Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Nimbus schreef:Doe ik ook mee. Twijfel tussen een Reverb of een Lev. Eventueel een GD.
Dito hier
Nimbus schreef:Deze kwam ik ook nog tegen:
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua prijs vergelijkbaar met RS en KS, maar ik ken heel het merk niet. Zie ze ook niet in testen voorbij komen.
Blacx was ook bij mij even in beeld maar, nadeel van een Blacx is dat alleen de Blacx Jewel AM+ Air Vario in een lange maat komt. (395 mm) Mijn huidige pen is 400 mm en steekt 280 mm (bovenkant zadelklem) uit de fiets. Ik las dat de minimale insert van bv een KS 120 mm is en ging er eigenlijk vanuit dat dit voor elke pen geldt.

In Velozine heeft een review van de Blacx gestaan
http://www.velozine.nl/2012/04/22/blacx ... -de-troon/" onclick="window.open(this.href);return false;
Luuc91 schreef:
Fox is nog niet voorbij gekomen. Dat geen (dure) optie?
Die is voor mij echt te duur...

- Dat van die max riderweight vind ik niet terug op kindshock.com, maar ik ben slecht in zoeken :winkie:
- Thomson is er inderdaad ook nog maar wat kost ie? en toch weer de kabel aan het bewegende gedeelte..
- RS heeft goede reviews maar ik lees wel hier en daar commentaar op de remote zelf. Men vindt dit een vaak een ietwat crappy onderdeel. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een kabel op het vaste gedeelte

Ik zie dat vele van jullie echt geen moeite hebben met niet mechanische droppers.

Iets anders, de meeste pennen hebben een zero offset, volgens mij betekend het dus dat je je zadelpunt niet kan laten zakken is dat niet onhandig? Overigens heeft de KS dropzone wel een offset en ook de Blacx, maar Velozine vond dat juist weer kwetsbaar...er komt stoom uit mijn oren :lol:
If you wanna ride....
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Rij al redelijk lang met remote verstelbare zadelpennen, en heb de RS gehad en de GD. De Eerste was als de een GravityDropper Turbo. Super ding, maar onmogelijke kabelloop, of je de kabelingang naar voren of naar achteren hebt, hij knakt vroeg of laat toch. Toen twee maal een RS, maar die gingen na ca. een jaar al kapot. Bovendien als je frame geen ingebouwde kabel ondersteund, kan het je frame beschadigen bij het op- en neer. Bij mij was sat op het schannier van mijn achtervering. Onderhoud, vind ik, ondanks de filmpjes op internet niet goed zelf te doen. Nu toch weer terug naar een GravityDropper (de classic). Oerdegelijk, elk onderdeel kan je vervangen, en onderhoud is een eitje. Nadeel is wel dat het hendeltje wat minder ergonomisch is, en bij erg lage temperaturen wel eens vast vriest.
dizzasta schreef:Hallo leden,
Mechanisch of lucht-/oliedruk gestuurd?
Is een lucht- of oliedruk gestuurde pen nou zoveel onbetrouwbaarder, wie heeft er de ervaring dat je pen de hele dag omlaag staat terwijl je dat niet wilt?
Mijn voorkeur gaat uit naar mechanisch. Volgens mij is de Kronoloch alleen bij de kabel mechanisch, maar zit er nog steeds een hydrolisch systeem in de pen zelf.

Zo simpel is het:
Afbeelding
dizzasta schreef: Traploos of voor gedefinieerde drops?
Ik zou het niet weten waar mijn voorkeur naar uit zou moeten gaan. Ik nijg naar een traploze instelling zodat ik mijn zadel op elk gewenste hoogte kan instellen maar misschien is dat juist wel niet lekker. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied.
Hoewel ik nu twee traps heb, en bij de RS het traploos was, heb ik het zelf nog nooit gebruikt. Klimmen of dalen, omhoog of naar beneden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

dizzasta schreef:Iets anders, de meeste pennen hebben een zero offset, volgens mij betekend het dus dat je je zadelpunt niet kan laten zakken is dat niet onhandig?
Zero offset wil zeggen dat de kop van pen recht boven de schacht staat en heeft verder niets te maken met de verstelbaarheid van het zadel. Ter illustratie, zadelpen met en zonder offset (ook wel setback):

Afbeelding Afbeelding
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

De reverb heeft in mijn ogen 1 hele grote design flaw. de Remote. Wanneer je die monteert zoals in de handleiding staat aangegeven kom je opeens een groot uitroepteken tegen:

Afbeelding

De oplossing is natuurlijk om de remote omgekeerd te monteren, maar daar stond ik wel even van te kijken toen ik in de manual van een reverb van te kijken. "Nee, pech onderweg kennen we niet bij Sram". :lol:
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

Ikzelf heb ook voor deze best lastige keuze gestaan (blijft kiezen tussen alle kwaden) En zag dat er van de LEV de minst kwade gedachten rond gingen. Dus zelf heb ik voor de LEV gekozen. Zover ik weet geld dat gewichtslimiet van 90 kg alleen voor de 27.2mm post van hun. Zelf heb ik de 435mm/ 150mm drop 30.9 genomen. Ben zelf overigens ook erg gecharmeerd van de traploze verstelling en gebruik ook verschillende standen voor verschillende omstandigheden. Wheelie maken 1a 2 cm drop, volgas trappen en rechttoe recht aan klimmen maximaal uitgeschoven, Technische klimmerij 2 cm drop, lekker flowie naar beneden waar je goed kunt bijtrappen 5 tot 8 cm drop. En drops, sprongetjes en echt stijl naar beneden volledige drop. Ben je een beetje op lengte zou ik ook zeker niet minder dan 125 mm drop nemen. voor plaatjes van de installatie van mijn eigen dropper Klik op "Mijn Ros" onderaan deze post. Remote van de LEV is ook een genot om te gebruiken lekker ergonomisch en vooral de kabelbevestiging onderaan maakt deze post voor mij de beste keus. Kindshock is ook nog zo aardig geweest om instructievideo's van de installatie en onderhoud op YT te zetten.

Oja nog een paar handige linkjes
http://reviews.mtbr.com/ks-lev-seatpost-review" onclick="window.open(this.href);return false; Review van de KS LEV
http://reviews.mtbr.com/dropper-seatpost-round-up" onclick="window.open(this.href);return false; Roundup van de verkrijgbare droppers zonder de LEV en de Thomson
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik ben laatst pas overtuigd van de traploze versnelling van mijn Kronolog. Voorheen was t helemaal uit of in. Maar in Dorst was t erg prettig dat ik de pen gewoon 1 of 2cm omlaag kon doen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DaanCramer schreef:Overigens nog een punt wat belangrijk kan zijn (in ieder geval voor mij) is de mogelijkheid van zadelpenmontage. Zowel in de werkplaats standaard als fietsendrager. Ik klem niet graag aan m'n carbon frame. Veel pennen kunnen dat niet aan. De enige waarvan ik gezien heb die dat aan kan is de Kronolog.
De Reverb kun je ook gewoon in de werkstandaard vastklemmen (aan het vaste gedeelte). Eventueel de pen wat verder uit het frame halen. SRAM laat dit ook zien in de onderhoudsfilmpjes, b.v.:

http://www.youtube.com/watch?v=MsRlj_JJ8t0" onclick="window.open(this.href);return false; (zie vanaf ~ 1:15)
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

nielsvk schreef:
DaanCramer schreef:Overigens nog een punt wat belangrijk kan zijn (in ieder geval voor mij) is de mogelijkheid van zadelpenmontage. Zowel in de werkplaats standaard als fietsendrager. Ik klem niet graag aan m'n carbon frame. Veel pennen kunnen dat niet aan. De enige waarvan ik gezien heb die dat aan kan is de Kronolog.
De Reverb kun je ook gewoon in de werkstandaard vastklemmen (aan het vaste gedeelte). Eventueel de pen wat verder uit het frame halen. SRAM laat dit ook zien in de onderhoudsfilmpjes, b.v.:

http://www.youtube.com/watch?v=MsRlj_JJ8t0" onclick="window.open(this.href);return false; (zie vanaf ~ 1:15)
Aan het vaste gedeelte kan je natuurlijk elke post vastklemmen. Wil juist aan het bewegende deel klemmen. Heb geen zin om elke keer m'n zadelpenklem los te draaien en de boel omhoog en omlaag te schuiven. Buiten het feit dat er dan steeds kans is op vuil in het frame moet je dan dus ook de kabel die aan je frame zit los halen.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

George schreef:
dizzasta schreef:Iets anders, de meeste pennen hebben een zero offset, volgens mij betekend het dus dat je je zadelpunt niet kan laten zakken is dat niet onhandig?
Zero offset wil zeggen dat de kop van pen recht boven de schacht staat en heeft verder niets te maken met de verstelbaarheid van het zadel. Ter illustratie, zadelpen met en zonder offset (ook wel setback):
Aha :-q

doppert schreef: Oja nog een paar handige linkjes
http://reviews.mtbr.com/ks-lev-seatpost-review" onclick="window.open(this.href);return false; Review van de KS LEV
http://reviews.mtbr.com/dropper-seatpost-round-up" onclick="window.open(this.href);return false; Roundup van de verkrijgbare droppers zonder de LEV en de Thomson
Fijne roundup, jammer dat de Lev er niet bij staat. Ik voel namelijk een behoorlijke voorkeur opkomen :lol:
De Squinky test is trouwens een zinvolle test :winkie:
If you wanna ride....
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

@ Doppert, die LEV ziet er echt goed uit op je bike. Kabelmontage is super, beter kun je het absoluut niet krijgen. Ja Stealth natuurlijk, maar dat geeft stiekem ook weer een hele hoop extra extra rompslomp.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Na een probleempje met mijn KS950i dat ik niet zelf kon oplossen (garantie was net voorbij) stond ik ook voor de keuze van een nieuwe dropperpen. Duurzaamheid en alles zelf kunnen servicen stonden bij mij bovenaan, evenals een sterke voorkeur voor een niet meebewegende kabel.
De keus viel toen op de GD classic, omdat ik de kabelbevestiging mooier vond dan die van de turbo.

Tot nu toe een goede keuze, werkt prima en nog geen issues gehad.
Ik heb wel de multi versie gekozen, dan heb je nog een tussenstand met 1" drop (5" max.) Dat is fijn op technische singletracks, geeft net wat meer bewegingsvrijheid maar je kunt nog prima trappen. De traploze verstelling van de KS is nog iets fijner, maar mis ik in de praktijk niet echt.

De remote is niet de allerbeste, combineert ook slecht met gripshift. Daarom rij ik met de remote van m'n KS pen. Een vriend van me gebruikt een remote van een Suntour vork :)

Een LEV vind ik wel mooier en werkt ws ook super, maar ik ben voor bewezen spul gegaan.
De hydraulische remote van een RS vind ik meer een onderscheidend statement dan dat het (in deze toepassing) voordeel biedt over een kabel. Nodeloos complex.
Of die Thomson echt zo goed is, de tijd zal het leren. Ze hebben al moeite met de maatvastheid van hun normale pennen, en de kabel aan de kop is ook niet ideaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

kermit schreef:Ze hebben al moeite met de maatvastheid van hun normale pennen, en de kabel aan de kop is ook niet ideaal.
Dat schreef je een tijdje terug ook al, kan verklaren waarom mijn pen steeds in mijn frame zakte. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Naar aanleiding van dit topic nog eens wat rondgekeken en doorgelezen, maar als mijn Reverb de geest geeft is de kans heel erg groot dat ik een KS LEV ga halen. Schijnt zeer goed te werken, en de vaste kabel lijkt me toch wel fijn.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

IK heb de ICE V8 sinds enkele maanden. Nog niet veel ervaring (en ook geen andere verstelbare zadelpen gehad), maar ben er tot nu toe erg over te spreken. Ik zat sowieso vast aan 27,2 mm en wou een kabelbevestiging onderaan de pen en een "afstandsbediening" op het stuur. Relatief goedkope pen en lijkt degelijk (lijkt op een GD qua mechanisme). 3 standen wat tot nu tope meer dan genoeg is....

http://dirt.mpora.com/featured/fresh-pr ... tpost.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Kermit tipte dit topic en heb even het topic doorgenomen. Ook ik zit te kijken naar een Dropper post.
Ik kijk toch naar de GD. Vele vinden het uiterlijk niet mooi genoeg, Maar je blijft toch bij elke pen dezelfde problematiek lezen. En dat is dat ze vanzelf zakken of omhoog gaan. Dit is inderdaad bij de Lev en de Reverb wat minder. Maar de eenvoud van de GD, zoals is aangegeven, gaat voor mij denk ik de doorslag geven.

Jerrys kid waar heb je die pen van jou gekocht ?
Biking skills or Hospital bills
Plaats reactie