Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Erg bedankt kermit. Ik zal ook op de zadelpositie letten, had ik niet aan gedacht.

Beter wat meer uitgeven aan iets waar je echt wat aan hebt, is prima. Brand X zag ik alleen op Wiggle, maar niet meer de maat maat did ik moet hebben, 40 lang en 15 drop.

Zijn er andere winkels of weet iemand de andere merknamen waaronder Brand X verkocht wordt? Misschien de XLC van Rose?
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

15cm drop en een externe kabel wordt zeldzaam.

Als de kabel intern kan, dan is de OneUp een aanrader. Verkrijgbaar in veel lengtes. Maar wel duurder en je moet de remote er nog bij kopen (stukje terug lezen).

Mijn ervaring met droppers:
Goedkoop is duurkoop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik zoek ook al ff naar een degelijke 27.2 dropper interne kabel.
veel keuze en als starter is het lastig om een goede koop te doen lijkt het .
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Trouwens is een 2e hands seat post een goed idee?

Ik heb twijfels, vooral over de Rockshox Reverb met de hydraulische activatie of is dat onzin?
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2e hands is een gok.
Want er zijn maar weinig redenen waarom iemand een goede dropper wil verkopen.
- Fiets verkocht zonder dropper.
- De verkoper heeft een dropper gekocht met meer drop.
En daarmee houdt het wel zo'n beetje op.

Hydraulische bediening maakt het nodeloos gecompliceerd.
En van alle droppers die ik heb gaat de hydraulische bediening vd Reverb het zwaarst :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Aan de andere kant, ik heb hier een paar maanden geleden een vrijwel nieuwe E13 overgenomen voor 50,- omdat deze teveel speling zou hebben. Was inderdaad wel wat veel (na 1 rondje Vlaardingen kon ik hem 180 graden heen en weer halen), maar na hem uit elkaar te hebben gehaald en de dop onderdop met een drupje loctite vast te hebben gezet doet hij het sindsdien perfect. Je kan dus mazzel hebben ;-)
Maar dit zou ik ook alleen bij een mechanische dropper durven, alles wat hydraulisch is wordt meteen een stuk lastiger zelf te fixen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

@ ThaSingleTrackMastah , survida

Bedankt reverb gaat het dan niet worden en gezien mijn technische kennis gaat het dan sowieso geen 2e hands worden. Ga dan even verder op zoek naar de Brand X of anders misschien maar het financiële sprongetje naar de KS dropzone.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Sorry maar het begint te duizelen. Bij de Brand X ascend II (bekabeling buitenlangs) met 15 cm beweging wordt een totale lengte gegeven van 449 mm.

Weten jullie of dat gemeten is van de onderkant tot aan het midden van de zadel bevestiging (officiële meting voor zover ik weet) of dat ze iets anders doen.

En hoeveel steekt er nou uit boven je zadelklem?

15 cm (travel) + ongeveer 3 cm voor de verdikte ring waar de kabel naar binnen gaat + ongeveer 3 cm voor de afstand van de bovenkant van de buis tot het midden van de zadelbevestiging = 21 cm

449 mm - 21 cm = 239 mm dus dan ongeveer 239 mm dat dan nog in je zadelbuis moet gaan terwijl ik maar 22 cm heb en de maat van 21 cm boven de zadelklem wel goed zou zijn. Dus met mijn fiets en persoonlijke maten zou dit niet gaan werken en moet ik een model met een kortere travel 125 mm kopen.

Redeneer ik juist of maak ik een denkfout?

http://www.hotlines-uk.com/brand-x-asce ... 05-125-150
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat je het goed ziet.
Op de site van OneUp staan plaatjes en maten, en dan kan je zien hoe het zich verhoudt. Dit principe is natuurlijk hetzelfde voor andere merken, uiteraard met hun eigen maten.

Het komt er op neer dat de collar, de drop en de zadelklem boven je frame moeten passen, zonder dat de vergelijkbare maten van je vaste zadelpen zoals die nu uit jouw frame steekt, worden overschreden.
Verder geldt ook dat de extra drop ook extra ruimte vraagt aan de onderkant, dus in je frame.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De externe brand-x dropper is niet erg zuinig met de beschikbare ruimte, ik denk dat het wel klopt.

Laatst geprobeerd voor een vriend met zekerheid te zeggen of het ging passen maar dat bleek echt niet te doen met de geleverde informatie. Kwestie van bestellen en terugsturen als het niet past vrees ik.
Waar woke is, is vuur
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Bedankt ThaSingleTrackMastah en makkelijk,

Het is idd irritant dat je geen enkele essentiële maat kan vinden van die droppers, alleen bij de A merken. Vind het vervelend on te bestellen en dan weer terugsturen, dus het is hun verlies als ze geen maten bij hun producten zetten :-D
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Het is de KS dropzone geworden. Daar kon ik tenminste alle exacte maten van vinden. Dat lijkt me ook een goed teken voor het vinden/bestellen van eventuele onderdelen voor onderhoud.

Gaf me verder het gevoel van een betrouwbare en te servicen dropper die al een tijd meedoet.

BEDANKT ALLEMAAL!!!

Nu zie ik dat je tegenwoordig bij een dropper van eur 160 ook een handeltje (remote lever) nodig hebt dat zeker hetzelfde kost :D :D :D
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ZTTO remote lever op Ali.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

alwinvrm schreef: di 29 september 2020, 14:45 Bedankt reverb gaat het dan niet worden en gezien mijn technische kennis gaat het dan sowieso geen 2e hands worden.
Als je een nieuwe koopt is een Reverb best een goede optie. Mijn eerste was pas na 10 jaar op z'n einde (eerste serie, via via uit de USA gehaald omdat ze hier toen nog niet leverbaar waren). Nooit service nodig gehad, alleen sporadisch ontluchten.

Heb nu 3 droppers 'in dienst' en de fijnste is toch wel de X-Fusion Maniac. Is ook de goedkoopste.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Jan the Man schreef: wo 30 september 2020, 17:23 Als je een nieuwe koopt is een Reverb best een goede optie. Mijn eerste was pas na 10 jaar op z'n einde (eerste serie, via via uit de USA gehaald omdat ze hier toen nog niet leverbaar waren). Nooit service nodig gehad, alleen sporadisch ontluchten.

Heb nu 3 droppers 'in dienst' en de fijnste is toch wel de X-Fusion Maniac. Is ook de goedkoopste.

Ciao
Jan
Wat maakt de x-fusion zo fijn?
Plaats reactie