Duitse Eifel / Hunsrück

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

@ year & suravida: ik heb geen gps-data van de gereden routes. Zoals gezegd met een lokale biker op pad geweest.
De meeste foto's zijn genomen op de route van Nöthen- Steinerberghaus v.v. Geen idee meer waar allemaal langs/door/omheen gereden,
maar ik zal m nog eens vragen of hij ongeveer kan aangeven hoe en wat we toen gedaan hebben.
De foto's zijn uiteraard wel de creme-de-la-creme; ook stukken schotterweg en wanderpfaden.
Rondom de Nürnburgring zijn we eerst met de auto naar toe gereden; gestart bij de Liddl in Adenau en richting Hohe Acht en Karussell.
:-q
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

suravida schreef:Want de paden in het filmpje van Eiri vindt ik nou niet zo heel erg mooi, terwijl op jouw fotos absolute toppaadjes staan.
Ik kan je verzekeren dat daar erg weinig verschil tussen zit als je de paadjes vanuit een andere hoek zou filmen. Met een camera recht vooruit zie je meestal weinig hoogteverschil, omdat je zelf ook naar beneden kijkt.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

@ eiri: ws bedoeld hij dat de paadjes behoorlijk breed lijken; snelheid ( dus hoogteverschil) zie je zeer zeker wel!

De langste tocht (91km met 1500hm) was:
Nöthen,Hohner Kreuz,Eicherscheid, Decke Tönnes,Trail richtung Wald, Trail nach Binzenbach,Sahrbachtaltrail bis Kreuzberg,Radweg nach Ahrbrück, Aufstieg zum Steinerberghaus,Abfahrt über Schrock/Quer am Hang runter zur Bahnstrecke an der Ahr,an der Ahr entlang bis Altenahr,Altenahr unter Seilbahn durch's Tal zurück bis Kreuzberg,Sahrbachtal zurück bis Binzenbach aber nun Wanderweg hinter dem Radioteleskop Effelsberg zurück Richting Wald,durch den Wald bis "Gut Unterdickt",kurzes Stück Hauptstrasse richtung Scheuren, Trail zur Mattbachtalsperre, Trail zur Steibachtalsperre, Waldwege richtung Bad Münstereifel, dann durch's Eschweiler Tal zurück nach Nöthen ! Erdinger Alkoholfrei auf dem Hof ! :-)))
(vertalen heeft denk ik weinig toegevoegde waarde...)

Krijg al weer zin als ik het zo nalees!!!! :tong
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb het inderdaad niet over snelheid, die zat er bij jullie waarschijnlijk meer in dan bij jjspeed. Echter het zijn wel compleet andere paden (voor zover ik kan zien). Bij jjspeed zie ik toffe, redelijk technische singletracks, terwijl in jullie filmpje het toch allemaal wat ruimer is opgezet, en wat meer rechtdoor gaat.
Geen kwaad woord dus daarover, maar mijn voorkeur gaat nou eenmaal uit naar het kleinere, tragere en technischere werk (al is het wel tof als er een fijne afwisseling is met bredere snellere paden)
Maar goed, ik zie graag dat ik ernaast zit, want dat betekent dat er nog meer van dat moois is!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@eiri: moet mijn mening toch wat bijstellen. Heb net je tweede en derde filmpje bekeken, en die zagen er al een stuk spannender uit dan de eerste. Leuke singletracks, lekker steil, ik krijg er nu al zin in!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

:-q Ik maakte me al ongerust :wink: . Ik ben met deze filmpjes alle singletracks in mijn omgeving aan het vastleggen. Daar zitten ook vaak breedere stukken tussen of soms beginnen paadjes wat breder en sommige paadjes zijn helaas minder technisch, maar hou zelf ook wel van de uitdaging (en het lukt me helaas niet nog altijd alle passages te nemen). Ik vind dat de single tracks minstens aan een van de kwalificaties van deze site moeten voldoen.
CAZZA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 1 oktober 2002, 15:44
Mijn mountainbike: Scott Scale 29 pro - Duke Lucky Star

Heb m'n bike weer eens uit het stof gehaald en sinds enkele maanden weer met ouderwets enthousiasme begonnen.
Damn wat is het toch weer mooi!
Afgelopen kerstvakantie enkele dagen in Simonskall (Hürtgenwald) geweest in het "Naturpark Hohes Venn-Eifel". We zaten in een mooi hotelletje in Simonskall (http://www.waldhotel-im-wiesengrund.de" onclick="window.open(this.href);return false;), prima echter geen specifieke mtb faciliteiten.
Simonskall ligt in een dal wat prima is om je tochten te beginnen: warming-up in het dal, dan lekker omhoog en omlaag en je eindigt dus nooit met een klim. Net zo prettig!
De eifel is een beetje te vergelijken met de Ardennen: lekkere lange hellingen en soms lekkere steile stukken. Er zijn niet zoveel beschreven/uitgepijlde routes, maar enkele vond ik er wel op http://www.eifelrad.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Van die routes hebben we er uiteindelijk geen een gedaan, maar gewoon vertrokken en 2 dagen een mooie tocht gemaakt van elke keer ongeveer een kilometer of 40. Was overigens ook meer dan genoeg in de sneeuw....
Voordeel tov de Ardennen is dat het in de Eifel aanzienlijk minder druk is met allerlei andere recreanten. En het gemis aan uitgezette MTB routes is goed te verhelpen door te kijken op de vele wandelroute bordjes.
Kortom, een stevige aanrader en zeker voor herhaling vatbaar, is maar een klein half uurtje van de Limburgse heuvels en echt meer fun!!
Braking is a waste of energy!!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt goed! Heb je toevallig ook wat mooie fotos van je avonturen (ik ben nogal visueel ingesteld)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
CAZZA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 1 oktober 2002, 15:44
Mijn mountainbike: Scott Scale 29 pro - Duke Lucky Star

Nee helaas geen foto's.....
Was te koud om de handen uit de handschoenen te halen :D
De tweede dag ook gereden met alleen een werkende voorderailleur, achter was bevroren.
Hoorde pas na de rit een tip van een maat van me om over je eigen fiets te pissen om te ontdooien!!
Is overigens best te doen, lastig is dan wel dat je niet voldoende kunt opschakelen bij een afdaling.
Maar ga zeker nog eens terug, dus dan zeker wel visueel verslag!
Braking is a waste of energy!!
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

CAZZA schreef:De eifel is een beetje te vergelijken met de Ardennen: lekkere lange hellingen en soms lekkere steile stukken. Er zijn niet zoveel beschreven/uitgepijlde routes, maar enkele vond ik er wel op http://www.eifelrad.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Van die routes hebben we er uiteindelijk geen een gedaan, maar gewoon vertrokken en 2 dagen een mooie tocht gemaakt van elke keer ongeveer een kilometer of 40. Was overigens ook meer dan genoeg in de sneeuw....
Voordeel tov de Ardennen is dat het in de Eifel aanzienlijk minder druk is met allerlei andere recreanten. En het gemis aan uitgezette MTB routes is goed te verhelpen door te kijken op de vele wandelroute bordjes.
De omgeving waar je zat is inderdaad redelijk dichtbij de Nederlandse grens en dus ook goed te doen voor een dagje heen en weer als je niet al te noordelijk woont. Mijn ervaring is dat de meeste uitgezette routes nogal saai zijn omdat ze voor een breed publiek geschikt moeten zijn. Dan kan je inderdaad beter een track downloaden van een site. http://www.gps-tour.info en http://www.gpsies.com/ hebben wel aardig veel Duitse tracks. Denk daarom dat je niet veel gemist hebt door het niet volgen van de vaste routes.

Omdat ik vaker rij in de Eifel en Hunsrück valt het me meteen op hoe rustig het is vergeleken met de Ardennen, hoewel dat ook per gebied verschilt. Daun is vaak ook weer drukker dan andere stukken van de Eifel.
year
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 september 2009, 20:24

Afgelopen zaterdag weer heerlijk wezen trainen in BME. Wat een heerlijkheid aan rust heb je daar (ipv Utr Hvlrg). Onderweg misschien 2 andere mtbers tegen gekomen gedurende de dag. En na afloop lekker gegeten in de hoofdstraat op een terrasje. Ik heb me vooral gehouden aan de mtb-routes die technisch weinig voorstellen. Maar om te trainen zeer efficient. Toch wil ik nog eens een bezoekje spenderen aan het zoeken van technische trails. Die moeten daar aanwezig zijn. En zo dicht bij ook. 2 uurtjes rijden van uit het midden van het land. Maar blijf daar maar vooral weg ;-) Dan blijft het lekker rustig.
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Vandaag heb ik een ritje gemaakt met Achim Gessinger. Een kennis waar ik al eens vaker een ritje mee heb gemaakt. Deze geeft vanaf vandaag als gids begeleide toeren voor allerelei nivo's. Meer informatie kun je vinden op de site http://www.mtbtour-mosel.de/. Een aardige jongen, met veel kennis van het gebied en mountainbiking in het algemeen. Een aanrader voor iemand die het Mittel-Mosel gebied (Eifel en Hunsrück) nader wil leren kennen.
Sjtom Zoëg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:57
Mijn mountainbike: Apex Torq29
Contacteer:

Heb nog nooit eerder gemountainbiked in deze omgeving, maar dit ziet toch wel aardig uit. In juli ga ik er eens een weekje een kijkje nemen
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik denk dat ik hier van de zomer ook wel een paar weekenden te vinden ga zijn.
Lekker duits biertje erbij (Y)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Misschien leuk om eens een gezamelijke rit daar te organiseren?
Plaats reactie