GPS routes Kell am see

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
j-noo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 6 februari 2011, 13:40
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL 9.9 SL
Contacteer:

Hallo,

is iemand hier in het bezit van de 9 mtb routes van Kel am See?

bedankt alvast
Frieskuh
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 13:37

Vorig jaar hebben wij MTB tochten gemaakt vanuit Kell am See (Landal park). We hebben nog een kaartenset met de 9 routes. Op een duidelijke topkaart staan de routes aangegeven en in het veld en bos uitgepijld. Geen problemen gehad met het rijden van de juist route.

Je kan het setje van mij overnemen, interesse? (PB)
It never gets easier, you only go faster...
willy1986
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 4 juli 2008, 11:25
Mijn mountainbike: 29'er: Trek GF Paragon 2011 + Giant Defy Rabo 2010 (racefiets)

Bedoel je deze: http://www.hochwald-ferienland.de/sport_radfahren.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Kell Am See
- 9 bewegwijzerde routes
- op 26 km van Trier
- Extra info en kaarten bij het toerismeburo :
- the region "Kell am See" (in the South-East of Trier) has fixed mountain bike routes. There are 9 tours with a length of 22 to 55 km. You can purchase a roadbook with the 9 tracks (price: 7,50 EUR plus postage) and a map at us or you can purchase it directly at the tourist information of Kell am See. If you do so, please contact them in advance to make sure that they have a copy:

Hochwald Ferienland
Alte Mühle
54427 Kell am See
Tel. 0049 6589 1044
Fax: 0049 6589 1002
Email: info@hochwald-ferienland.de
Frieskuh
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 13:37

Ja, die is het.
It never gets easier, you only go faster...
Mkn77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 20:50
Mijn mountainbike: Focus Black Forest Extreme

Kan iemand iets vertellen over deze routes en omgeving? Heb deze zomer een huisje gehuurd op het Landal park en uiteraard gaan de bikes mee? Misschien heeft iemand nog tips of mooie gps routes?

Bvd
Michael
Gebruikersavatar
RWEEDA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Mkn77 schreef:Kan iemand iets vertellen over deze routes en omgeving? Heb deze zomer een huisje gehuurd op het Landal park en uiteraard gaan de bikes mee? Misschien heeft iemand nog tips of mooie gps routes?

Bvd
Michael
+1
Wil met de meivakantie naar hetzelfde Landal Park gaan. Ben ook benieuwd naar de MTB mogelijkheden hier.
Als je niet vies, moe en voldaan van de fiets komt moet je nog ff verder.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ik ga in de zomervakantie naar Saarburg, is het zelfde gebied.
kwam o.a. dit nog tegen;
http://www.youtube.com/watch?v=BpwUR4_NR8s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wez-trassem.de/index.php?opt ... &Itemid=63" onclick="window.open(this.href);return false;
om te mtb-en;
http://www.saar-obermosel.de/nl/fietsen ... nbike.html" onclick="window.open(this.href);return false;
op deze site staan ook wandelroute`s die zijn vaak ook de moeite waard om eens te proberen.
Knieval
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 12 oktober 2010, 21:48
Mijn mountainbike: ... is een heel enkele keer mooi wit.

Afgelopen week heb ik vanuit het Landal park van Kell am See routes 1 en 9 gereden van http://www.hochwald-ferienland.de/sport_radfahren.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. In het kort:
+ voldoende hoogteverschil
+ mooie vergezichten
- slechte bewegwijzering (1 is te doen zonder GPS, 9 absoluut niet)
- geen singletracks (had ik ook niet echt verwacht)
De routes zijn ingetekend in de openfietsmap van Germany + Benelux (http://www.openfietsmap.nl/downloads/germany" onclick="window.open(this.href);return false;), maar aangezien de gebruikte lichtgroene lijntjes tijdens het rijden moeilijk te zien zijn heb ik tracks van http://www.openstreetmap.org/traces?dis ... ell+am+See" onclick="window.open(this.href);return false; gebruikt. Ik heb beide routes overigens met plezier gereden, ondanks dat beiden niet technisch waren.
Rolla78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 18:30
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 27,5"

Afgelopen week bij landal kell am see geweest. Lekker gefietst daar en zeer mooie natuur en vooral ook wild gezien. Ik heb route 7 gereden en die vond ik zeer matig, naast de verwachte breede paden ook zeer veel asfalt. Route was als volgt opgebouwt:
60% asfalt, balen daar kom ik niet voor.
39% breede paden, wist ik, had ik al over gelezen, wel door mooie bossen heen.
1% mooie afdaling, ik heb echt 4x op de gps gekeken, moet ik dat gat in de bosjes in? En ja hoor en mooi afdaling wachte op mij.
Route is zonder gps niet te fietsen trouwens ontbreken veel bordjes.

Er zijn op gpsies wel leuke routes te vinden die je daar in de omgeving kan rijden. Maar ik zou toch echt als tip mee willen geven: verdiep je eens in de saar hunsruck steig!
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Hier afgelopen voorjaar geweest. Zat ook in Kell am See op park Landal Hochwald. Even mijn ervaringen delen voor wie er toevallig nog in de zomervakantie heen gaat :)

Vanwege de boven wat mindere ervaringen over de vaste routes had ik wat routes op GPSies opgezocht. Heb wel beperkt tot routes die direct vanaf het park te starten zijn.

Pauly's Tour zum Badesee:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=fmompcxdvyxjkaqi" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat kortere route. Even tussendoor in de avond gepakt. De aanloop is wat saai. Maar wow wat een start daarna. Je pakt een wandelpad van de Saar Hunsruck steig. Singletrack over boomwortels langs een riviertje omhoog. Ik waande me in de Ardennen zeg maar. Goed fietsbaar, maar niet voor beginners. Daarna verlaat je helaas dat pad en dan voornamelijk wat bredere paden. Je hoopt steeds weer terug te komen op zo'n prachtige singletrack, maar dat gebeurd niet. 2e klim is zelfs stukje over asfalt. Maar dan op het eind gelukkig weer een klein stukje prachtige afdeling over het Saar Hunsruck steig wandelpad. Smal kronkelend, riviertjes, boomwortels... prachtig :) Aan het eind kan je nog even frisse voeten halen in het wassertretbecken waar je dan uit komt.

Hochwald CTF 2013 RC Bike Mandern
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=womzcrmjlgmwjxct" onclick="window.open(this.href);return false;

Toertocht van lokale MTB club. Dacht ik pak deze, want in een toertocht wil men vaak de mooie paden laten zien. Erg leuke route. Heb vanaf het Landal park ongeveer de eerste helft gereden, die was veel belovend. Zeer afwisselend. Stukken over landwegen, bospaden wat singletrail, etc. Sommig stukken wel wat kapot gereden omdat er volop bosbouw plaats vinden, maar goed. Zeker een aanrader! Verveelde me geen moment. Mooiste paden waren vaak wederom onderdeel van de saar hunsruck steig wandel paden.

Kortom: genoeg toch best mooie mogelijkheden direct vanaf het park. Tijdens bovenstaande routes kwam ik delen van de vaste MTB routes tegen, maar was altijd breed bos pad. Zoals Rolla78 boven al zei kijk inderdaad naar de saar hunsruck steig of de andere wandelroutes zoals Hochwald 8. Vrees dat je er officieel niet op mag fietsen, maar het zijn wel de mooiste tracks wat met technische uitdaging. In het weekend in het voorjaar met mooi weer kwam ik er geen wandelaars tegen. Blijft natuurlijk wel opletten.
fiftyz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 20 augustus 2015, 10:43

Maar wow wat een start daarna.
royal1688 ผ่านเว็บ
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Dit jaar weer geweest. De vaste MTB routes weer overgeslagen en de wandelpaden gepakt. In principe als je goed oplet geen GPS nodig voor deze routes. Zie GPX bestanden via de links als je wel wil. Wat heb ik gefietst:

Schillinger-panoramaweg
Leuke route, direct vanaf Landal Hochwald te fietsen. Leuk wat afwisseling. Wel wat veel over grasvelden, maar ook wat stukjes singletrack die soms lastig zijn. Wordt nooit echt steil zoals in de Ardennen, maar zeker de moeite waard.

Hochwald-acht
Ook direct vanaf Landal Hochwald te fietsen. Zoal de naam als zegt is het een achtje. De noord kant hiervan is het leukst. Hierin zitten ook de twee mooie paden waar ik het over had uit de route "Pauly's Tour zum Badesee". In de eerste klim langs het riviertje breekt de route echter halverwege het leuke pad af ineens naar rechts. Rij zelf de klim zeker even door en rij daarna weer terug voor een leuke afdaling om de route weer op te pakken. De zuid kant is minder spannend. Hoewel het op het eind nog wel ff erg leuk wordt met wat smalle paadjes en boomwortels :). Baalde wel dat ik geen noppen band erop had gelegd, had redelijk wat geregend dus miste wat grip met mijn Specialized Fast Traks. Tip: als je nog niet genoeg KM's hebt gemaakt rij dan het noordelijke lusje van de hochwald acht eens tegen de klok in.

Paden van de saar-hunsrueck steig route nu nog niet gepakt. Volgens mij zijn die ook mooi. Wel wat lastiger route van te maken omdat geen lusjes zijn. Meer info hier.

Wederom: Dit zijn wandelpaden, vrees dat je er officieel niet op mag fietsen. Het zijn wel de mooiste tracks met wat technische uitdaging. Maar ga dit dus niet met grote groepen of onervaren MTB'ers rijden. In het weekend in het voorjaar met mooi weer kwam ik een paar wandelaars tegen. Dus let goed op, zeker in de afdaling. Haal altijd even de snelheid er uit en geef wandelaars altijd voorrang.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

gerbenvl schreef:Hier afgelopen voorjaar geweest. Zat ook in Kell am See op park Landal Hochwald. Even mijn ervaringen delen voor wie er toevallig nog in de zomervakantie heen gaat :)

Vanwege de boven wat mindere ervaringen over de vaste routes had ik wat routes op GPSies opgezocht. Heb wel beperkt tot routes die direct vanaf het park te starten zijn.

Pauly's Tour zum Badesee:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=fmompcxdvyxjkaqi" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat kortere route. Even tussendoor in de avond gepakt. De aanloop is wat saai. Maar wow wat een start daarna. Je pakt een wandelpad van de Saar Hunsruck steig. Singletrack over boomwortels langs een riviertje omhoog. Ik waande me in de Ardennen zeg maar. Goed fietsbaar, maar niet voor beginners. Daarna verlaat je helaas dat pad en dan voornamelijk wat bredere paden. Je hoopt steeds weer terug te komen op zo'n prachtige singletrack, maar dat gebeurd niet. 2e klim is zelfs stukje over asfalt. Maar dan op het eind gelukkig weer een klein stukje prachtige afdeling over het Saar Hunsruck steig wandelpad. Smal kronkelend, riviertjes, boomwortels... prachtig :) Aan het eind kan je nog even frisse voeten halen in het wassertretbecken waar je dan uit komt.
Heb de Hochwald 8 gereden met twee jongens van 9 waarvan 1 een beginner, was prima te doen!
Hij is geloof ik twee keer afgestapt, waar de andere hem helemaal heeft gefietst.

Ze vonden die afdaling geweldig :D
LenP
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 januari 2019, 10:07

Ik ben afgelopen week geweest.

Mijn eerste rit was nummer 2. Een erg mooie rit, maar technisch weinig spektakel. Groot deel asfalt, de rest bosbouwwegen...Wel mooie boswegen en mooie vergezichten!

De tweede rit had ik eerst een wandelpad gepakt, mooie singletrack, uitdagend met veel boomwortels, daarna verder op de uitgezette mtb routes....(wederom mooi, maar weinig spektakel)

Als ik nog een keer zou gaan, zou ik zoeken op Strava naar CTF (Country Tourenfarhten) van andere rijders en die met GPS gaan volgen...
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

Even een kick voor dit topic. Over een paar weken gaan we deze kant op (Landal). De GPS routes zijn online te vinden, ik heb alleen geen fietsnavigatie (op mijn telefoon na, niet ideaal).
Volgens de site staan er routepaaltje, hoe is de stand van zaken anno 2022?

En ik twijfel om mijn eigen fiets mee te nemen (neemt ruimte in, kans op schade/diefstal enz). Zit er een fietsverhuurder in de buurt die (kwalitatief goede) mountainbikes verhuurt? Iemand tips?
Plaats reactie