Rockshox SID SL Select vs Ultimate

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik ben een nieuwe fiets aan het samenstellen en een van de keuzes is natuurlijk de voorvork. Ik heb al een SID SL Ultimate besteld, maar... de levertijd is van wk18 naar wk30 gesprongen (augustus! :o)

Al zoekende kwam ik ook de SID SL Select weer tegen met de 'oude' RL demper ipv de Race Day demper. Het gewicht scheelt 150 gram en het prijsverschil is zo'n 180 euro. Waardeloos dat hij de Ultimate doorschuift naar augustus, want nu slaat de twijfelduivel weer toe.
Ik kan voornamelijk reviews vinden van de SID SL Ultimate en die zijn zeer lovend voor zowel de 100 als 120mm versies. De Select versie wordt meestal als ' goedkoop' broertje genoemd, maar er worden niet echt veel woorden aan vuilgemaakt. Heeft iemand hier ervaring met een van beide vorken?

Beide lijken echt nergens verkrijgbaar op het moment, ik heb verschillende shops mails gestuurd of ze een betere indicatie van levertijden kunnen geven, maar so far nog geen respons. Mijn frame moet nog uit China komen, dus ik heb niet heel erg haast maar ik hoop eind mei / begin juni wel te kunnen fietsen. Mocht iemand nog een adresje weten dan hou ik me natuurlijk van harte aanbevolen. (al verwacht ik dat ik alle shops wel gehad heb onderhand :lol: )
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als je hem besteld hebt en je ziet levertijden vooruit schuiven dat zegt nog niks over jou bestelling. Winkels durven al bijna geen uitspraken te doen over levertijden. Gaan vaak erg veilig zitten dit bij Bike24 gehad als R2-bike.

Bij Bike24 SID SL Ultimate 100mm Remote besteld in februari. Levertijd 5 a 8 werkdagen. Na drie half week mail ontvangen dat het langer ging duren of ik wilde wachten of annuleren. Bestelling geannuleerd en week later was die op voorraad. Alleen 60,- duurder. Baalde wel even dat ik had geannuleerd.

Bestelling geplaatst bij R2-Bike op 5-3. Geschatte levertijd eind april. Op 23-3 gebeld met vraag over levertijd. Dit zou eind mei worden op zijn vroegst. Zij kregen zelf nauwelijks informatie over (verwachte) levertijden etc. Twee dagen later een mail dat de vork verzonden is.

Voor de SID SL Ultimate 100mm Remote 717,- betaald inclusief verzendkosten. Vond het uiteindelijk het wachten meer dan waard :winkie:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha Koban, daar loop ik nu ook tegenaan. Ik heb hem voor 690,- bij hibike besteld zonder twistlock. Ik zie in de shop reviews op het forum ook niet al te beste ervaringen met Hibike op service gebied. Vooralsnog hebben ze op mijn emails niet gereageerd.

Ik ga hem denk ik bij hibike annuleren en elders opnieuw bestellen, dat is direct mijn gelegenheid om te heroverwegen of ik voor 505,- de Select kies ipv de Ultimate... (ook niet op voorraad) :roll:
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Bij mij is toen aangegeven de SID SL Ultimate 100mm Remote het verschil zit op gewicht besparing. Dit was dan ook de reden voor mij om te kiezen voor deze vork.

Denk dat met beide vorken een gok is qua levertijd.

De grips bij de Twistlock vind ik persoonlijk niet prettig, maar twistlock in combinatie met ESI grips chunky ben ik persoonlijk content mee.
Laatst gewijzigd door Koban op za 10 april 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb de 120mm Sid Select en die bevalt me prima. Doet niet onder voor mijn Pike rct3. Ik wilde eigenlijk ook de Ultimate maar toch maar gegaan voor de Select omdat Bike Components er ineens 1 op voorraad had. Enige "jammere" is dat de Ultimate een kroon heeft die gefreesd is en de Select een gegoten. Maakt functioneel waarschijnlijk niks uit, maar is wel mooier. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De 100mm boost is bij Bike24 op voorraad in het blauw
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha vanmorgen stond hij op 9-11 dagen, gekocht! Gek dat er nog steeds slechts 1 voorradig staat... fingers crossed! :winkie:

Thanks voor de spot cube-elite! :-q :bier:
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha Koban, het is precies zoals je aangaf. Net is mijn bestelling bij hibike versprongen van w30 naar: Sofort lieferbar, für Dich reserviert.

Heb ik er twee :( :roll: :tong

Bij hibike gaat annuleren via het contactformulier, die heb ik eerder vanavond al ingevuld. Nu maar even afwachten wat er gebeurd en wellicht eentje terugsturen. Grappige wending dit.

En de reden dat ik het topic startte met de twijfel of ik ook op de Select moest inzetten, nu het aanbod zo is ben ik blij met mijn keuze. :)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Flummox schreef: za 10 april 2021, 18:45 Ha vanmorgen stond hij op 9-11 dagen, gekocht! Gek dat er nog steeds slechts 1 voorradig staat... fingers crossed! :winkie:

Thanks voor de spot cube-elite! :-q :bier:
Graag gedaan, gelukig zocht je een blauwe, gave kleur ook!!!

Ja dat is heel vaag ik zocht van de week een naaf, dat ging ook zo. Het is net de markt op het plein hier :-D
Mijn FM zei dat ook al, geen pijl op te trekken wat ie krijgt
Plaats reactie