Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef: wo 4 december 2019, 09:57 On-topic, hier ervaring met twee droppers:
- Brand-X 120mm (anderhalf jaar in gebruik gehad, probleemloos, hield het langer vol dan het frame waar hij in zat)
- CB High Line 170mm (nog in gebruik, probleemloos na bijna een jaar)

Voordeel CB: (op het oog) degelijker constructie en veel fijnere remote (hoewel daarin veel keus is tegenwoordig), eenvoudig te servicen.
Nadeel CB: trage werking (schijnt zo bedoeld te zijn).
De "traagheid" van de CB heb ik nooit als storend ervaren, hooguit even wennen qua timing. Werkt na 3jr nog steeds probleemloos, enkel de kabel blijft soms wat plakken na stilstand (1x op en neer en het is weg). 1x gehad dattie stroef werd en niet meer helemaal omhoog kwam, hetgeen simpel te verhelpen was met wat nieuw vet onder de kraag. De remote is echt heel fijn, die kan je zelfs met een linker shifter nog in de juiste positie krijgen.

Daarnaast 2 Reverbs, 1x125mm en 1x150mm. Die 125mm was elke keer binnen notime naar de klote en is uiteindelijk door SRAM zelf vervangen door de 150mm. Die zit in m`n LTHT en wordt niet veel gebruikt maar begon laatst ook alweer zompig aan te voelen. Wellicht een kwestie van lucht maar ondertussen heb ik nog maar weinig vertrouwen in de Reverbs. Vind de remote ook drama.

En nog een Kindshock LEV si 150mm, die was al kapot bij levering en is geserviced door de verdeler. Doet wattie doen moet maar heeft een hoop radiale speling (4maanden oud). Wel fijne remote en lichte werking (KS southpaw). Ik weet ook niet of er een Kindshock voor terug komt mocht deze het begeven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OneUp heeft een overzicht van hun droppers op hun site.
Misschien kan je die info gebruiken om in te schatten of de dropper van jouw voorkeur in jouw fiets gaat passen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat ging over de vraag van Jurriaan denk ik?
De OneUp is door middel van een shim in te korten, dus als je daar net te lang mee uitkomt pas je 'm gewoon even aan.

BikeYoke heeft nu ook een model met die optie (in 5mm stappen), de Divine:
https://www.bikeyoke.de/en/seatpost-div ... -31-6.html
Een andere prijsklasse dan de Brand-X of OneUp maar wellicht ook nog beter spul...? Only time will tell ;-)
Jurriaan schreef: zo 8 december 2019, 11:22 Wie weet waar het overzicht staat van de hoogtes van de diverse dropper. Ik overweeg een dropper met meer drop. Wel handig om te weten of 170mm past.

En de Brandx/ TranzX is die zelf te servicen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de vraag van Jurriaan. Hij heeft geen OmeUp, maar door een andere dropper naast die tabel te leggen kan je wel inzicht krijgen of het gaat passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Staat ‘gewoon’ op de site van CRC, de maten van de 150 en 170mm. Bij de 170mm kom ik 6mm te kort..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus dan past het niet.
Of dikkere schoenen, een platter zadel enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De TranzX 170mm lijkt een minder hoge collar te hebben. Nu de maatvoering nog achterhalen.

Afbeelding
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Long term review van 3 droppers :-)

Bikeyoke Revive:

Duur, brilliant goed, zeer prettige in gebruik, geen speling, zakt en stijgt snel en remote werkt licht, na 3 jaar betaalbaar servicebeurtje genoten en is volgens servicecenter intern nog als nieuw en bouwt tot slot zeer compact in, dus veel drop mogelijk bij weinig ruimte. Kortom mag mooi mee naar een volgende fiets als de Reign uitgefaseerd zou worden :-)

Crankbrothers highline:

Prettig geprijsd, solide, geen speling, werkt met wolftooth remote prettig, zakt en stijgt langzaam dat stoort een beetje als je weet dat het beter kan, functioneerde na +/- 1500km nog als nieuw, toen fiets verkocht :D

One-up:

Prettig geprijsd, beetje speling maar niet echt storend , werkt erg soepel met de wolftooth remote (bijna zo mooi als de bikyoke), komt naar een paar 100km niet goed meer omhoog en is dus terug voor garantie (simpele service hielp in dit geval niet).

Concusie: in mijn geval loont duur kopen :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat ligt aardig in lijn met mijn ervaringen. Op langere termijn is een duurdere dropper misschien helemaal niet de duurste optie, en je hebt het voordeel van de superieure functionaliteit.

Voor mij is de prijs echt het enige twijfelpunt voor een BikeYoke, was-ie €100,- goedkoper zou ik niet eens over iets anders nadenken.

Daarbij had de "oude" dus dat resetmechanisme om lucht uit de olie te krijgen (wat bij de concurrentie alleen met een service mogelijk is) maar de nieuwste BY doet automatisch bij elke volledige drop die reset. Dus die handeling vervalt daarmee volledig.
Voor mij was het sowieso een verwaarloosbaar "minpuntje", want de reset bij de oude is ook maar één keer droppen terwijl je de inbus een kwart slag gedraaid houdt.
Da's toch zeker vijf seconden werk, afgezet tegen een servicebeurt bij de concurrentie :D

Overigens vind ik mijn OneUp duidelijk minder snel/soepel werken dan de BY, maar ik heb hem met een Crankbrothers Highline remote gecombineerd. Misschien is die kabeltrek anders en/of draait hij minder soepel dan een Wolftooth?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wel grappig dat die ontluchting bij Bikeyoke als feature wordt gebracht. Er kan blijkbaar lucht bij de olie komen, maar we hebben een ontluchting gemaakt.
Zorg dan dat er geen lucht in de olie kan komen...
Mijn Thomson had pas na 5 jaar zn 1e beurtje nodig omdat ie te langzaam omhoog kwam. Nooit ontlucht, alleen wat vet onder de collar.
Dus 5 jaar probleemloos voor €369
(Service was trouwens "slechts" €98 incl verzenden)
Links en rechts zie ik TranzX droppers uitvallen (slijtage of breuk) na een jaar (of minder)
Dus duurder is denk ik wel beter.
Maar nog wat onduidelijk waar de grens ligt. Mn Reverb doet het ook al ruim een jaar goed, en die kostte €228.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 december 2019, 18:35 Wel grappig dat die ontluchting bij Bikeyoke als feature wordt gebracht. Er kan blijkbaar lucht bij de olie komen, maar we hebben een ontluchting gemaakt.
Zorg dan dat er geen lucht in de olie kan komen...
Dan heb je seals nodig, en die gaan juist bij veel droppers lekken, waardoor je alsnog moet ontluchten, alleen moet de pen dan uit elkaar, doe dat maar eens op de trail. Het idee van Bikeyoke is om het ontluchten als het ware te omarmen waardoor de seals overbodig worden. Een slim, simpel en betrouwbaar ontwerp.

Er is trouwens nu een iets minder dure dropper van Bikeyoke, de Divine. Al scheelt het niet veel in prijs. Ik ga 'm binnenkort testen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BikeYoke gebruikt geen IFP zoals vrijwel alle anderen. Gevolg van hun constructie is dat er lucht bij de olie kan komen als de fiets op z'n kop/kant gelegen heeft. Maar zoals gezegd is dat in (letterlijk) vijf tellen weer opgelost, èn het komt zelden voor. In mijn geval soms als ik de fiets in de auto heb vervoerd.
Er is een heveltje leverbaar (bij de latere BY's standaard) zodat het zelfs zonder inbus kan.

Als er bij een IFP dropper lucht in de olie komt is een service de enige manier om het op te lossen. Dus ja, ik zou het als een feature willen zien, iig als een voordeel :)
En bij de nieuwste BY's gebeurt dat "ontluchten" dus vanzelf bij elke volledige drop, geen enkele handeling meer nodig maar nog steeds hetzelfde voordeel tov IFP systemen.

(Note to self, maandag even een sollicitatie naar de BY-sales afdeling de deur uit doen... :D )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb sinds kort een mechanische dropper van Ritchey in gebruik. Geen ontluchtingsproblemen :-D . Ik heb verder geen ervaring met andere droppers. Het ziet er allemaal goed uit, alleen de meegeleverde remote is niets en heb ik vervangen door een Wolftooth.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Ik zie hier vrij veel slechte ervaringen met de Reverb en goede ervaringen met Brand X.
Nu wil ik op mn projectje een dropper monteren, is de Brand X een betere keuze?

Groet, Jan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Betere keuze dan de Reverb? Ja dus, dat schreef je net zelf... .



Maar de nieuwste generatie Reverb is vrij probleemloos.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie