Duitsland, ontwikkelingsland op mtb route gebied, stand van zaken

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij Hardenberg over de grens is het Nedersaksen: kennelijk gaat het daar ook niet goed.
Rheinland-Pfalz, waar de openingspost over ging, is waarschijnlijk beter. Formeel schijn je daar alleen niet te mogen fietsen als er dit bord staat:
Afbeelding
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ThaSingleTrackMastah schreef: do 6 mei 2021, 22:27 Dus ik vraag me dan af of je van achterstand/ontwikkelingsland kunt spreken.
Per regio is alles enorm verschillend, zoals hierboven al vaker is aangegeven. Naar mijn idee (erover sprekende met Duitse vrienden en mensen die er zelf veel komen, al dan niet fietsend) ligt de discussie qua niveau wel achter op die in Nederland. Het groene stokpaardje dat fietsen per definitie evil zijn (en wandelaars, waarvan er 10x zo veel zijn, incl. 10x zo veel afval) voert nog steeds de boventoon.

Dat gezegd hebbende: door Corona lijkt Nederland ook weer in diezelfde richting af te zakken.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

In ieder geval is er nu een keertje wel goed nieuws uit Aken: https://www.facebook.com/gelaendefahrra ... 1300812655

Bei der letzten Ausschusssitzung des Ausschusses für Umwelt und Naturschutz hat die Politik einstimmig beschlossen, dass sich die Stadt Aachen an dem Förderprojekt der StädteRegion zum „MTB-Wegenetz“ beteiligen soll. Aber dabei bleibt es nicht! Sie hat ebenfalls einstimmig beschlossen, dass das Streckennetz in Aachen für uns Mountainbiker attraktiv sein muss und dass daher derzeit als „illegal“ deklarierte Trails legalisiert werden müssen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

The Borg Cube schreef: do 6 mei 2021, 16:39 In 2019 had Sauerland ambities:

https://www.velozine.nl/nieuws/binnenko ... uwe-stijl/

Benieuwd hoe ve ze zijn.
Een stap verder.
Willem Altes schreef: do 6 mei 2021, 23:58 Rheinland-Pfalz, waar de openingspost over ging, is waarschijnlijk beter.
Openingspost is een opsomming van regio’s in Duitsland met de status van de mtb initiatieven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In een land waar 1/3 vd oppervlakte bestaat uit bosgebied lijkt het mij ook heel interessant/nuttig om te weten wat er mag buiten deze(nieuwe) vaste routes.
(Gemiste kans van Bike)
Dus een opsomming van regeltjes, beperkingen en vrijheden.
Per deelstaat, want zo is dat geregeld in Duitsland
Want in mijn optiek zijn vaste routes niet de heilige graal.
Hooguit een noodzakelijk kwaad.

Voor NRW heb ik ooit eea uitgezocht. Was niet echt bemoedigend.
Maar in het pre-corona tijdperk was de handhaving practisch 0.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 mei 2021, 12:43 In een land waar 1/3 vd oppervlakte bestaat uit bosgebied lijkt het mij ook heel interessant/nuttig om te weten wat er mag buiten deze(nieuwe) vaste routes.
(Gemiste kans van Bike)
Dus een opsomming van regeltjes, beperkingen en vrijheden.
Per deelstaat, want zo is dat geregeld in Duitsland
Want in mijn optiek zijn vaste routes niet de heilige graal.
Hooguit een noodzakelijk kwaad.

Voor NRW heb ik ooit eea uitgezocht. Was niet echt bemoedigend.
Maar in het pre-corona tijdperk was de handhaving practisch 0.
De regels per deelstaat staan hier:
https://www.dimb.de/fachberatung/die-rechtslage/
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 mei 2021, 12:43[…] in mijn optiek zijn vaste routes niet de heilige graal.
Hooguit een noodzakelijk kwaad.
☝🏻🧐👍🏻
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ik zou eerder zeggen dat vaste routes "een mooie aanvulling" zijn op vrije toegang voor mountainbikers tot zoveel mogelijk paden.

Wat ik trouwens goed vind van DIMB in Duitsland, is dat ze wel ook consequent pleiten voor algemene toegang en gedeelde paden (dus wandelaars + mountainbikers). Ik mis dat soms een beetje in Nederland, waar ik het gevoel heb dat we ons te gemakkelijk op laten sluiten op vaste routes.
https://www.dimb.de/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: zo 9 mei 2021, 13:08 De regels per deelstaat staan hier:
https://www.dimb.de/fachberatung/die-rechtslage/
:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

harmen schreef: zo 9 mei 2021, 17:21 Ik mis dat soms een beetje in Nederland, waar ik het gevoel heb dat we ons te gemakkelijk op laten sluiten op vaste routes.
https://www.dimb.de/
Je weet het waarom we ons laten opsluiten :bier:
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

harmen schreef: zo 9 mei 2021, 17:21 Ik mis dat soms een beetje in Nederland, waar ik het gevoel heb dat we ons te gemakkelijk op laten sluiten op vaste routes.
Ik vind dat ook een lastige, gegeven dat de discussie in NL soms toch wel wat verder gevorderd lijkt dan bij de buren. Wat mogelijk meespeelt is dat aardig wat actieve bikers zich graag op laten sluiten (zie discussies hier op het forum) of zich er actief voor inzetten. Anderzijds: achter dat laatste schuilt ook ongetwijfeld dat mensen hun eigen, lokale gedoogconstructie (of werkelijk vrij rijden) willen beschermen tegen de gevolgen van hordes toeristen die voor extra conflicten zorgen. Of denken "beter vaste route dan niks".

Het kan ook goed zijn dat men zich in Duitsland in het algemeen wat principiëler ipv pragmatischer uitlaat. Dat zie je ook in uitlatingen van o.a. DIMB, waar men wat duidelijker de confrontatie met huidige (absurde) regelgeving en negatieve stereotypes aangaat. IMBA in NL, de NTFU, etc. beginnen hier niet aan, juist terwijl regionale riooljournalistiek er heftig op los polariseert.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Is het ook niet zo dat NL vrijwel geen echt afgelegen gebieden kent (we hebben immers ook geen bergen) en dat gecombineerd met het kleine oppervlakte en hoge bevolkingsdichtheid je dus wel vaste routes moet hebben omdat het anders tot conflicten met andere burgers komt.

In bv Frankrijk en Italië heb ik wel eens op afgelegen bergpaadjes gereden (geen idee of dat verboden was of niet) maar dat was zo afgelegen dat er toch geen hond komt. Ergo ook geen vaste routes nodig noch kans op conflicten.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dat speelt natuurlijk wel mee. In Duitsland (Hessen) stap ik met de MTB in de S-Bahn naar de voet van een berg, en dan ga ik gewoon fietsen. Als je op een hele dag geitenpaadjes vijf wandelaars en één andere MTB‘er tegenkomt, is het die dag toevallig buitengewoon druk.
Vorsprung durch Pedantik.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

MVMVML schreef: di 11 mei 2021, 09:38 Is het ook niet zo dat ...
Speelt ongetwijfeld. Toen ik richting poolcirkel woonde same sh!t: wandelaars waren überhaupt blij op een dag iemand tegen te komen, of die nou stokken paard of fiets mee had. Lekker rustig dus.

Verder spelen buitensportcultuur (of totaal gebrek daar aan) in NL en D ook een rol. Dit vertaalt zich direct naar a) gezeik over toegang "want sporten doe je maar op een afgesloten circuit" en b) absurd gedoe over veiligheid als er dan wél een route is. In Frankrijk/Italië/Spanje is dat toch flink anders, waarbij je zowel geacht wordt met elkaar netjes om te gaan in het bos (en dat ook prima kan) én enige eigen verantwoordelijkheid verwacht wordt als je een trailtje gaar afraggen.

Dit alles gezegd hebbende: in D is net zo vaak sprake van gedoogbeleid e.d. als in Nederland. Je kan echt wel leuke routes rijden zonder aan 3 m grind vast te zitten. De locals doen immers niet anders. Alleen schiet het niet op als iedere GPXen deelt, massa's toeristen komen, etc.
Stamppot with weaksauce!
grizzly
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:35

Er gebeurt wel iets met vaste routes. In het Ruhr gebied is gisteren een nieuw XC parkoers officieel geopend. Het gaat om de Brammentrail die ligt op de kunstmatige mijnbouwheuvels Schurenbach halde en halde Eickwinkel. Ruim 5 kilometer aangelegd speciaal voor mountainbikers, met 138 hoogtemeters en een fantastisch uitzicht over het Ruhr gebiet. Kosten: 126.000 Euro.
Om er speciaal voor naar toe te rijden is misschien overdreven, echter deze route laat zich prima combineren met andere halden. Zo kan je tot 20 halden combineren over een totale afstand van iets minder dan 100 km en tot 1200 hoogtemeters verzamelen. En hoewel het dichtbevolkt is vind je er verrassend veel groen en heb je amper hinder van stoplichten.
Bron: https://www.rvr.ruhr/news/startseite-ne ... a24106c14f
En een video van het parkoers:
https://www.youtube.com/watch?v=nyg-5aOWe2g
Plaats reactie