Trek Supercaliber 9.7 upgrades?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Azurri schreef: do 5 augustus 2021, 07:56
D-man schreef: do 5 augustus 2021, 07:33

Ik zeg wielen ondanks niet iedereen dat met mij eens is... pak je de Kovee XXX dan win je 400 gram, heb je betere naven en een velg die 6mm breder is. Dat lijkt mij toch echt wel de moeite! Zou mijn eerste keuze zijn
Ben ik met je eens.
Me too. Vaak zitten in fietsen in deze prijsklasse carbon wielen om er carbon wielen in te zetten. De velgen zijn vaak behoorlijk zwaar. Dat zie ik veel bij "merkwielen". Ook is 23mm niet echt meer van deze tijd.

Een velg van een DT XRC1250 velg weegt gewoon ver over de 400g, terwijl een topvelg van 25mm intern rond de 310g weegt. Zelfde geldt voor de XRC1200 wielen.
Ook een Roval wiel omgebouwd, en daar was de velg ook behoorlijk aan het gewicht.

Ik weet niet wat de kwaliteit van de naven is, maar als je daar tevreden mee bent zou je die kunnen gebruiken om een set lichte en brede carbon velgen omheen te bouwen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
mike2008
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 22:55

Goed advies!

Nog tips waar 30mm carbon wielsets of losse velgen te koop zijn, voor een goede deal?
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Had je dan niet beter het 2022 model gekocht? Daar zitten 30 wielen in. Jammer om de nieuwe carbonwielen nu al weer te vervangen.

Wil je lichter en 30 breed van Trek/Bontrager (Kovee XXX) dan ben je €2249,00 kwijt. Wel levenslang garantie op de Bontrager wielen en en 2 jaar crash replacement.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

mike2008 schreef: do 5 augustus 2021, 21:14 Goed advies!

Nog tips waar 30mm carbon wielsets of losse velgen te koop zijn, voor een goede deal?
Heb je een PB gestuurd.
Ghost-biker schreef: do 5 augustus 2021, 22:21 Wil je lichter en 30 breed van Trek/Bontrager (Kovee XXX) dan ben je €2249,00 kwijt. Wel levenslang garantie op de Bontrager wielen en en 2 jaar crash replacement.
Wat een bedrag , Die garantieregeling ziet er niet duidelijk uit imho. Ook 24 spaken :o ....ben benieuwd hoe ze reageren als een 120kg rijder het XC parcours in Tokyo er mee af gaat.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Zie ook Specialized factory racing.. en ga er vanuit ook Trek factory racing... 24 spaaks voor en achter ;-)
Ook 24 spaken :o ....ben benieuwd hoe ze reageren als een 120kg rijder het XC parcours in Tokyo er mee af gaat.

Ciao,
Jan
Ik ben mij er eentje...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

D-man schreef: vr 6 augustus 2021, 09:37 Zie ook Specialized factory racing.. en ga er vanuit ook Trek factory racing... 24 spaaks voor en achter ;-)
Ook 24 spaken :o ....ben benieuwd hoe ze reageren als een 120kg rijder het XC parcours in Tokyo er mee af gaat.

Ciao,
Jan
Er zijn natuurlijk geen 120 kg rijders op het XC parours in Tokyo. Voor dit soort wielen zal wel een gewichtslimiet van toepassing zijn, soms is dat slechts 80-90 kg.

Lijkt me ook vreemd om met hardcore XC wielen en als zwaargewicht op een HT op enduro trails in de Alpen te gaan kutten. Als er dan wat stuk gaat moet je het materiaal er niet voor aansprakelijk houden.

De SuperCaliber is volgens de site van Trek een vooruitstrevende XC bike, en strakke lichtgewicht wielen passen daar uitstekend bij. Uiteraard kan een goede rijder er prima enduro of AM parcoursen mee rijden, maar daar is ie niet voor ontworpen. Dan kan je beter een fiets met meer veerweg en iets meer reserves pakken.

Het hangt sterk af van de kwaliteit van de std wielen of een upgrade naar bredere velgen handgespaakt wat oplevert. Je kan eens langs een wielbouwer gaan en de zaak bespreken, spaakspanning controleren enz. Breedte van 25 mm naar 30 mm vraag ik me af of je dat merkt op deze fiets met XC banden, denk het niet.

Mijn ervaring is de stap van smalle alu DT X1900 wielen (soort DT350 naven) naar 25 mm carbon handgespaakt met verjongde DT Comp spaken, zelfde naven. Spaakspanning werd hoger, velg stijver, lichter en iets breder. Dat was heel duidelijk te merken, veel meer dan ik had verwacht. In acceleratie, maar met name in accurater stuurgedrag. Was best een investering maar ik heb er veel plezier van. Bovendien niet meer naspannen, niet nodig bij een goed gebouwd wiel (tenzij een crash).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Crapton schreef: vr 6 augustus 2021, 15:11
D-man schreef: vr 6 augustus 2021, 09:37 Zie ook Specialized factory racing.. en ga er vanuit ook Trek factory racing... 24 spaaks voor en achter ;-)

Er zijn natuurlijk geen 120 kg rijders op het XC parours in Tokyo. Voor dit soort wielen zal wel een gewichtslimiet van toepassing zijn, soms is dat slechts 80-90 kg.

Lijkt me ook vreemd om met hardcore XC wielen en als zwaargewicht op een HT op enduro trails in de Alpen te gaan kutten. Als er dan wat stuk gaat moet je het materiaal er niet voor aansprakelijk houden.

De SuperCaliber is volgens de site van Trek een vooruitstrevende XC bike, en strakke lichtgewicht wielen passen daar uitstekend bij. Uiteraard kan een goede rijder er prima enduro of AM parcoursen mee rijden, maar daar is ie niet voor ontworpen. Dan kan je beter een fiets met meer veerweg en iets meer reserves pakken.

Het hangt sterk af van de kwaliteit van de std wielen of een upgrade naar bredere velgen handgespaakt wat oplevert. Je kan eens langs een wielbouwer gaan en de zaak bespreken, spaakspanning controleren enz. Breedte van 25 mm naar 30 mm vraag ik me af of je dat merkt op deze fiets met XC banden, denk het niet.

Mijn ervaring is de stap van smalle alu DT X1900 wielen (soort DT350 naven) naar 25 mm carbon handgespaakt met verjongde DT Comp spaken, zelfde naven. Spaakspanning werd hoger, velg stijver, lichter en iets breder. Dat was heel duidelijk te merken, veel meer dan ik had verwacht. In acceleratie, maar met name in accurater stuurgedrag. Was best een investering maar ik heb er veel plezier van. Bovendien niet meer naspannen, niet nodig bij een goed gebouwd wiel (tenzij een crash).
haha whoops half gelezen.. sorry!

maximum systeemgewicht van de control SL29 ( de nieuwe ) zit op 125 kg... al denk ik niet dat je daar dichtbij moet willen zitten...
Ik ben mij er eentje...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoge spaakspannig geeft geen strakker/stijver wiel... De spanning moet boven een bepaalde ondergrens zitten maar nog strakker spannen levert daarboven geen extra stijfheid meer op. Dat is oa terug te vinden op de site van Ernie Frieke, die zoekt dat soort zaken doorgaans tot op de bodem (en daaronder...) uit.

En 24 spaken in een conventioneel gebouwd wiel is imo nooit ideaal. Ja, je spaart het gewicht van vier spaken en nippels meer uit.
Maar niemand voelt dat minimale gewichtsverschil in het rijden, maar je krijgt met die vier spaken extra wel (bij verder gelijke componenten) meer stijfheid en reserves.
Bij wat zwaardere en/of lompere rijders zou ik er nog vier bij nemen en gewoon de 'standaard' 32 spaken gebruiken :-D

Dat je met name bij een xc-gerichte fiets op het gewicht van de velgen let is niet onlogisch, maar juist met hele lichte velgen wil je wel een wiel met een structureel goede basis. De meeste systeemwielen die met weinig spaken werken hebben daarom vaak niet de lichtste velgen: de velgen moeten het mindere aantal spaken compenseren.

Als je voor wielen als upgrade gaat zal Jan je wel een goed aanbod doen verwacht ik.
In elk geval zal hij geen onverantwoord licht setje voorstellen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

kermit schreef: vr 6 augustus 2021, 15:59 Hoge spaakspannig geeft geen strakker/stijver wiel... De spanning moet boven een bepaalde ondergrens zitten maar nog strakker spannen levert daarboven geen extra stijfheid meer op. Dat is oa terug te vinden op de site van Ernie Frieke, die zoekt dat soort zaken doorgaans tot op de bodem (en daaronder...) uit.
Bedoel je dit: http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=390,395,0,0,1,0? Dat geeft geen antwoorden maar stelt alleen vragen.

Het is wel zo dat als je dunne spaken (verjongde spaken) flink aanspant ruim in het elastisch bereik je een stijf wiel hebt. Immers de uitwendige belastingen (rijder gewicht, sturen enz) zijn naar verhouding van geringe invloed. Dit is tevens de reden dat je een goed (hand)gespaakt wiel niet hoeft na te spannen: immers de spaken blijven altijd in hun elastisch bereik en uitwendige invloeden hebben weinig effect.

Is de spanning te laag dan gaat de zaak werken, is de spanning te hoog dan ga je over de vloeigrens van de spaken heen en gaat het wiel ook werken.

Een stijve velg zorgt voor stabiliteit waardoor de spaken weinig merken van bv. het oppompen van de banden.

Eigenlijk best elementaire mechanica, volgens mij prima te modelleren en berekenen. Als je een spaak hebt moet je van die fabrikant precies kunnen opvragen hoe strak die moet staan. Hierop zijn de velgen ontworpen in combi met spaakpatroon. Er zullen ongetwijfeld hele boeken van zijn.

Maar goed dit was niet het TS onderwerp --> als gezegd controleer de standaard wielen, misschien zijn alleen andere spaken al voldoende, als het al nodig is.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Jan the Man schreef: vr 6 augustus 2021, 07:23
ben benieuwd hoe ze reageren als een 120kg rijder het XC parcours in Tokyo er mee af gaat.

Ciao,
Jan
Die moeten toch op een fatbike rijden :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Crapton schreef: vr 6 augustus 2021, 15:11
D-man schreef: vr 6 augustus 2021, 09:37 Zie ook Specialized factory racing.. en ga er vanuit ook Trek factory racing... 24 spaaks voor en achter ;-)

Er zijn natuurlijk geen 120 kg rijders op het XC parours in Tokyo. Voor dit soort wielen zal wel een gewichtslimiet van toepassing zijn, soms is dat slechts 80-90 kg.
Dat is dus precies wat ik aan wilde kaarten met "levenslange garantie" en "geen rijderlimiet", wat dat is wat Trek aangeeft. Ik ben dan benieuwd hoe Trek reageert als een zeer zware rijden met die xxx wielen na een weekje lomp XC knallen met de wielen terugkomt...Als je levenslange garantie aanbiedt noem je ook geen bedragen voor herstelwerkzaamheden.

En dat de factory rijders met die wielen rijden: na elke race staan er nieuwe wielen klaar, en de wielen hebben bij rijders van 60 kilo iets minder te voorduren. Heb een keer mijn Lefty laten tunen door Christoff van 88+, die ook een deel van de vorken van het C'dale factory team tunede, en die vertelde dat die vorken na elke race helemaal opnieuw opgebouwd werden. Dus je spiegelen aan waar de gesponsorde rijders mee rijden heeft niet veel zin imho.
Crapton schreef: vr 6 augustus 2021, 15:11 Breedte van 25 mm naar 30 mm vraag ik me af of je dat merkt op deze fiets met XC banden, denk het niet.
De velgen van TS zijn 23mm intern, en dan merk je de stap naar 27 of 30mm intern wel degelijk (ik iig wel).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie