Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
murk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 maart 2011, 00:31
Mijn mountainbike: Koga X29 team

@Kami-Karno :Okay... Kado en mijn oude banden van mijn 26er ;)
Net je filmpje even gekeken, zag er ook leuk uit :-q

Maar voor XC routes hoef ik mijn eigen bike dus blijkbaar niet mee te nemen als ik zo de rest van de berichten lees...
Dulce est desipere in loco
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

2 weken geleden ook naar winterberg geweest. op zaterdag hebben we de panoramatour gedaan (nummer 41 uit mijn hoofd), deze was gemarkeerd als rode route (blauw=asfalt, rood=schotterpaden, zwart=singletrack volgens de mtb kaart van de omgeving) en de vereiste conditie was gemiddeld.
Ondanks dat de omgeving erg mooi is, was de route zelf niet echt heel uitdagend. Meer dan 90% van deze route hebben we naast elkaar gereden. Er zitten wel een paar pittige klimmetjes bij in die overige 10%, maar liever had ik die 10% de 90% van de route gehad ;-).
Op zondag zijn we vanuit ons huisje richting de zwart aangegeven route (28 uit mijn hoofd; 18km met ca600hm conditie gemiddeld) gereden. Voordat we daar kwamen hadden we er als een stuk of 400hm op zitten met heel wat stukken lopen. De zwarte route zelf was vergelijkbaar met de zaterdagroute: brede schotterpaden met een klein deel technisch. De XC-ers in de groep hebben de downhill/afdaling niet gedaan (vanaf de skilift) en zijn direct naar beneden gefietst. Voor mij en mijn 150mm veerweg fiets was die afdaling echt een toetje ;-). Daarna weer omhoog klimmen over een schotterpad van enkele kilometers en nog wat technische stukjes en daarna weer naar het huisje rijden.
Beide dagen hebben we meer dan 1000hm gemaakt, maar de technische uitdagingen waren er niet heel veel.

Voor de 3 uur die je er voor in de auto moet zitten rij ik eerlijk gezegd liever richting belgie, waar ik maar 2 uur voor hoef te rijden.
Mocht iemand nog leuke routes hebben die een stuk technischer zijn, dan hoor ik dat graag!
Gebruikersavatar
Kami-Karno
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 april 2013, 22:31
Mijn mountainbike: Vancouver
Contacteer:

Ben van plan om begin Juni nog een keertje naar het bike park in Winterberg te gaan.

Zijn er hier FR/DH die interesse hebben om te joinen? :)
Eens een mtb-er altijd een mtb-er, en dat al bijna 25 jaar! :-P

Pinkbike Contour Youtube
Karno Splinter Photograpahy : FB
Karno Splinter Photograpahy : Flickr
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Weer een weekendje Winterberg achter de rug. Zaterdag beetje vochtig en fris, zondag SUPER MOOI weer en maandag ZEIK weer....
Vaste routes (zoals door vele beschreven) zijn vooral interessant om (hoogte) meters te maken. Wij proberen de laatste jaren de verschillende GPS routes van anderen uit. Vaak kom je dan nog op delen van de vaste routes, maar worden ook wel leuke (vaak wandel) paden gepakt :-q
Volgende keer zal ik kijken of ik zelf een paar routes kan maken (aan de hand van onze wandelervaringen in Winterberg).

Overigens wederom een super relaxed verblijf gehad bij Harry en Marleen van Bed and Breakfast Winterberg. Ligt lekker rustig aan het einde van een straat in Winterberg. Straat omhoog en je bent in het centrum. Straat naar beneden rollen na een avondje eten en drinken :tong Grote garage voor stalling van de fietsen. Super ruime en moderne kamers (nog nergens anders kunnen ontdekken in Winterberg). Als je de weg vervolgt naar beneden kom je aan bij de sleeplift voor het Bikepark....... Lekker plekje om rustig te genieten na een bike/wandel tocht.

In het weekend ook nog het Dirt Masters festival mee kunnen pakken. Wordt elk jaar weer groter en spectaculairder!
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

Vrijdag a.s lekker een weekendje winterberg met de misses, helaas net Dirt Masters gemist dus.....
Weet iemand hoe de route's erbij liggen met al dat gevallen water daar ?
Aan het weer ligt het niet...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ben er ook geweest vrijdag en zaterdag, tracks waren goed, winterber en willingen gedaan, totaal 120km en iets meer dan 3000hm
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

Juist terug en omgeving Winterberg is prima, hier en daar een plasje maar verder droog.
Ik heb mij oa maar eens vergrepen aan de zwarte "23" vanaf het bikepark, omhoog ging beduidend langzamer als naar beneden :lol: wel super weer gehad !
Aan het weer ligt het niet...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Wij hebben de 2 en 45 van willingen gereden, was super
Bird Aeris 9 blurple
wilbveen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 395
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 01:34
Mijn mountainbike: Stevens Glide ES ; Specialized Stumpjumper FSR Elite 29-er

Ik kan maar een ding aanraden voor echt leuke routes. Koop een geplastificeerde wandelkaart van de regio en kies hier een leuke wandelroute uit. Dan krijg je mooiere paden voor de kiezen dan de vaste mtb routes. Je krijgt dan veel meer een combi van alledrie (schotter, klimmen en leuke singletracks) zonodig neem je een gps mee.

Zelf heb ik dit veel gedaan vanuit medebach. gps routes staan oa op wikiloc.
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

wilbveen schreef:Ik kan maar een ding aanraden voor echt leuke routes. Koop een geplastificeerde wandelkaart van de regio en kies hier een leuke wandelroute uit. Dan krijg je mooiere paden voor de kiezen dan de vaste mtb routes. Je krijgt dan veel meer een combi van alledrie (schotter, klimmen en leuke singletracks) zonodig neem je een gps mee.

Zelf heb ik dit veel gedaan vanuit medebach. gps routes staan oa op wikiloc.
Klopt, doe ik ook wel eens ! Maar het kan dan ook zomaar zijn dat je een heeeele lange trap
af moet........of op! Heb ik het nog niet over het aan de kant jagen (bellen) van loslopende "nordic-walkers" die tenslotte ook recht hebben op een stukje wandelpad :lol: al met al niet altijd praktisch.
Aan het weer ligt het niet...
mbij
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 17:03
Mijn mountainbike: CUBE ltd

Heren ,hebben jullie toevallig nog een paar leuke suggesties voor gps tochten ,
en zijn de gps tochten van de bike Arena wel leuker dan de gepijlde routes
ps we verblijven in Usseln bij Willingen .
Want er staat inderdaad best veel op dit forum maar weinig concreet welke Gps tochten dan wel top zijn .
(of ik zoek niet op de juiste manier)

groet mike
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

@mike:
Sorry, ik rij bewust nooit met GPS, ik kijk liever naar de mooie omgeving.
Welke route is ook afhankelijk persoonlijke voorkeur en de conditionele stand van zaken :lol:
Lekker uitproberen! je kunt daar echt niet verdwalen, bovendien de meeste route's lussen aan elkaar dus je kunt eindeloos variëren.

edit: Vergeten, je kunt bij een aantal middenstanders (bikeshop,vvv e.d.) kaartjes krijgen met de basis route's.
Aan het weer ligt het niet...
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Ik snap dat argument nooit. Juist als ik zonder gps rijd ben ik altijd bezig of ik wel goed rijd, of ik wel op tijd terug ben, etc. Als ik met gps rijd weet ik waar ik ben, waar ik naartoe ga en heb ik alle tijd en rust om me heen te kijken. Wat mij betreft een kul-argument dus. Maar gelukkig is iedereen anders enzo.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

Michiel schreef:Ik snap dat argument nooit. Juist als ik zonder gps rijd ben ik altijd bezig of ik wel goed rijd, of ik wel op tijd terug ben, etc. Als ik met gps rijd weet ik waar ik ben, waar ik naartoe ga en heb ik alle tijd en rust om me heen te kijken. Wat mij betreft een kul-argument dus. Maar gelukkig is iedereen anders enzo.
Slecht besef van tijd en richting dus. En wat heeft TS / vraagsteller aan dit bericht ?
Aan het weer ligt het niet...
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Afgelopen weekend met 5 man in winterberg geweest.
Vrijdag wilde we route 11 rijden, maar door het ontbreken van bordjes verkeerd gereden, uiteindelijk via de gps en route 12 weer terug in winterberg. 41 km en 1100 hoogte meters.
Zaterdag de hoch plateau route gereden, 63 km en 1800 hm.
De mtb routes zijn, zoals wel meer omschreven hier, slecht gemarkeerd en gaan meestal over brede paden.
De hoch plateau route heeft erg leuke stukken, inclusief de down hill, over het freeride parcours bij Willingen, en ook van willingen naar winterberg zijn er leuke stukken.
Was een pad afgesloten, maar toch maar rijden, blijkt dat er een boom op de brug is gevallen en zwaar beschadigd is. Met wat klauteren, voornamelijk door de natte en gladde planken op de brug, toch aan de overkant.
Gaan zeker nog een keer terug naar Winterberg, want het is echt een heel mooi gebied, maar je kunt waarschijnlijk beter wandelkaart gebruiken, want er zijn echt prachtige paden waar je met de "standaard" routes niet overheen gaat.
Goede hotels, prima eten en drinken, wij hadden erg lekker weer, en het gebied heeft erg veel mogelijkheden.
Koop een wandelkaart of rijd gewoon op gevoel en zoek zo je route, want de vaste routes zijn matig gemarkeerd en zelden over single tracks.
Plaats reactie