Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Jappiejo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: do 29 november 2012, 19:50
Mijn mountainbike: Waalwijk

Slecht gemarkeerd valt wel mee maar je moet wel een beetje opletten,
In de bouwvak ook wezen biken hier en op een plek bordje gemist.
Bleek dat daar een ander bordje voor stond. Grrrrrr stomme Duitsers.
Als ik zaterdags uitrust van vrijdag, rust ik maandag uit van zondagochtend.
Gebruikersavatar
den1972
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 19 januari 2013, 10:52
Mijn mountainbike: GIANT Anthem X29er

Samen met mijn vriendin eind juni in Winterberg geweest. Het weer zat wat tegen maar dat heeft ons niet weerhouden om te fietsen. Zaterdags een wandelroute (deels) gefietst. Leuke route met weinig gravel of asfalt. Zondags zijn we met een paar locals wezen fietsen. Restaurant Uppu in Winterberg verhuurd ook fietsen en organiseert ook toertochten. Op zondag ging Uppu met zijn vrienden fietsen. Wij mochten mee. Leuke (zware) tocht van ruim 60 KM. De klimmetjes zijn niet met NL te vergelijken.

Dit was onze eerste buitenlandse ervaring. Het plan is om vaker in het buitenland te gaan fietsen. Misschien is een GPS wel aan te raden. Aan de andere kant beperkt dat het contact met de locals ook. Om dat we nu gingen vragen naar leuke single tracks een hele leuke tocht gereden.

Misschien een TIP. Als je een overnachting in winterberg zoekt kijk dan eens naar de volgende B&B: http://www.bb-winterberg.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Is van Nederlanders, mooie moderne luxe kamers met een goed ontbijt.
You never run out of things that can go wrong.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=100476
ktmbiker1990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 22:54
Mijn mountainbike: KTM Ultra Sport '14

Vorige week ben ik samen met mijn MTB collega naar Winterberg gegaan. We hebben twee dagen leuk gemountainbiked en één dag hebben we ons een downhill bike gehuurd met uitrusting en hebben we een intensieve dag gehad in het bikepark. Was voor mij iets totaal nieuws maar zeker een aanrader om eens te doen!
We hebben rustig aangedaan wat betreft routes omdat het onze eerste keer was dat wij in het buitenland gingen mountainbiken. Eerste dag hebben we route 14 gefietst, mooie route die mooie uitzichten heeft over de bergen. Met de gps kwamen we op een kleine 30km uit. Lange afdalingen en lange beklimmingen door het bos. Zoals al overal hier op het forum geschreven zijn het wel allemaal brede paden en geen uitdagende trails. De andere dag hebben we route 8 gefietst, ook een kleine 30km. Een echte grote route 50/60km durfden we nog niet aan, ivm onze conditie :) Route 8 is een leuke route maar meer asfalt dan route 14, wel ook weer mooie dorpjes en vergezichten onderweg. Vlak voordat je weer terug rijdt naar winterberg een pittige klim. Al met al een leuke tijd gehad in Winterberg!
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

iemand een idee van het weer daar momenteel? wou misschien zondag naar het bikepark gaan maar als het er slecht is liever niet
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Je zou bij google kunnen intypen: wetter winterberg.
Laat je eens verrassen door de links die je krijgt ;-)
Ziet er overigens niet heel veel belovend uit voor zondag zag ik net .....
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

had ik al opgezocht, maar staat van de ondergrond kun je er niet checken he :)
dennismaus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 13:15

Begin september ga ik met mijn vrouw even een lekker weekend buitenspelen in Winterberg. Nog tips kwa routes gemarkeerd of op de GPS?
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

http://www.bike-arena.de/Touren/MTB-Tou ... n-sortiert" onclick="window.open(this.href);return false;

De routes met een beschrijving en gps tracks, om ruzie onderweg over de juiste weg te voorkomen.. Niet alleen onder Winterberg zoeken, er zijn ook mooie routes die vertrekken uit naastgelegen dorpen en door Winterberg komen, die kun je dus gewoon in Winterberg oppakken.

De laatste toer die ik heb gedaan was de 12x800; http://www.bike-arena.de/Touren/MTB-Tou ... thunderter" onclick="window.open(this.href);return false; en het is me niet gelukt om deze in 1 dag uit te fietsen, voldoende uitdaging dus!
dennismaus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 13:15

We zijn naar winterberg geweest en de aangegeven en 2 routes van de website van bike-arena.de gereden. Best leuke routes alleen best nog veel asfalt in de routes. De panorama route is best een mooie route met soms uitdagende klimmetjes.
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Ik ga dit weekend naar Sundern in Sauerland. Ik zal een MTB moeten huren. Moet wel een goede fiets zijn.
Iemand ervaring met het huren van een fiets in de buurt van Sundern? Via Google nog niet veel opgeschoten. Ik heb gezien dat het in Winterberg wel lukt maar dat is een uur rijden van Sundern. Andere oplossing is een fiets in NL (Utrecht) huren en die meenemen. Zou ik ook niet zo weten. Tips?
TVL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 29 oktober 2012, 18:22
Mijn mountainbike: Cannondale 29er Flash Alloy 1 2012

De bike arena routes zijn aardig, voldoende HM alleen niet technisch en daardoor minder uitdagend. Als je accepteert dat je niet alles kunt fietsen (98% wel) is het volgen van een wandelroute een aanrader. Vanuit hotel Winterberg Resort kun je direct via een wandelpad de Kahler Asten op, dan volg je wandelroute 27. Staat goed aangegeven. Veel singletrails en ik had op een ochtendritje van 19km 735HM en een brede grijns. Zorg wel dat je de wandelaars vriendelijk groet en niet als een idioot voorbij komt razen dan krijg je zelfs met name leuke reacties en soms verbaasde gezichten dat je daar 'kunt' fietsen. De volgende keer eens kijken om een leuke dagtocht (60-80km - > 2000hm) uit te zetten door wat wandelroutes te koppelen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar mág je er ook fietsen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Wandelroutes zijn inderdaad de tip. Wij hebben vorige keer delen van de Rothaarsteig (wandelroute) gefietst. Deze paden zijn een stuk leuker dan de vaste MTB routes. Vanzelfsprekend rekening houden met de mede pad gebruikers.
Qua overnachting hebben wij dezelfde tip als den1972: Bed and Breakfast Winterberg :-q

De Rothaarsteig stond ook een keer vermeld in de Bike. Ook de BB eigenaren gaven aan dat je er gewoon op mag fietsen. De druk bewandelde routes op de Kahler Asten moet je nog meer rekening houden met wandelaars en heeft bij mij nooit problemen gegeven.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Kapitein Iglo schreef:Maar mág je er ook fietsen?

Nee. Je mag alleen fietsen op bospaden breder dan 2 meter. Op smallere paden loop je het risico op een bekeuring. Ach, is nog altijd beter dan in Nederland off-route, waar je ook op brede paden in het bos niet mag komen....
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De 2m regel geldt slechts voor een beperkt aantal Bundeslaender (bekendste is Baden-Wuerttemberg, daar kunnen ze immers alles beter behalve Hochdeutsch), NRW hoort daar bij mijn weten niet bij.

Situatie volgens de DIMB in NRW, zodra je overigens richting Willingen gaat zit je in Hessen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie