D-man schreef: ↑vr 6 augustus 2021, 09:37
Zie ook Specialized factory racing.. en ga er vanuit ook Trek factory racing... 24 spaaks voor en achter
Ook 24 spaken
....ben benieuwd hoe ze reageren als een 120kg rijder het XC parcours in Tokyo er mee af gaat.
Ciao,
Jan
Er zijn natuurlijk geen 120 kg rijders op het XC parours in Tokyo. Voor dit soort wielen zal wel een gewichtslimiet van toepassing zijn, soms is dat slechts 80-90 kg.
Lijkt me ook vreemd om met hardcore XC wielen en als zwaargewicht op een HT op enduro trails in de Alpen te gaan kutten. Als er dan wat stuk gaat moet je het materiaal er niet voor aansprakelijk houden.
De SuperCaliber is volgens de site van Trek een vooruitstrevende XC bike, en strakke lichtgewicht wielen passen daar uitstekend bij. Uiteraard kan een goede rijder er prima enduro of AM parcoursen mee rijden, maar daar is ie niet voor ontworpen. Dan kan je beter een fiets met meer veerweg en iets meer reserves pakken.
Het hangt sterk af van de kwaliteit van de std wielen of een upgrade naar bredere velgen handgespaakt wat oplevert. Je kan eens langs een wielbouwer gaan en de zaak bespreken, spaakspanning controleren enz. Breedte van 25 mm naar 30 mm vraag ik me af of je dat merkt op deze fiets met XC banden, denk het niet.
Mijn ervaring is de stap van smalle alu DT X1900 wielen (soort DT350 naven) naar 25 mm carbon handgespaakt met verjongde DT Comp spaken, zelfde naven. Spaakspanning werd hoger, velg stijver, lichter en iets breder. Dat was heel duidelijk te merken, veel meer dan ik had verwacht. In acceleratie, maar met name in accurater stuurgedrag. Was best een investering maar ik heb er veel plezier van. Bovendien niet meer naspannen, niet nodig bij een goed gebouwd wiel (tenzij een crash).