Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

pimmedoris schreef: do 1 oktober 2020, 12:53 Wat maakt de x-fusion zo fijn?
Supermakkelijk te installeren (de DVO met kabel is iets meer prutsen, Reverb is een beetje knoeien met olie), remote werkt lekker en hij beweegt lekker snel, maar niet te snel. Hij zit nu een maand of 3 in mijn Kona Honzo, dus duurzaamheid is nog even afwachten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16841
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe makkelijk het installeren gaat is volgens mij minimaal zoveel afhankelijk van je frame...
Bij mijn e-mtb zitten er metalen "invoer"klemmen achter het balhoofd wat ik altijd een beetje gepruts vind om die los en vast te maken. Minstens zo erg is het feit dat de kabel dan uit de onderbuis komt, over de motor heen loopt en dan de zitbuis in gaat. Daar kun je dus alleen maar bij als de motor er onderuit is. Wat op zijn beurt alleen maar weer lukt als je het kettingblad (of de crankarm) verwijdert want daar zit een van de zes bevestigingsbouten achter...

Hoe ik dan vervolgens de kabel aan de dropper moet haken is nog het minste werk :wink: :D
Op mijn hardtail gaat het hele proces een stuk makkelijker (het enige stukje interne kabel is het gedeelte in de zitbuis).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Jan the Man schreef: do 1 oktober 2020, 13:33
pimmedoris schreef: do 1 oktober 2020, 12:53 Wat maakt de x-fusion zo fijn?
... Hij zit nu een maand of 3 in mijn Kona Honzo, dus duurzaamheid is nog even afwachten. ....
Ciao
Jan
Off topic; Ik zit ook naar een Honzo te kijken en aarzel tussen de Nukeproof Scout. Van de Scout kan ik nergens het gewicht vinden, enig idee?
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Scout weegt te weinig, want die scheurt weleens.
En dan is garantie lastig langzaam.
(van horen zeggen, was het nou kapitein iglo of baron?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 oktober 2020, 20:08 De Scout weegt te weinig, want die scheurt weleens.
Oops, dat is geen goed gewicht dan voor die Scout zeker als je gaat meetellen wat erop gaat zitten.

Maar ben wel vrolijk want als zestiger die geen 35 jaar gefietst heeft rondje Uithof gedaan zonder iets te missen. Zal voor de meesten hier niks voorstellen, maar voor mij voelt het goed.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 oktober 2020, 20:08 De Scout weegt te weinig, want die scheurt weleens.
En dan is garantie lastig langzaam.
(van horen zeggen, was het nou kapitein iglo of baron?)
Ik heb het Scout draadje (35 paginas) gevonden, bedankt! Was kaptein iglo. Stonden ook andere suggesties voor een allround XC/trail bike in o.a. Bird, Commencal, Page. Dus leuk leesvoer weer. Ik heb mijn zinnen op een HT gezet, maar ga me nu ook afvragen of een fully voor een ouder/zwaarder iemand misschien beter is; nog meer leesvoer :-D Voel wel dat de puur XC bike die ik net gekocht heb minder speels voelt dan mijn 30 jaar oude Cannondale, mis dat ergens wel ondanks de leeftijd en simpel parcours in de Uithof.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wellicht is de nieuwe Scout sterk verbeterd (woordspeling).
Maar als bedrijf was Nukeproof niet echt bombproof.

Ik ben zelf erg enthousiast HT rijder.
Ook niet meer de jongste en inmiddels ook wat zwaarder.
Ik ben geen tegenstander van een FS, maar bedenk wel dat een FS duurder en zwaarder zal zijn dan een vergelijkbare HT.
Een FS is in NL niet noodzakelijk, maar volgens sommigen wel leuker.
Als je wat meer weegt, dan is het wel wat lastiger een FS te vinden die heel blijft dan een HT.
Maar dat is ook een stukje koffiedik kijken natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 oktober 2020, 00:10 Als je wat meer weegt, dan is het wel wat lastiger een FS te vinden die heel blijft dan een HT.
Maar dat is ook een stukje koffiedik kijken natuurlijk.
Weer wat geleerd; dacht altijd dat FS beter was voor zwaardere mensen, maar een shock krijgt natuurlijk ook klappen, wordt moeilijker af te stellen (?), en frame en shock-bevestiging punten krijgen ook klappen.

Een HT voelt voor mij sowieso beter; met een FS in NL zou ik snel het gevoel krijgen van een oude vent op een over-gespecifeerde (overgeared) fiets.

FS leek me misschien fijn aan rug en knieen, maar LTHT gaat het worden, als er weer fietsen te koop zijn, tenminste. Zal nu ophouden off topic te zijn.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een FS weegt meer, een stevigere FS (voor zware of lompe rijders) weegt nog wat extra.
En extra gewicht wordt afgestraft door de consument, de fiets blijft in de winkel staan.
Dus die zwaardere FS wordt niet meer gemaakt, dus het is te licht geconstrueerd, dus het gaat te snel stuk.
Lastige spiraal om te doorbreken.

Dus als je 'gewoon' aan een HT denkt, dan gewoon een HT kopen.
Een FS kan je lichaam ontzien, maar ontziet je portemonnee niet.
Hogere aanschaf, hoger onderhoud, meer risico op vroegrijdig defect.
Als het moet, dan moet het (aanschaf van een FS). Maar als je kunt/wilt kiezen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

alwinvrm schreef: ma 5 oktober 2020, 13:00 Een HT voelt voor mij sowieso beter; met een FS in NL zou ik snel het gevoel krijgen van een oude vent op een over-gespecifeerde (overgeared) fiets.

FS leek me misschien fijn aan rug en knieën, ...
FS is in alle opzichten superieur aan een HT, behalve in prijs, eenvoud en gewicht. Maar functioneel is de fiets sneller, je hebt meer controle en je hebt meer comfort.

Er is een reden dat alleen winkelwagentjes en racefietsen geen vering hebben :bier:


(Voor je knieën maakt het overigens niets uit, ook op een FS kun je een te zware versnelling trappen of verkeerd zitten.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 oktober 2020, 15:48.
Dus die zwaardere FS wordt niet meer gemaakt, dus het is te licht geconstrueerd, dus het gaat te snel stuk.
Lastige spiraal om te doorbreken.
https://www.nicolai-bicycles.com :-q
ok voor de prijs van 1 nicolai frame kun je wel 3x 5x je canyon of YT breken
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goeie. :-q
Ik stel voor dat iedereen die begint met mountainbiken een Nicolai koopt.
Dan wordt de 2e hands markt een stuk interessanter !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 oktober 2020, 20:08 De Scout weegt te weinig, want die scheurt weleens.
En dan is garantie lastig langzaam.
(van horen zeggen, was het nou kapitein iglo of baron?)
Het zou best kunnen dat ik dat ben geweest... ;)

Edit: dat bleek dus al vastgesteld.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Heren, ik ben in markt voor een dropper en wil graag jullie advies.

Ik rijd op een HT en merk dat ik soms beperkt word in bewegingsruimte rond mijn zadel, vooral als er onverwachts een drop op mijn pad komt. Het zadel heb ik al iets lager gezet. Daarmee is het verbeterd maar nog niet goed genoeg. Mijn frame heeft een diameter van 27.2mm dus ben redelijk beperkt in keuze, kom nu uit op een Brand X. Als een 400mm past wil ik gaan voor een 105mm drop. Nu is mijn vraag: is een drop van 105mm genoeg (de ander versie is 85mm)?

Voor de volledigheid lijst met spes:
  • Lengte: 1,73mm
    Gewicht: 68kg
    Frame: M, 29"
Alvast bedankt voor de genomen moeite om mijn vraag te beantwoorden.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Dan zou ik absoluut voor de 105mm drop gaan.
In mijn geval was de afweging 80mm, 100mm, of 120mm.

Heb gewoon eens wat getest door m'n zadel met die lengtes omlaag te zetten en kwam tot de conclusie dat voor mij 80mm het net niet was en 100mm voldoende was. (KS Lev Integra 27.2 hier)
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie