Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ertje schreef: vr 30 augustus 2019, 12:37
Prulleman schreef: vr 30 augustus 2019, 11:55

170mm :o
zou wel even checken hoeveel je huidige pen uitsteekt.. zou zonde zijn als ie tegen de kraag in je frame zit en dan volledig uitgeschoven net te hoog. Maar als je pen nu minder dan ~20 cm uit je frame steekt zou ik wel even goed gaan onderzoeken/meten
Check OneUp 8)
210mm :o :o ..

maar net even met Ad zitten rekenen, zitbuis tot zadelrails is nu 22-23 cm en de Brand X XL 170 heeft minimaal 26 cm nodig. De OneUp kan je nog 10 of 20 mm shimmen, maar de Brand X voor zover ik weet niet.

Zo.. en die oneup is wel een stuk compacter, dan zou Ad met de 180 nog ruimte over houden (210 en 2 cm korter shimmen zou zelfs kunnen)

/edit
omdat het zo'n groot verschil is ff dubbel checken:
brand x:
Afbeelding

L-A+33.5 = 498-269+33,5=262.5

oneup:
AfbeeldingAfbeelding

lijntje B moet < 22-23 cm zijn, dus de 210 met 2 cm shims of de 180 met 1 cm over

zo kloppen de berekeningen toch?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Dat shimmen van een OneUp dropper kan in theorie toch wel meer dan 20mm? Weet het niet zeker trouwens, mijn 150mm gebruik ik volledig.

Volgens mij kan je bij OneUp de dropper nemen met de grootste inbouwlengte die je in je frame kwijt kan en dan shimmen zodat je zadel in de hoogste stand goed staat voor jou lengte.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

De 210 zou passen maar let wel op of de inbouwlengte in Ad z'n frame past.

Daarbij kan je je afvragen of het nut heeft een 210 dropper in een XC frame te zetten.. denk dat je die drop zelden zal gebruiken
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja, dat is ook, maar was naar die oneup aan het kijken en het viel me op dat daar dus 190 drop kan gebruiken tegenover 150 bij brandx, die oneup is dus gewoon 4 cm compacter.. dat vind ik nogal wat.

Insert is ook nog wel een ding inderdaad, ergens zit er nog een knik in die buis, maar vrij laag, verwacht niet dat dat een probleem is.

shimmen zal vast wel meer kunnen, maar gaat wel per cm, je krijgt er 2 x 1 cm shims bij, dus van 210 kan je 200 of 190 maken, als je nog een shim erin stopt kan je ook een 180 kopen, ik vermoed dat 3 shims wel kan, maar voor de meeste een 180 dan de voorkeur heeft
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Best wel irritant dat die BrandX XL net 2 a3 cm te lang is.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom heb je 170mm nodig ?
Je rijdt nu met 0mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het gaat niet zozeer om die 170 mm, maar meer om het feit dat de XL uitvoering over een ventiel beschikt, waardoor je hem op druk kunt zetten. De overige uitvoeringen van BrandX hebben dat niet volgens mij.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt in theorie natuurlijk een te lange dropper een klein stukje ingeschoven rijden. Maar dat zou ik zeer sterk afraden, omdat je dan na elke verstelling opnieuw moet zoeken naar de goede hoogte. Geloof me, dat ben je na één keer al beu ;-)

Verder lijkt me een hele grote drop voor jouw toepassing geen echte meerwaarde, je gaat geen afdalingen doen die bijna loodrecht naar beneden gaan over grote keien en wortels. 125~150mm is echt genoeg, waarschijnlijk zou je met 100mm al toekomen.
Op de NL rondjes gebruik ik mijn drop (150mm) zelden of nooit helemaal, meestal blijft het beperkt tot een paar cm om nèt wat meer bewegingsruimte over de fiets te krijgen maar nog wel redelijk te kunnen trappen. Alleen bij een sprong(etje) gaat-ie verder in zodat de kans om het zadel te raken met onderdelen waarmee je dat niet wilt geminimaliseerd wordt :D

Ik weet niet of de kortere Brand-X zelf op druk te zetten is, maar in principe zou dat ook niet nodig hoeven zijn als de pen geen druk verliest. OneUp heeft iig wel een ventiel, mocht je daarvoor kiezen zou ik gewoon de 150mm nemen, langer heeft in dit geval geen meerwaarde.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn andere (betere) merken dan BrandX.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 augustus 2019, 21:48 Er zijn andere (betere) merken dan BrandX.
*Duurdere
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een zadel zit in de weg bij extreme afdalingen, zoals Kermit al zegt. En bij fietsen met een extreme reach en ditto zitbuishoek. Bij een 'standaard' hardtail speelt het probleem veel minder. Zelfs met 50 mm drop kun je meestal genoeg achter je zadel hangen om iedere situatie te overmeesteren!


Je zou dus ook kunnen kijken naar de lichtste dropper! (Die zijn vast nog duurder :bier: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

Bedankt voor jullie reacties mannen!

Duidelijk verhaal qua bereik. Op zich al best veel mooie aanbiedingen gevonden op de bekende webshop. Maar voor €100 meer heb je ook de draadloze Magura Vyron. I know, trager, opladen enzo, maar als ik door de verhalen heen lees is de winst van een dropper in NL minimaal wanneer je marathons en stravatrailen op de UH doet :-) Is de draadloze versie dan niet toch een optie? Scheelt een hoop gewicht. Dan schuif ik hem er enkel in als ik de bergen in ga. Of zeg ik nu iets heel geks?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ik zou een 125mm OneUp nemen, lekker licht (500gr?) Betrouwbaar en niet te duur
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

TimoWH schreef: zo 1 september 2019, 15:42 Bedankt voor jullie reacties mannen!

Duidelijk verhaal qua bereik. Op zich al best veel mooie aanbiedingen gevonden op de bekende webshop. Maar voor €100 meer heb je ook de draadloze Magura Vyron. I know, trager, opladen enzo, maar als ik door de verhalen heen lees is de winst van een dropper in NL minimaal wanneer je marathons en stravatrailen op de UH doet :-) Is de draadloze versie dan niet toch een optie? Scheelt een hoop gewicht. Dan schuif ik hem er enkel in als ik de bergen in ga. Of zeg ik nu iets heel geks?
Op een trailbike hoort een dropper, punt.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Tegenwoordig op een XC bike ook 8)

Ik gebruik m'n dropper ok in NL steeds meer en meer (trailbike), ook met kort bochtenwerk is een dropper fijn, ff paar cm laten zakken en je hebt veel meer bewegingsvrijheid om je fiets om te gooien van bocht naar bocht.
Zit te denken er ook eentje in de Unit (meer XC) te plaatsen, ik wacht alleen nog op de ideale 27.2mm dropper.
Plaats reactie