Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Aan voorkant een slijtlijn op de stancion, en lichte speling draaiend over de as..
1e was in de Marino 31.6 210mm @ 670km
2e was in de Taival 30.9 210mm @ 850km

Maar beide keren super geholpen door Mudmate.
Wel weer een reden om "local" shops te supporten wat mij betreft :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mijne komt daar ook vandaan - dat stelt alweer enigszins gerust 😄
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit is heel goed geholpen door OneUp zelf.
Ik denk dat ze gewoon niet moeilijk doen met service/garantie.

De mijne doet het nog goed.
Wel regelmatig de collar aandraaien, want die wil zich wel eens los werken.
Ik doe er dan meteen wat vers vet onder, dus los, schoonvegen, vet, vastdraaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

sieger schreef: ma 28 juni 2021, 13:37
Mrfrank schreef: ma 21 juni 2021, 16:54 Helaas blijkt de One up dropper ook eind juni niet binnen te komen maar wordt het minstens augustus... Hier kan en wil ik niet op wachten. Wat is jullie advies/ervaring met een goede 30,9mm dropper met minstens 170mm hoogte?
Ik heb de PWN loam , is binnen een week bezorgd
ik had mijn zinnen gezet op de OneUp dropper vanwege mijn problemen met mijn huidige e13. Voldoet precies aan al mijn eisen.
Helaas , ondanks de melding een maand geleden van de OneUp hlepdesk, staat hij nog steeds als sold out op hun sites. Ik heb ze een nieuw mailtje gestuurd, geen antwoord.
PS, op de PNW components sites staat de Loam ook als uitverkocht - preorder mogelijk voor augustus (misschien.... )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat 'ie op de website als uitverkocht staat wil niet zeggen dat jouw bestelling niet geleverd wordt ;)
De voorraad op de website is voor de nieuwe kopers.

Wel slecht dat ze niet op je mail reageren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Ik moet ook een nieuwe dropper. Mijn KS Eten heeft aardige slijtage op de stanchion, bleef plakken, na wat onderhoud werkt hij nog wel maar is erg langzaam. Moet dus eigenlijk een nieuwe cartridge hebben. Maar gezien de slijtage op de stanchion neig ik naar een nieuwe.

27,2mm, externe routing. Voorkeur van bediening op de kraag. Bij mijn Eten merk ik dat de bediening bovenop de pen nog wel eens vol zand loopt waardoor het allemaal niet lekker meer werkt.

Op de shortlist staan nu:
  • KS Lev. 120mm drop, maar ook het duurste (€250) (van deze 3 dan)
  • PNW Pine. 110mm drop.
  • Brand-X Ascend-02. 105mm drop. Goedkoopste (€155).
Iemand hier ervaring/nog een goede tip voor wat anders?
Aapenootjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 18 juni 2014, 14:23
Mijn mountainbike: Banshee Paradox v3

Even een quote uit een ander topic ;)
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 juli 2021, 13:03 Erg vervelend.
De website van R2 heeft mij gelukkig nooit kunnen verleiden.

(Kan je de technische details in het dropperpost topic plaatsen?)
Bij deze:

Dropperpost: Rockshox Reverb stealth C1 200mm x 31,5mm

Deze heb gekocht in oktober, echter ivm blessures etc niet heel veel kunnen fietsen toen. Na een paar ritjes was hij uiteindelijk kapot zo eind februari/begin maart. Het leek er op dat de dropperpost binnen in zichzelf aanliep waardoor er voelbare verticale krassen aan de voorkant op ontstonden. Dit werd heel snel zodanig erg dat de dropperpost niet eens meer omhoog kwam. Ik heb altijd goed in de gaten gehouden of er geen vuil rond de kraag zat en dat de zadelbuisklem niet te vast zat.
Reverb nr 1 ging terug voor garantie, uiteindelijk had ik 14 april de nieuwe Reverb binnen. Helaas bleek de remote te missen, deze had ik uiteindelijk 8 mei weer binnen.
Reverb nr 2 weer gewoon gemonteerd waarna ik een eenvoudig ritje heb gemaakt om er zelf weer even in te komen. Tijdens dit ritje heb ik de dropperpost waarschijnlijk nog geen 10x gebruikt. Echter was het zelfde euvel al weer terug nadat ik thuis de fiets nakeek. Hij bewoog nog wel oke, maar de krassen waren er weer meteen.
Op 12 mei heb ik garantie aangevraagd voor reverb nr 2 en inmiddels ben ik nog steeds bezig met de garantie afhandeling.

De dropperpost zat gemonteerd in mijn Banshee Paradox v3 XL. Het is mijn vermoeden dat de dropperpost domweg niet geschikt is voor mijn gebruik. Doordat er een bocht zit in de seattube van mijn Banshee is de werkelijke zadelbuis hoek een stuk minder stijl dan de effectieve zadelbuis hoek. Daar komt bij dat de de interne krachten in de dropperpost waarschijnlijk groter zijn door de lengte van 200mm. En als laatste ben ik met mijn 195cm niet de lichtste met een gewicht van rond de 100kg.

Ik vermoed dat die combinatie van factoren het schuivende deel van de dropperpost intern harder naar voren duwt dan waar het op berekent is waardoor deze krassen ontstaan.

Afbeelding

Ik heb nu R2-bike maar een mailtje gestuurd dat ik liever mijn geld terug wil omdat ik geen vertrouwen meer heb in hun en in het product. Maar dan is nogal altijd een beetje de vraag, welke dropperpost dan wel? Levertijd is natuurlijk ook wel een dingetje. Ik neig richting de One-up v2 dropperpost, maar die is ook nergens te krijgen.

Eerst maar eens zien of ik ooit nog antwoord krijg van de winkel.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

oef wat een ellende , Aapenootjes.
dat brengt mijn gedoe met m'n e13 dropper in perspectief :-)

ik heb overigens van OneUp een mailtje gekregen dat misschien (?) hun dropper eind juli weer voorradig zou zijn.... 'put yourself on the notification list'' ....tja let's see.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aapenootjes schreef: wo 7 juli 2021, 15:28 ...De dropperpost zat gemonteerd in mijn Banshee Paradox v3 XL. Het is mijn vermoeden dat de dropperpost domweg niet geschikt is voor mijn gebruik. Doordat er een bocht zit in de seattube van mijn Banshee is de werkelijke zadelbuis hoek een stuk minder stijl dan de effectieve zadelbuis hoek. Daar komt bij dat de de interne krachten in de dropperpost waarschijnlijk groter zijn door de lengte van 200mm. En als laatste ben ik met mijn 195cm niet de lichtste met een gewicht van rond de 100kg....
Dit doet de vraag rijzen of het wel de beste keuze is om een pen met zoveel drop te monteren.
Al heb je natuurlijk een minimale totale lengte nodig èn voldoende insteekdiepte. Maar wat ook belangrijk lijkt is een zo groot mogelijke overlap tussen de stanchion en het deel van de pen waar die in schuift. Zijn er droppers met minder drop maar wel lengte genoeg voor jouw situatie?

One Up en sommige BikeYoke's zijn aan te passen qua drop, als je dan de langste drop neemt maar de pen niet maximaal in het frame schuift kun je wellicht die drop reduceren waardoor de overlap groter wordt. Maar ja, de overlap in het frame neemt dan weer af... :roll:
Het is hoe dan ook geen optimale combinatie, een sterk achterover hellende pen icm een rijder van 100kg.

Misschien is er op internationale fora wat meer te vinden over merken droppers die dat beter dan gemiddeld aankunnen?
Of mail eens een aantal fabrikanten, zou ook interessant kunnen zijn wat zij er zelf over te zeggen hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Qua aftersales kan ik in ieder geval aanraden om een Bikeyoke direct bij Bikeyoke te bestellen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Kermit zegt, maar niet alleen overlap, maar ook de lengte van de stanchion, of hoe je het noemt.
Het deel dat uitsteekt boven de bushings.
Als dat korter is scheelt dat een hoop.
Maar dan heb je ook minder drop...

Is het te achterhalen hoeveel overlap de verschillende merken en types hebben?
Een kleinere drop betekent ook meteen een kortere pen en daarmee een kleinere (of hooguit gelijke?) overlap.

Zomaar een idee:
Een OneUp 210 en die met een extra setje shims begrenzen op 170 ipv 190mm?
Dan profiteer je van de grotere(?) overlap en heb je een kleinere hefboom.

Ik zou iig een dropper kiezen waar een hele goede service achter staat.
Dus Bikeyoke, OneUp.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 juli 2021, 11:34 Zomaar een idee:
Een OneUp 210 en die met een extra setje shims begrenzen op 170 ipv 190mm?
Dan profiteer je van de grotere(?) overlap en heb je een kleinere hefboom.
Dat bedoelde ik ook. Nadeel is natuurlijk dat wat je wint aan overlap je verliest aan insteekdiepte in het frame.
Maar als de pen nog steeds (ruimschoots) diep genoeg in het frame zit zou dat wel de weg zijn die ik zou kiezen. Alles om die hefboomwerking te verkleinen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Aapenootjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 18 juni 2014, 14:23
Mijn mountainbike: Banshee Paradox v3

De 200mm reverb zat wel bijna tegen het maximum van wat er in mijn frame past aan. Iets korter zal geen probleem zijn. Maar ik had ook gewoon zoiets van ik neem gewoon zoveel travel als mogelijk is in mijn fiets met mijn lengte. Ik had niet echt het idee dat de manier waarop ik hem gebruik zo uitzonderlijk is. Laten we ook wel wezen, mensen die zo groot zijn dat ze een 200mm dropper kwijt kunnen zullen ook eerder iets zwaarder zijn. Bovendien schrijft Rockshox géén maximum rijdersgewicht voor.
En het is ook weer niet zo dat de werkelijk zitbuis hoek echt zo slack enorm slack is dat je direct verwacht dat het een probleem is.

Maar goed, ik heb vandaag eindelijk weer eens antwoord gekregen van R2-bike waaruit blijkt dat een vervangende Reverb mogelijk komende week binnen komt. Ik vermoed dat ze een iets te agressief spam filter hebben want blijkbaar hadden ze een aantal van mijn vorige emails nooit ontvangen, ook antwoorden op hun eigen emails niet.

Ik ga het gewoon nog 1 keer proberen met die Reverb, mijn geld ga ik deze keer toch nog niet terug krijgen. Als ie nog een derde keer stuk gaat sta ik volgens mij wel redelijk sterk in mijn recht om mijn geld wel terug te eisen volgens de Duitse wet. En als dat gebeurt koop ik wel direct een One-up of BikeYoke zodat ik niet weer maanden zonder bruikbare fiets zit.

In ieder geval, bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OneUp heeft een tabel op de site met maten, lengtes en drop.

Mijn OU is 210mm. Weeg met rugzak 100kg, tot nu toe (1 jaar) probleemloos.
Maar mijn zitbuis is steil, dus ik zit vrij recht op de dropper, weinig schuine belasting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aapenootjes schreef: do 8 juli 2021, 22:01 ...Laten we ook wel wezen, mensen die zo groot zijn dat ze een 200mm dropper kwijt kunnen zullen ook eerder iets zwaarder zijn...
Helemaal mee eens, dus moet zo'n lange dropper ook met voldoende reserves gemaakt worden. Grote overlap, goede kwaliteit lagering, voldoende (buig)stijfheid van de stanchion. Blijkbaar is dat bij die RS niet het geval, in elk geval niet op alle fronten.

Of het bij OneUp en BikeYoke beter is weet ik ook niet. Toevallig heb ik er van beiden een in gebruik, (150 resp. 160mm drop) maar ik weeg maar 70kg en de zitbuizen van mijn fietsen staan ook niet erg schuin naar achteren.
De BY is een stuk duurder, maar je merkt ook wel wat verschil, werkt allemaal net wat soepeler. De OU doet het gewoon prima hoor, maar in een direct vergelijk voel je verschil.

Ik zou gewoon eens een mailtje naar die twee fabrikanten sturen en vragen hoe zij het zien, 100kg op een vrij schuin staande pen. En dan uiteraard ook vermelden dat je al twee (tegen die tijd drie? :D ) Reverbs kapot had in een paar ritjes.
Niet dat ze je op voorhand zullen garanderen dat hun pen heel blijft, maar ik zou het wel interessant vinden om hun idee erover te horen.

Overigens heb ik het idee dat droppers in NL misschien wel meer te lijden hebben dan in de bergen. In de bergen klim je zittend, maar dat gaat met relatief weinig krachten op de zadelpen gepaard. Dalen doe je staand, met nul belasting op de pen.
Hier zit je veel meer op het zadel, en natuurlijk ga je ook staan op echte hobbels maar toch zal de dropper meer krachten te verwerken krijgen denk ik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie