Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Als je veel TTF's en dergelijken gaat rijden, en/of het buitenland zou ik zoveel mogelijk drop nemen. Voor doorsnee XC gebruik is 100 mm ook wel voldoende.

Persoonlijk ben ik van zoveel mogelijk Afbeelding
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

alwinvrm schreef: do 1 oktober 2020, 17:49
Jan the Man schreef: do 1 oktober 2020, 13:33
... Hij zit nu een maand of 3 in mijn Kona Honzo, dus duurzaamheid is nog even afwachten. ....
Ciao
Jan
Off topic; Ik zit ook naar een Honzo te kijken en aarzel tussen de Nukeproof Scout. Van de Scout kan ik nergens het gewicht vinden, enig idee?
Misschien een beetje te laat, maar geen idee. Ik heb een carbon Honzo frame gekocht en zelf opgebouwd, maar geen idee wat hij weegt. Frame only was 1.600g met steekas.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

KTManiac schreef: zo 6 december 2020, 12:45 Dan zou ik absoluut voor de 105mm drop gaan.
In mijn geval was de afweging 80mm, 100mm, of 120mm.

Heb gewoon eens wat getest door m'n zadel met die lengtes omlaag te zetten en kwam tot de conclusie dat voor mij 80mm het net niet was en 100mm voldoende was. (KS Lev Integra 27.2 hier)
Dat is idd een goeie. Ik heb hier in de buurt wel een drop waar ik dit kan testen. Kan ik mooi proberen of 105mm brengt wat ik nodig heb.
Patrick_V schreef: zo 6 december 2020, 13:48 Als je veel TTF's en dergelijken gaat rijden, en/of het buitenland zou ik zoveel mogelijk drop nemen. Voor doorsnee XC gebruik is 100 mm ook wel voldoende.

Persoonlijk ben ik van zoveel mogelijk Afbeelding
Na al dat pepernoot en chocolade geweld is drop idd wel lekker.

Maar 105mm moet dus voldoende zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

100mm is zeker niet teveel.
(Wel ff meten of het in je fiets past.)

Is 100mm wel genoeg?
Het is in ieder geval 100mm meer dan niets, maakt zeker een verschil :-q
Maar er zullen situaties zijn waar je meer drop zou willen hebben.
(maar je moet roeien met de riemen die je hebt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Dank voor de reacties. :-q

Mijn gedachte was ook, 105mm is beter dan niks. Van de week even meten of die past en dan maar bestellen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie met je dropper als je een fiets in een montagestandaard hangt met zadelpenklem? Kun je die gewoon op het "smalle" gedeelte klemmen? Dan hangt je fiets dus aan de dropper, maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Ik kan de klem draaien en de bovenbuis klemmen, maar die is van carbon, dus daar wil ik ook niet al teveel klemkracht op zetten...
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

pimmedoris schreef: ma 7 december 2020, 18:16 misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie met je dropper als je een fiets in een montagestandaard hangt met zadelpenklem? Kun je die gewoon op het "smalle" gedeelte klemmen? Dan hangt je fiets dus aan de dropper, maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Ik kan de klem draaien en de bovenbuis klemmen, maar die is van carbon, dus daar wil ik ook niet al teveel klemkracht op zetten...
Zo stom vind ik de vraag niet, had ik nog niet aan gedacht. Dit is bij mij ook het geval. Mijn fiets hangt in de schuur aan het zadel en op de fietsendrager zit deze ook vast aan de zadelpen. Ik lees mee........
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

pimmedoris schreef: ma 7 december 2020, 18:16 misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie met je dropper als je een fiets in een montagestandaard hangt met zadelpenklem? Kun je die gewoon op het "smalle" gedeelte klemmen? Dan hangt je fiets dus aan de dropper, maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Ik kan de klem draaien en de bovenbuis klemmen, maar die is van carbon, dus daar wil ik ook niet al teveel klemkracht op zetten...
Mag niet van de fabrikanten: nooit doen. Risico op krassen.


Maar ik klem iedere fiets gewoon op dat smalle gedeelte. :winkie: Maak hooguit de klem regelmatig schoon zodat er geen zand tussen zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

PMT schreef: ma 7 december 2020, 20:48
pimmedoris schreef: ma 7 december 2020, 18:16 misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie met je dropper als je een fiets in een montagestandaard hangt met zadelpenklem? Kun je die gewoon op het "smalle" gedeelte klemmen? Dan hangt je fiets dus aan de dropper, maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Ik kan de klem draaien en de bovenbuis klemmen, maar die is van carbon, dus daar wil ik ook niet al teveel klemkracht op zetten...
Zo stom vind ik de vraag niet, had ik nog niet aan gedacht. Dit is bij mij ook het geval. Mijn fiets hangt in de schuur aan het zadel en op de fietsendrager zit deze ook vast aan de zadelpen. Ik lees mee........
Ik hang em er gewoon aan hoor, maar klem hem meestal niet zo hard, laat meer de klem tegen de onderkant van het zadel rusten zegmaar.
Zodat ie beetje loshangt.
En dat hangen maakt echt niks uit, er hangt 15kg aan die pen? Als jij erop zit is het 60kg+ die er druk uitoefent en die kracht wordt alleen maar meer in het terrein.
Dus het enige waar je je druk om moet maken is om die stanchion niet te beschadigen ;) Verder kan het gewoon.
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Na een beetje zoeken heb ik dit gevonden.

viewtopic.php?f=9&t=143127

Moet gewoon kunnen dus :-q :-q
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Lars TB schreef: ma 7 december 2020, 21:01 Mag niet van de fabrikanten: nooit doen. Risico op krassen.
@Lars: bedoel je dit voor klemmen aan de dropper of klemmen van een carbon bovenbuis?
KevinBel schreef: ma 7 december 2020, 22:25 En dat hangen maakt echt niks uit, er hangt 15kg aan die pen? Als jij erop zit is het 60kg+ die er druk uitoefent en die kracht wordt alleen maar meer in het terrein.
Dat is natuurlijk niet echt een goede vergelijking. Hangen aan de pen is een trekbelasting. Als je erop zit is een drukbelasting.

Nu las ik in het gelinkte topic ook iets wat ik wel plausibel vind. Als de pen is uitgeschoven zit hij tegen een mechanische "stop" aan en dan hangt hij dus niet aan het pneumatische gedeelte wat kan beschadigen. Dus misschien moet ik gewoon niet zo moeilijk doen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

pimmedoris schreef: di 8 december 2020, 15:25
Lars TB schreef: ma 7 december 2020, 21:01 Mag niet van de fabrikanten: nooit doen. Risico op krassen.
@Lars: bedoel je dit voor klemmen aan de dropper of klemmen van een carbon bovenbuis?
Klemmen aan de dropper.



Het enige risico wat je qua belasting loopt is dat een dropper lucht aan kan zuigen, maar als de dropper helemaal naar boven staat, dan is dat ook geen risico. Dan blijft dus over dat de dropper kan krassen als je 'm in een klem plaatst. Maar die 'stanchion' is gehard en zal niet zomaar beschadigen. Zeker niet als je er goed op let de fiets niet te verdraaien als deze op de dropper geklemd is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Heb ik een dropper gevonden, zit er standaard een remote bij met een diameter van 31,8mm. Een losse remote is wel te leveren maar toch jammer dat de prijs dan weer omhoog gaat. Weet iemand waarom die remote zo'n grote diameter heeft? Een normaal mtb stuur heeft toch een diameter van 22.2mm? Her enige wat ik kan verzinnen is dat deze voor sturen is met stuurlint zoals bv gravelbike.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee. Klopt je informatie wel?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Volgens mij wel. Ik heb Wiggle gemaild met de vraag of er ook een 22.2 remote ipv een 31.8 geleverd kan worden maar dat ging niet.

https://www.wiggle.nl/brand-x-ascend-cx ... e-zadelpen
Plaats reactie