Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is die ontluchtingsoptie bij de nieuwe Reverb voor het ontluchten van de leiding of van de pen zelf?
De meeste droppers werken met een IFP (internal floating piston) om de lucht en olie in de cartridge gescheiden te houden. Als daar toch lucht langs kan lekken wordt de dropper zompig, hij zal iets "inveren" bovenin. Meestal betekent dat laten servicen.

De BikeYoke werkt met een ander systeem. De kans op lucht bij de olie is daarbij iets groter (bijvoorbeeld als de fiets op z'n kop heeft gestaan) maar je kunt dat zelf in twee tellen oplossen. Er zit een hendeltje onder het zadel, als je de pen een keer helemaal dropt met dat hendeltje in getrokken is de boel ontlucht. Bij de Divine modellen hoeft dat zelfs niet meer, bij elke volledige drop ontlucht de pen automatisch!

Ik weet dus niet of Rockshox ook iets dergelijks heeft bedacht, of dat het om de ontluchting van de hydraulische leiding gaat.
Zelf heb ik die hydraulische bediening altijd nodeloos gecompliceerd gevonden, dat gekoppeld aan de dramatische eerste generatie Reverbs en ik heb nooit de behoefte aan een Reverb gevoeld...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

kermit schreef: vr 12 februari 2021, 11:56 Is die ontluchtingsoptie bij de nieuwe Reverb voor het ontluchten van de leiding of van de pen zelf?
Pen
kermit schreef: vr 12 februari 2021, 11:56 I myself have always found the hydraulic operation unnecessarily complicated, coupled with the dramatic first generation Reverbs and I have never felt the need for a Reverb ...
Ik was ook eerst sceptisch, 4 jaar zonder problemen, nu denk ik dat het goed is
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, over de OneUp ben ik toch niet super tevreden.
Vorig jaar dus een nieuwe onder garantie gekregen omdat de eerste heeeeel langzaam wat druk verloor (Over de service van OU niets dan lof).

Die nieuwe had meteen al wat zijdelingse speling, maar dat is bij veel droppers niet abnormaal.
Nu voel ik echter ook al voor-achter speling :-{ Niet tijdens het rijden, maar wel met de hand.

Ik vind dat erg snel. Mijn BikeYoke is zowat vier jaar oud en heeft nagenoeg geen speling, zijdelings minimaal (veel minder dan de OU) en voor-achter helemaal niet. De pen werkt nog wel goed, maar ik krijg hier geen vertrouwen door dat ik nog jaren door kan met deze dropper.

Zijn er mensen die deze ervaring met OU delen?
Ik weet eigenlijk niet of ik hierover weer contact met OU moet opnemen. De garantie op de eerste pen was twee jaar en die zijn inmiddels voorbij, en normaalgesproken begint de garantie niet opnieuw na vervanging.
Voel me wat bezwaard om weer aan te kloppen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit de collar niet los?
De mijne komt na een paar honderd km een beetje los en dan kan de pen gaan wiebelen.
Als de collar toch los zit, dan meteen een likje vet er onder smeren.
Aandraaien met een stukje oude binnenband om meer grip te krijgen op de kartels.
(de pen eerst een stukje induwen zodat er zeker geen spanning op de collar zit)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Voel je in elk geval niet bezwaard om aan te kloppen. OneUp is een heel degelijk bedrijf qua service en zij zullen ook best wel weten dat er wat consequenties zitten aan het prijsniveau van hun eigen dropper. En dan vanuit jezelf gezien: hoewel er 2 jaar garantie op zit mag je écht wel verwachten dat een dergelijk onderdeel bij normaal gebruik langer mee gaat dan dat. Daarmee vraag je niet iets heel vreemds.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zal idd eerst die collar even checken, zou een beetje lullig zijn als het daaraan ligt... :oops:

edit: gecontroleerd, de collar zit gewoon vast en de speling is niet weg.
Dus ik heb OU een mailtje gestuurd. De pen is ongeveer 900km in gebruik geweest, en de fiets waar hij in zit ziet amper modder. Sinds het in gebruik nemen heb ik hem twee keer wat gesmeerd met RSP slick kick suspension grease onder de collar.

Met andere woorden, die pen zou nog als nieuw moeten zijn.
Dat is-ie ook wel, maar dan met speling li-re en voor-achter... :roll:

edit2: One Up stuurt een kitje op met oversized guide pins, daarmee zou de speling verholpen moeten zijn.
We gaan het zien :)

Nr. 19 en 20 op het plaatje:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

pimmedoris schreef: ma 7 december 2020, 18:16 misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie met je dropper als je een fiets in een montagestandaard hangt met zadelpenklem? Kun je die gewoon op het "smalle" gedeelte klemmen? Dan hangt je fiets dus aan de dropper, maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Ik kan de klem draaien en de bovenbuis klemmen, maar die is van carbon, dus daar wil ik ook niet al teveel klemkracht op zetten...

OK late to the show, ik weet het. Maar ik moest gelijk aan deze video denken van Park Tool die het vakkundig allemaal doorgerekend hebben:
https://youtu.be/ix_e6LWvap0
TLDR: het kan prima.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

One Up vroeg om het serienummer voordat ze de "oversized pin kit" opsturen, dus de pen moest uit de fiets.

Toen heb ik 'm maar meteen uit elkaar gehaald, moet straks toch om de geleidertjes te kunnen wisselen.

Het stelt niet veel voor, aangezien het hydraulische gedeelte een afgesloten cartridge is.
Ziet er allemaal nog als nieuw uit, had ook niet anders verwacht eigenlijk.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Slim bedacht zo'n oversized pin kit. Die sla ik even op :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de oversized geleidepinnetjes zijn binnen, twee setjes in twee verschillende diktes en wat vet erbij:

Afbeelding

Morgen eens proberen of het de speling wat verminderd.
Deze kreeg ik gratis (onder garantie zou je kunnen zeggen) maar normaliter betaal je €16,- voor dit setje... tsss.

Soms denk ik dat ik het verkeerde beroep heb gekozen, ik had dropperpostgeleidepinnetjesfabrikant moeten worden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: di 16 maart 2021, 17:47 Nou, de oversized geleidepinnetjes zijn binnen, twee setjes in twee verschillende diktes en wat vet erbij:

Afbeelding

Morgen eens proberen of het de speling wat verminderd.
Deze kreeg ik gratis (onder garantie zou je kunnen zeggen) maar normaliter betaal je €16,- voor dit setje... tsss.

Soms denk ik dat ik het verkeerde beroep heb gekozen, ik had dropperpostgeleidepinnetjesfabrikant moeten worden ;-)
Benieuwd of het werkt. Ik heb in mijn Snowdon ook een nieuwe OneUp, maar zitten daar dan al die oversized pinnetjes in, vraag ik me af?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat denk ik niet, die zijn bedoeld om als je pen na verloop van tijd wat speling begint te ontwikkelen dat teveel aan speling te verminderen.
Alleen heeft mijn One Up die speling nu al ;-)

Beetje het principe van overmaat zuigers in een motorblok :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de kleinste van de twee setjes oversized pins zit erin en de links-rechts speling is vrijwel volledig weg :)
De voor-achter beweging niet, maar na goed checken blijkt dat de andere droppers hier in huis dat ook allebei wel een beetje hebben (een BikeYoke en Merida/Brand-X).
Dus dat is waarschijnlijk vrij normaal, en in de praktijk ook helemaal niet merkbaar.

Maar goed, de dikkere geleidepinnetjes doen dus wat ze moeten doen, en ik heb nu nog een iets dikker setje over voor de (hopelijk verre) toekomst. Mocht je een One Up hebben met teveel zijdelingse speling kan zo'n kitje dus een flinke verbetering opleveren.

Voor de rest stelt het uit elkaar halen niks voor, de cartridge is ook los vervangbaar (kost momenteel €60,-). En naast de dikkere pinnetjes is er ook nog een kitje met bushings. Dat kost net als de oversized pin kit ook €16,-, dus voor €92,- heb je je One Up zo'n beetje compleet vernieuwd van binnen.
Niet gratis, maar toch een stuk goedkoper dan een compleet nieuwe dropper kopen... :)

De klantenservice van One Up was weer prima, snel reactie op mijn mails en het kitje was ook vrij snel in huis.
(Verzonden vanuit Waalwijk met een koerier die het aan de deur afgeeft, dat verbaast me dan weer wel een beetje want het past met gemak in een enveloppe die door je brievenbus past... )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ha dank voor je terugkoppeling, goed te weten dat het a) simpel zelf te doen is, b) betaalbaar en c) beschikbaar :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Zijn er mensen van 105+ kg met goede ervaringen met een 27.2 dropper?
Zadelpennen van 400 heb ik over het algemeen maar 2cm over tot limiet..
Plaats reactie