Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Gisteren een deel van route 11 gereden. Fietsen gehuurd bij Uppu Tours in Winterberg. Gewoon goede hardtails, verder niks bijzonders. Toch na een deel van de route het dichtsbijzijnde plaatsje opgezocht om vanaf daar de route weer op te pakken omdat we de route kwijt waren. Blijkbaar zat er in een lange afdeling ergens een afslag waar we een bordje gemist hebben. Jammer maar achteraf vond ik het niet erg. 40km in die omgeving is toch wat anders dan 40km in onze omgeving. Geen idee hoe ver we uiteindelijk gefietst hebben maar ik was wel gesloopt. Met name de laatste lange klim voor je weer in winterberg aan komt heeft me opgebroken. Ik was blij dat de laatste 3 á 4 km's naar beneden gingen :)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Jelle1707 schreef:Gisteren een deel van route 11 gereden. Fietsen gehuurd bij Uppu Tours in Winterberg. Gewoon goede hardtails, verder niks bijzonders. Toch na een deel van de route het dichtsbijzijnde plaatsje opgezocht om vanaf daar de route weer op te pakken omdat we de route kwijt waren. Blijkbaar zat er in een lange afdeling ergens een afslag waar we een bordje gemist hebben. Jammer maar achteraf vond ik het niet erg. 40km in die omgeving is toch wat anders dan 40km in onze omgeving. Geen idee hoe ver we uiteindelijk gefietst hebben maar ik was wel gesloopt. Met name de laatste lange klim voor je weer in winterberg aan komt heeft me opgebroken. Ik was blij dat de laatste 3 á 4 km's naar beneden gingen :)
:lol: inderdaad dat eerste stuk van die klim is lekker als je al wat meters achter de rug hebt
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Met fietsmaat vanBill de afgelopen dagen (eind mei 2016) in omgeving Willingen geweest. Reden natuurlijk het Rocky Mountain Willingen Bike Festival met de marathon, zelf de middel afstand gereden.

Heel mooi gebied en hierbij wat foto's omdat die meer zeggen dan 1000 woorden. Je kan er echt prachtig MTB-en maar het is niet heel spannend, bijvoorbeeld in Frankrijk of Oostenrijk zijn de routes wel uitdagender. Veel Sauerland paden zijn schotter paden dus breed en vrij stevig, als je je snelheid in de hand houdt dan kan er weinig misgaan. Wel zijn ze af en toe best steil en redelijk lang. Hier en daar kom je toch een technisch uitdagende klim of afdaling tegen, zoals die bijvoorbeeld in de marathon zitten verwerkt. Het gebruik van een GPS fiets navigatie met track erop is wenselijk/noodzakelijk omdat niet alle routes staan uitgepijld. Zorg ook voor reservemateriaal, reparatie en banden/plakspullen en een goede fietspomp. Je zit op een aantal plaatsen behoorlijk afgelegen en bent niet zo maar bij een volgend dorpje (waar dan vaak ook geen fietsenboer is).

Ik wil zeker niet beweren dat ik de omgeving van haver tot gort ken maar de tracks van de marathon zijn aan te bevelen, interessant en hier en daar best pittig. Mijn voorkeur ging meer naar lus 2 en lus 3, hoewel in lus 1 zeker ook lastige stukken zaten. Lus 1, 2 en 3 samen is 130 km.

De echte aanrader vonden wij de Zwölf Achthunderter tour. Daar zitten echte trailpareltjes tussen met name de zuidelijke helft. Heel mooi ongerept gebied. Je moet er wel een dag voor uittrekken, het is een flinke tocht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Iemand een idee welke routes er in de sneeuw goed begaanbaar zijn. Ik ga volgende week vrijdag met de fatbike en heb wel al wat routes bekeken maar nog geen keuze kunnen maken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De officiële paden zijn nogal breed, dus dat moet lukken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tjeerddenhouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 18 juni 2013, 15:41
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC 29

Ik ga volgend weekend naar Willingen, hoe zijn de routes aangegeven.
Een beetje van dezelfde kwaliteit als in Nederland?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vraagje: ik ga met het gezin op vakantie in Brilon. Nu heb ik ontdekt dat daar een leuk uitziend routenetwerkje ligt, trailgrond Brilon ( website: http://www.trailgroundbrilon.de/index.php?id=2" onclick="window.open(this.href);return false; ). Maar er is geen ruimte om mijn eigen mtb mee te nemen.

Weet iemand of er daar in de buurt (liefst Brilon) een mtb verhuurmogelijkheid is? Ik wil dan voor een fully (ca. 120mm veerweg) gaan, ook om te kijken of dat bevalt en dan in de toekomst mijn 29er HT om te ruilen voor zo'n ding.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Crapton schreef: ........De echte aanrader vonden wij de Zwölf Achthunderter tour. Daar zitten echte trailpareltjes tussen met name de zuidelijke helft. Heel mooi ongerept gebied. Je moet er wel een dag voor uittrekken, het is een flinke tocht.....
Nog bedankt voor deze tip. Gisteren deze ronde gereden en ik heb er inderdaad van genoten. Prachtige omgeving om in te fietsen en los van de bekende Duitse paden zitten hier zeker ook een aantal leuke stukjes trail in. Leuke afwisseling en de uitzichten die je er regelmatig bij krijgt zijn geweldig.

Behoorlijk zware rit met het vele klimwerk dat ook regelmatig behoorlijk steil is, stukjes door hoog gras gaan ook niet zo snel. Je moet er dus inderdaad echt wel tijd voor reserveren maar het is absoluut de moeite. :-q
Raven biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 augustus 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

Vanuit Willingen route 2 naar Winterberg gevolgd. Leuke route met een pittige klim vlak voor Winterberg. Na Winterberg kom je langs de Bruchhauser Steine. Erg mooi om te zien.

Ook nog 1 rondje in het Bike park van Brilon gedaan, dat is zeker een aanrader en de moeite waard om nog eens naar terug te gaan.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vakantie in Brilon zit erop. 1x een AM-fully gehuurd bij Liquid Life in het stade zelf, zit bij het station in de buurt. Daarmee Trailground Brilon gefietst, de langste route. En mooi!!!!
Zo'n 60% trails, rest brede paden. Veel switchbacks, niet al te zwaar klimwerk, behalve waar je van de 3B (3 Berge-route) weer samenkomt met de andere 2 routes. Paar mooie flowtrails, met lekker wat snelheid door aangelegde kombochten, met afwisselend stenen, wortels of gras. Echt een aanrader!!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nu ben ik even gemakzuchtig, en heb niet verder teruggelezen dan de laatste pagina. Ik ga hier in september een lang weekend met de club mee, en de mannen hebben wat langere routes uitgezocht. Maar, gesterkt door mijn MBA (Mikey's Bike Adventures) clinic, zou ik wel wat meer trailwerk willen doen. Dingen die je meerdere keren kunt rijden door gewoon lol te hebben. Op een dag maar 40km is niet erg, ik zoek in de buurt van Stormbruch trails die leuk zijn voor de LTHT... iemand suggesties?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Kapitein Iglo schreef:Nu ben ik even gemakzuchtig, en heb niet verder teruggelezen dan de laatste pagina. Ik ga hier in september een lang weekend met de club mee, en de mannen hebben wat langere routes uitgezocht. Maar, gesterkt door mijn MBA (Mikey's Bike Adventures) clinic, zou ik wel wat meer trailwerk willen doen. Dingen die je meerdere keren kunt rijden door gewoon lol te hebben. Op een dag maar 40km is niet erg, ik zoek in de buurt van Stormbruch trails die leuk zijn voor de LTHT... iemand suggesties?

Waarom ga je, als je het serieuzere werk zoekt, niet gewoon naar het Bikepark?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Omdat ik op zoek ben naar trails waar we ook nog wel iets van een afstandje op kunnen rijden. Maar het bikepark hou ik in het achterhoofd;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Wellicht is dan het trailpark Winterberg iets:
http://www.trailpark-winterberg.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of trailground in Brilon:
http://www.trailgroundbrilon.de/index.php?id=2" onclick="window.open(this.href);return false;


Met beiden heb ik overigens geen ervaring, maar misschien heb je wat aan de info.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is het trailpark iets anders dan het bikepark? Ik ga je links checken, Thanks!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie