Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de hollander schreef: zo 6 oktober 2019, 12:44
Prulleman schreef: vr 30 augustus 2019, 13:22
maar net even met Ad zitten rekenen, zitbuis tot zadelrails is nu 22-23 cm en de Brand X XL 170 heeft minimaal 26 cm nodig.

brand x:
Afbeelding

L-A+33.5 = 498-269+33,5=262.5

zo kloppen de berekeningen toch?
Waarom tel je die 33,5 er weer bij op :~

L - A = toch de Stack hoogte 498-269= 229mm

L = de totale lengte van de dropper.
A = de lengte die maximaal in je frame kan.

Dus die 229 is wat hij minimaal uit je frame steekt.

Hou je een minimum insert van 100mm aan dan zou hij dus 498 - 100 = 398 uitsteken.
je hebt gelijk, die 33.5 van de kraag gaat er met "A" niet vanaf, dus hoeft er ook niet opnieuw bij.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maarzo eens een kritische beschouwing:

Ik lees met stijgende verbazing dat je blijkbaar een dropper "nodig" hebt op Dorst of LDD ?? Ik rijd daar meestal met een oude starre Karate Monkey; relatief klein maatje vrij korte fiets. Ik zou daar niet eens de tijd hebben een dropper te gebruiken en kom makkelijk achter mijn zadel.
Ik had wel een dropper op mijn Ragley, maar die werd alleen gebruikt in het buitenland of "on Nederlandse" omstandigheden die ik af en toe opzocht...en dan was ie redelijk onmisbaar.

Nu ben ik afgelopen jaar overgestapt op een "moderne" versie van de Karate Monkey; maatje groter en "long&slack" geo met 120mm vork en minder bbdrop. Wat me gelijk opviel op Dorst eo is dat je harder moet werken om de bocht door te komen ( ik vloog eerst regelmatig de buitenbocht uit) en dat ik daarop het gevoel had op een hoge tank te zitten.......55mm bb drop plus 120mm vering tov 68mm drop en starre voorvork scheelt echt !
............en daarmee kwam ook mijn gevoel dat mijn zadel steeds in de weg zat. Ik moest steeds "omhoog" om op te stappen en gebruikte inderdaad af en toe de dropper die er op zat om dat te compenseren.

Na een 20tal ritjes op Dorst en LDD pakte ik mijn oude KM en vanwege het rulle zand mijn oude Krampus weer eens mee en toen was het voor mij wel duidelijk: die "moderne" trailgeo hoeft voor mij niet op dit soort routes :-{

Gelukkig was ie snel weer verkocht :bier:

Moraal vh verhaal en vraagstelling:
Hebben we onze "dropper behoefte" niet te danken aan de moderne downhill gerichte trail geo ?

NB overigens zit er wel degelijk een dropper op mijn starre Krampus, maar die gebruik ik alleen op lange afdalingen en stijl naar beneden......en niet op Dorst.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De behoefte aan een dropper zal wellicht wat toegenomen zijn door de modernere geometrie. Maar op de meeste NL routes heb je er nog steeds geen nodig. Dat zul je mij dus ook niet snel horen zeggen.

Maar... nodig is imo geen criterium. Prettig, handig, leuk, dat zijn wel criteria.
Reed ik alleen Dorst en de LDD zou ik hoogstwaarschijnlijk nooit een dropper gekocht hebben. Maar ik rijd ook weleens elders, waar een dropper beter tot z'n recht komt en dus zit er wel een op mijn fiets(en). Regelmatig wisselen met een vaste pen is me teveel gedoe dus de droppers zitten permanent gemonteerd.

En als er toch een op zit ga je 'm ook gebruiken op routes waar hij eigenlijk niet "nodig" is...
Specifiek op Dorst betekent dat voor mij: zadel laag op "de drop" en de enkele sprongetjes, en zadel een tikkeltje naar beneden (1"?) op de stukken met aaneengesloten bochten. Dat is ook niet nodig, maar het stuurt net wat lekkerder.

Daarnaast vind ik het wel handig als het zadel iets lager kan als ik eens een wheelietje wil oefenen of een ander handigheidje (niet dat ik daar veel van bak, maar dat ligt niet aan de dropper :D ).

Korte conclusie: je hebt geen dropper nodig op Dorst, maar als hij er toch op zit is dat imo voor elke mountainbike wel een pré...

En over die "moderne geometrie" (long low slack): dat is ook niet nodig op Dorst, maar er zit ook weinig nadeel aan. Zolang het niet te extreem wordt, je wilt natuurlijk niet in elke bocht een pedalstrike.
Maar toen ik overstapte van mijn heerlijk wendbare gooi- en smijt Morewood 26er op een laaaaange Mondraker 29er was ik toch echt niet langzamer op Dorst. Integendeel, de extra grip en het "op rails" gevoel van die tank zorgden ervoor dat de haalbare bochtensnelheden nog hoger werden.

Is dat dan beter? Niet persé, beter is altijd afhankelijk van wat je in een fiets zoekt.
Met de Mondraker was ik waarschijnlijk een tikje sneller, met de Morewood voelde alles wel wat speelser. Tsja, en wat is dan beter... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 7 oktober 2019, 09:14 Maarzo eens een kritische beschouwing:

Ik lees met stijgende verbazing dat je blijkbaar een dropper "nodig" hebt op Dorst of LDD ?? Ik rijd daar meestal met een oude starre Karate Monkey; relatief klein maatje vrij korte fiets. Ik zou daar niet eens de tijd hebben een dropper te gebruiken en kom makkelijk achter mijn zadel.
Ik had wel een dropper op mijn Ragley, maar die werd alleen gebruikt in het buitenland of "on Nederlandse" omstandigheden die ik af en toe opzocht...en dan was ie redelijk onmisbaar.

Nu ben ik afgelopen jaar overgestapt op een "moderne" versie van de Karate Monkey; maatje groter en "long&slack" geo met 120mm vork en minder bbdrop. Wat me gelijk opviel op Dorst eo is dat je harder moet werken om de bocht door te komen ( ik vloog eerst regelmatig de buitenbocht uit) en dat ik daarop het gevoel had op een hoge tank te zitten.......55mm bb drop plus 120mm vering tov 68mm drop en starre voorvork scheelt echt !
............en daarmee kwam ook mijn gevoel dat mijn zadel steeds in de weg zat. Ik moest steeds "omhoog" om op te stappen en gebruikte inderdaad af en toe de dropper die er op zat om dat te compenseren.

Na een 20tal ritjes op Dorst en LDD pakte ik mijn oude KM en vanwege het rulle zand mijn oude Krampus weer eens mee en toen was het voor mij wel duidelijk: die "moderne" trailgeo hoeft voor mij niet op dit soort routes :-{

Gelukkig was ie snel weer verkocht :bier:

Moraal vh verhaal en vraagstelling:
Hebben we onze "dropper behoefte" niet te danken aan de moderne downhill gerichte trail geo ?

NB overigens zit er wel degelijk een dropper op mijn starre Krampus, maar die gebruik ik alleen op lange afdalingen en stijl naar beneden......en niet op Dorst.
ik heb absoluut geen dropper nodig op Dorst, laat staan op de andere 2 routes daar. Voor de vorm drop ik em bij de legendarische "drop", maar die gaat net zo goed zonder dropper. LDD is leuker met een dropper, maar niet sneller denk ik, en UHR zal je wel een paar PR's pakken op de stukken naar beneden.

Dorst is gewoon teveel draaien en keren voor een lange slacke fiets, perfect terrein voor een XC fiets (maar dit wordt een beetje off topic)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: ma 7 oktober 2019, 09:14 Moraal vh verhaal en vraagstelling:
Hebben we onze "dropper behoefte" niet te danken aan de moderne downhill gerichte trail geo ?
Ja.


En nee. Mijn eerste ervaring met een dropper was in 2007 met een leenfiets in ruig terrein. De eerste paar switchbacks genomen zonder de dropper omlaag te zetten en dat ging maar net. Daarna toch dat ding maar eens gebruikt en de bochtjes gingen opeens probleemloos. En dat was dus nog met 'ouderwetse' geometrie!


Terug naar de ja: met die enorme reach van tegenwoordig en de bijbehorende steile zitbuis moet je inderdaad een dropper monteren, want het zadel zit steeds meer in de weg (als je iets ruiger spul rijdt).


En zelfs op Dorst kun je spelen met een dropper zodat je bochtjes nog wat extremer kunt nemen. Hoeft niet, maar mag wel, want het is gewoon leuk!
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 7 oktober 2019, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

@Lars, dat klopt, je kan inderdaad wat segmenten anders rijden met de dropper naar beneden, maar uiteindelijk ben je dan misschien 2 bochten sneller door (wat goed is voor de fun factor), maar je rondetijd wordt er niet beter op. Dus afhankelijk van je doel kan een dropper zelfs op Dorst een toegevoegde waarde hebben (ik rij daar liever zo snel mogelijk, dus voor mij net zo goed zonder)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ Lars
Interessant :-q en het bevestigt mijn ervaring. Met mijn oude KM met 72gr stuurhoek waren switchbacks ( met of zonder dropper) kamikaze ....dat werd met de 2013 Ragley (68gr) incl dropper al een stuk beter en zou met de nieuwe langere KM waarschijnlijk nog makkelijker zijn geworden.
Voor het gebied waar ik het meeste rijd vind ik het er persoonlijk niet beter op geworden met de moderne trailgeo....maar nu snap ik wel het enthousiastme voor droppers.

Ik heb trouwens een 27.2 TranzX 100mm dropper op mijn starre large Krampus 29plusser. Ongeveer de enige die past (voor een zacht prijsje) maar wel erg traag is in retour. Op LDD is dat inderdaad wel lekker op stuiterstukken naar beneden.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Bon, magura producten ga ik vanaf nu dus mijden als de pest. Ik had mijn vyron via mijn dealer teruggestuurd omdat deze 5cm inzakte als er enig gewicht op kwam. Na een 6-tal weken in onderzoek zijn geweest kunnen ze me melden dat ik geen garantie meer heb (nogal wiedes voor een product dat ik >3j geleden aankocht) maar dat ze ook niet kunnen zeggen hoeveel de reparatie me gaat kosten! Voor een onderdeel waar je een premium prijs voor betaalt bij aankoop zou ik wel minstens verwachten dat de service van hetzelfde niveau is...

Nu weet ik ineens ook weer waarom ik (bijna) altijd onderdelen koop die ik zelf kan onderhouden.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zelf onluchten en bijvullen geen optie? Ik zie dat R2-bike de juiste onderdelen verkoopt. Al komen die bij elkaar even snel op 100EUR.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Daar had ik voor ik hem instuurde al eens naar gekeken. Voor 100€ ga ik die gok niet wagen, mocht het goedkoper geweest zijn had ik het wel eens geprobeerd. Das me net even te duur in het geval het er niet mee opgelost is. En aangezien magura me geen bestek/schatting kan geven van de reparatie kan er best wel meer mee aan de hand zijn dan een simpele oliewissel.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik gebruik mijn dropper eigenlijk alleen bij een stoplicht, kan ik beter aan de grond. Verder in NL op de routes vrijwel niet.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4700
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zojuist mijn nieuwe rfs dropper gemonteerd. Nog niet eerder gehad dus ga het uitgebreid testen. Maar voor €83 kan ik niet veel verkeerd proberen .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Ik kwam dit overzicht tegen, handig om snel te vergelijken :bier:
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Op mijn nieuwe fiets van Canyon zit ook een dropper. De Kind Shock Lev SI.
Zelf had ik hem niet gekocht maar ik haal hem er ook niet af. Vind het wel handig die "bijna 50 opstaphulp".
En bij sommige afdalingen waar het met de hardtail zonder dropper prima ging is het met een fully met het zadel naar beneden even wennen maar rijdt net even lekkerder.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Je kun de droop er ook gewoon een paar cm laten zakken ipv de hele drop, kan al een heel verschil maken. De laagste stand gebruik ik ook niet zo veel in Nederland.
Sneeuwmonster
Plaats reactie