Kwaliteit van shimano naven

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik ben geinteresseerd in een nieuwe fiets die voorzien is van een RaceFace AR 30c wielset.
Bij de specs staat verder niet genoemd welke naven er gebruikt worden, maar op youtube filmpjes van de fiets zie ik dat er shimano op de naven staat.
De rest van de fiets is XT afgemonteerd dus ik ga er maar ff van uit dat de naven ook van deze groep zijn.

Zover ik aan de exploded view tekeningen van XT naven kan zien is dit zo'n cup/conus systeem waarvan ik vroeger altijd las dat dat alleen in de instapmodellen gebruikt werd, goede naven hebben industrielagers.....

Ik kan me herinneren dat mijn eerste MTB van 700 euro die ik in 2007 kocht dit systeem ook had, en dat ik toen al na niet al te lange tijd wat problemen had met ingesleten cups, en dat je bij het afstellen een minimale speling moest aanhouden die eruit ging als je de snelspanner aantrok... :tong

Ik had dus eigenlijk verwacht dat shimano in zijn duurdere groepen ook wel zou werken met industrielagers, maar daar vind ik niks van terug. Dat kan aan mij liggen want ik ben eigenlijk niet echt meer up-to-date met de laatste trends en technieken.

Aangezien ik de laatste 12 jaar ofzo alleen met naven met industrielagers erin gefietst heb is mijn vraag:

Hoe is de huidige kwaliteit van deze XT naven? En als die slecht is waarom heeft shimano dan geen betere gemaakt de laatste 15 jaar?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Shimano naven, zeker de betere series (SLX/XT/XTR) zijn uitstekende naven.

Ze werken inderdaad met cup-conus lagers ipv industrielagers, en dat is op zich niet slechter of beter. Als ze goed afgesteld zijn en af en toe een beetje onderhoud krijgen gaan ze een eeuwigheid mee. XTR en XT hebben dus ook cup-conuslagers, en dat zijn behoorlijk kostbare naven.
Ik restaureer wel eens een MTB uit eind jaren 80/begin jaren 90 en die hebben soms nog de eerste generatie XT naven. Die lopen meestal nog als een zonnetje, na 30 jaar.

Dat er in jou beoogde fiets XT naven zitten is niet waarschijnlijk. Wielen zijn meestal een sluitpost, en de naven zijn dan eerder uit de Acera- serie of zo. Die zijn vaak wat slechter afgedicht. De velgen zijn ook uit de eenvoudigste RF serie (niet dat deze slecht zijn,...).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan schreef:Dat er in jou beoogde fiets XT naven zitten is niet waarschijnlijk. Wielen zijn meestal een sluitpost, en de naven zijn dan eerder uit de Acera- serie of zo. Die zijn vaak wat slechter afgedicht. De velgen zijn ook uit de eenvoudigste RF serie (niet dat deze slecht zijn,...).
Dat is precies wat ik ook vermoed.
Vaak worden naven uit de 200 of 400 serie gebruikt (zonder naam).
Niet slecht, maar ook niet goed.
Ze voldoen en je moet veel meer uitgeven om een stapje hoger te komen.
Vandaar dat de fabrikant er voor heeft gekozen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Inmiddels 3000 km onderweg met mijn Deore naven in de hardtail.
Afgezien van een keertje afstellen en invetten geen onderhoud aan, draaien nog als nieuw :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De betere cup-conuslagers doen echt niet onder voor industrielagers. Ze vergen wel af en toe onderhoud, waar je een industrielager vervangt bij teveel slijtage. Belangrijk is voldoende vet en een goede afstelling (niet te strak). Campagnolo had (heeft?) ook topnaven met cup-conuslagers, hun Record naven stonden echt bekend als zo'n beetje het beste dat je kon kopen (en ze waren ook niet goedkoop :tong ).
De goedkopere Shimano naven zijn niet slecht, maar vooral zwaar. Stalen body, stalen as, naafhuis wel van alu maar dik...
Je ziet veel af-fabriek wielsets met de naven uit de 400 serie (Alivio, als je er een groepnaam op zou moeten plakken).

Met de lagering van de betere Shimano naven is dus niks mis maar ze hebben wel een serie naven gehad die problemen met het freewheel hadden. De duurdere naven met Microspline body hebben een speciaal type vrijloop waar problemen mee ontstonden. Ik weet niet of die inmiddels opgelost zijn en ik meen dat de meer basic Microspline naven dat probleem ook niet hadden (want die gebruiken gewoon de conventionele Shimano vrijloop).

Maar samengevat: als de betreffende fiets je verder aanspreekt zou ik 'm niet laten staan vanwege de gemonteerde wielen. Ongeacht de gebruikte naven zul je echt niet meteen met panne komen te staan, en als er vrij basic wielen in zitten kun je op termijn altijd nog wat mooiers zoeken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties :-q
Ik heb net bericht gekregen van de fabrikant dat er Shimano MT410-B naven gemonteerd zijn in deze wielset.
Op de shimano site staat dit:

FH-MT410-B
SHIMANO DEORE - Rear FREEHUB - MICRO SPLINE - CENTER LOCK - Disc Brake - 148x12 mm E-THRU Axle - 12-speed

SHIMANO DEORE Rear FREEHUB for Disc Brake 148x12 mm E-THRU 12-speed

Simple setup and reliable trail performance
Easy disc brake rotor installation with spline mount and lock ring
Stiff & lightweight 12 mm E-THRU skewer system
Labyrinth & Contact Sealing
More maneuverability and aggressive riding realized
Wide 148 mm O.L.D.
Smaller spline diameter for 10T top gear


Ik weet nog dat er vroeger :roll: geklaagd werd over de geringe hoeveelheid vet waarmee deze naven af fabriek uitgeleverd werden, is dat nog steeds aktueel?

Wat zijn/waren de problemen met microspline?

Is het slim om meteen ff de spaken na te laten trekken of pas na enkele weken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Teveel vet is ook niet goed.
Ik ga er van uit dat er precies genoeg in zit. De kogeltjes hebben maar weinig nodig, maar het is vooral belangrijk dat de afdichting goed is ingevet, om rommel buiten te houden.

MS naven van SLX en hoger werken met de nieuwe clutch van Shimano, en die zorgt/zorgde voor nogal wat problemen.
De goedkopere naven hebben een vrijloop met pallen.

De spaken natrekken kan meteen, of na een aantal ritjes.
Meteen natrekken is alleen zinvol als ze allemaal gelost worden en dan opnieuw op spanning worden gebracht door een vakman (dus duur)
Natrekken na een aantal ritjes is minder perfect, maar practischer en goedkoper.
Die aanpak past denk ik beter bij deze wielset
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat zijn ze, die 410-boost naven zie je echt heel veel op oem-wielsetjes. Volgens mij niet zoveel mis mee, maar wat zwaar.
Spaken natrekken is vaak wel zinvol, ik heb inmiddels enkele oem-setjes nagekeken en bij allemaal was de spaakspanning niet heel mooi gelijk. Van de laatste set die ik controleerde stond zelfs de velg van het voorwiel niet in het midden :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: vr 1 juli 2022, 11:35 Ja, dat zijn ze, die 410-boost naven zie je echt heel veel op oem-wielsetjes. Volgens mij niet zoveel mis mee, maar wat zwaar.
Spaken natrekken is vaak wel zinvol, ik heb inmiddels enkele oem-setjes nagekeken en bij allemaal was de spaakspanning niet heel mooi gelijk. Van de laatste set die ik controleerde stond zelfs de velg van het voorwiel niet in het midden :o
Bij mij op school hebben we 10 MTB's aangeschaft. Na een paar ritjes hebben diverse wielen al behoorlijk wat slagen in de wielset zitten.

Nu ben ik aangewezen als degene die de fietsen onderhoud, maar 10x2 wielen is toch best wat tijd om allemaal na te trekken/lopen :roll:

Denk dat ik maar eens aan tafel ga zitten voor het aantal uur wat ik daarvoor krijg.

Had nu gezegd 50 uur op jaarbasis voor 10 fietsen onderhoud. Maar eigenlijk heb ik geen idee of dat niet veel te weinig is.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

hanjovdberg schreef: vr 1 juli 2022, 15:36
kermit schreef: vr 1 juli 2022, 11:35 Ja, dat zijn ze, die 410-boost naven zie je echt heel veel op oem-wielsetjes. Volgens mij niet zoveel mis mee, maar wat zwaar.
Spaken natrekken is vaak wel zinvol, ik heb inmiddels enkele oem-setjes nagekeken en bij allemaal was de spaakspanning niet heel mooi gelijk. Van de laatste set die ik controleerde stond zelfs de velg van het voorwiel niet in het midden :o
Bij mij op school hebben we 10 MTB's aangeschaft. Na een paar ritjes hebben diverse wielen al behoorlijk wat slagen in de wielset zitten.

Nu ben ik aangewezen als degene die de fietsen onderhoud, maar 10x2 wielen is toch best wat tijd om allemaal na te trekken/lopen :roll:

Denk dat ik maar eens aan tafel ga zitten voor het aantal uur wat ik daarvoor krijg.

Had nu gezegd 50 uur op jaarbasis voor 10 fietsen onderhoud. Maar eigenlijk heb ik geen idee of dat niet veel te weinig is.
Ontopic gat in het midden van de naaf boren om vet in de naaf te kunnen pompen :winkie:

Maak hier een topic voor aan. B.v. "Onderhoud verhuur /multi user bikes"

Benieuwd wat er is aangeschaft en wat het type gebruik is.

Kan je daar wel wat tips in over geven . Ik heb een beetje ervaring. Met een stal van 300 bikes Die gebruikt werden in vnl. Ardennen en deels in Nederland

Kort: de 1e afmontage en nazorg van de bikes is bij de 1e ritten belangrijk. Om alle kinderziektes er uit te halen. De wielen zeer zeker. Daarna korte en grotere checks. Afhankelijk van gebruik en wat de ervaring leert...
De wielen zoals die nu er voor staan zijn ongeveer 5 uur werk. Kan zijn dat er een paar al problematisch en op korte termijn vervangen moeten worden.
ben tot 18 e offline
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

kermit schreef: vr 1 juli 2022, 11:35 Ja, dat zijn ze, die 410-boost naven zie je echt heel veel op oem-wielsetjes. Volgens mij niet zoveel mis mee, maar wat zwaar.
Spaken natrekken is vaak wel zinvol, ik heb inmiddels enkele oem-setjes nagekeken en bij allemaal was de spaakspanning niet heel mooi gelijk. Van de laatste set die ik controleerde stond zelfs de velg van het voorwiel niet in het midden :o
Ik zie net dat deze naven wel voorzien zijn van industrie lagers, dus het cup/conus verhaal is niet meer van toepassing :winkie: Het is wel een redelijk zware wielset, geschikt voor een totaalgewicht van 145 kg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon rijden en naderhand iets leuks kopen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 juli 2022, 22:09 Gewoon rijden en naderhand iets leuks kopen :wink:
Ja inderdaad, niet te moeilijk doen, blijft lastig voor me.. :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

theemutz schreef: vr 1 juli 2022, 18:14
kermit schreef: vr 1 juli 2022, 11:35 Ja, dat zijn ze, die 410-boost naven zie je echt heel veel op oem-wielsetjes. Volgens mij niet zoveel mis mee, maar wat zwaar.
Spaken natrekken is vaak wel zinvol, ik heb inmiddels enkele oem-setjes nagekeken en bij allemaal was de spaakspanning niet heel mooi gelijk. Van de laatste set die ik controleerde stond zelfs de velg van het voorwiel niet in het midden :o
Ik zie net dat deze naven wel voorzien zijn van industrie lagers, dus het cup/conus verhaal is niet meer van toepassing :winkie: Het is wel een redelijk zware wielset, geschikt voor een totaalgewicht van 145 kg.
Nou, de 410 naven uit de fiets van mijn vriendin hadden gewoon cup-conuslagers hoor. Ik heb ze zelf open gehad en van extra vet voorzien :)
Voorzover ik weet hebben alle Shimano naven cup-conuslagering. Maar zoals gezegd, daar is ook niks mis mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

kermit schreef: ma 4 juli 2022, 09:26 Voorzover ik weet hebben alle Shimano naven cup-conuslagering. Maar zoals gezegd, daar is ook niks mis mee.

Deze 410 is toch met industrielagers:

Afbeelding
Plaats reactie