Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn OneUp is weer terug. B-C heeft 'm open gemaakt, schoongemaakt, nieuw vet erin gedaan en vond verder geen problemen.

Gisteren op druk gebracht en dan doet-ie het inderdaad zoals het hoort.
Nu maar afwachten of hij de druk ook vasthoudt en blijft werken zoals het hoort :)

Al is het lastig de druk exact te meten, met zo'n kleine luchtkamer en hoge druk (bijna 300psi!) ontsnapt er relatief veel lucht bij het aansluiten van het pompje. En ik kan niet inschatten of dat sisje dan 10, 20 of misschien zelfs wel 50psi verlaging van de druk oplevert. Dus die meting is onbetrouwbaar...

Voorlopig geen tijd om 'm terug in de fiets te monteren, alles mbt fietsen staat momenteel on hold omdat we bezig zijn met (de voorbereidingen op) een verhuizing. Daarna wel een garage ter beschikking ipv een onbruikbaar vol/koud/tochtig schuurtje :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat is toch een kwestie van oppompen, pompje er af en gelijk er weer op, verlies noteren en na een maand checken of je hetzelfde verlies hebt?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik weet niet of ik het erop draaien (de tijd dat er lucht ontsnapt) zo nauwkeurig kan reproduceren dat dat een valide indicatie geeft. Op zich is die exacte waarde ook niet zo heel belangrijk, als ik maar niet om de haverklap moet bijpompen om 'm goed te laten werken. Elke keer het zadel eraf en erop vind ik best gedoe en andere merken bewijzen ook dat het niet nodig is om regelmatig bij te pompen.

Mocht ik teveel drukverlies cq een verminderde werking constateren gaat de volgende mail rechtstreeks naar OneUp :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat is waar. Ik heb een topeak pompje waar een extra draaknopje op zit. Daarmee draai je hem dus eerst op het ventiel, om daarna de aansluiting tegen het ventiel te draaien. Dan is er bij het aandraaien geen lucht verlies.
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jawel, er stroomt namelijk lucht uit dropper / vork / demper je pompje in ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Maar dat gaat dus je pompje, of eigenlijk alleen het slangetje, in en niet de buitenwereld. Wat dus in theorie een meer constante meting op moet leveren.

Overigens zit ik al een paar jaar te dubben of ik nou die langste One Up dropper zal kopen of niet. Dit soort berichten houden me dan tegen. Mijn Reverb Stealth B1 heb ik nu bijna 3 jaar in gebruik en deze heeft me nog nooit in de steek gelaten..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de lucht blijft "binnen".
Maar als je een kleine hoeveelheid lucht hebt, zoals in je dropper, dan maakt het een groot verschil tov de werkelijke druk die in je dropper zat.
Dus ja, de waarde is bruikbaar ter vergelijk.
Nee, de werkelijke waarde lees je af na het oppomoen en voor het loskoppelen.

Hier kan je het binnenwerk van je manomater bekijken. In het koperen pijpje gaat flink wat lucht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Mijn Raceface Aeffect 150mm werkte niet meer zo goed. Ging van gedropt moeilijk naar gestrekte stand, bleef altijd een paar cm lager staan. Druk bleek veel te laag. Is dat iets wat gemakkelijk lucht verliest? Is namelijk mijn eerste dropper. Mer mijn xfusion vork pompje wat bijgepompt tot bij benadering 290 psi, moet volgens Raceface tussen de 280 en 300 psi gepompt worden. Met afdraaien van de pomp ontsnapt er wel een ietsiepietsie lucht. Maar heb m getest en werkte terug prima.

Verder ben ik ook wel op zoek naar een grotere drop. 200 of 210 indien mogelijk. Heb met de 150mm nog een heel stuk uitsteken, en mag wel wat dieper.

Die OneUps werken op een andere manier dan "conventionele" droppers?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, OneUp werkt volgens mij qua principe gelijk aan de meeste anderen. Luchtdruk voor de "veer", hydrauliek voor het vastzetten, IFP (internal floating piston) om die twee gescheiden te houden. Alleen bewoog bij de eerste generatie de buitenkabel bji het bedienen, dus er moet wel iets van bewegingsmogelijkheid zijn bij de manier waarop de kabel loopt (paar mm).

De druk die ontsnapt bij het loskoppelen komt vooral uit het slangetje van je pomp, dus zal erg weinig invloed hebben op de druk die je gemeten hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik ga m'n ks integra binnenkort servicen. Hij zakt wat in als ik ga zitten, wat meestal betekend dat er lucht in zit. Hij staat wel genoeg op druk, maar ik geloof niet dat dat invloed heeft op het inzakken.

Ik heb hiervoor niet de meeste dunne olie. Fox gold 20wt en sae15 fork olie. Maar ook een fles ATF. Ik begrijp dat xfusion dat sowieso in z'n droppers doet. Meer mensen hiermee ervaring? IK denk namelijk dat ik dat gewoon in de dropper ga gebruiken. ATF wordt ook in hydraulische installaties gebruikt, dus ik mag er vanuit gaan dat het wel wat druk kan hebben
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

twowheeler schreef: ma 3 februari 2020, 12:27 Ik ga m'n ks integra binnenkort servicen. Hij zakt wat in als ik ga zitten, wat meestal betekend dat er lucht in zit. Hij staat wel genoeg op druk, maar ik geloof niet dat dat invloed heeft op het inzakken.

Ik heb hiervoor niet de meeste dunne olie. Fox gold 20wt en sae15 fork olie. Maar ook een fles ATF. Ik begrijp dat xfusion dat sowieso in z'n droppers doet. Meer mensen hiermee ervaring? IK denk namelijk dat ik dat gewoon in de dropper ga gebruiken. ATF wordt ook in hydraulische installaties gebruikt, dus ik mag er vanuit gaan dat het wel wat druk kan hebben
Voor mijn KS rebuild gebruik ik normaal gezien altijd 5wt olie. Maar dikker kan ook. Gaat alleen de post wat minder snel omhoog, vooral bij koude temperaturen.
Geen idee wat ATF voor olie is. Heb je meer info?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik meen dat ATF 15W is.
Maar je hebt Ford en Dextron en 1 van beide is dunner(?)
Google zal het wel weten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 februari 2020, 16:11 Ik meen dat ATF 15W is.
Maar je hebt Ford en Dextron en 1 van beide is dunner(?)
Google zal het wel weten.
Het verschilt wel per type inderdaad. Die we hier hebben is ook geschikt voor stuurbekrachtiging pompen. Is erg dun. Dunner dan de sae15 en zo te zien de fox gold 20w die we hier hebben. Ik verwacht er geen problemen van maar zou het nooit in m'n vork gooien
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Zijn er al forumleden die met de reverbe AXS rijden?
Ben in de markt voor een dropper en het idee van geen kabel hebben staat me wel aan
Remember to do things which are right rather than things that are easy
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

kermit schreef: zo 2 februari 2020, 14:32 Nee, OneUp werkt volgens mij qua principe gelijk aan de meeste anderen. Luchtdruk voor de "veer", hydrauliek voor het vastzetten, IFP (internal floating piston) om die twee gescheiden te houden. Alleen bewoog bij de eerste generatie de buitenkabel bji het bedienen, dus er moet wel iets van bewegingsmogelijkheid zijn bij de manier waarop de kabel loopt (paar mm).

De druk die ontsnapt bij het loskoppelen komt vooral uit het slangetje van je pomp, dus zal erg weinig invloed hebben op de druk die je gemeten hebt.
Waarom was er dan zo veel kritiek op OneUp droppers? Ik hoorde veel over "housing actuated" en niet "cable actuated". Werkt dus wel gewoon met kabel? Ik wil mijn Raceface 150mm omwisselen naar OneUp 210 mm.
Plaats reactie