Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Ik zit over een tijdje vlakbij de Rothaarsteig in een vakantiehuisje; is fietsen daar echt 'not an option' (qua boetes/overtredingen?).
Verder heb ik gewoon een hardtail/XC; weet niet hoe ruig het gebied daar is? edit: aan de filmpjes te zien valt 't wel mee ;-)
Gaat het nu weer over het fietsen?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

QriZ schreef:Ik zit over een tijdje vlakbij de Rothaarsteig in een vakantiehuisje; is fietsen daar echt 'not an option' (qua boetes/overtredingen?).
Verder heb ik gewoon een hardtail/XC; weet niet hoe ruig het gebied daar is? edit: aan de filmpjes te zien valt 't wel mee ;-)
Van de locals begrepen dat je daar zonder problemen kan fietsen. Gewoon netjes omgaan met de wandelaars. Verwacht niet superruig terrein. Af en toe wat leuke wortelpassages, maar niet spannend. Wel redelijke hoogte verschillen. Niet overdreven stijl.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Dank voor je reactie; dan gaat de Mtb mee.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Welborenbart
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 21:21

Beste Forumleden!

Over 3 maanden gaan wij met een koppel van 8 personen richting winterberg. We hebben een leuk huisje gehuurd midden in het dorp. Na 2 jaar Ardenne hebben we besloten eens een uitstap te wagen naar Duitsland. Ik lees veel dat de vast uitgezette routes "saai" en niet uitdagend zijn. Zijn er hier nog mensen met tips of met mooie gps routes die ik zou kunnen rijden? Ik heb al wat zitten zoeken op gpsies.com en heb daar een par routes gedownload alleen geen idee of het wat kunnen zijn!
Alvast bedankt:)
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Welk type routes spreken tot je verbeelding? lang, kort, technisch, -- mijn meest uitdagende route rondom Winterberg was http://www.mountainbike-magazin.de/reis ... 5284.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; en dat alleen maar om de enorme afstand en vele (langzame) klimmen waardoor ik 'm niet in 1 dag kon fietsen.. baal er nog steeds van '-)
Welborenbart
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 21:21

Itqalias, 98km is erg lang voor 1 dag maar zeker een uitdaging! Het is alleen zo dat de helft van de groep waar ik mee heen ga deze afstand niet kan rijden. Ik ben opzoek naar routes rond de 40/50 km met singeltracks, mooie klimmetjes en afdalingen. De routes buiten de uitgezette routes om eigenlijk. Als iemand nog leuke routes heeft of weet hou ik mijn graag aanbevolen!
Remspoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 26 oktober 2014, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Nerve Acid Green

Ik vond de routes helaas wat aan de saaie kant. Het zijn langlauf routes die nu als mtb routes dienen. Er zijn wel een paar kleine leuke stukjes (in technisch opzicht) maar niet veel. De omgeving is wel heel mooi. Zeker van genoten. Het bikepark is dan weer het andere uiterste, dat is echt ruig downhill werk. Ik ben met mn canyon nerve 29er naar beneden geknald en dat was niet ideaal. De routes zijn technisch en gaan op sommige stukken redelijk stijl naar beneden. Bescherming is dan ook zeker aan te raden.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

ltqalias schreef:Welk type routes spreken tot je verbeelding? lang, kort, technisch, -- mijn meest uitdagende route rondom Winterberg was http://www.mountainbike-magazin.de/reis ... 5284.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; en dat alleen maar om de enorme afstand en vele (langzame) klimmen waardoor ik 'm niet in 1 dag kon fietsen.. baal er nog steeds van '-)
Vorig weekend deze rit (in 1 dag) gereden vanuit mijn vaste startpunt Bed and Breakfast Winterberg. Tussendoor nog wat extra hoogtemeters gepakt en op de heen- en terugweg bij Dirt Masters gekeken (totaal 115km en 3.500 hm). Veel stukken van de route kende ik al, maar vooral rond Willingen een paar leuke uitdagende trails tegen gekomen. Met name de stukken in deze route waar over wandelpaden wordt gereden zijn het leukst. Overigens best veel bomen over de route tegengekomen ivm stormen van afgelopen periode.

De vaste routes Winterberg zijn prima om wat hoogtemeters te maken. De leukere trails zijn echt wel te vinden, maar dan moet je de wandelpaden pakken.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Wij gaan met de hele fam in augustus een week naar winterberg. . er is een hagelnieuw trailpark aangelegd met meer dan 20 km trails van blauw tot zwart . we hebben er zin in !
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

jeroentune schreef:Wij gaan met de hele fam in augustus een week naar winterberg. . er is een hagelnieuw trailpark aangelegd met meer dan 20 km trails van blauw tot zwart . we hebben er zin in !
Begin of eind augustus ?

Wij gaan begin september een weekendje rondcrossen rondom Winterberg, en ik zag ook dat er een nieuw trailpark was aangelegd. Ik ben benieuwd :-q (Ik wilde zelf 1 dag trailpark doen, en 1 dag een route van outdooractive.com afplukken .. )

Mocht je voor 1 september terug zijn, dan zie ik graag je review tegemoet :-q
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Beste Remy , wij zijn al weer terug als jij gaat dus ik zal zeker mijn bevindingen plaatsen . natuurlijk gaan we de fietsen weer voorzien van Go-Pro . dus een filmpje moet ook nog wel lukken. :D
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

jeroentune schreef:Beste Remy , wij zijn al weer terug als jij gaat dus ik zal zeker mijn bevindingen plaatsen . natuurlijk gaan we de fietsen weer voorzien van Go-Pro . dus een filmpje moet ook nog wel lukken. :D
:-q
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

bouwpakket schreef:
ltqalias schreef:Welk type routes spreken tot je verbeelding? lang, kort, technisch, -- mijn meest uitdagende route rondom Winterberg was http://www.mountainbike-magazin.de/reis ... 5284.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; en dat alleen maar om de enorme afstand en vele (langzame) klimmen waardoor ik 'm niet in 1 dag kon fietsen.. baal er nog steeds van '-)
Vorig weekend deze rit (in 1 dag) gereden vanuit mijn vaste startpunt Bed and Breakfast Winterberg. Tussendoor nog wat extra hoogtemeters gepakt en op de heen- en terugweg bij Dirt Masters gekeken (totaal 115km en 3.500 hm). Veel stukken van de route kende ik al, maar vooral rond Willingen een paar leuke uitdagende trails tegen gekomen. Met name de stukken in deze route waar over wandelpaden wordt gereden zijn het leukst. Overigens best veel bomen over de route tegengekomen ivm stormen van afgelopen periode.

De vaste routes Winterberg zijn prima om wat hoogtemeters te maken. De leukere trails zijn echt wel te vinden, maar dan moet je de wandelpaden pakken.
Puik werk dat je die route hebt hebt gefietst. Ik kwam ook wel wat obstakels tegen onderweg, duidelijk een route die niet veel wordt gefietst maar zeker wel wat moeilijker is dan de vele standaard routes alhier. Ik ga binnenkort naar Willingen en ben erg benieuwd of jij daar een route kunt adviseren?
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Voor de nieuwsgierigen naar het nieuwe trailpark (L3 route) :-q :

http://videos.mtb-news.de/41807/trail_p ... nd_tour_l3_" onclick="window.open(this.href);return false;
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

Ben nu in winterberg met de fam.. Vanochtend even gaan rodelen en kijken bij bikepark. Zag 3 nl jongens op ht bij het oefenparcours en zag ze een jump al niet helemaal goed nemen (gewicht te vroeg/ver naar voren). Ik zei nog tegen mijn vrouw dat 1 vd jongens zou vallen bij een sprong. 3 min later werd dit helaas werkelijkheid en ging er 1 otb, greep direct naar zijn schouder. Wij waren te ver weg (en hadden kids bij) om even te kijken, maar zagen hem later nog wel lijkbleek langs de kant vd weg zitten. Iemand van hier?
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Plaats reactie