China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

At1 schreef: za 27 november 2021, 15:58 Ik heb een paar wielen gespaakt met Arc naven.
Versie met Shimano microspline. De vrijloop bleef plakken( vrijloop duwde door, dus ketting liep eraf) Had geen zin om de naaf uit elkaar te gaan trekken om te kijken waar dit aan lag. Dit was na ongeveer een jaar in gebruik.
Een stel xt naven besteld en omgespaakt.
Moet zeggen dat deze naaf dit ook nu na een jaar lichtjes heeft.
Het even lostrekken en smeren van de freehub vind je meer werk dan nieuwe naven bestellen en omspaken :o :o :o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb een paar jaar ervaring met Fastace straightpull naven. Veel probleemloze kilometers mee gemaakt. Ook buitenlandse marathons. Ben uiteindelijk overgestapt op DT na spaakbreuk. Ik heb meerdere achterwielen gesloopt met straightpull naven. Dus nu in het voorwiel nog steeds een Fastace straightpull en achter een normale j-bend DT 350. Al tijden probleemloos.
Put something exciting between your legs!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: vr 26 november 2021, 15:56 ...
De buitenkant hebben onze Chinese vrienden in elk geval aardig in orde...
...
De achterkant niet.


Ik ben tegen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mad Wally schreef: za 27 november 2021, 16:41
At1 schreef: za 27 november 2021, 15:58 Ik heb een paar wielen gespaakt met Arc naven.
Versie met Shimano microspline. De vrijloop bleef plakken( vrijloop duwde door, dus ketting liep eraf) Had geen zin om de naaf uit elkaar te gaan trekken om te kijken waar dit aan lag. Dit was na ongeveer een jaar in gebruik.
Een stel xt naven besteld en omgespaakt.
Moet zeggen dat deze naaf dit ook nu na een jaar lichtjes heeft.
Het even lostrekken en smeren van de freehub vind je meer werk dan nieuwe naven bestellen en omspaken :o :o :o
Dat schreef ik niet :o
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Lars TB schreef: za 27 november 2021, 18:44
kermit schreef: vr 26 november 2021, 15:56 ...
De buitenkant hebben onze Chinese vrienden in elk geval aardig in orde...
...
De achterkant niet.


Ik ben tegen.
Wat bedoel je met de achterkant?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: za 27 november 2021, 14:29
Marke schreef: vr 26 november 2021, 20:50

Je moet dus letten op de flensafstand van de driveside tot het midden? En dan moet die afstand groter zijn dan bij DT naven? Ik begrijp dat het spanningsverschil tussen li en re anders te groot wordt voor een goed wiel?

Ik wil het op zich weleens proberen, heb zelf ook nooit problemen gehad met de straightpull (fabrieks)wielen die ik gehad heb. Mavic, Campa, DT Swiss... (het is me bekend dat er geen voordelen zijn t.o.v. j-bend spaken).
Jij bent ook maar een klein kikkertje :-D :-D

Bij straightpull naven waarbij je de spaken in een gaatje steekt, kunnen de spaken net iets minder dicht tegen de cassette. En bij dat wiel van mij vliogen me iets te snel de duwende spaken aan die non driveside eruit. Nds spanning was nog geen 60.% van ds spanning (met parktool metertje)

Ik weet niet of DT hetzelfde issueheeft, ik heb het er niet zo op.

Mavic en campa haken van opzij in, en dat is wat beter. Campa Eurus wielen gaven meer dan 10 jaar lang geen krimp, en die goedkope mavic gaan ook maar niet kapot. Dus het kan wel met straightpull. :-D :-D :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: za 27 november 2021, 20:38 Mavic en campa haken van opzij in, en dat is wat beter. Campa Eurus wielen gaven meer dan 10 jaar lang geen krimp, en die goedkope mavic gaan ook maar niet kapot. Dus het kan wel met straightpull. :-D :-D :-D
Waar je inhaakt maakt natuurlijk geen enkel verschil... Je hebt blijkbaar gewoon geluk gehad met de bouwkwaliteit... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

At1 schreef: za 27 november 2021, 18:48
Lars TB schreef: za 27 november 2021, 18:44

De achterkant niet.


Ik ben tegen.
Wat bedoel je met de achterkant?
Het 'succes' van de Chinese overheid... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De SP naven waar je de spaken inhaakt willen nog wel eens openbuigen.
Ik ben er geen fan van. (van SP naven)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ben er ook niet speciaal fan van, maar ik vind ze wel mooi (meestal) en in het kader van ervaringen opdoen wil ik weleens een setje straightpull bouwen. Alleen, als het niet voor mezelf is maar voor de verkoop denk ik dat een onbekende China-naaf niet het beste idee is. Voelt niet goed om een koper als proefkonijn voor zo'n naafje in te zetten.
En ook de combinatie goedkope naaf - dure spaken ligt niet echt voor de hand.

Ik heb ook al twee keer meegemaakt tijdens een rit dat (bij iemand anders) een spaak uit een Mavic wiel sprong, gewoon de kop uit de naaf gewipt tijdens het rijden. Ik meen dat een van die keren de boel ook uitgebogen was en er dus geen nieuwe spaak meer in kon, gewoon einde naaf.
In die zin lijkt me een gewoon gat wel een beter idee ;-)

Vwb de China discussie, lijkt me duidelijk dat niemand bij zijn volle verstand het eens kan zijn met wat daar gebeurd. Alleen komen veel bekende merkproducten (niet specifiek naven) daar ook vandaan, met die aankopen "steun" je het regime net zoveel/-weinig lijkt me.
Maar hier wil ik het in dit topic even bij laten, gaat me vooral om de kwaliteit -of het gebrek eraan- van de eBay/Ali naven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: ma 29 november 2021, 10:19 Vwb de China discussie, lijkt me duidelijk dat niemand bij zijn volle verstand het eens kan zijn met wat daar gebeurd. Alleen komen veel bekende merkproducten (niet specifiek naven) daar ook vandaan, met die aankopen "steun" je het regime net zoveel/-weinig lijkt me.
Maar hier wil ik het in dit topic even bij laten, gaat me vooral om de kwaliteit -of het gebrek eraan- van de eBay/Ali naven. [/size][/i]
specifiek naar iets goedkoops uit China opzoek zijn is toch net weer wat bewuster een verkeerde keuze maken, verder zijn we allemaal hypocriet, maar elkaar een beetje scherp houden kan geen kwaad. Er zijn gewoon prima alternatieven in dit geval.
Je bent Mod. dus voel je vrij dit te verwijderen (zolang het je maar even aan het denken zet :wink: ).

ps, bericht getypt op Macbook uit China
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben zo'n type dat altijd aan het denken is, ik wordt er zelf weleens moe van... :roll:

Voel je overigens vrij om de alternatieven hier ook te posten. Alleen, een setje DT350 voor €200,- tegen een setje ZTTO van laten we zeggen €60,- is niet echt een alternatief op gelijk niveau. Moreel de beste keuzes maken kost vaak geld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef: ma 29 november 2021, 10:19 Ik heb ook al twee keer meegemaakt tijdens een rit dat (bij iemand anders) een spaak uit een Mavic wiel sprong, gewoon de kop uit de naaf gewipt tijdens het rijden.
Hierbij wil ik wel opmerken dat het desbetreffende wiel net was omgespaakt bij de LBS.
Na opnieuw spannen door de LBS heeft datzelfde wiel veel abuse meegemaakt zonder enige krimp te geven.
Ik denk dat het in dit specifieke geval om een niet 100% goed omgespaakt wiel ging.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 29 november 2021, 10:48 Ik ben zo'n type dat altijd aan het denken is, ik wordt er zelf weleens moe van... :roll:

Voel je overigens vrij om de alternatieven hier ook te posten. Alleen, een setje DT350 voor €200,- tegen een setje ZTTO van laten we zeggen €60,- is niet echt een alternatief op gelijk niveau. Moreel de beste keuzes maken kost vaak geld.
Het Klein Orkest schreef:Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur.
Als ik alles met Made In PRC wil vermijden dan houd ik dat misschien een jaartje vol. Daarna is mijn financiele status vergelijkbaar met die van een Chinees die in een stoffige fabriek staat te sloven voor een hongerloontje.

En het is heel moeilijk. Veel dure westerse merken hebben hun productie in China.
Dat is niet altijd duidelijk omdat een Made In PRC label natuurlijk niet erg meewerkt aan de status vh merk.

Mag je wel rijden in een Polestar?
Mag je sleutelen met SNA gereedschap?
Mag je nog een Northface jas aan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 29 november 2021, 14:17
Het Klein Orkest schreef:Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur.
Als ik alles met Made In PRC wil vermijden dan houd ik dat misschien een jaartje vol. Daarna is mijn financiele status vergelijkbaar met die van een Chinees die in een stoffige fabriek staat te sloven voor een hongerloontje.

En het is heel moeilijk. Veel dure westerse merken hebben hun productie in China.
Dat is niet altijd duidelijk omdat een Made In PRC label natuurlijk niet erg meewerkt aan de status vh merk.

Mag je wel rijden in een Polestar?
Mag je sleutelen met SNA gereedschap?
Mag je nog een Northface jas aan?
Je mag alles, maar iets meer nadenken bij wat je koopt helpt.
koop bv een tweedehands HOPE naaf en reviseer die i.p.v een "wegwerp naaf" uit PRC

"vroeguh" waren veel spullen ook duur, daarom was je er zuinig op en liet je het repareren als het kapot was. Tegenwoordig is bij bijna alles weg gooien en nieuw kopen "voordeliger" (vooral voor je portemonnee op korte termijn).

Ik heb zelfs ooit 15 jaar gedaan met een paar Bridgedale sokken van toendertijd 30 florijnen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie