Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ok, nu snap ik jou niet. Hoe bedoel je? De kabelbevestiging zit inderdaad, zoals bij zoveel droppers, onder aan de dropper. Maar dan moet de kabel dus ergens de overgang van zitbuis naar schuine onderbuis maken, als je stealth wil gaan.

Het kan zijn dat jij in de war bent met de eight pins dropper, die op de Litevilles integraag onderdeel uitmaakt van het frame.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2069
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ah, so, ik begreep je verkeerd; ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de verbinding schuine buis en zitbuis aan de binnenkant open is en dat er voldoende ruimte boven het bracket is om de kabel hierlangs te geleiden. Dan moet ik "alleen" zorgen dat de kabel niet de draaiende as kan raken, toch? Of zie ik iets over het hoofd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij veel fietsen met droppervoorbereiding gaat de overgang tussen die twee buizen juist buitenom. Naast dat er niet heel veel ruimte is, is de bocht ook nog eens vrij scherp waardoor dit misschien niet al te soepel zou lopen. Maar je kúnt het proberen. Sommigen boren ook wel eens een gaatje in hun zitbuis (en heel soms krijgen ze vanuit de fabrikant de bevestiging dat garantie intact blijft).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

38x10 gaf aan dat ie de CF (carbon) uitvoering van de Grand Canyon heeft. Die heeft juist wel behoorlijk veel ruimte boven het bb, waardoor de bocht ook niet zo scherp is. Ervan uitgaande dat de binnenkant open is, moet 't dus gewoon lukken. Zo heb ik na conversie van 2x naar 1x, de stealth reverb in mijn Capra ook volledig intern doorgetrokken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je van plan bent de dropper in NL niet of nauwelijks te gebruiken zou ik desondanks voor een externe kabel gaan. Dan is (de)montage niet meer werk als bij een normale pen, plus wat tieraps doorknippen en de remote losschroeven. Kies je toch voor stealth kun je misschien de kabel laten zitten, met iets om het uiteinde gewikkeld om rammelen te voorkomen als de dropper gedemonteerd is.

Ook zou ik dan zelf niet zoveel geld voor een dropper uit willen geven, waardoor de BikeYoke niet in aanmerking zou komen (overigens een hele fijne dropper, en dat resetten stelt echt niks voor. Eén keer de pen induwen terwijl je de 4mm inbus een kwart slag gedraaid houdt, that's it. En die inbus zit bij de nieuwste versie zelfs al "ingebouwd").

Je kunt je eens aanmelden voor de nieuwsbrief van RCZ als je die nog niet krijgt. Daar staan soms flink afgeprijsde droppers in, laatst nog Reverbs. Of anders een betaalbare pen van Brand-X, E-ten en nog een of twee anderen. Misschien geen super sophisticated materiaal, maar voor die een of twee vakanties per jaar...?
Minder ideaal omdat snel reageren soms amper nog lukt (als je al over een heftig stuk dendert voordat die afgrond opdoemt), maar zelfs een dropper zonder remote is al een stuk fijner dan helemaal geen dropper in de bergen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2069
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dat laatste kan ik beamen; een zadel op standje hardcore CX op een rotsachtige afdaling van +30% is niet echt een pretje...

(Wat betreft demontage in NL; doe je dat alleen voor de gewichtswinst, of slijt het ding ook daadwerkelijk bij dagelijks gebruik?)
(Alternatieve vraag: als je zo'n ding eenmaal hebt, ga je het dan ook gebruiken in NL? Meer specifiek; rondjes op de UHR. Ik daal op zich wel vrij rap)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Op de UHR gebruik ik ‘m omdat ik ‘m heb. Maar ik heb ook nog een fiets zonder dropper, en daarmee rij ik de rondjes met evenveel plezier. Maar sprongetjes en sommige afdalingen zijn net wat leuker met een dropper.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

roush99 schreef:38x10 gaf aan dat ie de CF (carbon) uitvoering van de Grand Canyon heeft. Die heeft juist wel behoorlijk veel ruimte boven het bb, waardoor de bocht ook niet zo scherp is. Ervan uitgaande dat de binnenkant open is, moet 't dus gewoon lukken. Zo heb ik na conversie van 2x naar 1x, de stealth reverb in mijn Capra ook volledig intern doorgetrokken.
Ah, geen idee hoe dat frame eruit ziet. Maar mijn opmerking over gaatjes boren trek ik wel weer even in, bij deze :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Op de UHR gebruik ik ‘m omdat ik ‘m heb. Maar ik heb ook nog een fiets zonder dropper, en daarmee rij ik de rondjes met evenveel plezier. Maar sprongetjes en sommige afdalingen zijn net wat leuker met een dropper.
Idem hier, als je er een hebt is het een leuk extraatje maar nodig is het niet.
Op de UHR zet ik mijn zadel heel vaak een cm of twee lager, net hoog genoeg om mee te kunnen trappen, maar laag genoeg om in bochten het voordeel te merken van een iets lager zwaartepunt en makkelijker kunnen bewegen over de fiets.

Op mijn fully laat ik 'm permanent zitten, op mijn hardtail (tevens winterfiets) niet. Op m'n nieuwe ht-frame zit wel een stealth doorvoer (alleen in de zitbuis, ik hou niet van interne kabels) omdat de keus in droppers dan veel groter is. Ben van plan om daar de remote en kabel in de slechte maanden te laten zitten maar de dropper zelf te wisselen voor een vaste pen. Het uiteinde van de kabel wikkel ik dan in een stukje doek en prop ik in de vaste pen. Althans, dat is het plan. Uitgeprobeerd heb ik het nog niet :D

Of een dropper echt slijt als hij wel in de fiets zit maar amper gebruikt wordt weet ik niet. Maar het is een duur en relatief storingsgevoelig onderdeel, dus voorkomen is beter dan genezen denk ik dan maar. Hij wordt natuurlijk wel op buiging belast, ook op de glijbussen en afdichtingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2069
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

@roush99: mijn canyon lijkt inderdaad voldoende ruimte te hebben (moet nog ff de crank eruit halen om te verifiëren).
Heb jij de kabel van binnen nog op de één of andere manier vastgezet? Hoe heb je ervoor gezorgd dat de kabel niet tegen de trapas gaat schuren?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Tussen de lagers van de trapas zit als het goed is een busje wat niet meedraait.
De as van de crank zul je dus niet raken.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2069
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Niet bij mijn gxp perslagers hoor!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het klínkt als een hoop gedoe voor een bike die er niet op is voorbereid en waar je alleen een dropper op wil zetten voor de buitenlandritten? Er is niks mis met een mooie Fox Transfer met de kabel buitenlangs, om maar wat te noemen, toch?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik zou lekker een brand X met de kabel buitenom nemen.
Scheelt een hoop gedoe en kost "iets" minder dan een fox transfer.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik probeerde er nog even wat cachet aan mee te geven :-q . Ik adviseer die Brand-X zo vaak, dat het m'n eigen neus al uitkomt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie