Trails niveau Duitsland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Misschien een rare vraag, maar hoe kan ik inschatten welke trail geschikt is in Duitsland qua moeilijkheidsgraad? Er bestaat een indeling , bijvoorbeeld niveau S3 (http://www.singletrail-skala.de/). Daarnaast lijkt het of soms een aantal niveau’s samen genomen worden tot makkelijk-middel-zwaar. Welk niveau zou de MTB route Zeist (of Amerongen) krijgen volgens Duits systeem?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

SportMarc schreef: ma 11 juli 2022, 21:36 Misschien een rare vraag, maar hoe kan ik inschatten welke trail geschikt is in Duitsland qua moeilijkheidsgraad? Er bestaat een indeling , bijvoorbeeld niveau S3 (http://www.singletrail-skala.de/). Daarnaast lijkt het of soms een aantal niveau’s samen genomen worden tot makkelijk-middel-zwaar. Welk niveau zou de MTB route Zeist (of Amerongen) krijgen volgens Duits systeem?
Zeist of Amerongen: S1 eenvoudig

Zie ook http://www.singletrail-skala.de/s1
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeist-Amerongen: S0-S1, licht, blauw.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zou het vooral zelf gaan bekijken en ter plekke inschatten of je iets wel of niet wil rijden. idealiter met iemand er bij die wat meer ervaring heeft. Waar wil je precies heen, wat wil je rijden?
Trailforks geeft ook wel een goede indruk, maar mijn ervaring is dat het echt per gebied verschilt of iets blauw, zwart of rood is. Blauw in het ene gebied is zwart in het andere gebied en vice versa.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In Nederland is alles eenvoudig volgens deze standaard. Uitgezonderd Z-Limburg
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ah, dit is handig om te weten!

Heb een aantal GPX-routes in Slovenië gevonden, en daar staat deze klassering ook aangegeven. Geen zin om met mijn hardtail met 120mm veerweg op een S5-route terecht te komen :o
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Freekenstein schreef: di 12 juli 2022, 16:16 Ah, dit is handig om te weten!

Heb een aantal GPX-routes in Slovenië gevonden, en daar staat deze klassering ook aangegeven. Geen zin om met mijn hardtail met 120mm veerweg op een S5-route terecht te komen :o
Een weight weenie fiets komt dan pas echt van pas als je met je fiets in je nek hier gaat lopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wel een dure wandelstok :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Willem Altes schreef: di 12 juli 2022, 16:45
Een weight weenie fiets komt dan pas echt van pas als je met je fiets in je nek hier gaat lopen.
Een Karate Monkey met 27,5+ valt niet echt in die categorie, dus ik blijf liever fietsen :tong
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Kijk, daar heb ik wat aan! Nederland dus alles s0/s1.
Ik zal even kijken wat routes zijn in deze categorie.
Er is werkelijk van alles beschikbaar in aantal gebieden in Duitsland (Harz/Schwarzwald).
Iemand meenemen met meer ervaring is op zich handig maar eigenlijk wilde ik zoon meenemen met minder ervaring… dus dan helemaal relevante vraag. Hij heeft wel Amerongen, Lemmerleberg, Otterloo, Hardenberg, Ermelo en Zeist een keer meegereden trouwens.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

SportMarc schreef: di 12 juli 2022, 19:47 Kijk, daar heb ik wat aan! Nederland dus alles s0/s1.
Ik zal even kijken wat routes zijn in deze categorie.
Er is werkelijk van alles beschikbaar in aantal gebieden in Duitsland (Harz/Schwarzwald).
Iemand meenemen met meer ervaring is op zich handig maar eigenlijk wilde ik zoon meenemen met minder ervaring… dus dan helemaal relevante vraag. Hij heeft wel Amerongen, Lemmerleberg, Otterloo, Hardenberg, Ermelo en Zeist een keer meegereden trouwens.
Soms zijn routes s1 met maar één paar passages S2
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

In de Harz liggen gelukkig vrij veel schotterpfaden waar je op terug kunt vallen mochten de passages aldaar te moeilijk worden.
Tip: In Braunlage ligt aan de Wurmberg een mooi bikepark met ook een lichtere 'trail' afdaling.
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie