Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooie analyse van Richard Cunningham over wat droppers doen voor de geometrie: https://www.pinkbike.com/news/not-so-fa ... ngles.html
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En omgekeerd, wat een te lange zadelpen doet. M frame met een 50cm pen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

suravida schreef: ma 11 november 2019, 13:46 Mooie analyse van Richard Cunningham over wat droppers doen voor de geometrie: https://www.pinkbike.com/news/not-so-fa ... ngles.html
Ik zou in NL wel eens met een Pole machine onderweg willen. Maar goed zo fiets ik van de droppers af.

Tijd voor een service beurt voor mijn good old Reverb :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: ma 22 juli 2019, 09:27
petter schreef: za 13 juli 2019, 00:45

Deels herkenbaar, mijn OneUp dropper kwam enige tijd geleden ook de laatste 1 a 2cm niet goed meer naar boven. Ook de collar los gehaald, boel gereinigd en gesmeerd, maar dat mocht niet baten...

Toen het zadel eraf gehaald en de druk nagemeten. Deze bleek te laag te zijn en na deze weer goed te hebben gezet (250-300psi volledig uit) werkt de dropper weer als vanouds.
Voor de hand liggend, maar ik had de druk niet gecontroleerd... :oops:
Dat bleek inderdaad de reden, hij stond op 160psi waar 250~300 geadviseerd wordt (volgens opdruk op de pen zelf).
Dus naar 250psi gezet en het lijkt erop dat hij het weer prima doet. De vraag is wel of de druk af fabriek te laag stond of dat de pen in de loop der tijd langzaam wat druk verliest. Dat gaan we op termijn nog wel merken...

Mijn conclusie was dus voorbarig, de OneUp geeft nog geen problemen!
En weer een vervolg, hij heeft weer hetzelfde probleem als voordat ik er wat meer druk in gedaan had...
Dus ik vermoed dat hij langzaam maar zeker wat druk verliest, ben er nog niet toe gekomen om dat te checken.

Als hij inderdaad druk verliest maar eens snel contact opnemen met B-C, want volgens mij zit hij nu nog in de garantieperiode.
De OneUp was weliswaar een stuk goedkoper, maar het is dus ook geen BikeYoke... die is al vanaf het begin totaal probleemloos en onderhoudsvrij gebleken. En werkt ook nog net wat soepeler.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol


Mijn conclusie was dus voorbarig, de OneUp geeft nog geen problemen!
En weer een vervolg, hij heeft weer hetzelfde probleem als voordat ik er wat meer druk in gedaan had...
Dus ik vermoed dat hij langzaam maar zeker wat druk verliest, ben er nog niet toe gekomen om dat te checken.

Als hij inderdaad druk verliest maar eens snel contact opnemen met B-C, want volgens mij zit hij nu nog in de garantieperiode.
De OneUp was weliswaar een stuk goedkoper, maar het is dus ook geen BikeYoke... die is al vanaf het begin totaal probleemloos en onderhoudsvrij gebleken. En werkt ook nog net wat soepeler.
Herkenbaar. Eerder beschreven issue doet zich ook in mijn OneUp dropper voor. Collar al diverse keren schoongemaakt en gesmeerd, maar afgelopen weekend mocht ook dit niet meer baten. Ik weet niet wat de luchtdruk nog was, maar ver onder 300psi in ieder geval. Nu weer 300psi erop gezet, collar gesmeerd en 't werkt weer. Ben wel voornemens hier contact over op te nemen met OneUp.
Voordeel is wel, ondanks dat de post uit zichzelf niet meer omhoog komt, na deze handmatig op hoogte te hebben getrokken blijft deze wel goed op positie vast staan. Er is dus ondanks dit issue wel mee te biken.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

kermit schreef: di 12 november 2019, 10:54 .....
Als hij inderdaad druk verliest maar eens snel contact opnemen met B-C, want volgens mij zit hij nu nog in de garantieperiode.
.....
Voor het geval dit nog onbekend is, garantieperiode op droppers is bij OneUp 2 jaar (overige componenten maar 1 jaar).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, mijn OneUp zit nog bijna een jaar binnen de garantietermijn.
En da's maar goed ook, want hij is toch weer wat lucht kwijtgeraakt... :roll:

In de loop der jaren heb ik toch redelijk wat droppers gebruikt, sommige langer en sommige wat korter:

- KS 950i (werd later Supernatural genoemd). (bleef net na de garantieperiode niet meer helemaal onderin staan, maar kwam vanzelf ongeveer 1" naar boven).
- KS 900i (werd later Dropzone genoemd). (werkte lang goed, maar krijgt sinds kort ietwat verticale speling bovenin).
- Gravity Dropper Classic (probleemloos en supersimpel zelf te servicen. Drie standen drop lijkt een beperking maar is het in de praktijk imo niet).
- KS LEV dx (knullige kabelbevestiging, zeer gevoelig voor correcte kabelspeling en in het algemeen een erg gevoelige dropper).
- BikeYoke Revive (na bijna drie seizoenen nog steeds alles wat je van een dropper verwacht: werkt supersoepel en heeft geen speling).
- Merida (=Brand-X) (één seizoen gebruikt, probleemloos maar met een minimale -totaal niet storende- speling).
- Race Face Turbine (werkt heel goed, maar had af en toe -zeer eenvoudige- reset nodig).
- T-Mars (bediening zeer stroef, locking-mechanisme ultiem knullig vergeleken met de vergelijkbaar opgebouwde Gravity Dropper. Ondanks de lage prijs imo een miskoop).
- OneUp (verliest langzaam maar zeker druk en komt daardoor niet helemaal terug omhoog).

Van dit rijtje zijn er slechts drie 100% probleemloos gebleken: Gravity Dropper, BikeYoke en Merida/Brand-X. Tussen haakjes de ervaringen.
Waarbij de Merida dropper niet heel lang gebruikt is, want vervangen door de OneUp met meer drop.

Bedenk hierbij ook nog dat ik niet zwaar ben (70kg ex. gear), niet lomp rijd en ik zware moddertochten vermijd (komt weleens voor, maar niet vaak). Al met al vind ik dat redelijk teleurstellend voor een setje simpel in elkaar schuivende buizen waar je al snel €200,- of meer voor betaalt. En hé, het is 2019 en zo complex is die techniek nu ook weer niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OneUp heeft een V2 uitgebracht. Dat zal dan niet voor niets zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 december 2019, 16:41 OneUp heeft een V2 uitgebracht. Dat zal dan niet voor niets zijn.
Nu was dat 75 jaar geleden geen logica...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Lars TB schreef: di 3 december 2019, 23:43
ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 december 2019, 16:41 OneUp heeft een V2 uitgebracht. Dat zal dan niet voor niets zijn.
Nu was dat 75 jaar geleden geen logica...
Dit is niet bepaald het topic waar ik een Godwin verwacht had...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Misschien daarom juist wel - zeker na zoveel pagina's afzakkertjes.

On-topic, hier ervaring met twee droppers:
- Brand-X 120mm (anderhalf jaar in gebruik gehad, probleemloos, hield het langer vol dan het frame waar hij in zat)
- CB High Line 170mm (nog in gebruik, probleemloos na bijna een jaar)

Voordeel CB: (op het oog) degelijker constructie en veel fijnere remote (hoewel daarin veel keus is tegenwoordig), eenvoudig te servicen.
Nadeel CB: trage werking (schijnt zo bedoeld te zijn).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bikeyoke revive 1 : na ruim een jaar, waarbij veel door de bagger loopt de buis niet soepel meer door corrosie in het binnenwerk.
Werkt na 3 jaar nog wel goed voor de rest.

Bikeyoke revive 2, werkt na ruim een jaar nog steeds perfect.

Als ik zo om me heen kijk durf ik een ander merk nog niet aan.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2 Thomsons.
Nr1 heeft na 5 jaar een service gehad en werkt weer prima. (Inmiddels 6 jaar oud)
Nr2 is pas 3 1/2 jaar oud en doet het nog prima.
Enig nadeel is de drop, die is met 125mm wat ouderwets.
1 Reverb.
Precies een jaar geleden aangeschaft toen Thomson nr 1 naar UK moest voor service.
Zit nu in de reservefiets en doet het ook nog steeds (maar slechts 1 jaar oud en weinig gebruikt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren nog op de fiets met de BikeYoke gereden, naast dat dat ding probleemloos is viel me ook op hoe licht en soepel die remote gaat in vergelijking met de OneUp met een Crankbrothers remote (die wel mooi in elke hoek instelbaar is en dus altijd goed past).
Het is dat die BY's zo prijzig zijn anders kwam ik toch sterk in de verleiding er ook een voor de Merida te kopen...

Wat ook nog een optie is, is de onderste buis (nu 31.6mm) van de BikeYoke vervangen door een 30.9 versie. Dan past-ie in de Merida en heb ik daar een nette 160mm drop... :)
Maar ja, dan heb ik weer geen fatsoenlijke 31.6 dropper over voor in de Snowdon :roll:

Binnenkort die OneUp maar eens demonteren en contact met Bike-Components opnemen... en tijdelijk de originele 120mm dropper er terug in monteren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wie weet waar het overzicht staat van de hoogtes van de diverse dropper. Ik overweeg een dropper met meer drop. Wel handig om te weten of 170mm past.

En de Brandx/ TranzX is die zelf te servicen?
Plaats reactie