Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

nederbelg2 schreef: zo 30 mei 2021, 14:41 hallo forumleden

na weer problemen met mijn e*13 trs mechanische dropper, wou ik de OneUp Components v2 ergens bestellen. Gebaseerd op de goede recensies in dit forum. Was vorige week nog ins lager bij Bike components.be. Helaas pindakaas, nu weg.
Als iemand nog een (web) winkel weet die deze dropper in 210 of 180 mm , diam 30.9, weet , bij voorbaat dank!
ik wilde even melden dat ik van OneUp components een mail heb gekregen dat hun dropper eind juni weer beschikbaar zou moeten zijn.

ik heb ondertussen een paar ritten gemaakt op een vaste seatpost, hier in Belgie Zonienwoud. Voorheen bijna 2 jaar met een dropper gereden. Opmerkelijk hoe instinctief een dropper geworden is, bij afdalingen en drops zat ik telkens te zoeken met mijn linkerduim naar de hendel :-{ . Een stuk langzamer en onzekerder naar beneden...
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Pfffff.... Hoop dat dit klopt! De mijne zou in eerste instantie begin mei binnen komen maar nu dus al eind juni :-{

Iemand ervaring met de 27,2 mm dropper van Crankbrothers, de Highline? Voor mijn Epic zou dit namelijk wel een optie kunnen zijn.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Poeh, moet ik dat allemaal gaan doorspitten?? :bier: :bier:

Ik wil evt een gaan proberen/ zoeken/ vinden voor iets oud nieuws. Maar 27,2...dan wordt het op en neer gaande deel wel heel dun, niet?

Op mn merida zit een dropper, weet de maat ff niet maar die heeft ook speling...schijnt normaal te zijn, maar als dat bij zo'n dun buisje ook gaat gebeuren.....gaat die bij stevig gebruik dan niet snel naar de kl**!#@#*$#?
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ThaSingleTrackMastah schreef: di 18 mei 2021, 12:20 Eigen dropper ervaring en die van mn fietsmaten leert Goedkoop is Duurkoop.
Maar hier op het forum lees ik ook hele positieve berichten over die goedkope droppers. (en slechte ervaringen met duurdere droppers)
Dus lastig iets concreets over te zeggen, het lijkt ook wel asof je geluk moet hebben, of geen pech.
Ik heb hier op ‘t forum een 2e-hands KS E10 dropper overgenomen. Zogenaamd een goedkoop model.
Dat ding werkt gewoon perfect, en belangrijker nog: Geen voelbare speling, werkelijk niets. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gekkokees schreef: vr 4 juni 2021, 02:11 Poeh, moet ik dat allemaal gaan doorspitten?? :bier: :bier:

Ik wil evt een gaan proberen/ zoeken/ vinden voor iets oud nieuws. Maar 27,2...dan wordt het op en neer gaande deel wel heel dun, niet?

Op mn merida zit een dropper, weet de maat ff niet maar die heeft ook speling...schijnt normaal te zijn, maar als dat bij zo'n dun buisje ook gaat gebeuren.....gaat die bij stevig gebruik dan niet snel naar de kl**!#@#*$#?
Dan zullen ze de wanddikte wel hebben aangepast lijkt me. De speling die de meeste droppers hebben is van links naar rechts. Om die tegen te gaan werken veel droppers met gleufjes in de pennen, die opgevuld worden met geleidepinnetjes.
Bijvoorbeeld bij OneUp zijn die vervangbaar door iets dikkere exemplaren, waarmee de speling weer verminderd wordt.

Heel veel kwaad kan wat zijdelingse speling niet, je merkt er in het rijden ook niets van.
Het wordt lastiger als de pen niet meer goed op hoogte blijft, dan zit er lucht in het hydraulische gedeelte. Afgezien van een BikeYoke (ander systeem) betekent dat meestal opsturen en de rekening betalen (als de garantie verlopen is tenminste :)).

Je Merida heeft hoogstwaarschijnlijk een 30.9mm zadelpen.
Bij moderne fietsen is het meestal 27.2mm, 30.9mm of 31.6mm. De dunne 27.2 pennen worden eigenlijk alleen nog bij xc-bikes gebruikt, omdat daar de droppers (nog?) niet zo ingeburgerd zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Vast een domme vraag, maar voor de zekerheid: Kun je bij een dropper instellen naar welke hoogte hij terug moet veren?

Ik heb een frame met beperkte inbouwdiepte. Ik haal bij de meeste denk ik wel de minimum insert, maar met mijn 1.76 kom ik dan denk ik niet altijd meer bij de trappers. :lol:

Ik gok dat het antwoord nee is en er daarom zo'n wilde varieteit aan lengtes is, maar ergens voelt het zo logisch om dit te hebben dat ik het toch even wilde checken.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

one up heeft shims. een dropper kan je dan 2cm korter maken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En een tabel op de site waarin je alle maten en mogelijkheden kunt aflezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

OneUp ziet er ook mooi uit inderdaad. Komen er nog invoerrechten bij als je daar besteld?
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Nee, je kan op de site zelf op de Europese vlag klikken. Komt dan uit Duitsland volgens mij.
Ik rijd de 210 ben er erg tevreden over
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Leuke site, die van one-up. 3 voormalige racefacers. Alleen jammer dat ze nog niet zo veel keuze hebben voor n kleinere beurs.. lees een paar kinderen die ook willen biken...

Ander vraagje. In een van mn ouwe fietsen zit een onderbroken zitbuis , zoals bij de oude fsr's van speci. Als ik daar de zadelpen teveel laat zakken zit ik tegen de shock aan. Dus de ideale oplossing zou zijn een dropperpost.

Maar dan moet ik wel een vinden met een kort vast gedeelte en die zag ik nog niet.. Ik kan daar max 16 cm instoppen (liever 10) en dan moet die wel ook tot daar kunnen inzakken. Bij de kortste one up zit ik aan een insert lenght van 20,7 cm. Dat is nog teveel..

Bestaan er kortere ? Of een die je kan afzagen? Een drop van 10 cm zou hier al iemand heel blij maken.. 8)
feel the fear,do it anyway!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

nick22 schreef: zo 6 juni 2021, 16:42 Nee, je kan op de site zelf op de Europese vlag klikken. Komt dan uit Duitsland volgens mij.
Ik rijd de 210 ben er erg tevreden over
Komt uit Nederland zelfs :)
Waar woke is, is vuur
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

gekkokees schreef: zo 6 juni 2021, 22:17 Bestaan er kortere ? Of een die je kan afzagen? Een drop van 10 cm zou hier al iemand heel blij maken.. 8)
Nee, komt doordat de kabel er nog onder moet zitten. Een externe dropper heeft een kortere insert maar dan ben je die ruimte alsnog kwijt buiten je frame. Als je interne dropper routing hebt gewoon een dropper nemen die je nog genoeg boven frame kan laten uitsteken.
Waar woke is, is vuur
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Makkelijk schreef: zo 6 juni 2021, 22:43
gekkokees schreef: zo 6 juni 2021, 22:17 Bestaan er kortere ? Of een die je kan afzagen? Een drop van 10 cm zou hier al iemand heel blij maken.. 8)
Nee, komt doordat de kabel er nog onder moet zitten. Een externe dropper heeft een kortere insert maar dan ben je die ruimte alsnog kwijt buiten je frame. Als je interne dropper routing hebt gewoon een dropper nemen die je nog genoeg boven frame kan laten uitsteken.

In dit betreffende frame kan ik ook n interne nemen omdat dat korte stuk seattube van onder open is, maar als ik m boven t frame moet laten uitsteken zakt ie niet ver genoeg.. . Huidige vaste pen steekt er ook maar een 11 cm uit tot aan de rails...
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Trouwens, wat bedoel je eigenlijk met "kabel moet er nog onder zitten"? Ik ken de doorsnee van zo'n post niet maar zie t ff niet voor me. Ik hoef die kabel ook niet door te zagen. En die kabel zit toch boven ergens vast, toch niet onder....?

Edit,, Oow, je bedoelt die kabelstop die onder de pen uitkomt neem ik aan...
Ja, dan is bij die modellen afzagen geen optie..
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie