Kouwe poten....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Als je de optie wandelsokken overweegt kan je nog beter voor skisokken gaan zoals ik noemde; goed warm, de compressie panels daarvan stimuleren de doorbloeding en de nieuwere modellen zijn in principe ook dunner dan dikke wandelsokken...plus ze houden dus ook je kuiten warm. ;)
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Wat voor mij werkt ,zijn Merino wollen sokken en winterschoenen die een een maat groter zijn dan mijn normale maat.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Is het koud, rond de 0° dan één zakje :-q is het rond de -5 twee zakjes per voet :-D
Ik ben meestal een dagje bikend onderweg dus zodra het minder koud en minder vochtig is, dan gaan de zakjes uit :-q
Nu heb ik niets tegen goed warm gekleed de deur uit te gaan, maar dat is als je met de kou vertrekt en ook met de kou weer terug bent :-q maar zoals ik vertrok vanuit Den Haag naar Zmeer door naar Bhoek en dan nog Vlaardingen en de Uithof..... Nou bij de klim van de skiberg Bhoek bovenaan bijna van m'n stokkie gegaan :-{ veels te warm gekleed :( dus ik moet onderweg me zelf met kleding makkelijk en snel aan de temperatuur veranderingen kunnen aanpassen :-D aldoende leert men :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

En dan voor iemand die jaarrond het water in gaat :-D

Ik had er vroeger ook vaak last van maar ben er achter dat dit mede kwam door (te) strak zittende schoenen.
Nu maatje grotere 5/10 met ski sokken en nergens meer last van zelfs bij temperaturen onder 0.

Wat ook wel werkt is om bij koud weer een intensief rondje op te zoeken met veel interval (veel staan/zitten) en rondjes waar je alleen zit en trapt zoals bijvoorbeeld PWN te mijden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Northwave Celcius met goretex.
Ik heb andere winterschoenen gehad en geprobeerd, maar de Northwave is de enige waar ik echt warme voeten in houd.
Mn Meindls op flats deden het ook aardig, maar dan wel de veters niet helemaal tot boven aan toe.
Zolang het niet vriest en vooral nat is deden de Sealskinz (de dikke) het voor mij ook goed.
En nu heb ik ze niet meer nodig 8)
Hoewel het vandaag (20C) aan het eind vd rit slechts 13C was. brrrrr.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

funride schreef: zo 8 december 2019, 21:27 En dan voor iemand die jaarrond het water in gaat :-D
Ja maar dat is lang niet zo koud, vandaag zelfs geen cap op gehad. :lol: en ik zorg dat ik ook daar gewoon goede pakken en schoenen heb omdat ik daar meer verstand van heb als van fietsen)..

Qua fietsen moet ik misschien wel harder. Ik ben altijd meer van het spelen en klooien, hoewel vorige week bij een interval en weerstandstraining alles kookte, op de ijspegels onder mijn enkels na :roll:

Ik zal ook eens spelen met wijdere schoenen, misschien dat de dikkere sokken wellicht de boel teveel afklemmen.
Ik heb nog hardloop schoenen, als dat scheelt dan koop ik een winterset 5-tens maatje boot van Sinterklaas bij.

@Wiel-maat: compressie sokken (dunne) met daarover dunne sokken heb ik al geprobeerd, dat is het probleem niet, maar wellicht dat skisokken een hogere isolerende waarde hebben.
Merino sokken zal ik ook eens een setje van bestellen, werkt het niet met fietsen dan is het lekker warm voor thuis.
Ik ga de komende tijd eens wat verschillende dingen proberen en laat het tzt weten :).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurf schreef: zo 8 december 2019, 21:53 @Wiel-maat: compressie sokken (dunne) met daarover dunne sokken heb ik al geprobeerd, dat is het probleem niet, maar wellicht dat skisokken een hogere isolerende waarde hebben.
Merino sokken zal ik ook eens een setje van bestellen, werkt het niet met fietsen dan is het lekker warm voor thuis.
Ik ga de komende tijd eens wat verschillende dingen proberen en laat het tzt weten :).
Ja ik denk dat skisokken wel beter isoleren idd.

Kan het iig warm aanbevelen. ;)

Succes met uitproberen van je opties, ben benieuwd naar je bevindingen!
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

heb je ook weleens last van je voeten wanneer het niet koud is?
tijdens het fietsen duf of kramp gevoel of vaak slapende voeten wanneer je in een stoel zit?

als je al van alles geprobeerd hebt, heeft het misschien meer te maken met doorbloeding, dan met meer en dikkere lagen kleding?

het afrollen van je voet, wanneer je loopt, helpt de doorbloeding. wanneer je voet in een schoen met een stijve zool op een grote flat staat, valt dat effect weg.
met je tenen bewegen/knijpen, wanneer je tijdens de pedaalslag je voet naar boven en voren brengt helpt dan.
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Even volgen dit... Ik rij met 5/10 freerider DLX en heb met gripgrab merino, sealskinz waterproof en bbb firfeet NOG STEEDS koude voeten!
Nu ben ik niet helemaal vrij van enige transpiratie aan mijn voeten en dat helpt ook niet want dat koelt nog meer af.

Wat bij mij wel werkt (in normale schoenen) is wat talkpoeder in schoen en op voet/in sok, lijkt het zweten wat tegen te gaan zodat voeten langer droog en warm blijven. Volgende rit ook eens proberen op de fiets.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

De overschoenen van Gore bike wear kan ik je echt aanbevelen.
Zijn ook in grotere maten verkrijgbaar.

Als je voor de rit sokken / overschoenen en evt schoenen op de verwarming legt blijft de warmte verrassend lang "hangen".
Werkt bij mij beter dan Vaude winterschoenen.

https://cyclewear.eu/gore-c5-gore-winds ... gL_rfD_BwE
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

En het beentempo hoog houden, niet zwaar maar hoog tempo, aanhouden stimuleert de doorbloeding. Een stukje draven naast de fiets ook, maar zo wil je niet gezien worden :tong
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

met dikke sokken zijn miss je schoenen te krap? als het zo strak zit word het heel snel koud.
evengoed als met dunne sokken natuurlijk maar dikke sokken zou wellicht een schoenmaat groter vereisen?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

sik schreef: zo 8 december 2019, 23:48 heb je ook weleens last van je voeten wanneer het niet koud is?
tijdens het fietsen duf of kramp gevoel of vaak slapende voeten wanneer je in een stoel zit?

als je al van alles geprobeerd hebt, heeft het misschien meer te maken met doorbloeding, dan met meer en dikkere lagen kleding?

het afrollen van je voet, wanneer je loopt, helpt de doorbloeding. wanneer je voet in een schoen met een stijve zool op een grote flat staat, valt dat effect weg.
met je tenen bewegen/knijpen, wanneer je tijdens de pedaalslag je voet naar boven en voren brengt helpt dan.
Normaliter mag je er vanuit gaan dat de spierpomp functie van de kuit voldoende is om de circulatie van de voet op orde te houden, maar nee geen doorbloedingsproblemen (heb er al een doppler op gezet).
Mijn cadans is al aardig wat hoger als de meesten om mij heen die wel warm blijven en de rest van mijn lijf ook geen problemen.
Afklemming kan, het kan zijn dat ik inderdaad swinters gewoon wijdere schoenen aan moet hoor, maar eerst maar eens de ski-sokken proberen. Zeker met zo,n warme aanbeveling :tong
Boterhamzakjes gisteravond al geprobeerd...volgende poging met diepvrieszakken :oops:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Welke maat heb je? Anders mag je mijn 45Nrth Wolvhammers wel eens lenen, als je daar koude voeten in krijgt dan houdt het gewoon op :winkie:

edit: zie net dat je voor Flat zoekt,

Dan Adidas Trail Cross Protect of ...


De 'adidas TERREX Conrax BOA CH CP winter '

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

lenf schreef: ma 9 december 2019, 12:38 En het beentempo hoog houden, niet zwaar maar hoog tempo, aanhouden stimuleert de doorbloeding. Een stukje draven naast de fiets ook, maar zo wil je niet gezien worden :tong
Ja, stukje lopen wil meestal wel helpen, betere diorbloeding vd voet.
Maar not done met een fiets aan de hand...
jeroentjuh76 schreef: ma 9 december 2019, 12:52 met dikke sokken zijn miss je schoenen te krap? als het zo strak zit word het heel snel koud.
evengoed als met dunne sokken natuurlijk maar dikke sokken zou wellicht een schoenmaat groter vereisen?
Ja, als je schoenen s zomers perfect passen, dan zijn ze met dikkere sokken waarschijnlijk te krap, slechtere doorbloeding, en dus koude voeten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie