1000 hm en net dat extra waarvoor je Nederland uit gaat.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Er zullen vast wel routes te vinden zijn waar voorheen marathons werden verreden.

Zoek bijv eens rond Erndtebruck, Neuastenberg in het sauerland of Einruhr am see in de Eifel..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
MTBHoover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 12:53

klaas-focus schreef: ma 11 januari 2021, 06:31 Hallo allemaal,

Komende zomer ga ik samen met een maat van me een midweekje met de camper (fietsen mee uiteraard) naar Duitsland. We zijn op zoek naar een gebied met een aantal leuke XC singletrack routes die enigszins vergelijkbaar zijn met Nederlandse routes (met wellicht wat meer hoogte verschil en natuurschoon). Waar we eigenlijk niet naar op zoek zijn zijn technisch erg moeilijke trails met veel (hoge) sprongen etc, daar we beide een handtail rijden. Ook routes die hoofdzakelijk uit verharde wegen of lange bospaden bestaan slaan we liever over.

Het bleek toch wat lastiger dan ik dacht om dit op internet goed uit te zoeken. Heeft iemand hier ervaringen met een gebied in Duitsland zoals hierboven beschreven? Of misschien in Belgie? Dus routes die hoofdzakelijk uit singletrack bestaan, zonder extreem grote sprongen of afdalingen. Wellicht heb ik een topic hierover over het hoofd gezien, mocht dit zo zijn dan hoor ik dat ook graag!
Beste Klaas,
Ook wij gaan met de camper op pad en denken aan dichtbij Duitsland. Op zoek naar de een camping in de buurt van Hohe Hahnscheid kwam ik op https://www.jetcamp.com/nl/blog/top-25- ... in-europa/ dat MTB bestemmingen in Europa in combi met campings geeft opgelijst.
Grts, Hoover
Plaats reactie