Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Ik heb onlangs voor het eerst een setje Maxxis Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR SkinWall tubeless gemonteerd (Schwalbe Doc Blue). de banden blijven een olie-achtige substantie 'bloeden' heeft iemand dit ook?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zojuist een Pepi’s Tire Noodle ontvangen en meteen maar in de achterband gepropt. Dat viel me alleszins mee. Ik heb hem er heel eigenwijs ingestopt zoals ik dat met een binnenband ook zou doen. De handleiding klonk me veel te ingewikkeld met tie-wraps om hem dicht te krijgen. Dat was ook helemaal niet nodig. Het meest lastige was met natte handen van de latex die er al in zat de hieldraad terugduwen. Met een droge doek erbij lukte het. Eigenlijk heb ik de te brede versie voor mijn velgen (25mm intern, M zou vanaf 27mm zijn) maar ik ben maar afgegaan op de maat van de band en het lijkt allemaal mooi te passen.

Vraag me wel af met hoeveel spanning ik nu moet gaan rijden. Bij 1 bar voelt het al alsof ik zonder noedel op 1,5 zat. Het volume in de band is natuurlijk kleiner geworden maar die noedel veert ook mee onder druk. Iemand ervaring met hoe een band met noedel zich verhoudt tot normaal tubeless qua bandenspanning?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik reed met een rimpact insert ongeveer 0,4 bar lager dan zonder
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bk1985 schreef: wo 1 juli 2020, 10:17 Ik heb onlangs voor het eerst een setje Maxxis Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR SkinWall tubeless gemonteerd (Schwalbe Doc Blue). de banden blijven een olie-achtige substantie 'bloeden' heeft iemand dit ook?
De banden kunnen even blijven "zweten", maar na een paar ritten moet dat eigenlijk wel ophouden.
Het kan op een gegeven moment ook weer terugkomen, dus dat je na een paar maanden opnieuw nattigheid aan de band ziet. Dat is een teken dat de latex uitgewerkt is en ververst moet worden. Je kunt dan nog wel doorrijden, maar de latex zal geen gaatjes meer dichten.

Is die Schwalbe sealant niet gelijk aan die van Stan's? Officieel raadt Maxxis die af, want die bevat ammoniak.
Nu heb ik zelf ook al een tijd met die combinatie gereden, maar ik ga het vanaf nu toch vermijden om nog ammoniakhoudende sealant te gebruiken. Better safe than sorry zeg maar:
"Note from the manufacturer: refrain from using ammonium based tyre sealant. After a few months, the ammonium weakens the tire's carcass by 30 %"
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Vision schreef: ma 22 juni 2020, 20:57
Fries74 schreef: ma 22 juni 2020, 18:45 Vraagje, ik twijfel tussen de Continental race king racesport (Bernstein) en de Maxxis aspen exo TLR. Ik rij tubeless, van de aspen weet ik dat ze in 1 keer dicht zijn maar de conti zijn een stukje lichter. Welke zouden jullie kiezen. Ik rij voornamelijk in Nederland xco en wat in Sauerland (de) /Luxemburg
Was zelf ook bezig met de Raceking racesport Bernstein, voor XC deze werd mij afgeraden ivm mijn gewicht 98 kg, de zijwanden zijn vrij dun/fragiel en ze zijn naar het schijnt erg lastig tubeless te maken.
Ik rij op het moment met de Cross King Bernstein, en merk ook dat ze redelijk zwakke (dus niet stabiele) zijwangen hebben. Moet er toch redelijk hoge druk mee rijden, zodat ze niet wegklappen als het ware. Hier ook een wat zwaardere rijder van iets meer dan 95 kg
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat van de zachte wangen klopt helaas. Met 77kg moet ik de achterband niet onder de 1,8bar laten komen en dat is zelfs nog met gebruik van een binnenband...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Van de week de Pirelli,s eraf gegooid en de Michelins erop. Ik wilde even wat verschillen proberen.

Ik vind de Pirelli,s goed. De hard terrain achter en de medium voor.
Mooi lopende band met heel weinig rolweerstand. Op de UHR perfect reageert goed op bandenspanning, mooi in balans.
Voor reed ik met 1.4 a 1.5 en achter 1.6 a 1.7 met 82kilo.

Wel aan de smalle kant op een 24,5 interne velg de hard komt op 56.5 de medium op 56.8. Geen slechte waarde voor een 2.2 dat ook niet.

De Michelins in 2.25 vallen wel breder de Jet XC achter op 59.8 en de force XC 2.25 op 58.8.

Na weer een keer rijden vind ik de Michelins toch net ff een tikje fijner. Het scheelt niet veel. De achterband heeft iets meer grip maar de pirelli rolt iets mooier voor in bochten rolt die mooier om, de Michelin is daar iets hoekiger.

De force XC voor, is voor mij gewoon met afstand de best voorband voor XC gebruik allertijden. Er komt geen enkele band in de buurt wat mij betreft. Op de UHR ben je met een Pirelli medium niet trager. Maar de michelin voelt wel wat zekerder aan, vooral op de grens.

Wat vooral knap is van de Michelin en dat maakt het voor mij de beste band is de grip en voorspelbaarheid op (los) grind/puin.

Maar de Pirelli,s zijn zeker een aanrader, mocht je ook veel verhard (asphalt, straat, maar ook harde bosgrond) rijden zijn de Pirelli,s de veel betere keus. Puur grip absoluut de Michelin. Jammer dat hun gamma niet iets breder is en er meer breedtes verkrijbaar zijn.

Ik wil de jet XC ook nog een keer voor proberen, denk ook dat die prima kan zeker op de UHR.
Gevoel zegt dat beide sets even snel zijn op bv de UHR, banen war je meer grip wenst wint de michelin set het.

Mijn snelste UHR, Leersum, amerongen combo van 37km zit tussen beide sets 30s op de snelste ronde tijd, verwaarloosbaar en dat kan net zo goed aan de omstandigheden hebben gelegen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de oude Jet S ook voor gehad, maar ikweet niet of dat vergelijkbaar is met de nieuwe.
Probleem is dat ook een semislick voor nog net wat hogere snelheden oplevert dan alleen achter, maar minder grip bij het sturen.
Je komt heel snel in de gevaren zone.
Voor beter iets meer profiel dan achter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Cube-Elite schreef: zo 21 juni 2020, 07:03 Nog overwogen om voor een crossking te nemen?
Rijd je ze tubeless?
Ik rijd ze met Latex binnenband.
Ik heb hiervoor met cross kings gereden op al mijn fietsen.
De Race Kings vallen een stukje breder uit en tot nu toe heb ik geen gripverlies gemerkt.
Af en toe breekt de fiets uit, maar dat was met de X-Kings ook bij hard een bocht insturen op mulle ondergrond of zacht toplaagje (UHR).

De Xkings zou ik in 2.4 moeten nemen t.o.v. de 2.2 Race Kings om de breedte te compenseren, wat het weer zwaarder maakt (weightwheenie).
Ik ga eens kijken tot hoe ver ik in het seizoen kan gaan met deze banden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

awinkel schreef: do 2 juli 2020, 14:50 Dat van de zachte wangen klopt helaas. Met 77kg moet ik de achterband niet onder de 1,8bar laten komen en dat is zelfs nog met gebruik van een binnenband...
Daar staan de Racesport banden van conti om bekend..
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Cube-Elite schreef: vr 3 juli 2020, 11:17 Van de week de Pirelli,s eraf gegooid en de Michelins erop. Ik wilde even wat verschillen proberen.

Ik vind de Pirelli,s goed. De hard terrain achter en de medium voor.
Mooi lopende band met heel weinig rolweerstand. Op de UHR perfect reageert goed op bandenspanning, mooi in balans.
Voor reed ik met 1.4 a 1.5 en achter 1.6 a 1.7 met 82kilo.

Wel aan de smalle kant op een 24,5 interne velg de hard komt op 56.5 de medium op 56.8. Geen slechte waarde voor een 2.2 dat ook niet.

De Michelins in 2.25 vallen wel breder de Jet XC achter op 59.8 en de force XC 2.25 op 58.8.

Na weer een keer rijden vind ik de Michelins toch net ff een tikje fijner. Het scheelt niet veel. De achterband heeft iets meer grip maar de pirelli rolt iets mooier voor in bochten rolt die mooier om, de Michelin is daar iets hoekiger.

De force XC voor, is voor mij gewoon met afstand de best voorband voor XC gebruik allertijden. Er komt geen enkele band in de buurt wat mij betreft. Op de UHR ben je met een Pirelli medium niet trager. Maar de michelin voelt wel wat zekerder aan, vooral op de grens.

Wat vooral knap is van de Michelin en dat maakt het voor mij de beste band is de grip en voorspelbaarheid op (los) grind/puin.

Maar de Pirelli,s zijn zeker een aanrader, mocht je ook veel verhard (asphalt, straat, maar ook harde bosgrond) rijden zijn de Pirelli,s de veel betere keus. Puur grip absoluut de Michelin. Jammer dat hun gamma niet iets breder is en er meer breedtes verkrijbaar zijn.

Ik wil de jet XC ook nog een keer voor proberen, denk ook dat die prima kan zeker op de UHR.
Gevoel zegt dat beide sets even snel zijn op bv de UHR, banen war je meer grip wenst wint de michelin set het.

Mijn snelste UHR, Leersum, amerongen combo van 37km zit tussen beide sets 30s op de snelste ronde tijd, verwaarloosbaar en dat kan net zo goed aan de omstandigheden hebben gelegen.
Ik rij zelf ook de Pirellis M en H lite. Het zijn voor mij de beste banden tot op heden. Veel grip, voorspelbaar, licht, soepel en duurzaam. Daarbij slijten ze ook mooi. De ervaring is op basis van Schwalbe racing Ray en ralph, maxxis aspen, rekon race en ikon, specialized renegade.

Ben benieuwd hoe duurzaam de jet en force zijn?
Martijn-Epe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 19:53

Hoi,

In mei mijn nieuwe MTB gekocht. Ik heb een Cube Reaction C:62 Pro en ben eigenlijk opzoek naar andere banden.
De fiets wordt standaard geleverd met Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25 en Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25.

De velgen zijn 21 mm breed. Ik zoek banden voor in het bos voor in het drogere seizoen en wil er tubeless op gaan rijden.

Ik ben 196cm en weeg 80 kg. Heb al wat proberen uit te zoeken, maar loop een beetje vast.

- Schwalbe Racing Ray i.c.m. Racing Ralph
- Schwalbe Nobby Nic
- Vittoria Mezcal

En Wolfpack schijnt ook heel goed te zijn?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

JasperGr schreef: ma 6 juli 2020, 21:44 CUT

Ik rij zelf ook de Pirellis M en H lite. Het zijn voor mij de beste banden tot op heden. Veel grip, voorspelbaar, licht, soepel en duurzaam. Daarbij slijten ze ook mooi. De ervaring is op basis van Schwalbe racing Ray en ralph, maxxis aspen, rekon race en ikon, specialized renegade.

Ben benieuwd hoe duurzaam de jet en force zijn?
De Michelins slijten sneller, ik denk zelfs veel sneller. Ook wel logisch de Pirelli m heeft veel meer rubber op het loopvlak dan de force.
Nu moet ik zeggen dat slijtage me niet echt boeit. Ik rijd max 1000km per jaar op de MTB .
De Pirelli P zero op mijn racer zijn ook echt de beste non tubeless banden die ik gereden heb. Ze blijven mooi rond en gaan als set 5000 mee. Ik wissel voor en achter. Met een schwalbe of een michelin kwam ik op 4000 uit
Martijn-Epe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 19:53

Martijn-Epe schreef: di 7 juli 2020, 22:10 Hoi,

In mei mijn nieuwe MTB gekocht. Ik heb een Cube Reaction C:62 Pro en ben eigenlijk opzoek naar andere banden.
De fiets wordt standaard geleverd met Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25 en Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25.

De velgen zijn 21 mm breed. Ik zoek banden voor in het bos voor in het drogere seizoen en wil er tubeless op gaan rijden.

Ik ben 196cm en weeg 80 kg. Heb al wat proberen uit te zoeken, maar loop een beetje vast.

- Schwalbe Racing Ray i.c.m. Racing Ralph
- Schwalbe Nobby Nic
- Vittoria Mezcal

En Wolfpack schijnt ook heel goed te zijn?
Ik ben voor de Racing Ray i.c.m. Racing Ralph gegaan. Echt heel tevreden over. Bedankt voor de keuzehulp!
Heb voor 1,4 bar en achter 1,7 bar. Ideale balans tussen grip en lage rolweerstand.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 18 juli 2020, 19:27 De Michelins slijten sneller, ik denk zelfs veel sneller. Ook wel logisch de Pirelli m heeft veel meer rubber op het loopvlak dan de force.
Nu moet ik zeggen dat slijtage me niet echt boeit. Ik rijd max 1000km per jaar op de MTB .
De Pirelli P zero op mijn racer zijn ook echt de beste non tubeless banden die ik gereden heb. Ze blijven mooi rond en gaan als set 5000 mee. Ik wissel voor en achter. Met een schwalbe of een michelin kwam ik op 4000 uit
Michelins slijten volgens mij inderdaad heel hard. Ik heb net met de Wild-AM met Gum-X3D compound 3 weken door de Provence en Ardèche gereden en de achterband is zeker door eenderde van het profiel heen. Misschien wel meer. De sipes zijn al van de middennoppen af. Volgens Strava heb ik daar ongeveer 250 km gefietst waarvan 90% onverhard (maar wel voornamelijk rots/gravel/scherpe keien) met veel technische afdalingen en een paar tamelijk snelle. Op asfalt rijden ze trouwens loeizwaar dankzij de grippy compound. Alsof de weg en band van klittenband zijn gemaakt. Misschien dat ze daar ook hard van slijten. Met kop en schouders de snelst versleten band die ik ooit gehad heb. Op dit tempo gaan ze niet langer dan 400 km mee. Nou gaat hij thuis sowieso de prullenbak in want de zijwang blijft lekken en dicht niet. De voorband is wel ok en slijt (ondanks de mega stopkracht van mijn voorrem) niet zo hard. Volgende keer zal ik een met hardere compound achter gebruiken.
Plaats reactie